سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

تهران، میزبان 50 هزار چریک حامی بشار اسد برای تعلیمات چریکی! + جزئیات گزارش رویترز

یکی از این چهار چریک، بنام سمیر، که مسیحی است برای خبرنگار رویترز توضیح داده است که دوره تعلیماتی آنها پانزده روزه بوده و تعلیمات چریک شهری آموخته اند. نظامیانی که به این چریک ها آموزش می داده اند گفته اند که نیرو های حزب الله هم همین دوره آموزشی را می گذرانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز در گزارشی که بیشتر به یک جنگ روانی علیه ایران شباهت دارد، بدون ارائه مستندی از شهر حمص مدعی شده است که با چهار نفر از چریک های طرفدار بشار اسد مصاحبه کرده و انها برای خبرنگار این خبرگزاری توضیح داده اند که برای مبارزه با شورشیان مخالف دولت، انها را با هواپیما به تهران فرستاده اند تا در آنجا تعلیمات چریکی بیاموزند!

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ رویترز نتیجه میگیرد که دولت سوریه این کار را بقصد تقویت ارتش این کشور که در جنگ های دو ساله اخیر تضعیف شده است انجام می دهد!

نویسنده این گزارش که برای "محرمانه" نشان دادن این گزارش، خواستار عدم افشای نامش شده، از گفتگوهایش با چهار نفر از اهالی حمص سخن گفته و می نویسد که نیروهای اپوزیسیون هم می گویند مدارکی را در اثبات وجود شبکه چریک های تعلیم دیده در ایران در اختیار دارند.

یکی از این چهار چریک، بنام سمیر، که مسیحی است برای خبرنگار رویترز توضیح داده است که دوره تعلیماتی آنها پانزده روزه بوده و تعلیمات چریک شهری آموخته اند.

وی می‌گوید همراه با گروهی دیگر، دوره‌ای ۱۵ روزه برای جنگ‌های شهری دیده و برای کار با سلاح سبک و موشک‌های زمین به هوا تمرین کرده‌است. برخی دیگر مهارت‌های تک‌تیراندازی را فراگرفته‌اند.

سمیر ادامه داده که در دوره آموزشی، به آنها فنون جنگ چریکی و راه‌های حملات غافلگیرانه آموخته‌اند. وی گفته که گروه دیگری از حزب‌الله لبنان نیز به موازات سوری‌ها در حال گذراندن آموزش‌های پیچیده‌‌تری بودند

سامر می گوید: "ایرانی‌ها مرتب به ما می گفتند که این جنگ علیه سنی‌ها نیست بلکه به خاطر سوریه است. اما علوی هایی که در این دوره آموزشی شرکت داشتند.

وی همچنین اظهارات تندی به نقل از حامیان علوی اسد به زبان آورد!

افرادی که با آنها مصاحبه شد، گفتند که به گروههای مختلف تقسیم می شدند. برخی بعنوان نیروهای زمینی با سلاح‌های خودکار و جنگ افزار پدافند آموزش می دیدند و به برخی آموزش تک تیراندازی داده می شد. این افراد از پایگاه هوایی لتاکیه به تهران اعزام و بعد با اتوبوس به مکان نامعلومی برده می شدند.

سامر می گوید: "به محض ورود، ما را سوار اتوبوس هایی کردند که پنجره‌هایشان با پرده پوشانده شده بود و به ما گفتند پرده‌ها را باز نکنیم. به کمپ رسیدیم. یکراست از فرودگاه به کمپ و از کمپ به فرودگاه. چیزی غیر از اردوگاه ندیدیم.

به روایت رویترز، ارزیابی فرمانده اطلاعات اسرائیل و نیز یک دیپلمات غربی این است که ایران لااقل پنجاه هزار چریک را آموزش داده و خیال دارد این رقم را به صد هزار نفر برساند!

بنابر ادعای رویترز، هنوز مشخص نیست چه تعداد از افراد "شبیحا” به ایران فرستاده شده اند اما برخی از افرادی که خبرگزاری رویترز با آنها مصاحبه کرده، گفتند که به صورت گروههای چهارصد نفره در می آمدند و سپس در قالب گروههای کوچکتر به ایران اعزامی می شدند. آنان معتقدند این آموزش در اختیار بسیاری از شبه نظامیان طرفدار بشار اسد در سراسر سوریه قرار گرفته است!

به گزارش رویترز، جنگجویان شبیحا میگویند ایران همچنین نیروهای سوری را در داخل خاک سوریه آموزش می دهد و از آنها پشتیبانی می کند که خود، این پرسش را مطرح می سازد که چرا باید این شبه نظامیان برای آموزش به ایران اعزام شوند.

رویترز می نویسد اکثریت چریک هائی که برای تعلیم به ایران فرستاده می شوند مسلمان علوی هستند. یعنی یک گروه شیعی که طایفه بشار اسد به آن تعلق دارد. علاوه بر آنها مسلمانان دروز و مسیحی ها هم برای تعلیمات به ایران فرستاده می شوند.

این در حالی است که ایران بارها این اخبار را تکذیب کرده اند و گفته اند تنها کمک های انساندوستانه برای سوریه می فرستند.

همچنین یورو نیوز نوشت: یک منبع امنیتی آگاه در دولت سوریه که خواست نامش فاش نشود، این مطلب را که دولت، جنگجویان خود را برای دیدن آموزش رزمی به ایران اعزام می کند، تکذیب کرد و گفت: "ما نیروهای ویژه خود را برای این نوع نبرد، آموزش می دهیم.” او افزود: "از سال ۲۰۰۶، ما واحدهای چریکی آموزش داده ایم. چرا باید افراد را به ایران بفرستیم؟”

ایران در حال دور شدن از اقتصاد نفتی است / تهران از راه تحریم ها زمین گیر نمی شود

به نوشته کلاوسن، در مجموع، گزارش ۱۷۹ صفحه ای سازمان گمرک ایران، با جزییات نشان می دهد که تراز بازرگانی این کشور به آرامی بهبود می یابد، با این حال ایران هنوز هم موازنه منفی بزرگی در بازرگانی فرآورده های غیرنفتی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پاتریک کلاوسن، مدیر بخش پژوهش انستیتو واشینگتن در خاور نزدیک، به نقش رو به افول نفت در اقتصاد ایران پرداخته و نوشته که این تحول تازه، تلاش های غرب برای اعمال فشار به رژیم ایران از طریق کاستن از درآمدهای نفتی را، کمرنگ می کند.

به گزارش انتخاب ؛ وی نوشته است: «اگرچه ایران از مدت ها پیش درپی گذار آرام به یک اقتصاد غیرنفتی بوده اند و کوشیده اند تا از اتکا به درآمدهای ناشی از نفت بکاهند، ولی درعمل، گام های چندان مهمی در این راه برنداشته اند. اکنون تحریم های غرب، ظاهرا آنان را وادار به اقدامی اساسی در این راه کرده است.»

آیت الله علی خامنه ای [رهبر معظم انقلاب اسلامی] در پیام نوروزی خود گفته است:‌ «عیب اساسی که اقتصاد ما از آن رنج می برد، این است که متکی به نفت است، ولی ما می توانیم هر تهدیدی را به یک فرصت تبدیل کنیم.»

در حالی که نفت در اقتصاد ایران همچنان عنصر مهمی بشمار می آید، در تراز بازرگانی کشور، نقش کمتری پیدا می کند؛ از جمله، در سال ۲۰۱۲ میلادی [که سه ماه و چند روز پیش پایان گرفت] جمهوری اسلامی حدود ۵۷ میلیارد دلار واردات و ۳۴ میلیلارد دلار صادرات غیرنفتی داشت. به سخن دیگر، صادرات غیرنفتی ایران، ۶۰درصد صورتحساب های واردات را پوشش داده است. ده سال پیش، این رقم حدود ۲۴ درصد و بیست سال قبل هم حدود ۱۴ درصد بود.

مقاله پاتریک کلاوسن، در اصل به آمار و ارقام سازمان گمرک جمهوری اسلامی متکی است. وی با نقل آمارهای اداره کل گمرک ایران می گوید که بخشی از این دگرگونی، به تبدیل نفت خام به فرآورده های صنعتی مانند محصولات پتروشیمی مربوط است، ولی صنایع دیگر نیز در این راه سهمی دارند و بزرگترین بازار این تولیدهای صنعتی هم عراق است که در سال گذشته، وارداتی به میزان ۵ میلیارد و ششصد میلیون دلار از ایران داشته است. مشتریان بعدی ایران، به ترتیب چین، امارات متحده عربی، افغانستان، هند و ترکیه هستند.

پاتریک کلاوسن، رییس بخش پژوهش انستیتو واشینگتن در ادامه مقاله خود همچنین با اشاره به دگرگونی در فعالیت بازرگانان ایران و تغییر نقش سنتی آنان به صادرکنندگان محصولات این کشور، کاهش ارزش ریال و افزایش پایدار ارزش دلار را عاملی در نجات برخی از تولیدکنندگان ایرانی مانند باغداران و صادرکنندگان پسته از ورشکستگی نامیده و تصریح کرده که:‌ «اگرچه این امر موجب محرومیت ایرانیان از پسته معروف ایران شده ولی در همین حال سبب بهره مندی صادرات و اقتصاد ملی شده است.»

به نوشته کلاوسن، در مجموع، گزارش ۱۷۹ صفحه ای سازمان گمرک ایران، با جزییات نشان می دهد که تراز بازرگانی این کشور به آرامی بهبود می یابد، با این حال ایران هنوز هم موازنه منفی بزرگی در بازرگانی فرآورده های غیرنفتی دارد.

این مقاله سپس به بودجه سال ۹۲ خورشیدی می پردازد که در آن، محمود احمدی نژاد، سهم درآمدهای نفتی را به ۴۰ درصد هزینه های دولت کاهش داده است و در بخش پایانی، بار دیگر به نقش تحریم ها و پیآمدهای مربوط به سیاست های تحریمی پرداخته و اشاره کرده که تاکنون تحریم های جهانی بر کاهش درآمدهای ناشی از صادارت نفت ایران متمرکز بوده ولی ظاهرا تهران تصمیم گرفته که فشارهای بدیهی تحریم ها را بپذیرد و در همان حال، از نقش نفت در اقتصاد خود بکاهد.

وی نوشته است: «در چنین شرایطی، جهان غرب در کاوش برای یک استراتژی جایگزین [در قبال سیاست هسته ای ایران] نیازمند یک بررسی همه جانبه است و در این بررسی شایسته است که مفاهیم نوینی در سیاست مربوط به تحریم ها مدنظر قرار گیرد.»

پاتریک کلاوسن در پایان می نویسد: «به نظر نمی رسد که دولت ایران از راه تحریم ها زمین گیر شود، شاید بشود امیدوار بود که روزی تهران به سیاست انزوای خود پایان دهد ولی از سوی دیگر، ‌بی تدبیری محض خواهد بود که امید برای حل مساله هسته ای ایران را به چنان آرزویی پیوند زد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد