سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار زیست‌محیطی خوزستان

 

لاهیجان‌زاده تشریح کرد: وضعیت زیست‌محیطی، مدیریت پسماند، تالاب‌های خوزستان و...
اجتماعی  10:34:49 1392/01/24

921-14114-5 کد خبر

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مدیریت آلاینده‌های ناشی فعالیت‌های نفتی، مدیریت فاضلاب‌های شهری و مدیریت پسماند در استان از اولویت‌های امسال حفاظت محیط زیست در خوزستان است.

 

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: برنامه‌ها و اقدامات هر ساله حفاظت محیط زیست که مطابق با وظایف تعیین شده انجام می‌شوند، برگرفته از اسناد بالادستی است و یکی از این اسناد که نقشه راه اقدامات در این حوزه به شمار می‌رود، برنامه پنجم توسعه است.

 

وی ادامه داد: سال گذشته براساس برنامه پنجم توسعه، کلیه اقدامات در حوزه محیط زیست نهایی و افق چشم‌انداز آن تا برنامه پنجم مشخص شد. سند توسعه محیط زیست خوزستان یکی دیگر از اسناد بالادستی در این حوزه است که در سال 91 نهایی شد و به تایید معاونت برنامه‌ریزی استانداری رسید.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: به فراخور شاخص‌های هر استان، نوع فعالیت‌ها در حوزه حفاظت محیط زیست متفاوتی دارد؛ به طور نمونه، خوزستان استانی صنعتی است در عین حال  نیز قطب کشاورزی کشور به شمار می‌رود و همچنین با داشتن حدود 250 کیلومتر مرز آبی، دارای ویژگی‌های خاصی است. با توجه به این‌که استان خوزستان پتانسیل‌های بالایی در منابع آب، خاک و نفت و گاز دارد، یکی از اولویت‌های این اداره‌کل کنترل آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی و صنعتی است.

 

لاهیجان‌زاده افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها در وهله اول باید به اهداف از پیش تعیین شده در طرح جامع کاهش آلودگی هوا دست یافت و سپس به اهداف تعریف شده در زمینه کاهش آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی رسید.

 

وی عنوان کرد: در حوزه کاهش آلودگی‌ها برای هر کدام از اولویت‌های مطرح شده، برنامه‌های بسیاری در دستور کار قرار گرفته است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:‌ مدیریت فاضلاب‌های شهری با رویکرد شهرهای حاشیه رودخانه‌ها که پساب‌ خود را وارد رودخانه می‌کنند، انجام می‌شود که به این منظور با سازمان‌های آب و فاضلاب اهواز و استان هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا به تدریج تصفیه‌خانه‌ها راه‌اندازی شوند.

 

وی با بیان این‌که در مدیریت پسماندهای شهری نوعی نگرانی وجود دارد، تصریح کرد: در مدیریت پسماند شهری بسیاری از شهرهای استان مشکلات همچنان پا برجا هستند و این شایسته نام و امکانات استانی مانند خوزستان نیست.

 

لاهیجان‌زاده اظهار کرد: کارگروه مدیریت پسماند یکی از کارگروه‌های فعال خوزستان است که تاکنون مصوبات بسیار خوبی داشته و فعالیت‌های مناسبی در این حوزه انجام داده است ولی وسعت و حجم کاری به حدی زیاد است که نیاز است سرعت کار افزایش یابد و به وضعیت موجود رسیدگی شود. در شهرهای بزرگ مانند اهواز، آبادان و دزفول کار در بحث مدیریت پسماند شهری به خوبی در حال پیشرفت است ولی وضعیت در شهرهای کوچک و متوسط نگران‌کننده است.

 

وی عنوان کرد: در حوزه محیط زیست طبیعی عامل تهدیدکننده عمده‌ای وجود ندارد ولی عمده نگرانی‌ها در این بخش مربوط به تالاب‌های هورالعظیم و شادگان است بنابراین برای سال 92 برنامه‌هایی در زمینه احیای تالاب‌ها پیش‌بینی شده که مطالعات آن در سال 91 انجام شد و بدین ترتیب پروژه انتقال آب از کارون به تالاب شادگان در سال 92 عملیاتی خواهد شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یکی دیگر از اقداماتی امسال که در حوزه تالاب‌ها انجام می‌شود، لنچ ‌مارک‌گذاری حریم تالاب‌های استان( علامت‌گذاری مرز تالاب‌های استان) است که اجرای آن از هم اکنون به منظور حفظ حریم تالاب‌ها و جلوگیری از تخریب و تصرف آنها آغاز شده است. احداث پاسگاه‌های جدید نیز در دستور کار قرار دارد که 2 تا 3 پاسگاه جدید در محدوده تالاب‌ها استقرار می‌یابند.

 

لاهیجان‌زاده به راه‌اندازی دفتر پایش و نظارت تالاب‌ها در استان اشاره کرد و افزود: امسال این برنامه اجرایی خواهد شد. این واحد به امکانات مورد نیاز جهت پایش از جمله تجهیزات کنترل آلودگی و سیستم اتوماسیون مجهز می‌شود تا بتواند پایش مستمری بر تالاب داشته باشد. در گام نخست، دفتر پایش و نظارت تالاب در شادگان، ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: در خصوص فعالیت‌ مجموعه نفت در محدوده تالاب هورالعظیم، در اسفندماه 91 توافقات بسیار خوبی بین دو مجموعه نفت و حفاظت محیط زیست انجام شد که این توافقات در سال 92 اجرایی می‌شود.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بازسازی و اصلاح جاده‌های دسترسی نفت در محدوده تالاب، احداث زیرگذرها در محدوده تالاب، ایجاد هسته زیست محیطی در محدوده تالاب و راه‌اندزای سیستم زباله‌سوز فعالیت‌های نفتی در تالاب بخشی از توافقات بین این دو مجموعه بوده است.

 

لاهیجان‌زاده عنوان کرد: از دیگر اقداماتی که در سال 92 در دستور کار قرار دارد، ادامه فعالیت‌ها در بحث توسعه کمربند سبز اهواز و سایر شهرهای آسیب‌پذیر از پدیده گرد وغبار است.

 

وی ادامه داد: در هفته محیط زیست امسال (از 16 تا 22 خردادماه) چهار آزمایشگاه پایش و آنالیز خروجی منابع آلوده‌کننده در شهرهای دزفول، بهبهان، آبادان و سوسنگرد افتتاح خواهد شد. این آزمایشگاه‌ها ساخته شده و تجهیزات لازم تهیه شده است و پس از ارایه آموزش‌های مربوطه، فعالیت این آزمایشگاه‌ها به طور رسمی آغاز می‌شود.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: همچنین امسال برای شهرک‌های صنعتی در سطح استان اقدامات بسیار خوبی در دستور کار قرار گرفته است که افتتاح تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی و توسعه فضای سبز در این شهرک‌ها از جمله اقدامات سال 92 در این حوزه است. اولین تصفیه خانه شهرک صنعتی، اردیبهشت ماه در روز زمین پاک در شهرستان بهبهان افتتاح می‌شود. در بحث توسعه فضای سبز نیز تا پایان سال به میزان قابل توجهی از فضای سبز در شهرک‌های صنعتی خواهیم رسید.

 

لاهیجان‌زاده افزایش مناطق حفاظت‌شده در استان را یکی دیگر از برنامه‌های سال 92 برشمرد و ادامه داد: اقدامات لازم در این حوزه با جدیت بیشتری انجام خواهد شد. در مناطق حفاظت‌شده، با این‌که مشکلاتی مانند تملک غیرقانونی به صورت خرید و فروش زمین تاکنون مشاهده نشده ولی تنها مشکلی که ممکن است محیط زیست را درگیر مسایل حقوقی در این زمینه کند، ادعای مالکیت برخی افراد است. تنها در سال گذشته حدود 30 هکتار زمین در مناطق حفاظت‌شده استان از تملک غیرقانونی این افراد آزاد شد.

 

وی به اجرای فاز نخست طرح‌ ملی محیط‌یار در زمستان سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ بنا است سال 92 در حوزه آموزش همگانی محیط زیست، سالی ویژه باشد که به این منظور برنامه‌ها و اقدامات لازم از هم اکنون در استان آغاز شده است. در حوزه پژوهش نیز سال گذشته مجموعه محیط زیست خوزستان موفق به انعقاد قراردادهای پژوهشی خوبی با برخی مجموعه‌ها شد که تلاش می‌شود این امر همچنان در سال 92 ادامه یابد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تقویت یگان حفاظت و برخورد قاطع با متخلفان صید و شکار غیرمجاز از مهم‌ترین مباحث حفاظت محیط زیست است و در این جهت، در سال 92 واحدی به نام اداره یگان حفاظت در خوزستان آغاز به کار خواهد کرد. از امسال یگان حفاظت به صورت ویژه‌تر و منسجم‌تر برای برخورد با هرگونه تخلف در زمینه صید و شکار وارد عمل می‌شود، این واحد در روزهای آینده افتتاح و رسما کار خود را در استان آغاز خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد