سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش از روابط انسانی

 

نکاتی درباره عشق و عاشقی

 

همه ما دوست داشتن را تجربه کرده ایم. والدین، برادر و خواهر، دوستان و حتی حیوانات خانگیمان را دوست داشته ایم. اما دوست داشتن عاشقانه کمی تفاوت دارد. عشق حسی عمیق و جدید است که با انواع دیگر دوست داشتن فرق دارد.
 

چرا عاشق میشویم؟

عشق ورزیدن و  مورد عشق قرار گرفتن به زندگی ما غنا میبخشد. آدمها وقتی به دیگران احساس نزدیکی کنند، شادتر و حتی سالمتر خواهند بود. عشق کمک میکند احساس کنیم مهم هستیم، درکمان میکنند و احساس امنیت کینم.

اما هر نوع عشق حس خاص خود را دارد. حس عشقی که برای والدینمان احساس میکنیم با آنچه برای برادر کوچکمان یا دوست صمیمیمان داریم فرق میکند. و دوست داشتنی که در روابط عاشقانه تجربه میکنیم خود نوع بسیار خاصی از عشق است.

توانایی ما برای حس کردن عشق از دوران نوجوانی آغاز میشود. نوجوانان همه جهان حس عاشقانه مجذوبیت را احساس میکنند. حتی در فرهنگهایی که به افراد اجازه ابراز اینگونه احساسات داده نمیشود، باز هم این احساسات وجود دارند. ایجاد احساسات عاشقانه و جذبه جنسی به دیگران بخشی طبیعی از بلوغ است. این احساسات جدید میتوانند بسیار هیجان انگیز یا حتی در ابتدا گیج کننده باشند.

 

ترکیبات جادویی روابط عاشقانه

عشق آنقدر احساس انسانی قدرتمندی است که دانشمندان مداوماً درحال تحقیق و بررسی روی آن هستند. آنها دریافته اند که عشق سه خصوصیت اصلی دارد:
1. مجذوبیت بخش شیمی عشق است. درواقع همان علاقه فیزیکی--حتی جنسی--است که دو طرف را به سمت هم میکشاند. مجذوبیت مسئول میل ما به بوسیدن و در آغوش گرفتن فردی است که به او عشق میورزیم. دقیقاً به همان دلیل است که وقتی آن فرد به ما نزدیک است مضطرب میشویم و دست و پایمان را گم میکنیم.

2. نزدیکی پیوندی است که وقتی ایجاد میشود که افکار و احساساتی که با هیچکس در میان نمیگذاریم را به آن فرد بروز میدهیم. وقتی این حس نزدیکی را داشته باشید، احساس حمایت، امنیت و درک شدن میکنید. اعتماد بخش مهمی از آن است.

3. تعهد قول و وعدهای است که طبق آن باید در پستی و بلندیهای رابطه به طرف مقابل خود وفادار بمانیم.

این سه ویژگی عشق میتوانند برای شکل گیری انواع مختلف رابطه با هم ترکیب شوند. مثلاً نزدیکی بدون مجذوبیت نوع دوست داشتنی است که با دوست صمیمیمان داریم. مسائل مهم زندگی و رازهایمان را با آنها درمیان میگذاریم، از آنها حمایت میکنیم و آنها هم پشتمان هستند. اما عاشقانه مجذوب آنها نیستیم.

مجذوبیت بدون نزدیکی مثل یک هوس زودگذر است. شما نسبت به یک نفر احساس جذبه جسمی میکنید اما به اندازه کافی او را خوب نمیشناسید تا با او احساس نزدیکی کرده و بتوانید تجربیات شخصی زندگیتان را با او درمیان بگذارید.

دوست داشتن عاشقانه زمانی است که مجذوبیت و نزدیکی با هم باشند. بسیاری از روابط اول با مجذوبیت شروع میشوند (عشق در نگاه اول) و بعد منجر به نزدیکی میشود. در بسیاری از موارد هم نزدیکی در یک رابطه دوستی به مجذوبیت کشیده میشود و دو طرف متوجه میشوند که چیزی که بینشان از بیش از یک دوست داشتن ساده است.

برای کسانیکه برای بار اول عاشق میشوند، تمایز قائل شدن بین این حس قوی جدید از مجذوبیت ظاهری و نزدیکی عمیقتری که در عشق اتفاق میافتد، بسیار سخت است.

 

عشقی ماندگار یا هوسی سرگرم کننده؟

سومین مولفه یک رابطه عاشقانه، یعنی تعهد، این است که تصمیم بگیرید -- باوجود هر تغییر و مشکل که زندگی پدید می آورد-- در آینده بعنوان یک زوج کنار هم بمانید.

گاهی اوقات زوجهایی که  در دوران دبیرستان عاشق هم میشوند، روابطی متهد ایجاد میکنند که ماندگار میشود. اما بسیاری از روابط هم دوام نمی آورند. اما به این دلیل نیست که نوجوانان قادر به دوست داشتن عمیق نیستند.

در دوران نوجوانی روابط کوتاهتر هستند و دلیل آن این است که نوجوانان به دنبال تجربیات بیشتر و مختلف هستند. همه اینها بخشی از کشف خودمان، ارزشمان و اینکه از زندگی چه میخواهیم است.

دلیل دیگری که در نوجوانی روابط کوتاهتر است این است که هرچه بزرگتر میشویم، آنچه از روابط میخواهیم تغییر میکند. در نوجوانی--مخصوصاً برای پسرها--روابط فقط مجذوبیت ظاهری هستند. اما وقتی به ۲۰ سالگی میرسند، خصوصیات درونی فرد هم اهمیت پیدا میکنند. برای دختران نوجوان نزدیکی اهمیت بیشتری دارد--هرچند از جذابیت ظاهری هم بدشان نمیاید!

در نوجوانی، روابط بیشتر  برای سرگرمی هستند. دوستیهای دختر و پسر در این سن بیشتر برای بیرون رفتن با همدیگر و تفریح کردن است. یکی دیگر از دلایل آن هم این است که چون بقیه دوستانتان کسی را دارند، شما هم باید دوستی داشته باشید تا بتوانید در جمعهای آنها شرکت کنید.

در اواخر نوجوانی جنبه سرگرمی این روابط کمتر شده و نزدیک شدن با هم و  تکیه کردن به هم اهمیت بیشتری پیدا میکند. دخترها و پسرها وقتی به ۲۰ سالگی میرسند، پشتیبانی، نزدیکی و ارتباط و همچنین عشق برایشان ارزشمند میشوند. این زمانی است که افراد شروع به پیدا کردن کسی میکنند که بتوانند همیشه در کنارش بمانند.

 

یک رابطه خوب چطور ساخته میشود؟

وقتی افراد برای اولین بار عاشق شدن را تجربه میکنند، معمولاً با مجذوبیت شروع میشود. احساسات جنسی هم میتوانند بخشی از این مجذوبیت باشند. افراد در این مرحله درمورد یک عشق جدید رویاپردازی میکنند و موقع گوش دادن به آهنگهای مختلف یاد فرد موردنظر خود میافتند.

مطمئناً حس عشق را دارد اما این عشق نیست. هنوز  وقت برای تبدیل شدن به نزدیکی  که برای عشق لازم است را نداشته است. چون حس مجذوبیت و علاقه جنسی احساساتی جدید است، جای تعحب نیست که آن را با عشق اشتباه بگیریم. همه آنها بسیار شدید و هیجان انگیز  هستند و درک آنها دشوار است.

شدت احمقانه  دوران شور و مجذوبیت بعد از مدتی کمرنگتر میشود. مثل این میماند که همه انرژیتان را برای بردن یک مسابقه به کار گیرید، این نوع شور و احساسات تند بسیار هیجان انگیز است اما زیادتر از آن است که بتوان برای همیشه آن را نگه داشت. اگر دوست دارید رابطهای دوام بیاورد، اینجاست که نزدیکی وارد جریان میشود. شدت پرشور زودهنگام کمرنگ شده و پیوندی محبت آمیز جای آن را میگیرد.
 


چند راه تزدیک شدن آدمها به همدیگر:

• یاد بگیرید بدهید و بگیرید. یک رابطه سالم درمورد هر دو نفر است، نه اینکه یک طرف چقدر میتواند از آن دیگری بگیرد (یا به او بدهد).
• احساسات آشکار. یک رابطه خوب و حمایت کننده به افراد امکان میدهد جزئیات خودشان را با هم در میان بگذارند--چیزهایی که دوست دارند و چیزهایی که دوست ندارند، نگرانیها، آرزوها، لحظاتی که به آن افتخار میکنند، ناامنی ها، ترسها و ضعفهایشان.
• گوش دادن و حمایت کردن. وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، وقتی طرفمقابل احساس ترس یا عدم امنیت میکند، از او حمایت و پشتیبانی میکنند. آنها هیچوقت، حتی وقتی با آنها مخالفت میکند، طرفمقابلشان را تحقیر نکرده و اذیت نمیکنند.

دادن، گرفتن، آشکار کردن و حمایت کردن یک روند دوطرفه است: یک نفر جزئیاتی از خود را مطرح میکند، دیگری چیز دیگری را درمیان میگذارد و بعد فرد اول برای بیشتر درمیان گذاشتن جزئیات مربوط به خود احساس امنیت بیشتری میکند. به این ترتیب، اعتماد و حمایت دوطرفه  کمکم در رابطه ایجاد میشود و هر طرف میداند که وقتی اوضاع زندگی سخت شود، طرف مقابلش کنارش خواهد بود. هر دو طرف برای آنچه که هستند احساس پذیرفته شدن کرده و حس میکنند کسی دوستشان دارد.

شور و مجذوبیتی که زوج در ابتدای رابطه حس میکنند گم نشده است. فقط کمی فرق کرده است. در روابط بادوام و سالم، زوجها احساس میکنند که آن شور و هیجان هرازگاهی میآید و میرود اما نزدیکی بینشان همیشه برقرار است.

اما گاهی اوقات یک زوج نزدیکی خود را از دست میدهد. برای بزرگسالها رابطه گاهی تبدیل به چیزی میشود که متخصصین آن را «عشق توخالی» مینامند. این یعنی نزدیکی و مجذوبیتی که یک روز احساس میکردند از بین رفته است و دو طرف فقط به خاطر حس تعهد کنار هم مانده اند. اما این مشکل معمولاً برای نوجوانان پیش نمی آید و روابط آنها معمولاً به دلایل دیگر بر هم میخورد.

 

چرا روابط برهم میخورند؟

عشق چیزی بسیار حساس و ظریف است. برای دوام نیاز به مراقبت و توجه  دارد. روابط هم درست مثل دوستیها، اگر وقت و توجه کافی در اختیار آن قرار داده نشود، ممکن است با شکست روبه رو شوند. این یکی از دلایلی است که  باعث بر هم خوردن رابطه بعضی زوجها میشود--ممکن است یک طرف شدیداً سرگرم مدرسه، کارهای فوق برنامه یا کار باشد و وقت کمتری برای رابطه بگذارد. یا وقتی دبیرستان تمام میشود و هر کدام از طرفین به یک دانشگاه میروند که از هم فاصله دارد، رابطه آنها بر هم میخورد.

برای بعضی از زوجهای نوجوان هم با تغییر مسائلی که برای هر طرف مهم است، رابطه دستخوش نابودی میشود. یا وقتی هر طرف یک چیز متفاوتی از رابطه انتظار دارد. گاهی وقتها هر دو طرف میفهمند که رابطه شان به آخر رسیده است و گاهی فقط یکی از طرفین به این نتیجه میرسد و دیگری هنوز به ادامه رابطه تمایل دارد.

 

بگذرید

از دست رفتن عشق برای هر کسی میتواند دردناک باشد. اما اگر اولین عشق واقعیتان است و رابطه قبل از اینکه خودتان بخواهید برهم خورده است، احساس فقدان غیرقابل تحمل خواهد شد. درست مثل حس شور و هیجان اولیه رابطه، تازگی و خامی فقدان و حسرت هم بسیار شدید خواهد بود.  به همین دلیل است که میگویند فلانی دلش شکسته است.

وقتی رابطه ای تمام میشود، افراد به حمایت واقعی نیاز دارند. از دست دادن اولین عشق معمولاً چیزی نیست که آمادگی احساسی روبه رو شدن با آن را داشته باشیم. داشتن دوستان نزدیک و اعضای خانواده برای تکیه کردن خیلی خوب است. متاسفانه خیلی ها--معمولاً بزرگسالها--از جوانان توقع دارند که خیلی زود فراموش کرده و به روال عادی زندگی خود برگردند. اگر قلبتان شکسته است، کسی را پیدا کنید که بتوانید با او حرف بزنید، کسی که دردی که میکشید را بتواند خوب درک کند.

به نظر غیرقابل باور است که وقتی قلبتان شکسته است بتوانید روزی بهتر شوید. اما به تدریج از شدت این احساسات کاسته میشود. و در آخر افراد به سراغ روابط و تجربیات دیگر میروند.

روابط--چه دو هفته طول بکشند، چه دو ماه، چه دو سال و چه تا پایان عمر--همه فرصتهایی برای تجربه عشق در سطحهای متفاوت هستند. ما یاد میگیریم چطور عشق بورزیم و چطور درمقابل آن عشق دریافت کنیم.

عشق فرصتی برای کشف خودمان در اختیارمان قرار میدهد. چیزهایی درمورد خودمان که دوست داریم را یاد میگیریم، چیزهایی که دوست داریم تغییر دهیم و خصوصیات و ارزشهایی که در فرد مقابل به دنبال آن هستیم.

 روابط عاشقانه به ما احترام گذاشتن به خود و همچنین به دیگران را یاد میدهد. عشق یکی از کامل کننده ترین چیزهایی است که در زندگی داریم.اگر هنوز برایتان اتفاق نیفتاده، نگران نباشید، وقت زیاد دارید. مطمئن باشید که فرد مناسب شما ارزش صبر کردن را دارد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم فروردین 1392ساعت 17:41  توسط امیر رحمانی  |  نظر بدهید

اخبار روز مرکز استان (اهواز)

 

آسفالت اتوبان‌های اهواز همچنان نشست می کند/ این بار ریزش زمین در منطقه دروازه
 
اهواز - خبرگزاری مهر: برای چندمین نوبت در ماه های اخیر، بخشی از آسفالت بلوارهای اصلی شهرستان اهواز نشست کرد تا این مسئله به موضوعی همیشگی و عادی برای مردم اهواز تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با از سرگیری کار در کارگاه های متروی اهواز، نشستهای آسفالت از شمال اتوبان پاسداران رفته رفته به طرف جنوب این اتوبان کشیده شد و این بار بخشی از آسفالت در منطقه دروازه (حد فاصل چهار شیر تا میدان دروازه) روبروی خیابان شهید چهارلنگ نشست کرد.

اخیرا مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز اعلام کرد که با ابلاغ 55 درصد از اعتبارات سال 91، کارگاه های متروی اهواز دوباره فعال شده اند. این درحالی است که با آغاز به کار کارگاه های مترو دهان باز کردن اتوبان ها نیز شروع شد.

حرکت بر روی آسفالتهای بلوار پاسداران شانسی شده است. یا به سلامت می گذری، یا اینکه احتمال دارد یک باره زمین شما را به همراه خودرویی که سوارش شده اید، ببلعد. مدتی پیش زمین در اطراف میدان چهارشیر آغاز به نشست کردن کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این باره اظهار کرد: انجام عملیات عمرانی در زیر زمین برای حفر تونل برای قطار شهری، باعث می شود که در نقاطی با توجه به اینکه تراز سطح بالایی زمین در شهر اهواز از جنس سلیتی و ماسه ای است همچنین آبهای تحت الارضی نیز تراز بالایی دارند، ریزش صورت گیرد.

علیرضا عالیپور افزود: به همین دلیل به محض انجام هر گونه عملیات، بافت بالایی زمین دچار آسیبی جدی می شود که این آسیب اجتناب ناپذیر است.

عالیپور با بیان اینکه پیش از این نیز هشدارهایی به پیمانکار قطار شهری داده شد، افزود: قبلا مکاتباتی با پیمانکار قطار شهری انجام دادیم و از آنها خواستیم که تبعات این نشستها را در نظر داشته باشند.

وی همچنین گفت: از پیمانکار خواسته شد تا پیش بینی موارد ایمنی کارکنان را از قبل انجام دهد و هرگونه ایجاد مشکل مسئولیتش با این پیمانکار است.

فروچاله ها

فرورفتگی های قیفی شکل در زمینهای آهکی که در اثر حل شدن سنگهای مزبور و فروریختن سقف ایجاد می شوند. به این صورت که سطح زمین حول یک نقطه زهکشی داخلی، فرسایش یافته است. ژئومورفولوژیستها این فرورفتگیها را «دولین» می نامند؛ اما مهندسان آنها را «فروچال یا سینک هول» می خوانند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز توضیح داد: البته نشستهای آسفالت بر اثر سهل انگاری کسی نیست و در ذات بافت خاک وجود دارد. متاسفانه اخیرا در بلوار پاسداران پدیده ای به نام سینک هول (فرو رفتگی قیفی شکل) در اثر عملیات ژئوتکنیکی و مکانیکی ایجاد شده است.

وی افزود: این تونلها همچون زهکش عمل می کنند و به شکل قیفی فرورفتگی ایجاد می کند که در زمینه عبور و به مرور مشکلاتی را ایجاد می کند.

پیش از این آسفالت اطراف ایستگاه متروی اهواز در میدان فرودگاه در ماه های گذشته چند بار نشست کرده و ترافیک آن محل را چند ساعت مختل کرده بود. برای نخستین بار مهرماه دو نقطه از آسفالت بلوار پاسداران دچار ریزش و نشست شد و بعد از آن هم 24 آذر و سومین مرتبه نیز اول دی ماه این اتفاق تکرار شد که بار چهارم آن نیز در روزهای اخیر در نزدیکی ضلع شمالی میدان شهید بندر(چهارشیر) زمین نشست کرد.

گرچه تاکنون چند بار آسفالت اطراف ایستگاه های در حال ساخت قطار شهری اهواز نشست کرده است، اما از زمان آغاز حفاری تونل مترو با دستگاه های تونل‌زنی (TBM) در فاصله 300 متری ایستگاه اقبال تا میدان فرودگاه چندین بار نشست آسفالت وجود داشته که این اتفاق تکرار می شود و اخیرا تا منطقه دروازه نیز کشیده شد.

این مسئله علاوه بر اختلال ترافیکی در بلوار پاسداران از آن جهت حائز اهمیت است که خط یک متروی اهواز از زیر مسیر سواره رو عبور می کند و نشست ناگهانی زمین احتمال سقوط خودروها و خطرات جانی را افزایش می دهد.

نگران ریزش ها نباشید

مدیرعامل قطار شهری اهواز پیش از این در این باره اهواز ‌اظهار کرده بود: جنس زمین اهواز و ماسه ای بودن زمین در بعضی نقاط همچنین کاهش فشار باعث بیرون زدگی ماسه و آب و نشست زمین در فاصله حدود چهار متری محل حفاری می شود. تاکنون چند بار این اتفاق افتاده اما اگر نوع دستگاه های TBM تحت فشار نبود تمام مسیر دچار نشست می شد.

عباس هلاکویی تنها راه پیشگیری از این نشستها را تزریق بتن در محل بافتهای ماسه ای دانست و افزود: اما احتمال وجود دارد که بتن مانع حرکت دستگاه حفار شود، به همین دلیل این راهکار عملی نیست.

پیش از این هلاکویی درباره نشستها گفته بود که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و باید به اطلاع شهروندان برسانیم که در هر ایستگاه که دستگاه حفاری TBMشروع به کار می کند، این اتفاق صورت می گیرد.

وی توضیح داد: دستگاه تی بی ام (دستگاه حفاری تونل های مترو) در شرایط تحت فشار کار می کند یعنی برای کار در ایستگاه نیاز هست که قسمتی از فضای مسیر حرکت و کار آن در داخل ایستگاه (زیر زمین) از خاک و گل و لای تخلیه شود تا در مرحله بعد به دلیل فشار ناشی از کار آن به بیرون فوران نکند و علت نشست حدود نیم متری آسفالت بخشی از مسیر فلکه فرودگاه همین تخلیه خاک و گل و لای زیر لایه آسفالت سطحی است.

هلاکویی عنوان کرد: این فرایند کاری در هر ایستگاه که دستگاه تی بی ام وارد می شود اجرا می شود و از قبل تمهیدات لازم برای آن صورت می گیرد و جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات زمین شناسی پیش بینی شده در ایستگاه های نفت و چهار شیر،‌ حادثه نشست زمین تکرار شود، اما جای نگرانی نیست و تمهیداتی برای جلوگیری از بروز خطر برای عابران انجام می گیرد.

هلاکویی با بیان اینکه این اتفاق تنها در زمان توقف TBM رخ می دهد، گفت: وجود ژنراتور و اتصال به شبکه برق شهری احتمال توقف دستگاه را در زمان قطع برق از بین می‌برد اما وقفه در ایستگاه ها اجتناب ناپذیر است.

پیش از نشست آسفالت در منطقه دروازه شاهد نشست آسفالت در بخش غربی میدان سه راه فرودگاه بودیم. اینطور که پیدا است، نشستهای آسفالت ارتباطی به پیشروی خط قطار شهری ندارد و همچنان این نشستها در اطراف ایستگاه های اولیه نیز اتفاق می افتند.

کارشناسان این نشستها را مرتبط با جنس زمین اهواز و عملیات حفاری در این بافتها می دانند. با توجه به گفته های مسئولان گویا چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک باز هم رخ می دهد و لازم است که شهروندان هر چه بیشتر مراقب باشند. اگر در حال رانندگی بودید و یک مرتبه جلوی خودرویتان فرو رفتگی قیفی شکل ایجاد شد، اصلا تعجب نکنید چون این طبیعت کار است.
 
------------------------
قاسم منصور آل کثیر



 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد