سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

چرا اسرائیل به مرکز مطالعاتی سوریه حمله کرد؟
از رئیس ستاد ارتش آمریکا پرسیدند اگر رهبر معظم ایران را ببینی، به وی چه خواهی گفت؛ دمپسی پاسخ داد: «من فقط یک سؤال خواهم پرسید و آن این است که او چه چیزی می خواهد به دست آورد و از او خواهم پرسید که به اعتقاد وی، برای آینده منطقه چه چیزی آماده شده است؟ من می خواهم شخصاً پاسخ این پرسش را از او بشنوم.»

گروه بین‌الملل مشرق - در حاشیه کنگره‌ای از آکادمی مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن از ژنرال "مارتین دمپسی" رئیس ستاد ارتش آمریکا پرسیده شد که «اگر آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری ایران را ببینی چه چیزی به وی خواهی گفت؟» دمپسی پاسخ داد: «من یک سوال خواهم پرسید و آن این است که چه چیزی می خواهد به دست آورد، از او خواهم پرسید که به اعتقاد وی برای آینده منطقه چه چیزی آماده شده است؟ من می خواهم شخصاً این جواب را از وی بشنوم.»

این سخن دمپسی که صوت و تصویر آن نیز در اینترنت موجود است، در واقع این رویکرد آمریکا را نشان می دهد که آمریکا دیگر تحولات منطقه را کامل اداره نمی‌کند.

"علی شهاب" تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در روزنامه "السفیر" لبنان در این باره نوشت: از آنجا که به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای سوریه آخرین میدان مبارزه آمریکا در منطقه است، باید در این زمینه از عرصه سوریه وارد بررسی شد و در آن به دنبال دستوری برای عملیاتی بود که اخیرا برای سرنگونی اسد در دستور کار آنها قرار گرفته است. این در حالی است که تمام شاخص ها نشان از آن دارد که اوضاع سوریه به سوی سازش بین‌المللی و منطقه‌ای می‌رود که در بر دارنده آتش‌بس در سوریه تا سال 2014 میلادی است.

از سوی دیگر آمریکا در نزدیک‌ترین نقطه به موضعی قرار دارد که به وزنه منطقه‌ای ایران اعتراف کند، این موضوع را از نشست‌های ایران با کشورهای 1+5 در قزاقستان می‌توان درک کرد، البته احتمالا تقویت این اعتراف به زمان نیاز دارد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران و فتنه‌ای که به دنبال آن با جریان‌های تکنوکرات و انحرافی ایجاد خواهد کردند، به وجود نخواهد آمد.


در جبهه سوریه برای تمامی طرف‌ها مشخص است که ثبات به صورت نسبی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور ادامه داشته باشد، بویژه اینکه طرف سومی وجود دارد که ریاست آن بر عهده جبهه النصره است و این جبهه خود را به صورت کامل از هر گفتگویی جدا می‌بیند و واشنگتن و دیگر کشورها نیز قدرت تسلط بر آن را ندارند.

این نقطه محلی است که آمریکا و هم‌پیمانان خلیجی آن در منطقه هزینه آن را پرداخت خواهند کرد، تلاش‌های انگلیسی ها برای بازگرداندن توازن به منطقه از طریق ایجاد منافع غربی بر پایه حضور سیاسی سلفی‌ها نیز نمی‌تواند از شدت این هزینه‌ها بکاهد، چرا که تاریخ و سنت های آن نشان داده‌اند که از بین بردن کامل یک اقلیت چه بت پرست باشد و چه دین مدار غیر ممکن است.

علی شهاب می‌افزاید که از آنجا که رهبر معظم انقلاب پیش از این در مهار بهار ایرانی موفق عمل کرده و بشار اسد نیز خرسندی خود را از روند فعالیت‌های نظامی در این کشور مخفی نمی‌کند، آمریکا به دنبال نفوذ در مناطق دیگر مرتبط با ایران یعنی لبنان و عراق است، این در منطقه می تواند به عاملی برای مقابله با افزایش استثنایی قدرت و فعالیتهای جبهه النصره تبدیل شود.

برای وارد شدن به عملیات فوق العاده و دستور کار آمریکایی‌ها باید اندکی به عقب بازگردیم، پنتاگون اولین طرفی بود که بعد از وقوع عملیات جمرایا و حمله جنگنده های اسرائیلی به این مرکز مطالعاتی در خاک سوریه اعلام کرد که انجام این حمله و غافلگیر شدن رادارهای دفاع هوایی روسی نیاز به دقت نظر و بررسی دارد، چرا که جنگنده‌های اسرائیلی قادر بودند این منطقه را حتی بدون ورود و تجاوز به خاک سوریه نیز هدف قرار دهند.

به هر حال این مرکز مطالعات هدفی نبود که اسرائیل به خاطر آن اقدام به انجام این عملیات کند، بلکه شکل عملیات و زمانبندی آن و موضع آمریکا و بویژه واکنش ایران در مقابل آن نشان می‌دهد که آزمایشی در موازنه های آمریکایی از طریق ایجاد تغییرات اساسی در واقعیت بازی در منطقه در دست اجراست، به احتمال قوی اتفاق جمرایا تنها آزمونی برای یک اقدام امنیتی است که بعدها روی خواهد داد و نشانه‌های آن از انتقال درگیری‌های میدانی در سوریه به مذاکرات با تروریست ها و عامل های انتحاری و انفجارهای با خودروهای بمب گذاری شده منتقل شده است، این مذاکره ای است که تمامی خطوط قرمز را از بین برده است.

حمله اسرائیل به ساختمان یک مرکز مطالعاتی در سوریه

از سوی دیگر تشدید موجود اختلاط بین دو بازوی عراق و سوریه در شرایطی روی می‌دهد که جلال طالبانی سیاستمدار معتدل عراقی در بیمارستان بستری است و دولت مرکزی در این کشور نیز تحت فشار منافع گروهی و جریان های داخلی یک گروه خاص است.

عرصه سیاسی عراق و سوریه به زودی در آستانه کامل شدن قرار می‌گیرد، چرا که غرب نیز این واقعیت را پذیرفته که بشار اسد تا انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور در مسند قدرت باقی خواهد ماند، اما موضوع اصلی ادامه قدرت وی برای دوره بعد از انتخابات سال 2014 است، چرا که ادامه حضور وی شکستی مفتضحانه برای محور اعتدال عربی به شمار خواهد رفت، شکستی که حد و مرز آن در مرزهای سیاسی باقی نخواهد ماند، چرا که کشورهای عربی توجه خاصی به این پرتگاه داشتند و به قول فردریک نیچه کسی که به پرتگاه نگاه کند، پرتگاه نیز به وی نگاه خواهد کرد.

سخن در مورد عرصه عراق طولانی است، اما اتفاق داغی که امروزه وجود دارد، اوضاع لبنان و موازنه‌های برد و باخت در این کشور است که برای بررسی این موضوع نیز باید قدری به عقب بازگردیم.

کسی که سخنرانی‌های سید حسن نصرالله را از زمان پایان جنگ 33 روزه تاکنون دنبال کرده، متوجه شده که خلاء موجود در میزان بازدارندگی بین حزب الله لبنان و اسرائیل به صورت روزافزونی در حال پر شدن است. حزب الله در این مورد بر ساختار نرم و ساماندهی دقیق خود بر اساس دیدگاه های نظامی حاج عماد مغنیه فرمانده نظامی خود حساب باز کرده است تا توسعه فن‌آوری و لوجستیکی را برای خود در مقابل دشمنی که به خوبی امکانات گسترده‌ای را برای عبرت گرفتن از جنگ‌های پیش فراهم می‌کند، به دست آورد.

از آنجائیکه ترکیب این سازمان بر اساس تاکتیک عدم شباهت در مبارزه است، نرمش این گروه از یک ارتش کلاسیک بیشتر است، به همین علت اسرائیل عرصه مبارزه را از نسل سوم خود به نسل‌های چهارم و پنجم انتقال داده است. در این معنی مشغول کردن حزب الله در داخل هم زمان با تشدید اوضاع امنیتی در سوریه به بالاترین حد ممکن بهترین راهکار برای اسرائیل است.

به همین علت بود که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود نسبت به هر گونه تجاوز ولو به صورت محدود مشابه تجاوز اسرائیل به جمرایا هشدار داد.

السفیر در ادامه مقاله خود ابزارهای سرگرم کردن حزب الله از سوی اسرائیل را بر شمرده و می‌نویسد: تحرکات جنگنده های اسرائیلی که به صورت مشکوک از هفته ها قبل ادامه پیدا کرده، بیانیه های ارتش آزاد سوریه علیه شخص سید حسن نصرالله، سناریوهای فرامنطقه ای هالیوودی (شامل نظرسنجی یک مرکز مطالعات در امارات از طریق اینترنت در مورد محبوبیت حزب الله و عملیات بلغارستان و موضع حزب الله در قبال سوریه و محبوبیت سید حسن نصرالله) و فتنه های کوچک سعی دارد تا حزب را همواره در موضع دفاع و فرار از چالش‌ها قرار دهد.

دشمنان جدید مقاومت در لبنان یا همان سلفی‌ها اعتقاد دارند که تحریک حزب الله لبنان می‌تواند دستاوردهایی را برای آنها محقق کند، جالب اینجاست که برخی قطب های 14 مارس نیز با انگیزه انتقام گرفتن از شکست های مکرر سیاسی خود از زمان سقوط سعد حریری تاکنون با این موج همراهی می‌کنند.

به درستی گفته می شود که ولید جنبلاط تنها سیاستمدار لبنانی است که به درستی معنی موفقیت در تحریک حزب‌الله لبنان ویا انزوای این حزب را می داند، این آگاهی نه از روی آزمایش و تجریه بلکه از لحاظ بررسی دقیق دستاوردهای سیاسی در عرصه منطقه ای است. درست است که گروه‌های اصولگرای سلفی در سوریه حمایت هایی را از انگلیس و فرانسه و دولت های عربی دریافت می‌کنند، اما در عین حال آنها خود را به گوسفند قربانی برای درگیری بزرگتر یعنی خط برخورد فارسی خلیجی یا سنی و شیعه تبدیل کرده اند.

آیا این عده می دانند که انگلیسی‌ها از باب به دست آوردن زمان برای تامین نفت خود از شرق دریای مدیترانه از باقی ماندن اسد در قدرت حداکثر تا سال 2014 سخن می گویند؟ همه شاخص‌های کنونی نشان از آن دارد که سلفی‌ها در هر صورتی بزرگترین شکست خورده اوضاع منطقه هستند. برخی از این شاخص ها عبارتند از:

*مهم‌ترین دشمن برای اسرائیل تاکنون ایران است، نه سوریه. در نتیجه هر سازش بین المللی بین قدرت‌های بزرگ در مورد سوریه نیاز به قربانی کردن گروهی دارد که در مقابل این کشور ایستاده اند.

* افزایش قدرت سلفی‌ها در لبنان با بهانه اصلی مقابله با حزب الله لبنان صورت گرفته است، البته برای حزب الله مشکلی نیست که کسی با وی در امور سیاسی خصومت کند، مشکل در این است که این گروه روش‌های غیر مسالمت‌آمیز را در پیش گرفته است، در این سناریو گروه‌های سلفی قدرت و آماگی لازم را در اختیار ندارند. تجربه نهر البارد در مقابله با ارتش لبنان نمونه‌ای است که در ذهن لبنانی ها باقی مانده است، این در حالی است که مطالعه اعتقادات مبارزاتی جریان های سلفی نیز در سایه بحران سوریه امری ساده است.

* بررسی درگیری‌های محوری در سوریه نشان می‌دهد که در بهترین حالت‌ها جبهه النصره در اطراف قوی بوده و در دمشق و حومه آن و مناطق حفاظت شده ضعیف عمل کرده است، البته در این باره نمی‌خواهیم وارد این شویم که قدرت واقعی جریان های سلفی در تحمیل احکام دینی افراط گرایانه در منطقه تحت نفوذشان چقدر است و سوری ها چقدر از اوضاع کنونی راضی هستند.

علی شهاب در پایان این مقاله تاکید می‌کند که مبارزه سوریه طولانی خواهد بود، اما دولت سوریه سقوط نمی‌کند و در انتظار دور جدیدی از مذاکرات بین المللی با ایران و به دست آمدن سازش در زمینه پرونده سوریه است، به این ترتیب شام در هرج و مرجی طولانی وارد شده است.

از سوی دیگر قزاقستان تجربه خوبی در مهار گروه‌های سلفی دارد، این کشور در تجربه خود با ابزارهای نرمی نظیر روحانیون مردمی، سازمان های غیر دولتی و پروژه های توسعه ای و همچنین رسانه‌های موجود این کار را انجام داد. خوب است که دو دولت سوریه و لبنان نیز این محورها را هر چه زودتر در دست گیرند، اگر برای این کار در سوریه دیر شده، اما باید به این نکته توجه کرد که در صورت ابقا یا عدم ابقای بشار اسد در قدرت، این جریان افراطی هرگز تحت سلطه هیچ دولتی قرار نخواهد گرفت، اما در لبنان این فضا هنوز باز است و فرصت برای بررسی اوضاع اجتماعی و اقتصادی به صورت سریع بویژه در بخش های شمالی وجود دارد.

آمادگی ارتش سوریه برای آغاز نبرد بزرگ دمشق، مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد زیرا نیروهای ارتش در مناطق مختلف پایتخت مستقر شده و با کنترل نامحسوس ورودی‌های اصلی آن در تلاش برای جلوگیری از ورود افراد مسلح هستند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، در پی استقرار نیروهای ارتش سوریه در مناطق مختلف دمشق و ورودی‌های اصلی این شهر به منظور جلوگیری از نفوذ تروریست‌های مسلح به آن، آمادگی ارتش برای آغاز نبرد بزرگ موسوم به «نبرد دمشق» مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

نبرد دمشق سرنوشت ساز خواهد بود

در حالی که تروریست‌ها در تلاش برآمدند به نقاط مختلف ریف دمشق نفوذ کنند، نبرد دمشق سرنوشت ساز خواهد بود به ویژه اینکه نیروهای ارتش ابتکار عمل را بدست گرفته و محل استقرار تروریست‌ها را منهدم کرده و حمله آنان به کانون‌های حساس تروریست‌ها در الغوطه و شمال دمشق ادامه دارد.

یک منبع سوری تاکید کرد: اطلاعاتی که قبلا جمع آوری شده است برای آغاز حمله گسترده علیه تروریست‌ها و محل استقرار آنان کافی است به گونه‌ای که عملیات ارتش محله‌های «دوما»، «عدرا»، «داریا» و «جوبر» و سایر مناطق دمشق را شامل خواهد شد.

تلفات تروریست‌ها در برخی مناطق به چند هزار نفر رسیده است

در این میان نیروهای توپخانه‌ای ارتش به تروریست‌های مسلح خسارت‌های سنگینی وارد کرده‌اند تا جایی که شمار تلقات آنان در دوما و عدرا به چند هزار نفر رسیده است.

تروریست‌ها که در دو منطقه مزبور گرفتار شده‌اند با پیشروی به سمت دمشق در صدد هستند از تروریست‌های مستقر در دوما و «حرستا» کمک بگیرند و در «جوبر» نیز تلاش کردند راه اصلی این شهر را مسدود کنند اما در «یبرود» و «الزبدانی» نیز ماموریت دارند از رسیدن کمک‌های ارسالی به یگان‌های ارتش جلوگیری به عمل آورند.

تروریست‌ها در برابر یگان‌های ارتش زمین گیر شده‌اند

اکنون تروریست‌ها در منطقه «عدرا» به محاصره در آمده‌اند و در دوما نیز در وضعیت مشابهی به سر می‌برند. به این ترتیب تعداد زیادی از آنان کشته و مجروح شده و نیروهای باقی مانده نیز قادر نیستند در برابر حملات یگان‌های ارتش سوریه از خود دفاع کنند و در واقع زمین گیر شده‌اند.

در جوبر نیز تروریست‌ها از پیشروی به سمت راه اصلی این شهر ناتوان مانده‌اند به ویژه اینکه یک هفته پیش در درگیری موسوم به «کراج البولمان» صدها تن از نیروهای خود را از دست دادند.

در این میان، یک منبع نظامی سوریه اعلام کرد: با وجود اینکه داریا تقریبا از تروریست‌ها پاکسازی شده است، ارتش هنوز آن را منطقه امن اعلام نکرده زیرا در انتظار نبرد گسترده دمشق است به این معنی که نبرد داریا و دمشق همزمان با هم به پایان خواهد رسید.

بنابر اعلام این منبع، در سایر مناطق حومه دمشق به ویژه «برزة» و «القابون» نیز تکلیف تروریست‌ها پیش از نبرد دمشق نهایی خواهد شد زیرا از دو روز پیش و در پی پیشروی ارتش، تروریست‌های مسلح در برزه، خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند و در«القابون» نیز به محاصره در آمده و توان آنان تضعیف شده است.

فتوای سرکرده القاعده برای تصرف شام

ایمن الظواهری، سرکرده گروه تروریستی القاعده، در پیامی از همه اعضای این گروه خواست برای تصرف سرزمین شام (سوریه) به حال آماده‌باش درآیند.
به گزارش گروه بین‌الملل مشرق، به نوشته وبگاه‌های مرتبط با وهابیون، دکتر "ایمن الظواهری" سرکرده این شبکه تروریستی در پیامی که تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد، از همه پیروان القاعده خواسته است تمام تلاش خود را برای سرنگونی "بشار الاسد" رئیس‌جمهوری سوریه به کار گیرند و خلافت اسلامی را در سرزمین شام بر پا کنند.وی در این پیام به مسائل دیگر کشورها از جمله مصر نیز اشاره کرده است.مدت این پیام که به احتمال زیاد به‌صورت صوتی منتشر می‌شود، یک ساعت و 43 دقیقه اعلام شده است.
موشک های کره شمالی تا کجا می رسند؟
آلاسکا ، تا سال 1867 متعلق به روسیه بود اما در آن سال ، آمریکا با پرداخت مبلغ 7 میلیون و 200 هزار دلار ، این منطقه را خریداری و به خاک خود منضم کرد. مساحت آلاسکا ، کمی بیشتر از مساحت ایران است.
عصرایران - تهدیدهای کره شمالی علیه آمریکا و همسایگانش ، وارد فاز جدیدی شده است. "کیم جونگ اون" ، رهبر جوان کره شمالی که تا چند ماه قبل ، میزبان هیأت های غیر دولتی آمریکا از مدیران گوگل گرفته تا بسکتبالیست معروف آمریکایی بود و به همین مناسبت ها ، روی خط اخبار قرار داشت ، این بار ، متد جدیدی برای مطرح شدن در رسانه ها را در پیش گرفته است: "حمله اتمی می کنیم!"

کره شمالی
هر چند بسیاری از ناظران سیاسی ، این تهدیدها را جدی نمی گیرند و معتقدند که رهبر جوان کره شمالی ، هرگز با آمریکا سرشاخ نمی شود ، ولی در عین حال ، تمهیدات امنیتی برای مقابله با هر خطری ، از سوی جبهه مقابل کره شمالی در حال انجام است. از جمله ، کره جنونی ، ناوهای مجهز به سیستم رهگیری موشک های دور برد (ایجیس) را به حالت آماده باش در آورده و آمریکا نیز علاوه بر به پرواز در آوردن بمب افکن های بی 2 و بی 52 ، سامانه ضد موشکی خود در "گوآم" را تقویت کرده است ، اقدامی که هرگز باب میل چین و روسیه نبوده است اما خیره سری های رهبر جوان شمالی ها ، باعث شده آمریکا بهانه بسیار مناسبی برای تقویت مواضع خود در منطقه داشته باشد.

با همه این اوصاف ، سوالی که مطرح است این که آیا کره شمالی می تواند واقعاً آمریکا را مورد هدف قرار دهد؟

بی گمان کره شمالی ، قادر است هم پیمانان منطقه ای آمریکا ، یعنی کره جنوبی و ژاپن را به سادگی هدف حملات خود قرار دهد و اقتصاد جهانی را دچار چالشی جدی کند.

موشک کره شمالی
پایگاه های آمریکایی در منطقه نیز ، در تیر رس موشک های شمالی ها هستند اما بخش اعظم آمریکا ، مصونیت دارد و تنها غرب آلاسکا ، در تیر رس دوربردترین موشک کره شمالی است: تائپودونگ 2 با برد 6 هزار کیلومتر.

آلاسکا ، تا سال 1867 متعلق به روسیه بود اما در آن سال ، آمریکا با پرداخت مبلغ 7 میلیون و 200 هزار دلار ، این منطقه را خریداری و به خاک خود منضم کرد. مساحت آلاسکا ، کمی بیشتر از مساحت ایران است.

به جز آلاسکا ، هیچ بخش دیگری از آمریکا در تیر رس موشک های کره شمالی قرار ندارند. به عنوان مثال کره شمالی ، برای هدف قرار دادن واشنگتن ، به موشکی با برد 10700 کیلومتر نیاز دارد که البته چنین موشکی در اختیار ندارد هر چند که بلوف هایی در این زمینه وجود دارد.

عمده ترین موشک های دوربرد کره شمالی عبارتند از:
نودونگ: 1000 کیلومتر
تائپودونگ:2200 کیلومتر
موسودان:4000 کیلومتر
تائپودونگ 2: 6000 کیلومتر

این موشک آخری ، اگر به سمت ایران شلیک شود ، می تواند شمال شرق ایران و شهرهایی مانند مشهد ، چناران ، سرخس و تربت حیدریه را در آخرین نفس هایش مورد هدف قرار دهد.
در آن سو ، هر چند ایالت آلاسکا و پایگاه گوآم در اقیانوس آرام ، در برد "موسودان" و "تائپودونگ 2" قرار دارند ولی این ، بدان معنا نیست که کره شمالی واقعاً بتواند این دو نقطه را هدف قرار دهد زیرا فاصله چند هزار کیلومتری بین مبدأ شلیک و مقصد ، این امکان را به سامانه ضد موشکی آمریکا می دهد که در طول این مسیر بسیار طولانی ، موشک های کم شمار کره شمالی را رهگیری و منهدم کند.
از این رو ، به نظر می رسد رهبر جوان کره شمالی ، با گرد و خاکی که اخیراً به راه انداخته ،خواسته یا ناخواسته ، در مسیر اهداف واشنگتن قدم گذاشته و به ایالات متحده این امکان را داده که بدون ممانعت سیاسی چین و روسیه ، مواضع نظامی خود در شرق آسیا و اقیانوس آرام را تقویت کند. البته کیم جونگ اون ، با مانور اخیر خود ، در داخل کره شمالی هم به دنبال جا انداختن خود به عنوان مردی مقتدر و شایسته برای رهبری خلق کره است.البته آمریکا ، طبیعتاً نگران سرنوشت هم پیمانان خود ، یعنی کره جنوبی و ژاپن نیز هست که به سادگی می توانند مورد هدف موشک های کوتاه برد و میان برد همسایه چموش خود قرار بگیرند.
در مقابل ، کره شمالی هم از پیمان های این دو با آمریکا خبر دارد و می داند که هر گونه دست اندازی جدی به ژاپن و کره جنوبی ، پای آمریکا را به میان می کشد؛ آنگاه کره شمالی می ماند و موشک هایی که به آمریکا نمی رسند و آمریکایی که موشک هایش به همه جای کره شمالی می رسند.رهبر کره شمالی ، هر چند خام است و جوان ، ولی قاعدتاً قمار دو سر باخت نمی کند ، هر چند که از دیکتاتورهای نظامی هیچ چیز بعید نیست.
یکی از مهاجمان هم تلاش کرد پرچم مخالفان حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را بر فراز اقامتگاه حافظ منافع ایران نصب کند که با واکنش شماری از حاضران در اقامتگاه روبه رو شد.

شماری از افراط گرایان سنی مذهب با تجمع مقابل اقامتگاه حافظ منافع ایران در قاهره، علیه ایران، شیعه و اخوان المسلمین شعارهایی سر دادند.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت روزنامه مصری الیوم السابع، مهاجمان همچنین یکی از موانع امنیتی مقابل اقامتگاه حافظ منافع ایران را تخریب کردند. این معترضان بارها به اقامتگاه حافظ منافع ایران حمله و تلاش کردند وارد آن شوند اما نیروهای امنیتی مصر مانع شدند.

شماری از آنها همچنین جمله هایی علیه ایران و اخوان المسلمین از جمله "اخوان ما را به ایران فروختند" را بر روی دیوار اقامتگاه حافظ منافع ایران نوشتند.

این افراد شعارهایی نیز علیه حضور گردشگران ایرانی در مصر، نزدیکی روابط میان قاهره – تهران سردادند و خواستار قطع روابط با ایران و اخراج حافظ منافع ایران از مصر شدند.

یکی از مهاجمان هم تلاش کرد پرچم مخالفان حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را بر فراز اقامتگاه حافظ منافع ایران نصب کند که با واکنش شماری از حاضران در اقامتگاه روبه رو شد.

بی بی سی هم گزارش داد دهها نفر از سنی های تندرو به اقامتگاه حافظ منافع ایران در قاهره حمله و تلاش کردند وارد شوند. آنها همچنین به سمت اقامتگاه سنگ پرتاب کردند.

رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره در واکنش به این موضوع ضمن اعلام آمادگی برای گفتگو با مخالفان در محل اقامتگاه گفت: ملت مصر از روابط ایران و مصر حمایت می کند زیرا آنها می دانند که تهران خواهان خوبی مصر است.

مجتبی امانی در مصاحبه با شبکه "الجزیره مباشر مصر" افزود: وجود خشم در میان مردم مصر به عنوان تایید کننده و مخالف ازسرگیری روابط تهران – قاهره قابل پیش بینی بود.

وی افزود: 65 درصد از ملت مصر ازسرگیری روابط تهران – قاهره را تایید می کند این موضوع را حتی یکی از موسسات آمریکایی معتبر فعال در زمینه نظرسنجی نیز اعلام کرده است.

امانی افزود: هیچ مقام ایرانی به صحابه پیامبر اسلام توهین نمی کند. مقامات ایرانی به اهل سنت واز ابوبکرصدیق و عمربن خطاب تا عثمان بن عفان و علی بن ابیطالب احترام می گذارند .

وی افزود: هیچ ترسی از گردشگران ایرانی موجود در مصر وجود ندارد.





















تمام سلام متولد 1945 فرزند نخست وزیر اسبق لبنان صائب سلام است. عبارت "لا غالب ولا مغلوب " (نه غالب و نه مغلوب) شعار معروف صائب سلام بود.
بخش اعظم گروه های سیاسی در لبنان با سپردن سمت نخست وزیری آینده این کشور به "تمام سلام" موافقت کرده اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، این موضوع باعث می شود کابینه آینده لبنان به سرعت تشکیل شود و بتواند از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

تمام سلام، یکی از نمایندگان سنی مذهب پارلمان از جمله سیاستمداران مستقل متمایل به جناح 14 مارس (به مرکزیت حزب سعد حریری) است. او در ابتدا از سوی این جناح کاندیدای نخست وزیری شد اما توانست موافقت فراکسیون دروزی ها به رهبری ولید جنبلاط را نیز به دست آورد و به این ترتیب موافقت اکثریت نمایندگان پارلمان را جلب کند.

بعد از این،"تمام سلام" توانست موافقت احزاب اصلی جناح 8 مارس متشکل از دو حزب شیعه امل به رهبری نبیه بری رئیس پارلمان، حزب الله به رهبری سید حسن نصرالله و حزب مسیحی جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون را نیز کسب کند.

جناح 14 مارس با محوریت حزب المستقبل به رهبری سعد حریری، گرایش سیاسی نزدیک به حکومت عربستان سعودی و مخالف حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ایران را دارد.

"تمام سلام" قبل از معرفی رسمی به عنوان کاندیدای نخست وزیری، با سفر به عربستان سعودی در ملاقات های جداگانه ای با سعد حریری رهبر حزب المستقبل و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد.

نجیب میقاتی ماه گذشته میلادی به دلیل شدت گرفتن اختلاف نظر میان احزاب و وزیران حاضر در کابینه از سمت نخست وزیری لبنان استعفا داده بود.

اختلافات بر سر دو موضوع زمان برگزاری انتخابات آتی پارلمانی و وضعیت ریاست سازمان امنیت داخلی لبنان بود.لبنان هم اکنون میزبان یک میلیون پناهجو و آواره از سوریه است که چالش جدی را برای دولت بیروت به وجود آورده است.

این کشور همچنین با مشکل اختلافات شدید داخلی میان احزاب و گروه های مذهبی و وضعیت سخت اقصادی و امنیتی در نتیجه جنگ داخلی در سوریه رو به رو است."تمام سلام" یک نماینده سنی مذهب پارلمان لبنان است. در لبنان براساس تقسیم بندی دینی – مذهبی، رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان به ترتیب از میان سیاستمداران مسیحی، سنی و شیعه مذهب انتخاب می شوند.تمام سلام متولد 1945 فرزند نخست وزیر اسبق لبنان صائب سلام است.عبارت "لا غالب ولا مغلوب " (نه غالب و نه مغلوب) شعار معروف صائب سلام بود. پدربزرگ تمام سلام نیز در دوره حکمرانی دولت عثمانی، دارای سمت های ارشد بود.

بشار اسد:

در روسیه یا ایران زندگی نمی کنم/ در صورت سقوط حکومت، سایر رژیم‌های منطقه نیز سقوط‌ می‌کنند/ اردوغان در مورد سوریه، یک کلمه راست نگفته

رئیس جمهور سوریه در خصوص اقدام اتحادیه عرب به واگذاری کرسی سوریه به مخالفان سوری تحت حمایت غرب، بر نبود مشروعیت در این اتحادیه تاکید و اعلام کرد اتحادیه عرب خود به مشروعیت نیاز دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور سوریه در خصوص اقدام اتحادیه عرب به واگذاری کرسی سوریه به مخالفان سوری تحت حمایت غرب، بر نبود مشروعیت در این اتحادیه تاکید و اعلام کرد اتحادیه عرب خود به مشروعیت نیاز دارد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب؛ بشار اسد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اولوسال و روزنامه آیدینلیک ترکیه گفت: «این اتحادیه ای است که نماینده کشورهای عربی است و نه مردم این کشورها.»

وی افزود: اتحادیه عرب نمی تواند مشروعیت ببخشد یا مشروعیت را از کسی بگیرد.

بشار اسد خاطر نشان کرد: این اقدام «نمادین» بود زیرا سازمان ها یا گروه ها نمی توانند مشروعیت بدهند.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: مناقشه در سوریه در اصل داخلی نبود، این حرکتی داخلی است. اما در کل، همه چیز خارجی بود. این یک درگیری خارجی بر سر سوریه است.

رئیس جمهور سوریه همچنین از همه شایعاتی که سلامت وی یا محل فعلی حضور وی را زیر سوال برده است، به شدت انتقاد و تاکید کرد در سوریه زندگی می کند، نه در یک کشتی جنگی روسیه یا در ایران.

در صورت سقوط حکومت سوریه، سایر رژیم‌های منطقه نیز سقوط‌ می‌کنند

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، گفته است که سقوط حکومت او به سقوط‌های پی‌درپی و سال‌ها بی‌ثباتی در خاورمیانه منجر خواهد شد.

بشار اسد در مورد نخست وزیر ترکیه نیز گفته است: «از زمانی که بحران در سوریه آغاز شد، اردوغان یک کلمه راست هم در این باره به زبان نیاورده است».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد