سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار صنایع و مراکز صنعتی خوزستان

 

 

سالی بحرانی پیش روی صنعت نیشکر خوزستان 

اهواز- مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در جمع مدیران این شرکت با بحرانی خواندن وضعیت صنعت نیشکر استان در سال جاری از مدیران صنایع جانبی نیشکر خواست تمام وقت خود راصرف مسائل کشاورزی نیشکر کنند.

 

نسیم صادقی با اشاره به مشکلات پیش روی این صنعت دیرینه استان در سال جاری بیان داشت: اگر صنعت نیشکر استان خوزستان نتواند به دلایلی مانند مشکلات ارزی،سوء مدیریت ها ،تحریم ها و بسیاری مسائل دیگربه هدف خود که همان تولید 100 تن محصول درهر هکتار است برسد این همان بحرانی است که در انتظار این صنعت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید هرچه زودتر ستاد بحران در شرکت توسعه نیشکر تشکیل شود گفت: در سال گذشته تحریم ها مشکلات شوری آب رودخانه کارون و سرمازدگی محصولات ،وضعیتی بحرانی را برای شرکت نیشکر استان به وجود آورد که امیدواریم با اندیشیدن تدابیر لازم این مشکلات در سال جاری برطرف شود.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با اشاره به بحث های زیست محیطی صنایع نیشکر با بیان اینکه حتی قطره ای از زه آب های نیشکر وارد کارون نمی شود افزود:یکی از اتهامات همیشگی مسئولان استان خوزستان به صنایع نیشکر تخلیه زه آب های این صنعت در کارون است که به صراحت اعلام می کنیم که از سوی واحدهای نیشکراستان حتی یک قطره زه آب وارد کارون نمی شود.

وی افزود:در خصوص بحث های زیست محیطی واحد شعیبیه نیز که همواره از این واحد به عنوان یکی از آلایندهای کارون نام برده می شود در سال گذشته مدیران این واحد توانستند با استفاده از زه آب های حاصله برای کشت گندم استفاده کنند که این اقدام نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.

صادقی خواستار حمایت هر چه بیشتر دولت از صنایع نیشکر شد و گفت: یکی از ابزارهای دولت برای حمایت از تولیدات و سامان دادن به وضعیت اشتغال ،ایجاد تعرفه است که در سال 91 تعرفه شکر صفر بوده و این در حالی است که تعرفه شکر باید به گونه ای باشد که واحدهای تولیدی داخلی نیز بتوانند رقابلت سالمی با وارد کننده ها داشته باشند.

وی گفت: از سال 90 تاکنون مشکل سرمازدگی و شوری آب کارون خسارات بسیاری را به واحدهای نیشکر استان وارد کرده است و بر اساس گزارشی سالانه بالای 2 میلیون تن نمک وارد مزارع استان می شود که این امر برای کشاورزی استان خطرناک است.

صادقی افزود:در زمستان سال گذشته برخی گزارش ها از افزایش EC آب کارون تا مرز 4 هزار میکروموس خبر می داد که این امر برای مدت اعلام شده نگران کننده است.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان بیان داشت: گفته می شود که بخش اعظمی از این شوری به سد گتوند و حل شدن نمک های سازند واقع شده در مسیر این سد بازمی گردد که این امر باید مورد بررسی قرار گیرد.

صادقی بیان داشت: در یک سال گذشته شوری رودخانه کارون خسارتی بالغ بر یک هزار و 140 میلیارد ریال به صنعت نیشکر استان خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در سال جاری 500 تا 550 هزار تن شکر خام در استان تولید شود بیان داشت:مدیران واحدهای صنعتی نیشکر نباید بحث کیفیت در تولیدات را فراموش کنند زیرا تولیدات فرآورده های نیشکر استان با توجه به برند شناخته شده آن همواره باید جزء اولین ها باشند.

در ادامه این نشست معاون بهره برداری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه هزینه های خرید قطعات،لوازم یدکی و هزینه های پیمانکارن به دلیلی افزایش قیمت ارز در سال گذشته خساراتی را برای صنعت نیشکراستان به دنبال داشته است افزود:همچنین افزایش حامل های انرژی خصوصاً در بخش گاز طبیعی هزینه های زیادی را به شرکت تحمیل کرده است.

عزت اله رضایی عراقی افزود: پایین بودن قیمت شکر داخلی با قیمت 13 هزار ریال نیز در مقایسه با سایر فرآورده های کشاورزی و همچنین اختصاص ارز دولتی به وارد کنندگان مشکلات بسیاری را برای واحد های تولید شکر به دنبال داشته است.

معاون بهره برداری صنعت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه واحدهای تولید شکر خوزستان سال بسیاری سختی را پشت سر گذاشته اند گفت:امیدواریم در سال جای شاهد افزایش تولید نسبت به سال گذشته باشم و این مهم در صورتی به دست خواهد آمد که دولت ارز مورد نیاز واحد های را به صورت دولتی در اختیار واحد ها قرار دهد.

رضایی بیان داشت: با وجود مشکلات بسیار واحدهای نیشکر خوزستان در سال گذشته واحد تصفیه شکر امیر کبیر ،دعبل خزایی و حکیم فارابی از سوی معاونت غذا و داروی استان به عنوان واحد های نمونه انتخاب شدند.

وی افزود: همچنین واحد امیر کبیر نیز از سوی سازمان استاندارد و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به عنوان واحد نمونه سال برگزیده شد.

رضایی بیان داشت: در بخش تنوع محصولات نیزدر سال جاری واحد تولید شکر دارویی در شرکت حکیم فارابی به میزان 12 هزارتن، به بهره برداری خواهد رسید که این میزان نیاز شرکت های دارویی کشور را تامین خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد