سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شهرستان ها

اما این تبدیل وضعیت با هر هدفی به علت عدم تامین امکانات و عدم برنامه ریزی برای رفع نیازهای ابتدایی باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری برای ساکنین این مناطق شده است، چرا که آنها مجبور به پرداخت عوارض شهری همانند دیگر شهرها می شوند ولی از ابتدایی ترین امکانات هم بی بهره هستند. از سوی دیگر این تغییر باعث بوجود آمدن نیازهای متفاوتی در میان مردم شده است چرا که آنها انتظار فراهم آمدن امکاناتی در حد یک شهر را دارند و از اینکه از شهر شدن تنها نام شهر را یدک می کشند...
همزمان با روی کارآمدن دولت نهم با شعار عدالت محوری، در اکثر نقاط کشور روستاهای بزرگ به شهر تبدیل شدند و برای این تبدیل وضعیت از سوی دولت دلایل متفاوتی بیان شده است. از جمله این دلایل ارائه خدمات بیشتر به مردم مناطق محروم که از نگاه مهرورزانه دولت سرچشمه می گیرد، جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرها، سرشکن کردن جمعیت کلانشهرها در شهرهای جدید و قص علی هذا.

اما این تبدیل وضعیت با هر هدفی به علت عدم تامین امکانات و عدم برنامه ریزی برای رفع نیازهای ابتدایی باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری برای ساکنین این مناطق شده است، چرا که آنها مجبور به پرداخت عوارض شهری همانند دیگر شهرها می شوند ولی از ابتدایی ترین امکانات هم بی بهره هستند. از سوی دیگر این تغییر باعث بوجود آمدن نیازهای متفاوتی در میان مردم شده است چرا که آنها انتظار فراهم آمدن امکاناتی در حد یک شهر را دارند و از اینکه از شهر شدن تنها نام شهر را یدک می کشند و از حضور امکانات جدید خبری نیست اظهار نارضایتی می کنند.

استان خوزستان نیز از این تغییرات مستثنی نبوده و طی سالهای گذشته شهرهای جدیدی به تقسیمات استانی آن افزوده شده است. یکی از این "روستا شهرهای" تازه تاسیس "شهرستان اندیکا" می باشد که با گذشت پنج سال از شهرستان شدنش از مشکلات عدیده و بیشماری رنج می برد، مشکلاتی که روند مهاجرت را طی سالهای اخیر شتاب داده، که آنها برای روستاهای بسیاری از استان ها وجود ندارد، که بعضی از آنها را به اختصار معرفی می شود.

1- نبود بیمارستان مجهز در سطح شهرستان و عدم حضور پزشکان متخصص به یکی از معضلات اصلی مردم اندیکا تبدیل شده است مشکلی که گاه باعث فوت ساکنین شهرستان بعلت نبود پزشک و یا امکانات درمانی شده است و این معضل هزینه های بسیاری را بر دوش مردم تحمیل می کند چرا که مجبور به مسافرت به شهرهای دیگر برای درمان می شوند.

2- عدم وجود وسایل حمل و نقل عمومی مشکلات بسیاری را برای شهروندان بوجود آورده است و از سوی دیگر عدم سازماندهی وسایل نقلیه شخصی به یکی دیگر از معضلات مردم تبدیل شده است.

3- عدم احداث بانک ها و دستگاه های خودپرداز در نقاط مختلف شهر یکی دیگر از مواردی است که حجم مسافرت های غیر ضروری بین شهری را برای مردم اندیکا بالا برده است، به نحوی که بسیاری از مردم بعلت نبود دستگاه های خودپرداز مجبور به طی مسافتی گاه 90 کیلومتری برای دریافت یارانه خود می شوند و عدم توجه به این موضوع هزینه های بی موردی را برای مردم در پی داشته است.

4- عدم وجود فضاهای مناسب برای بازی کودکان، استراحت بزرگسالان و تفریح میانسالان یکی دیگر از مشکلات این شهرستان می باشد که در کنار عدم وجود فضای سبز و نبود پارک می تواند طی سالهای آینده مشکلات روحی و جسمی را برای مردم اندیکا بوجود بیاورد.

5- آب شرب سالم و پایدار یکی دیگر از مواردی است که گاه باعث می شود در مواردی مردم همانند سالهای کوچ نشینی به سراغ چشمه ها روند و یا با استفاده از تانکرهای حمل آب مجبور به تامین آب شرب خود شوند.

6- کمبود تجهیزات مخابراتی و ارتباطی یکی دیگر از مشکلات این شهرستان می باشد به نحوی که بعلت عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت بسیاری از دانشجویان شهرستان برای انتخاب واحد مجبور به مسافرت به شهرهای دیگر می شوند و از سوی دیگر در بعضی از مناطق همانند مرکز شهرستان یعنی شهر قلعه خواجه هیچ خط تلفنی از سوی مخابرات واگذار نمی شود،که عدم استقرار اداره مخابرات در سطح شهرستان و وابسته بودن شهرستان اندیکا به شهرستان مسجدسلیمان در حوزه مخابرات نارضایتی عمومی زیادی را در این حوزه بوجود آورده است.

7-تکمیل نشدن چارت اداری شهرستان یکی از مواردی است که مشکلات بیشماری را برای مردم بوجود آورده است.

8-کمبود مراکز تفریحی باعث شده است مردم اندیکا برای تجدید روحیه مکانی نیافته و شهر در ابتدای ساعات شب به شهری مرده و دلگیر تبدیل شود.

9-ایمن نبودن راههای مواصلاتی به شهرستان اندیکا و کم عرض بودن خیابانهای سطح شهر یکی دیگر از کمبودهای این شهرستان می باشد که این وضعیت باعث حوادث ناگوار بیشماری شده است.

10-عدم وجود ترمینال مسافربری از دیگر معضلات این شهر می باشد، شهروندان برای سفر به کلانشهرها و حتی سفر به مرکز استان باید به شهرهای اطراف مسافرت کنند و از ترمینال آنان استفاده نمایند،یا کنار جاده در شرایط نامناسب ساعت ها منتظر بمانند.

11-عدم احداث کتابخانه و سالن مطالعه در کنار دوری مسافت از شهرهای مجاور باعث شده است دانش آموزان و دانشجویان با مشکلات بسیاری روبرو شوند بطوریکه شهرستان اندیکا تنها دارای یک کتابخانه با شرایط استاندارد می باشد.

12-با وجود نزدیکی شهرستان اندیکا به پایتخت نفتی خاورمیانه یعنی مسجدسلیمان هنوز این شهرستان از گاز لوله کشی بهره نمی برد و این موضوع با وجود سردسیر بودن شهرستان اندیکا مشکلات زیادی را برای مردم بخصوص در زمستان بوجود آورده است.

13-بیکاری یکی دیگر از معضلات اساسی این شهرستان می باشد، آنچه که جالب است اشغال فرصت های محدود شغلی موجود در سطح شهرستان توسط نیروهای غیربومی می باشد که باعث شده است بسیاری از خانواده ها بعلت نبود منبع درآمد مجبور به مهاجرت شوند.

14-عدم پوشش مناسب تلفن های همراه در کنار پوشش نامناسب کانالهای ملی و استانی، شرایط حضور دیش های ماهواره را در مواردی حتی در کنار سیاه چادرها بوجود آورده است که با توجه به بافت فرهنگی منطقه می تواند بعنوان یک تهدید در سالهای آینده مطرح شود.

مرجع/ اندیکانیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد