سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان

 

انقراض شیر سنگی‌هایی که می‌توانستند ثبت جهانی شوند 

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه از تخریب تدریجی شیرهای سنگی قبرستان شهسوار ایذه خبر داد.   فرامرز خوشاب  اظهار کرد: شیرهای سنگی قبرستان تاریخی و ملی شهسوار در فاصله حدوداً هفت کیلومتری ایذه قرار دارند و بالای این قبرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی نقش برجسته ایلامی قرار گرفته که تقریباً مربوط به سه هزار و هفتصد سال پیش است.

وی بیان کرد:‌ شیرهای سنگی این قبرستان جزو باارزش‌ترین و متنوع‌ترین شیرهای سنگی هستند اما متاسفانه در سه سال گذشته با توجه به عکس‌هایی که از آن‌ها گرفته شده هر ساله تعداد آن‌ها کمتر شده و در بعضی موارد شکسته و از بین رفته‌اند.

خوشاب ادامه داد: اگر همین روند ادامه پیدا کند ما احتمال می‌دهیم ظرف شش یا هفت سال آینده دیگر هیچ گونه شیر سنگی در این منطقه پیدا نخواهیم کرد.

وی در خصوص علت آسیب‌دیدگی شیرهای سنگی‌ گفت:‌ کم‌کاری اداره میراث فرهنگی شهرستان ایذه یکی از دلایل تخریب این آثار است. در حال حاضر اداره میراث فرهنگی ایذه یک معضل بزرگ برای میراث فرهنگی ما است چراکه این اداره هیچ گونه توانایی در حفاظت و حراست از آثار را ندارد.

خوشاب تصریح کرد:‌ مهمترین موضوعی که در این منطقه وجود دارد این است که از این شیرهای سنگی در سال حدوداً ۲ تا سه عدد تولید می‌شود اما حدوداً سالی ۱۰ عدد از آن‌ها تخریب می‌شود. همچنین از منظر دیگر ارزش تاریخی شیرهای سنگی شهسوار با توجه به مطالعه تاریخی که روی آن‌ها صورت گرفته حتی تا دوران صفویه نیز بوده است.

خوشاب گفت: هنوز کسی مردم آن منطقه را حتی از موقعیت تاریخی این آثار آگاه نکرده است و هیچ گونه تابلو و اعلامیه‌ای مبنی بر آگاه‌سازی مردم از این قبرستان قدیمی و تاریخی در آن جا وجود ندارد.

وی ادامه داد: این قبرستان اگر در وضعیت گذشته خود قرار ‌داشت الان شرایط ثبت جهانی شدن را داشت. البته هنوز قابلیت بازسازی و مرمت را دارد. پیشنهاد ما به اداره کل میراث فرهنگی استان این است که خودشان وارد عمل شود و به فرهنگ‌سازی مردم درباره اهمیت تاریخی این آثار بپردازد تا حداقل مردم خودشان به صورت خودجوش حفاظت و حراست از این آثار را انجام دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد