سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز شهرستان ها

 

با تصمیم طوائف مختلف لالی
عشایر لالی تیراندازی در آیین‌های مختلف را ممنوع اعلام کردند 

طوایف مختلف لالی با برگزاری نشست‌های مشورتی، تیراندازی در مجالس و پوشیدن لباس سیاه عزاداری بعد از چهلم درگذشتگان در این شهرستان را ممنوع کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از لالی، با تصمیم بزرگان و طوایف مختلف، از این پس تیراندازی در مجالس عزاداری در سطح شهرستان لالی ممنوع خواهد بود.

در نشست‌های دفتر امام جمعه شهرستان لالی با طوایف مختلف در راستای اصلاح و تغییر برخی از رسومات محلی در اجرای مراسمات عزاداری، بزرگان طوایف مواردی را با هم توافق کردند.

*ممنوعیت طبخ و صرف غذا

از جمله این توافقات می‌توان به برگزاری مراسم تشییع و تدفین با حضور عموم طوایف و تیره‌ها، برگزاری مراسم سومین و هفتمین روز درگذشت برای عموم و طوایف و تیره‌ها تنها به صورت قرائت فاتحه از ساعت هشت تا 11، ممنوعیت طبخ غذا (ناهار یا شام یک نمونه، ممنوعیت طبخ و صرف غذا بعد از مراسم تشییع جنازه (سرقبری) و برگزاری مراسم چهلمین روز و سالگرد به صورت قرائت فاتحه در محل بهشت زهرا از جمله مواردی است که بزرگان لالی بر روی آن توافق کردند.

*ممنوع شدن استفاده از خوانندگان محلی

ممنوعیت چاپ و توزیع دعوت نامه، اطلاع رسانی از طریق سیستم صوتی، ممنوعیت استفاده از خوانندگان محلی در مراسمات، استفاده از قاریان قرآن در مراسمات و استفاده از ساز محلی (توشمال) فقط در مراسم تشییع جنازه از توافقات دیگر بزرگان طوایف لالی است.

بزرگان و طوایف مختلف شهرستان لالی همچنین در نشست‌های مشورتی خود استفاده از سلاح گرم (تیراندازی) در مجالس فاتحه خوانی را نیز ممنوع کردند.

همچنین در این نشست‌ها تصمیم گرفته شد که برگزاری مراسمات شادی برای اقوام و خویشاوندان بعد از مراسم چهلمین روز و برای عموم بعد از برگزاری مراسم سومین و هفتمین روز متوفی اشکالی نداشته باشد.

*پوشیدن لباس مشکی تا چهلم

بنابر تصمیمات اتخاذ شده از سوی طوایف مختلف لالی، پوشیدن لباس مشکی برای خانواده مرحوم تا چهلم و برای اقوام و خویشاوندان تا سومین و هفتمین روز مجاز می‌باشد.

مقرر شد مبلغ هزینه استفاده از سیستم صوتی و هدیه قاریان قرآن برای حضور در مراسمات عزاداری از طریق سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان لالی اعلام گردد.

به گزارش خبرگزاری فارس از لالی، برخی از رسومات غلط در مراسمات سوگواری مانند تیر اندازی تا کنون خسارات زیاد و غیر قابل جبرانی به بار آورده است که طوایف مختلف لالی برای برچیده شدن آن پیش قدم شده‌اند و گام در این امر خیر نهاده‌اند که امیدواریم مردم شهرهای دیگر نیز، با الگوگیری از مردم لالی قدم در اصلاح مراسمات خود بردارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد