سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان

 

چندی پیش، کارخانه ریسندگی و بافندگی اهواز که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، نیمه شب مورد هجوم لودرهای شهرداری قرار گرفت. گفته می‌شود، تنها 20 درصد از دیوار بنا باقی مانده‌است. اما فعالان میراث‌فرهنگی در این تخریب انگشت اتهام را به‌سوی متولیان میراث‌فرهنگی می‌گیرند چراکه معتقدند اگر طرح مرمتی و تعیین عرصه و حریم این بنا تصویب می‌شد کارخانه ریسندگی و بافندگی به‌این راحتی تخریب نمی‌شد.

لودرهای شهرداری درحالی شبانه بنای ثبت شده کارخانه ریسندگی و بافندگی اهواز را تخریب کردند که ساختمان اداره کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان در یکصدمتری این بنا قرار واقع شده است. پیش از این شهرداری نسبت به خطر آفرین بودن این بنا هشدار داده بود اما میراث فرهنگی اقدامی برای مرمت آن نکرده بود.

به‌گزارش CHN، درحال‌حاضر فعالان میراث‌فرهنگی از تخریب 80 درصد از دیوار بنای کارخانه ریسندگی و بافندگی شهر اهواز خبر می‌دهند.

«مجتبی گهستونی» دبیر انجمن تاریانا خوزستان در اینباره می‌گوید:« با اینکه چند سال قبل تعیین عرصه و حریم بنای کارخانه ریسندگی و بافندگی اهواز انجام گرفت اما این تعیین حریم هیچگاه ابلاغ نشد. تا اینکه شهرداری اقدام به تخریب آن کرد.»

وی افزود: «کارخانه ریسندگی و بافندگی ثبت ملی شده است و این بنا در مرکز شهر اهواز قرار گرفته است و نکته جالب اینجاست که تاریخ شکل‌گیری اهواز فعلی به یکصدسال پیش برمی‌گردد و این بنا جزو مهمتر ین سازه‌هایی به‌شمار می‌رود که در صد سال اخیر ساخته شده است.

گهستونی با اعتقاد براینکه، فعالان میراث‌فرهنگی در دوره‌های مختلف پیگیر وضعیت حفاظتی این بنای ثبتی بودند اما متولیان خوزستان همچنان تاکید می‌کردند که طرح مرمتی کارخانه ریسندگی و بافندگی به مرکز ارسال شده است. طرحی در داخل و خارج استان اعتباری به آن اختصاص نیافت.

با این حال این فعال میراث‌فرهنگی، به تخریب 80 درصد از دیوار محوطه سه هکتاری اشاره می‌کند. و تاکید دارد که برخ خنک کننده کارخانه ریسندگی و بافندگی تقریبا سالم است.

آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند هم‌اکنون تصویب و اجرای طرح مرمتی بنای کارخانه ریسندگی و بافندگی ضروری به‌نظر می‌رسد. شنیده می‌شود مدیر میراث‌فرهنگی خوزستان تاکنون برای شکایت از عاملان تخریب اقدامی نکرده است.

این درحالی است که کارخانه ریسندگی و بافندگی به تنهایی یک کارخانه نبود بلکه بنایی با ارزش به لحاظ معماری بود که ذوق و سلیقه معماران را می‎توان در آن مشاهده کرد. اما شهرداری اهواز در دو ساله گذشته حکم تخریب بسیاری از بناهای ثبت شده و غیر ثبتی اهواز را به بهانه نوسازی و بهسازی داده است. بنای ثبتی کارخانه ریسندگی و بافندگی نمونه‌ای از این بناها محسوب می‌شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد