سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی مکانهای سیاحتی و زیارتی و گردشگری خوزستان

 

بر بلندی‌های دیاری کهن
فرهنگی و هنری  11:19:8 1392/01/22

921-10180-5 کد خبر

 

تاراز، تلگه، تورک، دوتو، کله و مونگشت جزو مهم‌ترین ارتفاعات بالای دو هزار و 500 متر استان خوزستان به شمار می‌روند که دامنه‌ برخی از این کوه‌ها از جنگل پوشیده شده و در نوع خود جذابیتی خاص ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ کوه تورک جزو دهستان سوسن شهرستان ایذه است که در فاصله 91 کیلومتری شمال باختری ایذه با ارتفاع 3319 متر واقع شده است. این کوه سرچشمه رودخانه‌های آب بازفت و لب است. تورک از شمال باختری به کوه لم لی متصل است و جزو کوهستان زاگرس به شمار می‌رود                                         .

همچنین کوه جنگلی دوتو در دهستان هپرو در 58 کیلومتری جنوب خاوری ایذه واقع شده است. ارتفاع این کوه حدود 3170 متر است که از جنوب به کوه کله متصل است و از شمال به کوه لیراب می‌پیوندد. دامنه‌های خاوری این کوه به دره رودخانه سیراب و دامنه‌های باختری آن به دره رودخانه صیدون متصل می‌شود. در دامنه باختری این کوه دریاچه در میان دو کوه کله و دوتو قرار دارد و آب از زمین و اطراف آن می‌جوشد. دامنه‌های این کوه از جنگل پوشیده شده و جزو کوهستان مونگشت از کوهستان بزرگ زاگرس به شمار می‌رود.

 کوه کله نیز در دهستان هپرو و در 59 کیلومتری جنوب خاوری ایذه واقع شده است. ارتفاع این کوه حدود 3010 متر است. این کوه از شمال به کوه دوتو متصل است که رودخانه صیدون از باختر، رودخانه اعلاء از جنوب و رودخانه‌های لیراب و سمه از خاور آن عبور می‌کنند. در دامنه باختری این کوه چشمه‌ای است که آب آن در یک دریاچه کوچک جمع می‌شود. این دریاچه که دوتو نام دارد در ارتفاع حدود 1680 متری قرار دارد. کوه کله جزو کوهستان مونگشت از کوهستان بزرگ زاگرس به شمار می‌رود و دامنه‌های آن از جنگل پوشیده شده است.    

همچنین کوه قلعه نجف به ارتفاع 1765 متر در دهستان اسوار بخش مرکزی شهرستان رامهرمز و در 37 کیلومتری جنوب خاوری شهر رامهرمز واقع است.  سرچشمه آب دره نج، آب ابوالفارس و رودخانه تلخ از این کوه است. رشته‌ای از مجاور روستای دالون واقع در شمال باختری تا تنگ انارج واقع در جنوب خاوری به طول 26 کیلومتر کشیده شده و رودخانه تلخ سراسر دامنه خاوری آن را طی می‌کند. این کوه نیز پوشیده از جنگل و جزو کوهستان بزرگ زاگرس است.

کوه چادون نیز به بلندی 2430 متر در دهستان اسوار بخش مرکزی و در 53 کیلومتری جنوب خاوری شهر رامهرمز و شمال خاوری روستای دره بید واقع است. رودخانه‌های سندان و تلخ از این کوه سرچشمه می گیرند و از باختر به کوه تنبلان می‌پیوندد. تنگ سندان که در خاور این کوه قرار دارد آن را از سیاه کوه جدا می‌کند. این کوه پوشیده از جنگل و جزو رشته کوه سفید کوهستان بزرگ زاگرس است.

کوه تنبلان نیز به بلندی 2110 متر در دهستان اسوار (ابوالفارس) از بخش مرکزی و در 43 کیلومتری خاور شهر رامهرمز جنوب روستای دره بنی قرار دارد. این کوه از شمال باختری به کوه بنار کموتران و کوه گردکی، از جنوب به کوه چتلین، از شمال به کوه سام و از جنوب خاوری به کوه مهره متصل است. این کوه نیز جزو رشته کوه سفید از کوهستان بزرگ زاگرس به شمار می‌رود و پوشیده از جنگل است.

همچنین کوه گردکی به بلندی 1513 متر در دهستان رستم‌آباد بخش مرکزی در 32 کیلومتری شمال خاوری شهر رامهرمز، شمال باختری روستای دالون واقع است.این کوه از جنوب خاوری به کوه تنبلان و کوه بنار کموتران متصل می‌شود و رودخانه اعلا از دامنه شمالی آن می‌گذرد. قسمت بزرگی از این کوه از جنگل پوشیده شده و جزو کوهستان بزرگ زاگرس به شمار می‌رود.

کوه مهره نیز به ارتفاع 2849 متر در دهستان اسوار بخش مرکزی و در 54 کیلومتری جنوب خاوری شهر رامهرمز، جنوب روستای ماوی، واقع است. این کوه از شمال باختری به کوه تنبلان، از جنوب به کوه چادون و از جنوب خاوری به سیاه کوه متصل است و جزو رشته کوه سفید از کوهستان بزرگ زاگرس به شمار می‌رود. این کوه نیز پوشیده از جنگل است و در مرز شهرستانهای رامهرمز، ایذه و استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

کد خبرنگار: 17011

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد