سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک انتقاد وارده

 

هیچ کدام از آثار تاریخی مسجدسلیمان ثبت جهانی نیست 

 

چرا مسولان میراث فرهنگی کاری نمی‌کنند؟

هیچ کدام از آثار تاریخی مسجدسلیمان ثبت جهانی نیست

 شهری پرفراز و نشیب بر قله ی تاریخ!

 مسجدسلیمان شهری پرفراز و نشیب در برهه ای از زمان بوده، کاوشهای باستان شناسی آثاری کهن مربوط به زندگی غار نشینی و دوران ما قبل تاریخ در این خطه است. اما هیچ کدام از آثار تاریخی آن ثبت جهانی نیست.

 در همین مکان بوده که هوشنگ پیشدادی در اثر برخورد دو سنگ چخماق با هم و نشت گاز در سطح زمین ،شعله آتش را برای اولین بار کشف کرده است.این خطه در زمان کیانیان،ایلامی‌ها،مادها پارس‌ها،سلوکیان،اشکانیان وساسانیان دارای اهمیت فراوانی بوده و آثار بر جای مانده از آن دوران شاهد این مدعاست.

مسجدسلیمان زادگاه چیش پیش پارسی بوده است.این شهر در قرن هشتم قبل از میلاد جزء سرزمین ایلام بوده ودر آن عصر(آساک)نام داشت و در دوران پارس‌ها(پارسوماش) نامیده میشد. در قرون وسطی نیز (تغلر) نامیده میشده،سپس به (جهانگیری) و(میدان نفتون) معروف گردید.بعد از اینکه آثار آتشکده سرمسجد برای همگان مشخص شد و پس از بازدید رضا خان از این اثر تاریخی در سال ۱۳۰۳ بنا به پیشنهاد وی و به تصویب مجلس شورای ملی در سال۱۳۰۵خورشیدی به (مسجدسلیمان) تغییر نام یافت.در مسجدسلیمان آثار بر جای مانده زیادی از دورانهای کهن باقی مانده اما متاسفانه آن چنان که باید برای همگان معرفی  نشده اند.

بنای باستانی سرمسجد:این محراب متعلق به قرن۷و۸ قبل از میلاد که شامل یک سکو به اندازه‌های ۲۵ در ۲۰ پا میباشد.در بخش شرقی محراب قسمتی که اکنون آتشکده میباشد، برای عبادت ایرانیان بناشده است. یقین آن است که مسجدسلیمان آتشگاه و یکی از مراکز تجمع زرتشتیان بوده وعلت انتخاب این محل از این نظر بوده که بر اثر گاز و نفتی که از خلل و فرج زمین بالا می‌آمد و متصاعد میشد، این امکان را بوجود می‌آورد که نیاکان ما آتش جاوید بر پا دارند.

پروفسور گیرشمن میگوید: نیایشگاه سرمسجد و بردنشانده هیچ شباهتی به معماری ایلامی،بابلی وآشوری ندارد اما خیلی شبیه ساختمان‌های تمدن باستانی اورارتور می‌باشد. او تپه‌های سرمسجد و برد نشانده را اسلاف تخت جمشید می‌داند که اصول ایجاد آن هنوز طرق قدیمی‌را که پارسیان از زمان ورود به ناحیه ی جنوب تپه غربی ایران بکار میبرند آشکار میسازد. بنای سرمسجد اولین و بزرگترین عبادتگاه روباز در جهان می‌باشد.

 تپه کلگ زری(زرین):این تپه باستانی در جنوب شهر مسجدسلیمان،در منطقه کلگه، بالاتر از بیمارستان شرکت نفت قرار دارد و مربوط به هزاره ی سوم قبل از میلاد است. آثار کنده کاری شده از انقلاب حضرت ابراهیم(ع) بر روی صخره ای در کلگه زرین ایران واقع در مسجدسلیمان فعلی، بیانگر پذیرش این انقلاب پسندیده و خدایی از سوی مردم بوده و تاثیر آن بر کار هنرمندان متعهد آن دوره آشکار میباشد. عده ای از باستان شناسان ایرانی و آلمانی به سرپرستی دکتر سرافراز در سال ۱۳۵۵ آن را بر اثر کاوش بدست آورده و بنا به دلایلی دوباره در خاک پنهان کرده اند.

 شهرستان مسجدسلیمان ۱۲ اثر ثبت شده ملی دارد که متاسفانه هیچ کدام از آنها ثبت جهانی نیست امیدواریم مسولان میراث فرهنگی و مقامات کشوری و استانی چاره ای برای آن بیندیشند تا مسجدسلیمان را از این انزوای تاریخی بیرون آورند . چون حق این شهر باستانی چنین اجحاف بزرگی نیست.           گلشن باورصاد

میراث فرهنگی مسجدسلیمان۰۱میراث فرهنگی مسجدسلیمان۰۳میراث فرهنگی مسجدسلیمان۰۱۰۲

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد