سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

فارس از فصل برداشت گندم در خوزستان گزارش می‌دهد
ورود دلالان عراقی به گندم خوزستان

با فرا رسیدن فصل برداشت گندم استان خوزستان در پیچ و خم تایید و تکذیب ورود دلالان عراقی قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس: ورود دلالان عراقی به گندم خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، گندم یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشاورزی محسوب می‌شود که تولید آن برای هر کشوری دارای اهمیت فراوانی است.

این محصول به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر جامعه در زمینه تغذیه محسوب می‌شود و بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی مناسب سطح تولید آن را به بالاترین میزان ممکن برسانند.

کشورمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و تولید گندم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دولت در طول سال زراعی با سوبسیدهایی به حمایت از کشاورزان در این بخش می‌پردازد و در فصل برداشت نیز با اعلام قیمت تضمینی خیال کشاورزان را برای فروش محصولاتشان تا حدود زیادی راحت می‌کند.

فصل برداشت گندم در کشور ما به دلیل تنوع فراوان و شرایط اقلیمی از اوایل بهار آغاز و تا اواخر تابستان نیز ادامه خواهد داشت.

به‌گونه‌ای که مناطق گرمسیر همچون استان خوزستان گندم‌های خود را پیش از دیگر استان‌ها و از اوایل فصل بهار برداشت می‌کنند و برداشت گندم در استان‌های دیگر تا اواخر تابستان نیز ادامه دارد.

* خوزستان قطب تولید گندم کشور

نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که استان خوزستان با تولید سالانه یک میلیون و 500 هزار تن گندم در سال یکی از قطب‌های بزرگ کشور در حوزه تولید این محصول راهبردی است.

البته براساس پیش‌بینی‌ها امسال قرار است با افزایش 10 درصدی تولید گندم در خوزستان به یک میلیون و 700 هزار تن نیز برسد.

* ورود دلالان عراقی به گندم خوزستان

اما فصل برداشت گندم امسال در خوزستان با حاشیه‌ای مهم آغاز شد و آن نیز خبر پیش‌قدمی دلالان عراقی در خرید گندم خوزستان توسط مدیر جهادکشاورزی رامشیر بود.

مصطفی هنرمندیان در نخستین روزهای آغاز فصل برداشت گندم گفت: همزمان با آغاز برداشت گندم دلالان عراقی در خرید گندم پیش‌قدم شده‌اند و گندم کشاورزان خوزستانی را با قیمت دو برابر نرخ خرید تضمینی از کشاورزان پیش خرید می‌کنند.

وی اظهار کرد: دلالان عراقی با آغاز فصل برداشت گندم در استان خوزستان پیشنهاد قیمت یک هزار و 200 تومان را به گندم‌کاران استان می‌دهند.

خبری که توسط دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده شوشتر در مجلس شورای اسلامی نیز تایید شد.

* دلال‌ها در بازار خرید گندم تاخت و تاز می‌کنند/ دولت از گندم‌کاران خارجی حمایت می‌کند

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد قیمت یک‌هزار و 200 تومانی را به گندم‌کاران از سوی دلال‌ها تائید کرد.

حجت‌الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قیمت اعلام شده خرید گندم هر کیلو 750 تومان باعث نارضایتی بسیاری از کشاورزان در سطح کشور شده است.

وی در مورد قیمت تعیین شده خرید گندم گفت: قیمت اعلام شده خرید گندم ناعادلانه است و بسیاری از کشاورزان در سطح کشور ناراضی هستند.

سادات ابراهیمی در زمینه واردات گندم افزود: دولت با واردات گندم از گندمکاران خارجی حمایت می‌کند و با خرید گندم با قیمت هر کیلو یک‌هزار تومان از گندم‌کاران خارجی در حق گندم‌کاران داخلی بی‌انصافی می‌شود.

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این باره خاطر نشان کرد: دولت گندم وارداتی را با قیمت تمام شده هر کیلو هزار تومان وارد می‌کند ولی حاضر نیست گندم را با این قیمت از گندم‌کاران داخلی خریداری کند و فرصت خودکفایی در تولید این محصول را به کشاورزان داخلی بدهد.

سادات ابراهیمی در مورد وجود دلال‌ها در بازار خرید گندم گفت: نرخ پایین‌ اعلام شده از سوی دولت برای خرید گندم با کیفیت باعث شده دلال‌های خرید گندم در سطح استان اقدام به خریداری گندم تا کیلویی یک‌هزار و 200 تومان کنند.

وی در ادامه افزود: اگر خرید گندم به دست دلال‌ها صورت گیرد گندم با کیفیت به دست مردم نمی‌رسد و در نتیجه با مشکل تامین نان با کیفیت در سطح کشور مواجه خواهیم شد و گندم با کیفیت کشور به صورت غیر قانونی از کشور خارج می‌شود.

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در مورد قیمت خریداری شده گندم از کشاورزان داخلی بیان کرد: اگر قیمت خرید گندم براساس هزینه کرد کشاورز تعیین نشود باید منتظر خالی بودن سیلوها و مشکل تامین آرد مورد نیاز برای مردم باشیم.

سادات ‌ابراهیمی در زمینه قیمت‌گذاری گندم گفت: دولت باید قیمت‌گذاری‌های محصولات کشاورزی را با در نظر داشتن هزینه‌ تمام‌شده محصول در نظر بگیرد و در صورتی که قیمت اعلام شده محصولی از سوی دولت ناعادلانه باشد این امر باعث بی رغبتی کشاورزان در کشت بعدی می‌شود.

استاندار خوزستان: فروش گندم خوزستان به دلال عراقی کذب محض است

اما استاندار خوزستان در واکنش به این اظهارنظرها گفت: برخلاف آنچه گفته‌اند، فروش گندم خوزستان به دلال عراقی کذب محض بوده و خروج گندم از مرز ممنوع است.

سیدجعفر حجازی در این خصوص اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم از 650 تومان به 770 تومان افزایش یافت و مابه‌التفاوت مبلغ گندم خریداری شده از آغاز برداشت تاکنون به حساب کشاورزان پرداخت خواهد شد.

*هیچگونه دلالی اقدام به خرید گندم از کشاورزان نکرده است

وی با اشاره به اینکه فرمانداران و مدیران جهادکشاورزی شهرستان‌ها باید کشاورزان را به فروش گندم خود به شرکت غله و خدمات بازرگانی تشویق کنند، بیان داشت: شرکت غله و خدمات بازرگانی ملزم به خرید گندم از کشاورزان استان است و گندم مازاد بر مصرف نیز صادر می‌شود.

حجازی، گفته مدیر جهادکشاورزی رامشیر مبنی بر ورود دلالان عراقی و پیش خرید گندم خوزستان را تکذیب کرد و گفت: به دلیل عدم وجود مرز آزاد بین ایران و عراق به‌منظور خروج گندم، هیچگونه دلالی اقدام به خرید گندم از کشاورزان نکرده است.

* تاکنون گزارشی از وجود دلالان نرسیده است

مدیر اداره تعاون روستایی هندیجان نیز در خصوص وجود یا عدم وجود دلالان در بازار گندم خوزستان گفت: تاکنون گزارشی از وجود دلالان و یا حضور آن‌ها در بین کشاورزان هندیجانی برای خرید گندم به ما نرسیده است.

غلام‌عباس بهنیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار کرد: کشاورزان هندیجانی در حال فروش محصولات خود به اداره تعاونی روستایی هستند.

وی اضافه کرد: پس از اظهارنظرهای انجام شده در خصوص وجود دلالان در بازار گندم خوزستان بررسی‌هایی انجام شد اما کشاورزان در خصوص وجود دلالان عراقی برای خرید گندم در این شهرستان گزارشی را ارائه نکردند.

* ورود دلالان عراقی شایعه است

باتوجه به اینکه خرمشهر یکی از مهمترین مراکز تولید گندم در خوزستان است و از طرفی نیز نزدیک‌ترین فاصله را با کشور عراق دارد در خصوص وجود یا عدم وجود دلالان در این شهرستان نظر مدیر جهادکشاورزی خرمشهر را جویا شدیم.

مدیر جهادکشاورزی خرمشهر نیز ورود دلالان عراقی به بازار خرید گندم در این شهرستان را رد کرد.

ابراهیم داوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر در این خصوص اظهار کرد: تاکنون موردی از ورود دلالان عراقی برای خرید گندم از کشاورزان این شهرستان مشاهده نشده است.

وی در خصوص خبرهای مبنی بر حضور دلالان در خوزستان ادامه داد: تصور می‌کنم این مسائل به دنبال خبر مدیر جهادکشاورزی رامشیر ایجاد و وجود دلالان به بازار گندم خوزستان در حد یک شایعه است.

مدیر جهادکشاورزی خرمشهر تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت خروج گندم از کشور خرید گندم توسط دلالان عراقی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

داوری اضافه کرد: تاکنون هیچ موردی از ورود دلالان به بازار گندم در خرمشهر مشاهده نشده است.

وی در خصوص قیمت گندم پیشنهادی دولت خاطرنشان‌کرد: قیمت تضمینی دولت برای خرید گندم امسال تا 770 تومان است که با توجه به قیمت 430 سال گذشته افزایشی بیش از 80 درصد را نسبت به سال گذشته داشته است.

مدیر جهادکشاورزی خرمشهر اضافه کرد: قیمت تضمینی خرید گندم توسط دولت قیمت مناسبی برای کشاورزان است.

* در پایان...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد