سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

در آیین تجلیل از خادمان نوروز 92 اعلام شد؛
5/8 میلیون نفر به خوزستان سفر کردند
فرهنگی و هنری 12:40:32 1392/01/18

921-6980-5 کد خبر

آیین تجلیل از خادمان نوروز 92 و پاسداشت رؤسا، دبیران و کمیته‌های هشت‌گانه ستاد سفر استان خوزستان عصر دیروز (شنبه 17فروردین 92) در محل هتل نیشکر اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ پرویز پورفرخی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، در این مراسم گفت: امیدوارم همان‌ گونه که آغاز توفیق الهی را با خدمت‌گذاری در ستاد سفر استان در مجموعه‌ای بیش از 7000 هزار نفر و 18 دستگاه اجرایی شروع کردیم همچنان این برنامه برای تمام سال تداوم داشته باشد.

وی افزود:‌ از افتخارات دولت خدمت‌گذار نهم و دهم سازمان‌دهی ستادهایی در سراسر کشور آن هم در ایام اوج سفرهای نوروزی بود و پس از آن در گام بعدی به صورت ستادهای دایمی سفرهای کشور پی‌ریزی و بنیان شد که برای همیشه ادامه خواهد داشت.

پورفرخی خاطرنشان کرد: اگر در صحنه بین‌المللی هم نگاه کنیم شاید بتوان به شکل قاطع بیان کرد که در هیچ جا و هیچ کشوری به شکل متمرکز سفر این گونه ساماندهی نمی‌شود و این از جمله افتخارات مردم ما است که بخش وسیعی از آن‌ها بسیج می‌شوند و سعی می‌کنند تا شرایطی را فراهم آورند که سفری خاطره‌انگیز شود.

وی بیان کرد: سفر برای ما یک ارزش دینی و الهی است و مستقیماً در کلام وحی بر این ارزش‌گذاری صحه گذاشته شده است. ائمه ما بر نوروز و آیین‌های دید و بازدید آن مهر صحت و تایید زدند و همواره دعاهای خاصی برای حلول سال پیشنهاد داده‌اند و به آن مقید هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: امسال غیر از آن چیزی که در سنوات گذشته اتفاق ‌افتاد در سراسر کشور یک اتفاق بی‌نظیر ما را قبل از تحویل سال به خود واقف کرد که بسیار موجب خرسندی بود و این بود که کلیه اعضای ستاد سفر کشور در یک فرصت بسیار مناسب به خدمت رهبر فرزانه انقلاب رسیدند.

او اضافه کرد: مقام معظم رهبری به صراحت گفتند آن چیزی که ما از نوروز و آن روشی که در خدمت‌گذاری نوروز داریم حتماً در معیار و موازین الهی جای خاص خودش را دارد و خدمت‌گذاری در میزان الهی ماندگار و پایدار است و موجب فلاح جامعه و فرد خواهد شد. همچنین ایشان فرمودند که محیط نوروز محیط شادکامی باشد و حوادث آن به حداقل ممکن برسد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه سال 91 تصور اولیه ما بر این بود که کاهش ترددهای بین استان‌ها را خواهیم داشت. این در حالی بود که ما دقیقاً با رشدی خاص روبه‌رو شدیم؛ آن ‌هم استانی در جنوب غربی کشور که حتماً می‌بایست مقصد سفر قرار بگیرد و با استان‌های مسیر ترانزیت میانه کشور کاملاً متفاوت است.

پورفرخی اضافه کرد: ما مشاهده کردیم با شرایط ویژه بین‌المللی که برای ما به وجود آمده بود سفرهای نوروزی نه تنها کاسته نشد بلکه افزایش هم یافت.

او گفت: من افتخار دارم به عنوان خادم کوچکی از مجموعه بزرگ ستادهای نوروزی اعلام کنم ما به مرز 5/8 میلیون نفر مهمانان و گردشگران نوروزی به استان رسیدیم که حقیقتاً رکوردی بی‌نظیر است و بخشی از این سفرها نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر از آن‌ها جزو زائران نور در قالب کاروان راهیان نور بودند که از یادمان‌ها و مکان‌های معنوی دیدن کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ امسال در موج اول سفرها رشد خاصی داشتیم. سال گذشته به علت شرایط جوی خاص در اسفند یک مقدار افت سفر را مشاهده کردیم اما امسال سیر خاص صعودی و نزولی ملایم را شاهد بودیم. البته با توجه به نوع تعطیلات امسال برنامه‌ریزی‌های مردم به گونه‌ای بود که موج دوم کم از موج اول سفرها نداشت.

بعد از مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان علی‌رضا جواهری (مدیر حقوقی سازمان تعزیرات حکومت کشور) در این آیین گفت: طی حکمی مأموریت یافتم که تبریک سال نو را از طرف دکتر محمدشریف ‌ملک‌زاده (معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) ابلاغ کنم. همچنین به نوبه خودم ضمن مراعات ایام فاطمیه این سال را به همه خصوصاً میزبانان مسافران نوروزی و راهیان‌نور در خوزستان تبریک عرض می‌کنم.

جواهری افزود: امسال نوروز با تمام شکوه و عظمتی که دارد با شهادت حضرت فاطمه (س) مقارن شد و مردم شریف ایران این تقارن را مورد تکریم قرار دادند که جای قدردانی دارد.

مدیر حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی کشور در ادامه پیام محمدشریف ‌ملک‌زاده (معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) را به این شرح قرائت کرد:« ماندگاری هزاران ساله و بدون گسستگی آیین باشکوه نوروز این آیین را به یکی از مهم‌ترین عناصر هویت مشترک ملی و از ارجمندترین میراث معنوی همه ملت‌های منطقه و ملت بزرگ ایران تبدیل کرده است. بدین سبب نوروز در هر یک از استان‌ها و مناطق کشور عامل مهم تحکیم وحدت ملی و در مجموعه کشورها و سرزمین‌هایی که نوروز پاس داشته می‌شود عامل مهم همبستگی منطقه‌ای است. سفر در هنگام نوروز پدیده‌ای است که چه از نظر نمادین و چه در عناصر تشکیل دهنده خود به خوبی عیانگر رابطه فرهنگ با طبیعت برای "نوآوری" و "نو شدن" در زندگی اجتماعی و در اندیشه و منش شخصی است.

تلاش بزرگ خادمین سفرهای نوروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در سراسر کشور که رضایت‌مندی بیش از پیش مردم عزیز را فراهم آورده است، موجب سپاس و تقدیر شایسته است.

برخود فرض واجب می‌دانم تا از تلاش مجدانه و صمیمانه همکاران خدوم و پرتوان در سالی که با درایت رهبر فرزانه و اندیشمند انقلاب اسلامی، "سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی" نامگذاری شده است در ارایه خدمات و تسهیلات هر چه بهتر انجام سفرهای نوروزی آحاد مردم شریف ایران کمال سپاس و امتنان را داشته باشم. توفیق روز افزونتان را از خداوند منان در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج) خواهانم. »

جواهری بیان کرد: همان گونه که در متن دکتر ملک‌زاده مشاهد می‌شود خادمان سفرهای نوروزی در سراسر کشور موجب رضایت‌مندی مردم شدند و از طرفی نیز همین نوروز برای ما و اعضای ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی که به نوبه خود افتخار خدمت‌رسانی به مردم را داشتید معنای خاص دیگری می‌داد.

مدیر حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی کشور افزود: نوروزی برای ما انگیزه‌بخش خدمت مضاعف به هم‌وطنان در سراسر ایران اسلامی است. برای همین همکاران ما در سازمان تعزیرات حکومتی سفرهای امسال نوروزشان را در ادارات خودشان گذراندند.

او درباره عملکردشان در این ایام گفت: امسال از 15 اسفند 91 از ساعت هشت صبح تا 21 شب در خدمت مردم بودیم و در سه محور مختلف بخش کالا و خدمات، بخش بهداشت درمان و دارو و بخش قاچاق کالا انجام وظیفه شد. همچنین یک سری الویت‌ها را برای اماکن نظارتی داشتیم.

وی بیان کرد: همچنین در طول این ایام یک تفاهم‌نامه سه جانبه را بین سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان میراث فرهنگی و سازمان حمایت منعقد کردیم که در اماکن مختلف تا 20 فروردین حضور پررنگی داشته باشیم.

جواهری توضیح داد: در این ایام با 15 هزار و 288 نفر در روز ما 62 هزار و 396 بازرسی به عمل آوردیم که از این تعداد 20 هزار و 144 فقره پرونده در محل تشکیل شد و در مجموعه پرونده‌هایی که به سازمان تعزیرات حکومتی وارد شود 61 هزار و 671 فقره بود که از این تعداد 59 هزار 38 فقره تا 13 فروردین مخدومه شد.

وی بیان کرد: درباره فراوانی تخلفاتی که انجام شد می‌توان گفت بیشترین تخلف را عدم درج قیمت و گرانفروشی به خودش اختصاص داده است.

ناصر سودانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی، نیز در این مراسم اظهار کرد: اعتلای نام و آرمان‌های انقلابی و ملی‌مان عبارتی سترگ و بزرگ است و خداوند به استان ما عنایت ویژه‌ای کرده است. در استان ما هم پیامبر و هم فرزندان و اولیای الهی وجود دارد که این خود جاذبه‌ای بزرگ است.

وی ادامه داد: همچنین در استان ما طبیعتی بسیار زیبا و چهار فصل هم در شمال، غرب، جنوب و شرق آن و هم در مرکز استان وجود دارد. همین طور حماسه‌ای بسیار افتخارآفرین در این استان رخ داده است. اگر در جنگ‌های تاریخی تورقی داشته باشیم دوره‌ هشت ساله دفاع مقدس را واقعاً مقطع تاریخی پر از عزت و مباهات می‌بینیم. سرزمین ما سرزمینی است که شریف‌ترین انسان‌های فرشته گونه را در خود جای داده و پرپر شدن آن‌‌ها را مشاهده کرده است و آثاری که از هشت سال دفاع مقدس به جا مانده خود جاذبه‌ گردشگری بسیار بزرگی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جاذبه‌های استان ما هم معنوی، تاریخی،‌ فرهنگی، طبیعی، دینی و مذهبی‌ است و هم گردشگری مبتنی بر ارایه صنایع‌دستی و قومیت‌های مختلفی است که در استان وجود دارد.

او گفت:‌ من قبلاً گفته بودم حکومتی که ما در انتظار آن هستم حکومت آقا امام زمان (عج) است. در آن جا حاکم یکی و کتاب یکی و نوع تبعیت هم واحد است و این یکی بودن را ما در کشور تمرین می‌کنیم. در مقایسه با دیگر استان‌های کشور استان خوزستان یکی از نمونه‌های بسیار زیبا است و البته تنوع گویش‌ها و فرهنگ‌ها زیبایی آن را دو چندان می‌کند. خدا را شاکریم که می‌بینیم سال به سال زیارت‌‌کنندگان و طالبان سفر به استان به طور قابل توجهی رو به افزایش است. 5/8 میلیون مسافر به این استان آمدند که بخش عمده آن راهیان ‌نور بودند. تعداد زیاد این مسافران واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: 7000 نفر نیرو آماده به خدمت بودند تا متناسب با شأن ایرانی و اسلامی به مسافران ارایه خدمت کنند و این جای سپاس دارد. همچنین بیانات حکمیانه و سرشار از امید مقام معظم رهبری در رابطه با سفرهای نوروزی یکی از اتفاقات بسیار بزرگ امسال بود که ایشان به ایجاد فضای پر نشاط و شاد اشاره کردند که این خود انگیزه‌ها را مضاعف کرد.

در پایان این مراسم از فرمانداران، شهرداران و مدیران میراث فرهنگی و همه خادمان نوروزی تجلیل شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد