سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

استاندار خوزستان خبر داد
خوزستان میزبان چهارمین سفر استانی دولت/ قدرتمندترین شورا باید در اهواز شکل بگیرد

استاندار خوزستان گفت: اهواز برای تبدیل شدن به شهری که حداقل نیاز مردم را تأمین کند، بسیار فاصله دارد و برای تحقق این امر باید قدرتمندترین شوراها در اهواز شکل بگیرد.

خبرگزاری فارس: خوزستان میزبان چهارمین سفر استانی دولت/ قدرتمندترین شورا باید در اهواز شکل بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیدجعفر حجازی در نشست خبری که ظهر امروز در استانداری خوزستان برگزار شد با اشاره به انتخابات شورا‌ها در خردادماه سال‌جاری اظهار کرد: ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از 24 فروردین‌ماه آغاز می‌شود و تا اول اردیبهشت ادامه دارد؛ در این فاصله زمانی رسانه‌ها ملزم به ترغیب افراد توانمند و نخبه به شرکت در انتخابات هستند.

وی با اشاره به اینکه چهار دوره از آغاز به کار شوراهای اسلامی در کشور گذشته است، ادامه داد: در حوزه شورای روستایی در جهت عمران روستا‌ها در سطح استان اقدامات خوبی انجام شده است، اما بازهم با میزان توقعات مردم فاصله دارد و این نشان‌دهنده این است که شورا‌ها تا چه حد ظرفیت دارند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: مجموع کمک‌های دولت به شهرداری‌ها به 700 میلیارد تومان می‌رسد، اما در مقابل عوارض وصولی شهرداری‌ها عدد بسیار ناچیزی بوده است که این موضوع به ضعف شورا‌ها در تأمین منابع جدید درآمدی و سرمایه‌گذاری‌ها مربوط است.

حجازی تصریح کرد: کمک‌های دولت به جای آنکه برای توسعه شهر‌ها و جبران عقب‌ماندگی‌ها هزینه شود، به منابعی برای انجام کارهای اساسی و وظایف ذاتی شهرداری‌ها تبدیل شده است و عملاً منابع شهرداری‌ها با توجه به ازدحام و تراکم نیروی انسانی در این مجموعه‌ها، صرف کارهای جاری می‌شود و تنها منابع دولتی به کارهای عمرانی اختصاص می‌یابد که به این دلیل است که تغییر چندانی در چهره‌ شهرهای استان مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید قدرتمند‌ترین شورا‌ها در اهواز شکل بگیرد، عنوان کرد: رسانه‌ها باید با اطلاع‌رسانی، افراد توانمند از نظر علمی، تخصصی و تجربه اجرایی و مدیریتی را برای ورود به عرصه شورا‌ها ترغیب کنند و کسانی که حس می‌کنند، می‌توانند گره‌ای از مشکلات مردم باز کنند به این عرصه وارد شوند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه شورا‌ها باید برای تحول استان گام بردارند، یادآور شد: نخبه‌ها نباید نگران نتیجه باشند، بلکه باید به تکلیف خود عمل کنند، در غیر اینصورت ممکن است نسبت به مردم مدیون شوند.

حجازی افزود: در استان خوزستان افراد توانمند بسیاری چه در دانشگاه‌ها و خارج از دانشگاه‌ها وجود دارد که می‌توانند شورا‌ها را بهتر اداره کنند و شورا‌ها نیز می‌توانند زمینه تحول در زمینه عمران و آبادانی خوزستان را فراهم کنند، ضمن آنکه شورا‌ها ظرفیت ویژه‌ای برای کمک به جذب منابع ملی و رسیدن به حق و حقوق خوزستان هستند.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت بسیاری از استان‌ها به خاطر عملکرد بسیار خوب شوراهای آن‌ استان‌ها است، ادامه داد: نمونه آن شرایطی است که در مرکز استان اتفاق افتاد؛ البته در حال حاضر تا حدودی از فضاهای تنش و درگیری کاسته شده و شرایط کار و پیشرفت حاکم شده است.

*آغاز دور چهارم سفرهای هیات دولت

استاندار خوزستان از آغاز دور چهارم سفر‌های هیئت دولت خبر داد و گفت: استان سمنان نخستین مقصد سفرهای هیئت دولت در این دوره است و به احتمال زیاد استان خوزستان، استان دوم یا سوم خواهد بود. البته این دور از سفر‌ها برای بررسی مصوبات مشکل‌دار در سفرهای قبلی و تعیین تکلیف این مصوبات خواهد بود و هیئت دولت در تمام شهرهای استان حضور نمی‌یابد.

حجازی با اشاره به اینکه سفر هیئت دولت زمان ویژه‌ای برای رسیدگی به امورات استان است، بیان داشت: در سفر هیئت دولت به استان، پروژه‌های مهر ماندگار شامل چهار بیمارستان در شهرهای رامهرمز، مسجدسلیمان، ماهشهر و گتوند افتتاح می‌شوند. البته زمان بهره‌برداری از این پروژه‌ها شهریورماه امسال تعیین شده بود، اما تلاش می‌شود تا اوایل اردیبهشت‌ماه آماده بهره‌برداری شوند.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از تعدادی پروژه‌ آبیاری و زهکشی و برخی طرح‌های دیگر نیز در سفر هیئت دولت برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیدجعفر حجازی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران به وضعیت سفرهای نوروزی این استان اشاره کرد و  اظهار داشت: از میزان سفرهای سال 91 یک ارزیابی کشوری انجام شد که این بررسی نشان داد، 60 درصد افراد جامعه حداقل یک سفر در تعطیلات نوروزی داشته‌اند و 40 درصد نیز هیچ مسافرتی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: امسال این رقم به طور کامل جمع‌بندی نشده است، اما با توجه به افزایش 11 درصدی سفرهای نوروزی این رقم به 71 درصد در کشور، افزایش یافته است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی به، با اقامت و بدون اقامت تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: از مجموع مسافرت‌های انجام شده در ایام تعطیلات نوروز، 55 درصد همراه با اقامت بوده که این سفر‌ها بیشتر با هدف دیدار بستگان و دوستان بوده است و سفرهای غیراقامتی به خوزستان هم بیشتر با هدف تفریح و گردشگری انجام شده است، اما نکته حائز اهمیت این است که بیش از 70 درصد مسافران ورودی به استان در اماکن سکونتی بستگان و دوستان اقامت داشته‌اند که نشان می‌دهد، هنوز از ظرفیت اماکن عمومی به طور کامل استفاده نشده است.

حجازی با بیان اینکه تعداد ورودی مسافران به استان خوزستان بیش از 8 میلیون نفر بوده است، اذعان داشت: از این تعداد، 5 میلیون و 972 هزار نفر با خودروی شخصی آمده‌اند و 2 میلیون نفر هم از اتوبوس برای سفر به خوزستان استفاده کرده‌اند که بخش قابل توجهی از این تعداد، زائران کاروان‌های راهیان نور بودند.

وی از رتبه دوم استان در سفرهای هوایی در سطح کشور خبر داد و بیان داشت: 48 هزار و 500 نفر از طریق هوایی به استان ورود داشته‌اند و 105 هزار نفر با قطار و کمتر از یک هزار نفر هم از طریق دریا به خوزستان مسافرت کرده‌اند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از مسافران نوروزی در مدارس اسکان یافته‌اند، گفت: آموزش و پرورش با تجهیز مدارس، بهترین خدمات را بسیار ارزان در اختیار میهمانان نوروزی قرار داد و سالانه بیش از 2 میلیارد تومان صرف تجهیز مدارس جهت اسکان مهمانان نوروزی می‌شود.

حجازی عنوان کرد: امسال بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از میهمانان نوروزی در مدارس استان اسکان یافتند و پس از آن بیشترین رقم اسکان در اماکن عمومی به پارک‌ها، حاشیه‌ جاده‌ها، بلوار‌ها و اقامت‌های موقت اختصاص دارد و 904 هزار نفر از مسافران در این مکان‌ها مستقر بودند.

* افزایش 50 درصدی ورود کاروان راهیان نور به خوزستان

مقام عالی استان خوزستان اظهار داشت: در سال 84 مجموع ورودی به تمام یادمان‌های استان در سال 84، 380 هزار نفر بوده است که این رقم در سال 91 به 4 میلیون و 200 هزار نفر، معادل بیش از 11 برابر رسید.

وی اضافه کرد: امسال با بیش از 50 درصد افزایش تعداد زائران ورودی به یادمان‌ها به 6 میلیون و 400 هزار نفر افزایش یافت و بیشترین حضور زائران با جمعیتی معادل یک میلیون و 200 هزار نفر مربوط به یادمان شلمچه بود. در ایام نوروز روزانه به طور متوسط 60 هزار نفر از این یادمان بازدید کردند. همچنین پس از شلمچه، یادمان فتح‌المبین و فکه به ترتیب با 890 و 800 هزار نفر در رتبه‌های دوم و سوم و پاسگاه زید با 250 هزار زائر، در میان 13 یادمان استان در آخرین رتبه بوده است.حجازی با اشاره به اینکه بازدید از اماکن سیاحتی استان رضایت بخش بوده است، تصریح کرد: امسال موزه دفاع مقدس شهرستان‌های خرمشهر، دزفول و بعضی موزه‌های دیگر در استان شاهد بازدید 50 هزار نفر بود؛ همچنین با تبلیغات خوب رسانه‌ها در معرفی اماکن سیاحتی استان، امسال حدود 511 هزار نفر از اماکن توریستی، تاریخی و تفریحی استان بازدید کردند.وی در پایان از افزایش 100 درصدی بازدید از تالاب‌های شادگان و آبشار آرپناه خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین اماکنی مانند تالاب بین‌المللی شادگان و آبشارهای آرپناه که در سال‌های گذشته بازدید کمتری داشتند، امسال رشد قابل توجهی داشتند و میزان بازدید از این مکان‌ها تا 100 درصد افزایش داشت.

 

معاون اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان:
خوزستان مقام اول کاهش تصادفات فوتی در کشور را به خود اختصاص داد

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: خوزستان در ایام نوروز مقام اول در زمینه کاهش تصادفات فوتی را به خود اختصاص داد.

خبرگزاری فارس: خوزستان مقام اول کاهش تصادفات فوتی در کشور را به خود اختصاص داد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جهانبخش امانی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در اداره‌کل راه و شهرسازی استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: به طور معمول 60 درصد از فوتی‌های جاده‌ای کشور در 8 استان اتفاق می‌افتد که خوزستان بین این 8 استان کمترین فوتی‌ ناشی از تصادفات را داشت.

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان افزود: با توجه به اینکه اکثر جاده‌های استان عمدتاً یک طرفه هستند، تصادفی منجر به فوت در این جاده‌ها مشاهده نشد؛ بلکه تمام تصادفات فوتی در جاده‌های دو طرفه استان گزارش شد.

وی عنوان کرد: مراکز راهداری ما سال گذشته به ویژه در فصل سرما و ایام نوروز به طور 24 ساعته مشغول به فعالیت بودند و همین امر باعث شد که مشکلی در راه‌ها به وجود نیاید.

امانی افزود: همچنین در بحث حریم راه‌ها، روشنایی جاده‌ها، نصب چراغ‌های چشمک‌زن و دوربین‌های پیشرفته، تعمیرات گاردریل و اجرای طرح مدیریت و آرام‌سازی ترافیک در ایام نوروز، فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه در سال 92 بحث ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات را در دستورکار داریم، ادامه داد: در ایام نوروز گشت‌های راهداری به 36 دستگاه ارتقا یافتند و کشیک‌های نوروزی در ادارات به صورت 24 ساعته فعالیت داشتند.

معاون اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز استان جاده آبادان به بندر امام بود که با تلاش‌های صورت گرفته این جاده یک هفته پیش از تعطیلات نوروز یک‌طرفه شد. همچنین زیرگذر اندیمشک به عنوان یک نقطه حادثه‌خیز بازگشایی و 7 کیلومتر به جاده یک‌طرفه شوش‌تر – ملاثانی اضافه شد.

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: در ایام نوروز سال گذشته 52 فقره تصادف فوتی صورت گرفت که تعداد متوفیان در این حادثه‌ها 63 نفر اعلام شد؛ این در حالی است که در سال جاری از 25 فقره تصادفی که اتفاق افتاد، 29 نفر جان خود را از دست دادند.

امانی گفت: در ایام نوروز امسال بیشتر تصادفات فوتی در جاده‌های دو طرفه محورهای قیزانیه، هفتکل، باغملک، ایذه، دهدز، سد کارون 4، پل‌زال اندیمشک و جاده شوش‌تر به دزفول بوده است.

وی در پایان خاطرنشان ‌کرد: خسارات ناشی از تصادفات در کشور 4 درصد درآمد ناخالص ملی و معادل 19 هزار میلیارد تومان در سال است. همچنین 85 درصد عامل اصلی تصادفات مرگبار جاده‌ای در دنیا، عامل سرعت است که ایران در بین 20 کشور خاورمیانه، رده ششم را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد