سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

 

چند روز پیش خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل، می‌خواهد با حمایت و هدایت آمریکا، وارد ائتلافی ضدایرانی با چهار کشور منطقه شود. اکنون به نظر می‌رسد، شکل‌گیری این ائتلاف جنبه جدی‌‌تری به خود گرفته و حتی جزییاتی از برنامه این گروه برای تقابل با ایران منتشر می‌شود.
کد خبر: ۳۱۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
چند روز پیش خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل، می‌خواهد با حمایت و هدایت آمریکا، وارد ائتلافی ضدایرانی با چهار کشور منطقه شود. اکنون به نظر می‌رسد، شکل‌گیری این ائتلاف جنبه جدی‌‌تری به خود گرفته و حتی جزییاتی از برنامه این گروه برای تقابل با ایران منتشر می‌شود.

به گزارش «تابناک»، در پی انتشار اخبار اولیه مبنی بر احتمال وارد شدن رژیم اسرائیل به ائتلافی با شرکت ترکیه و سه کشور عرب منطقه، اکنون روزنامه «ساندی تایمز» گزارش داده رژیم اسرائیل در حال آماده شدن برای ورود به این همکاری است.

به نوشته این روزنامه، هدف اصلی این ائتلاف، برقرار کردن یک سامانه هشدار به منظور مقابله با «موشک‌های بالسیتک ایران» است.

ساندی تایمز می‌افزاید، پیشنهاد این ائتلاف که از سوی دیپلمات‌ها با نام «۱+۴» از آن یاد می‌شود، ممکن است سرانجام منجر به این شود که تکنیسین‌های ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن، به همراه اسرائیلی‌ها، مراکز فرماندهی و کنترل در منطقه ایجاد کنند.

این طرح که نخستین بار از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده، هدف ایجاد یک «هلال معتدل» از دولت‌های متحد را دنبال می‌کند که در زمینه مقابله با تمایلات هسته‌ای ایران، با یکدیگر اهداف مشترک دارند.

یک مقام اسرائیلی در این زمینه گفته: «شروع برنامه، با تسهیم اطلاعات درباره موشک‌های بالستیک ایران است». به باور وی، باراک اوباما علاقه‌ای به حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران ندارد و به همین دلیل است که آمریکایی‌ها برای مهار تهران، به دنبال ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای هستند.

بر پایه جزییاتی که از این طرح منتشر شده، اسرائیلی‌ها به صورت لحظه‌ای به داده‌های مراکز راداری عربستان سعودی و امارت دسترسی خواهند یافت. در مقابل، رژیم اسرائیل امکان دسترسی به سامانه‌های دفاع ضدموشکی و رادارهای هشدار خود را به صورت آنلاین برای شرکای جدیدش فراهم می‌کند.

افزون بر این، سامانه رهگیری ضدموشکی «آروو» رژیم اسرائیل، در مقابل موشک‌های ایران برای اردن سپر دفاعی فراهم می‌کند.

اما علاوه بر این جزییات، تحلیلگران یکی از دیگر جنبه‌های اهمیت این پیمان اتحاد را از این جهت می‌دانند که عربستان سعودی و امارات، دارای روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل نیستند و پیوندهای ترکیه با این رژیم نیز پس از واقعه حمله به کشتی «ماوی مرمره» در سال ۲۰۱۰، هنوز ‌‌کامل به حالت عادی بازنگشته است.

در پایان ساندی تایمز اشاره می‌کند دولت اوباما می‌خواهد این به اصطلاح «هلال معتدل» را در مقابل آنچه «هلال بنیادگرا» می‌داند و از ایران، عراق، سوریه و حزب الله تشکیل شده، قرار دهد.
 
 
 
 

حمله موشکی رژیم صهیونیستی به یک مرکز نظامی در سوریه/ سوریه یک جنگنده صهیونیستی را سرنگون کرد

خبرگزاری چینی شین‌هوا به نقل از خبرنگار خود در دمشق می‌گوید «چهار انفجار مهیب» از این مرکز شنیده شده است. بنا بر گزارش‌ها انفجارها در کوه قاسیون رخ داده است. کوه قاسیون از شمال مشرف به دمشق است و مرکز نظامی واقع بر آن ‪جمرایا نام‬ دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تلویزیون دولتی سوریه در خبری فوری اعلام کرد که علت انفجارهای ساعات اولیه امروز (یکشنبه) در دمشق اصابت موشک‌های رژیم صهیونیستی به مرکز تحقیقات نظامی جمرایا بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این خبر اندکی پس از خبرهای اولیه در مورد انفجارهای بامداد امروز در حوالی پایتخت سوریه منتشر شد.

خبرگزاری چینی شین‌هوا به نقل از خبرنگار خود در دمشق می‌گوید «چهار انفجار مهیب» از این مرکز شنیده شده است.

بنا بر گزارش‌ها انفجارها در کوه قاسیون رخ داده است. کوه قاسیون از شمال مشرف به دمشق است  و مرکز نظامی واقع بر آن ‪جمرایا نام‬ دارد.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» می‌گوید حمله به این مرکز نظامی و نیز انبار مهماتی در همان نزدیکی صورت گرفته است.

مرکز نظامی جمرایا در بهمن ماه گذشته نیز هدف قرار گرفته بود. در آن زمان سوریه اعلام کرده بود این مرکز مسئول «بهبود توان دفاعی آن کشور» بوده است.

هنوز در مورد تلفات احتمالی در انفجارهای بامداد امروز خبری منتشر نشده است.

تلویزیون دولتی سوریه با متهم کردن اسرائیل به «حمله» اخیر، هدف از آن را «کمک به شورشیان» در آن کشور اعلام کرده است.

همچنین وقوع انفجارهایی در تیپ 105 ریاست‌جمهوری گزارش شده است.

در همین حال، شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد، تصاویر منتشر شده در اینترنت نشان‌دهنده آتش سوزی شدید در یکی از حومه های دمشق است.اسرائیل نسبت به این حادثه واکنشی نشان نداده است.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان و خبرگزاری رویترز، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در مورد گزارش تلویزیون دولتی سوریه گفته است «به هیچ وجه در مورد آن توضیحی ارائه نمی‌کند».

یک منبع امنیتی سوری به این شبکه گفت: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطقی در هامه، جمرایا و جبل قاسیون حمله هوایی کردند.در همین حال المنار گزارش داد: آتشبارهای ضدهوایی سوریه توانستند یک فروند جنگنده ارتش رژیم صهیونیستی را به صورت مستقیم هدف قرار دهند و سرنگون کنند.
 
 
 
 

آیا این خبر در مورد حمله به ایران، مانند نشانه های اولیه حمله به عراق در سال 2002 است؟

ابری به کوچکی دست انسان می تواند نشانه ی طوفان بزرگ باشد...این بخشی از یادداشت مهم جیمز فالوز نویسنده سابق سخنرانی های کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا و مقاله نویس نشریه اتلانتیک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جیمز فالوز نویسنده سابق سخنرانی های کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا و مقاله نویس نشریه اتلانتیک در یادداشتی تحت عنوان"ابری به کوچکی دست انسان می تواند نشانه ی طوفان بزرگ باشد" نسبت به احتمال حمله به ایران هشدار داد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ او نوشت: در طول شش ماه پس از انتخاب مجدد اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده،  جنجال و هیاهوهای آمریکا و اسرائیل در مورد بمباران ایران تا حد زیادی کاهش یافته است. در واقع مسائل مختلفی در جهان در حال روی دادن است که حوادث سوریه، کره شمالی و اقتصاد اروپا از آن جمله است که در نهایت باعث حذف اخبار ایران از صفحات نخست روزنامه ها شده است.

فالوز ادامه می دهد: به همین دلیل،  مواجهه با خبر احتمال حمله به ایران را، آن هم تنها در صفحه ی نخست یک روزنامه را جالب و قابل توجه دریافتم.

این سه روزنامه ی مشهور آمریکا در روز گذشته است:

البته باید متذکر شوم، تهیه کنندگان این خبر روزنامه وال استریت ژورنال، خبرنگاران بادقت و مشهوری هستند. با این وجود امیدوارم، یکسال از همین حالا، زمانیکه مجددا به این خبر نگاه می کنیم، به نظر بیاید که مشاهده این خبر، تنها برنامه و طرح استادانه ی چماق و هویج دولت اوباما را منعکس می کند.

او در پایان می نویسد: امیدوارم این خبر به مانند نشانه های اولیه حمله به عراق که در اخبار اواخر سال 2002 و اوائل سال 2003 می آمد، نباشد.
 
 
 
 
بدین سان بود که از یک سو نیروهای القاعده از کشورهایی مانند تونس ، الجزایر ، لیبی ، چچن و حتی از اروپا ، برای "جهاد مقدس" راهی سرزمین "شام" شدند و تحت الحمایه ترکیه ، عربستان ، آمریکا و اخیراً اردن قرار گرفتند و از دیگر سو ، ایران ، حزب الله لبنان ، روسیه و چین ، جبهه حکومت را در سوریه مورد حمایت همه جانبه خود قرار دادند. هر چند ، طرف های خارجی درگیر در سوریه ، ابتدا با تحفّظ و دیپلماسی ، با یکدیگر تقابل می کردند ولی گذشت زمان آنها را به سمت "رو بازی کردن" کشاند.
عصرایران - ماجرای سوریه ، از اعتراضات مردمی علیه حکومت بشار اسد شروع شد. اولین فراخوان فیس بوکی مخالفان حکومت ، که مردم را برای تجمع به یکی از میدان های دمشق فراخوانده بودند ، بدون حضور مردم با شکست مواجه شد ولی بعد از آن ، در دمشق و برخی شهرها مانند حلب ، تظاهرات مردمی برگزار شد.
دولت سوریه می توانست مانند آنچه در مراکش رخ داد ، در همان بدو امر ، صدای مردم را بشنود و به اصلاحات فوری بپردازد. با این حال ، پلیس و سپس ارتش ، با خشونت ، اعتراضات را سرکوب کردند؛ اعتراضاتی که البته فراگیر نبودند و در چند شهر معدود ، جریان داشتند اما با خشونت نیروهای نظامی و امنیتی ، مردم بیش از پیش جریحه دار شدند.

حکومت سوریه ، هر چند همانند اغلب کشورهای عربی ، ساختار دموکراتیکی ندارد و فضای بسته سیاسی بر آن حاکم است ، اما بر خلاف  کشورهایی مانند عربستان ، از منظر اجتماعی و فرهنگی، دارای فضای باز و متکثری است و این ، به ماهیت سکولار حکومت سوریه باز می گردد که دین را از سیاست جدا کرده است و از همین روست که اعضای کابینه اسد ، بدون توجه به مذهب افراد منصوب می شوند کما این که وزیر دفاع این کشور که سال گذشته در انفجار بزرگ دمشق کشته شد ، یک مسیحی بود.

هر چند اعتراضات در سوریه ، خاستگاه مردمی داشت ، اما رفته رفته  شکل و سمت و سوی آن ، از "تقابل مردم و نظام حاکم" به سمت "رویارویی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای" تبدیل شد و طی آن ، قدرت های جهانی و خاورمیانه ای ، بازی خود را در زمین سوریه تعریف کردند.

بدین سان بود که از یک سو نیروهای القاعده از کشورهایی مانند تونس ، الجزایر ، لیبی ، چچن و حتی از اروپا ، برای "جهاد مقدس" راهی سرزمین "شام" شدند و تحت الحمایه ترکیه ، عربستان ، آمریکا و اخیراً اردن قرار گرفتند و از دیگر سو ، ایران ، حزب الله لبنان ، روسیه و چین ، جبهه حکومت را در سوریه مورد حمایت همه جانبه خود قرار دادند.

سوریه
هر چند ، طرف های خارجی درگیر در سوریه ، ابتدا با تحفّظ و دیپلماسی ، با یکدیگر تقابل می کردند ولی گذشت زمان آنها را به سمت "رو بازی کردن" کشاند.
ورود کاملاً علنی کشورهای خارجی به بحران سوریه و میدان داری رسمی و شفاف القاعده و گروه های سلفی مانند "النصره" در این میان ، باعث شد که اعتراضات مردمی در سوریه ، به حاشیه برود و نیروی زمینی سلفی ها جای آنها را بگیرند، سلفی هایی که برخی از آنها برخاسته از پایگاه این جریان فکری-مذهبی در حلب هستند و عمده شان نیروهای آموزش دیده ، مجرب و با انگیزه از اقصی نقاط جهان اسلام اند که برای "مبارزه با رافضی ها(!)"، در "جهاد شام" حاضر شده اند تا به "احدی الحسنیین" برسند: یا شهید شوند یا نصرت یابند!

وقتی مخالفان مسلح حکومت ، حتی به قبرهای مورد احترام شیعیان نیز رحم نمی کنند و قبر حجربن عدی را نبش کرده و بقایای جسد را از آن خارج می کنند ، می توان گفت که آنچه در سوریه در حال وقوع است ، نه "انقلاب یک مردم برای آزادی" که یک "جنگ تمام عیار فرقه ای" است و الّا نبرد با استبداد و مبارزه برای آزادی کجا و حملات خمپاره ای به اماکن مقدس مذاهب اسلامی و نبش قبور و تهدید به این که قبر حضرت زینب[س] و حضرت رقیه[س] را نیز نبش می کنیم ، کجا؟!


نبش قبر حجر بن عدی و دو تن از نیروهای سلفی
مردم سوریه که سه سال پیش ، از دولت مرکزی می خواستند آزادی های سیاسی را بسط دهد ، اینک نه تنها به خواسته خویش نرسیده اند بلکه از چاله اسد به چاه سلفی هایی افتاده اند که از نقاط مختلف دنیا به سوریه آمده اند تا به هزینه مردم سوریه ، فریضه جهاد به جای آورند و جنت مکان شوند! 
همه باید به یاد داشته باشند که محمد مرسی رئیس جمهور مصر در سفرش به ایران در قلب تهران از سیاست های بشار اسد انتقاد و نظر ملت سوریه را تایید کرد. این موضعی است که ثبت خواهد شد.
اخوان المسلمین سوریه برقراری ارتباط با ایران در راستای تلاش برای توقف حمایت های تهران از حکومت اسد را تکذیب کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آلمان، رهبر اخوان المسلمین سوریه با تکذیب خبرهای منتشر شده درباره وجود برنامه ای تحت نظر اخوان المسلمین مصر برای نزدیکی روابط میان ایران و اخوان سوریه گفت: ارتباطی با ایران نداریم.

به نوشته رسانه ها، هدف از این اقدام اقناع تهران به دست برداشتن از حمایت از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه است و اخوان مسلمین سوریه هم وعده داده است در مقابل، هر حکومت آینده سوریه که توسط اخوان تشکیل شود منافع ایران را در نظر بگیرد.

"ریاض الشقفه" گفت: نه! به هیچ وجه چنین اتفاقی روی نداده است. همه باید به یاد داشته باشند که محمد مرسی رئیس جمهور مصر در سفرش به ایران در قلب تهران از سیاست های بشار اسد انتقاد و نظر ملت سوریه را تایید کرد. این موضعی است که ثبت خواهد شد.

وی که با خبرگزاری آلمان مصاحبه می کرد افزود: مصر می داند که ملت سوریه چه می خواهد. ملت سوریه خواهان راه حل سیاسی است البته بدون اینکه این راه حل، شامل اسد  بشود. مصر چنین چیزی می خواهد و امیدواریم بتواند دیگران و از جمله ایران را هم قانع کند. ایران نیز در کنار حکومت اسد دشمنی علیه ملت سوریه را آغاز کرد!

او با تایید وجود ارتباطاتی میان اخوان سوریه و مصر گفت: البته ارتباطاتی میان دو طرف وجود دارد ولی نه برای نزدیکی روابط با ایران با هدف تغییر مواضع این کشور.

وی اضافه کرد: درباره موضع اخوان سوریه درباره ایران باید گفت که ما مخالف گفتگو با ایران هستیم و این کشور را شریک بشار اسد می دانیم.

الشقفه اظهار داشت: اگر جمهوری اسلامی ایران بر مواضع خود در حمایت از دولت سوریه پافشاری کند ، ملت سوریه  در آینده به هیچ ایرانی اجازه نخواهد داد تا وارد خاک سوریه شود .

وی ادامه داد: ملت سوریه پس از آنکه آزادی خود را به دست آورد دارای رهبری خواهد شد که در تصمیم گیری هایش آزاد خواهد بود و نه از ایران و نه دیگر کشورها پیروی نخواهد کرد و با همه کشورها روابط متوازن خواهد داشت. ایران باید مواضع خود را تغییر دهد تا بقای منافعش را در آینده تضمین کند.
 

 

مقامت آمریکایی اضافه کرده اند: ارباب سیر می دانست که اگر برنامه اش برای حمله علیه الجبیر در رستورانی در واشنگتن را عملی می کرد چنین اقدامی، تلفات انسانی زیادی را به دنبال داشت.
حکم دادگاه آمریکا برای شهروند ایرانی آمریکایی متهم به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی، فردا دوشنبه اعلام می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه سعودی الوطن، دادستانی دادگاه جنایی نیویورک برای این متهم به نام "منصور ارباب سیر"، مجازات 25 سال زندان را درخواست کرده است.

در آخرین جلسه دادگاه که روز جمعه گذشته برگزار شد؛ نمایندگان دادستانی اعلام کردند: اقدام یک ایرانی آمریکایی برای ترور "عادل الجبیر" سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، "جنایت بسیار خطرناک" است.

"ارباب سیر" یک شهروند آمریکایی ایرانی است که گذرنامه ایرانی هم در اختیار دارد. او در ماه اکتبر گذشته اعتراف کرد مامور شده بود در فصل بهار تا پاییز 2011 به بهانه های مختلف به مکزیک برود تا مقدمات ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را فراهم کند.

مقامات آمریکایی می گویند او تعدادی از قاچاقچیان مواد مخدر و مجرمان در مکزیک را برای ترور الجبیر اجیر کرده بود که از قضا آنها ماموران مخفی دولت آمریکا بودند.

ارباب سیر قرار بود برای ترور الجبیر مبلغ 1.5 میلیون دلار به مجرمان مکزیکی بپردازد و در همین راستا، 100 هزار دلار به عنوان پیش پرداخت، ارائه کرده بود.


مقامت آمریکایی اضافه کرده اند: ارباب سیر می دانست که اگر برنامه اش برای حمله علیه الجبیر را در رستورانی در واشنگتن عملی کند چنین اقدامی، تلفات انسانی زیادی را به دنبال داشت.

دادستانی همچنین گفته است که ارباب سیر به یک منبع دولتی سری آمریکا گفته بود که کشته شدن انسان های عادی و بی گناه از جمله افرادی از اعضای کنگره آمریکا در عملیات ترور الجبیر، "اهمیت چندانی ندارد".

دادستانی اضافه کرده است: در صورت عملی شدن برنامه ترور سفیر عربستان سعودی، نه تنها او و تعداد زیادی از افراد عادی و بی گناه کشته می شدند بلکه این حادثه تاثیر زیادی بر روابط بین المل و دیپلماتیک در آمریکا داشت.ارباب سیر در 29 سپتامبر 2011 در فرودگاه بین المللی کندی نیویورک دستگیر شد.
وی به همراه یک متهم ایرانی دیگر به نام غلام شکوری که هنوز بازداشت نشده است؛ در این پرونده متهم شده اند.دولت ایران هر گونه ارتباط با این موضوع را به صورت جدی رد کرده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد