سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار به مسئولین محترم استانی

 

روزهای گرم خوزستان و خطر غرق شدگی/ آبتنی های مرگبار

  

در خوزستان فصل تابستان چند ماه زودتر آغاز می شود و گرمای سوزان آن مردم را به شنا در کانالهای آبیاری یا رودخانه ها وا می دارد اما موضوع غرق شدگی یکی از مشکلاتی است که در این استان طی ایام گرم سال همواره شناگران در این محل ها را به شدت تهدید می کند.به گزارش خبرنگار مهر، همه ساله در ایام نوروز خبر غرق شدن تعدادی از مردم خوزستان در آبهای استان منتشر می شود؛ این در حالی است که جلسات بهبود وضعیت در تیرماه که اواسط فصل تابستان در خوزستان به شمار می رود برگزار می شود.

آمار فاجعه بار است

پیش از این مسئول تربیت بدنی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان درباره ساماندهی استفاده از رودخانه ها در تابستان گفته بود که آمار غرق شدگان استان فاجعه بار است و باید زودتر از اینها جلساتی در خصوص بهبود این وضعیت گرفته می شد.

گویا جلسات گرفته شده کارساز نبوده و آمار غرق شدگان حتی از آمار کارگران کشته شده که بیشتر در معرض خطر هستند بیشتر است.

به گفته مسئولان بهترین راهکار، اطلاع رسانی و حصارکشی مناطق خطرناک است و قرار بود سازمان آب و برق متولی این موضوع باشد. از جهتی نباید فراموش شود که خوزستان در آمار غرق شدگان در کشور در رتبه اول قرار گرفته است. اما در مقاطعی از سال این آمار به حداقل رسید مخصوصا در ایام نوروز.

کارون با طول یک هزار و 800 کیلومتر از کنار هزار روستا و هفت شهر بزرگ که در حاشیه آن قرار دارد می گذرد. در سالهای اخیر آمار غرق شدگان به 300 نفر هم رسید، این یعنی در استان تقریبا و به طور متوسط روزی یک نفر غرق شده اند.

تربیت بدنی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان اعلام کرده که آمارها نشان می دهد 95 درصد غرق شدگان به رغم تصوری که وجود دارد بومی هستند. از این تعداد غرق شده، 75 درصد در رودخانه ها و 11 درصد در کانال های آبیاری غرق شده اند ضمن اینکه مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان بارها از شهرداریها، استانداری، فرمانداریها و سازمان آب و برق درخواست یاری کرد.

همچنین حمیدرضا گرشاسبی تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان ورزش و جوانان شهرستانها این است که باتوجه به شناختی که از رودخانه ها دارند، در اسرع وقت مکان یابی کنند.

وی گفت: سال گذشته ورزش و جوانان خوزستان پیشنهاد طرحی را داده بود که بخشی از کار توسط هلال احمر، شهرداری و سایر سازمانها انجام شود و نظارت فنی و استانداردسازی آن برعهده ما باشد. برخی از شهرستانها مانند دزفول نیز پیشتازند و قبلا این کارها را انجام داده اند.

گرشاسبی همچنین گفت: باید کلاسهای غواصی و نجات غریق برگزار شود و شهرستانهایی که دارای حریم آبی هستند، سهمیه داشته باشند. این کلاسها مهم هستند و به پیگیری ما و 34 شهرداری شهرهای مجاور رودخانه، بستگی دارد.

پلمب استخرهای بی مجوز

ما جدای از غرق شدگان در رودها، این خطر در استخرها نیز وجود دارد. اخیرا اعلام شد که استخرهایی که بدون مجوز آموزش از هیئت شنای استان اقدام به آموزش شنا، شیرجه و واترپلو کنند، پلمپ می شوند.

ناصر سودانی، رئیس هیئت شنا و واترپلو خوزستان در این باره اظهارکرد: در جلسه ای که با اعضای هیئت و با حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان داشتیم، مصوب شد جلوی فعالیت استخرهایی که مجوز آموزش ندارند، گرفته شود و با استخرهای متخلف برخورد شده و پلمپ هم می شوند.

 

سودانی افزود: هر استخری که بخواهد فعالیت آموزشی در زمینه شنا، شیرجه و واترپلو داشته باشد، باید از هیئت استان مجوز دریافت کند ولی ارائه خدمات استخر به افراد نیاز به مجوز ندارد.

رئیس هیئت شنا و واترپلوی خوزستان بیان‌کرد: این بخشنامه به استخرهای استان اعلام شده و تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند که برای دریافت مجوز اقدام کنند. مربیانی که در این استخرها به فعالیت می پردازند نیز باید مدرک مربیگری داشته باشند و از هیئت نیز مجوز بگیرند.

وی عنوان کرد: 28 اردیبهشت ماه کلاس بازآموزی مربیگری را برای بانوان و آقایان برگزار می شود و هر مربی ای که قصد داشته باشد در سال جاری به کار مربیگری بپردازد، باید در این کلاس شرکت کند. در صورتیکه ناجیان غریق نیز مدرک مربیگری داشته باشند، می توانند در این کلاس شرکت کرده و پس از آن به آموزش بپردازند.

شنای فنی نه شنای شطی

قبل از مرسوم شدن آموزش شنا و حرفه ای شدن این رشته، همه ساکنان مناطق ساحلی رودخانه ها این فن شریف را به طور طبیعی و به عبارتی تسلسلی می آموختند؛ بزرگترها در کسوت مربی در می آمدند و کوچکترها را آموزش می دادند. به این روش و سبک هم می گفتند «شنای شطی» یعنی شنایی که در شط قابل اجراست. با حرفه ای شدن این ورزش و توسعه مراکز آموزشی واژه شنای شطی کمی بار منفی پیدا کرد و هم ردیف شد با کار دیمی یا هیئتی.

شنا در رودخانه به دلیل ویژگیهای طبیعی آن، محاسبات خاص خودش را دارد یا می توان گفت محاسبه‌ دقیقی ندارد. شناگر خیلی در بند تقسیم انرژی و استفاده بهینه از آن به تناسب فاصله و زمان نیست. حرکت سر و دست لجام گسیخته و شنا به شکل شلاپ شلوپ پیدا می کرد.

با توجه به اینکه در فصل تابستان دمای هوا افزایش می یابد، احتمال گرمازدگی هم بیشتر می شود؛ در چنین شرایطی انجام ورزشهای آبی، مانند شنا بهترین راهکار برای پیشگیری از گرمازدگی است. باید در زمینه افزایش گرایش جوانان به انجام ورزشهای آبی در خوزستان بیشتر فعالیت شود؛ توجه به این نکته نیز بسیار اهمیت دارد که محیط آبی باید پاکیزه باشد و شنا در رودخانه ها یا همان شنای شطی توصیه نمی شود.
 
گردشگران در خطرند
به اعتقاد یکی از مربیان شنا در اهواز، رودخانه ها از خطرناک ترین اماکن برای شنا هستند. عارف حمودی می گوید: رودخانه ها دارای جریانات تند و عمق زیاد هستند و هر ساله تعداد زیادی قربانی می گیرند به همین منظور باید از شنا کردن در رودخانه خودداری شود.

به گفته او نبود هیچگونه علائم هشدار دهنده در ساحل برخی رودخانه ها باعث شده گردشگران در شنا کردن در این سواحل سردرگم شوند و به این دلیل مشکلات جانی برای مردم به وجود آید.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما و استفاده از رودخانه ها برای شنا اظهار می کند: خانواده ها به ویژه جوانان باید توجه داشته باشند که بدون آشنایی به فنون شنا و داشتن مهارت لازم و به امید وسایل بادی مانند تشک، تیوپ و ... وارد آب نشوند.

حمودی می گوید: شنا باید در محدوده های مجاز صورت گیرد و از شنا کردن در محلهای ناشناس و جاهایی که مراقبت یا نجات غریق و امکانات نجات وجود ندارد پرهیز شود.
 
حمودی ادامه می دهد: نبود هشدارهای مشخص از جمله علائم و تابلوهای مناسب، یکی دیگر از مشکلات شنا در رودخانه ها است. گاهی تنها به تابلوی «شنا در این مکان ممنوع است» اکتفا شده که به نظر من این جمله بیشتر افراد به ویژه جوانان را ترغیب می کند.

حمودی معتقد است نا آشنایی به وضع رودخانه و نبود تابلوهای هشدار دهنده در سطح ساحل رودخانه باعث می شود تا غریقها در سال بسیار زیاد باشد.

وی می افزاید: بخشها و مقاطعی از رودخانه ها به ویژه کارون و کرخه بسیار خطرناک است، به طوری که هر شناگر ماهری را به کام مرگ می کشاند. حتی در برخی سواحل رودخانه افرادی برای هشدار دادن و یا امدادرسانی فوری وجود ندارد و این امر باعث افزایش تلفات در کنار رودخانه می شود.
 
وی با تاکید بر اینکه فن شنا در استخر با شنا در رودخانه کاملا متفاوت است، می گوید: با معرفی بخشهای کم خطر رودخانه برای شنا، استفاده از راهنما و وجود علائم کافی، استقرار اکیپهای نجات غریق و آشناسازی مردم با فن شنا در رودخانه می توان تلفات ناشی از شنا در رودخانه را کاهش داد.
 
بی جهت نیست که آموزه های دینی انسان را تشویق به آموزش شنا کرده اند. آمار ها حاکی از وجود چیزی شبیه به بحران در مرگ و میر ناشی از غرق شدن است. البته تا حدودی از این اتفاقا به دلیل پر آب بودن خوزستان طبیعی است. اما با انجام راهکارهایی مدون و دلسوزانه می توان همچون َسدی که در برابر آب هایمان قرار دارند، در برابر مرگهای ناشی از شناهای ناشیانه ایستاد.

-------------------------------
گزارش: قاسم منصور آل کثیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد