معاون راهسازی ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: خوزستان از لحاظ سرانه دسترسی یک فرد خوزستانی به جاده، رتبه چهاردهم در کشور را دارد.
بهرام سیف اظهارکرد: مدیریت ساخت و توسعه راهها سه نوع خروجی دارد که اولین خروجی آن احداث باند دوم در کنار باندهای موجود میباشد. با این اقدام تصادفات رخ به رخ از بین رفته و احتمال تصادفات تا 95 درصد کاهش مییابد.
وی افزود: در خوزستان 3 ارگان شرکت ملی نفت، شرکت ساخت و توسعه راههای کشور و ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان مسئول ساخت باند دوم میباشند که کل جادههای ساخته شده توسط آنها در سالگذشته حدود 100 کیلومتر بود.
معاون راهسازی ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان در ادامه گفت: شرکت نفت با بهرهبرداری از پروژه سهراهی سرانجام امیدیه 12 کیلومتر از این 100 کیلومتر را احداث کرده و احداث باند دوم جاده آبادان ـ ماهشهر توسط شرکت ساخت و توسعه راههای کشور بوده است.
سیف تصریحکرد: سالگذشته 14 کیلومتر باند دوم هندیجان ـ دیلم و 15 کیلومتر باند دوم جاده کوپال ـ رامشیر احداث شد؛ همچنین 4 کیلومتر از چهار خطه باغملک ـ ایذه و سه کیلومتر از نقطه حادثهخیز سهراهی نفتسفید در محور اهواز به مسجدسلیمان به بهرهبرداری رسید.
وی بیانکرد: یک کیلومتر ورودی ایذه، چهار کیلومتر جاده مسجدسلیمان_ملاثانی و 6 کیلومتر از باند دوم شوشتر ـ ندافیه احداث شده که کلیه این عملیات توسط ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان انجام شده است.
معاون راهسازی ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان عنوانکرد: در ادبیات توسعه برای یک واحد توسعه در اقتصاد ضروری است 2 واحد توسعه در زیرساختها صورت گیرد که استان خوزستان با وجود رتبه چهاردهم در سرانه جاده رتبه اول تا چهارم را از لحاظ بهرهبرداری از این شبکه دارد و نشان میدهد توسعه جادهها در خوزستان ضروری است و طول جادهها باید افزایش یابد.
سیف خاطرنشانکرد: برای اینکه سطح دسترسی به جادهها به اندازه بهرهبرداری از آنها باشد و رتبه اول در کشور را از لحاظ دسترسی به سرانه جاده را کسب کنیم، ضروری است طول جادههای استان از 4 هزار و 700 کیلومتر به 8 هزار و 600 کیلومتر ارتقا یابند. در این خصوص باید سالانه 789 کیلومتر جاده ساخته شود.
وی افزود: منابع مورد نیاز برای رسیدن به این رتبه 764 میلیارد تومان است که با هدفگذاریهای انجام شده سعی میشود طی 5 سال از رتبه چهاردهم به ششم برسیم. برای رسیدن به این رتبه باید سالانه 260 کیلومتر جاده ساخته شود که سالگذشته با ساخت 100 کیلومتر جاده به این هدف نرسیدیم.
معاون راهداری ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه جادهها بزرگترین سرمایه استان هستند، اظهارکرد: بهسازی جادهها از جمله عملیاتی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. عمر متوسط روکشها 10 سال است که در این صورت باید 470 کیلومتر در سال روکش انجام شود. به دلیل کمبود منابع سالانه بیش از 100 تا 200 کیلومتر روکش در استان انجام نمیشود. در سال 91 حدود 125 کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت روی جادههای استان انجام شد. منابع مورد نیاز برای بهسازی و روکش آسفالت جادهها در استان هر ساله 170 میلیارد تومان است.
سیف گفت: برای رسیدن به رتبه ششم کشور اعتبار مورد نیاز کل پنج سال برای طول جادهها 2 هزار و 900 میلیارد تومان و بهسازی و روکش جادهها یکهزار و 300 میلیارد تومان میباشد.
وی افزود: سالگذشته در بخش پلهها و ابنیه فنی سنگین، زیرگذر اندیمشک به سهراهی سد دز به بهرهبرداری رسید.
معاون راهداری ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان عنوانکرد: جادههای استان بسیار زیاد هستند و احتمال وقوع تصادف در آنها زیاد میباشد که با تلاش پلیس راهور در نوروز کمترین تصادفات در کشور در این استان صورت گرفت؛ همچنین بهعلت تردد بالا در جادههای استان عمر آنها کوتاه است و بهسازی و نگهداری از آنها ضروری است.