سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

 

اهواز میزبان خوبی برای مسافران نوروزی بود؟
فرهنگی و هنری  12:43:41 1392/01/14

921-5080-5 کد خبر

 

تعطیلات نوروز 92 هم به پایان رسید و مهمانان نوروزی بار سفر را بستند و به شهر و دیار خود بازگشتند؛ مهمانانی که هوای مطبوع این روزهای اهواز و رودخانه کارون را برای نوروز انتخاب کرده بودند و حالا با پایان یافتن تعطیلات به شهر خود برمی‌گردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ استان خوزستان و شهر اهواز به دلیل آب و هوای مطبوع در روزهای ابتدایی فروردین، هر سال در نوروز میزبان جمعیت زیادی از مهمانان و مسافران از شهرهای مختلف است و جمعیت زیادی از هموطنان در این ایام به قصد اقامت چند روزه و یا تردد به سمت استان‌های دیگر به خوزستان وارد می‌شوند. همچنین جمعیت زیادی از مسافران نیز در قالب کاروان‌های راهیان نور به اهواز و خوزستان می‌آیند.

حالا که تعطیلات تمام شده و مسافران در حال بازگشت به شهرهای خود هستند بد نیست این سوال را از خود بپرسیم که آیا اهواز میزبان خوبی برای مسافران بود و آیا مسافرانی که به این شهر آمدند خاطره‌ای خوش در ذهن‌شان ثبت شد و سال آینده نیز اهواز را برای نوروز انتخاب می‌کنند؟

ورود مسافران به اهواز از اواخر اسفند ماه آغاز شد. البته زائرانی که به قصد مناطق عملیاتی به خوزستان آمده بودند از اواخر بهمن ماه در اهواز مشاهده می‌شدند. ورود مسافران نوروزی به شهر همانا و برپایی چادرهای مسافرتی در پارک‌ها و بوستان‌های شهر همان. هوای خنک روزهای ابتدایی فروردین اهواز که البته این روزها دیگر خبری از این هوای خنک هم نیست موجب شد بسیاری از مهمانان پارک‌های شهر را برای استراحت شبانه خود انتخاب کنند و در این بین مکان‌هایی مانند پارک لاله، پارک‌های ساحلی شرقی و غربی و نمایشگاه اهواز سهم بیشتری در این میزبانی داشتند.

برخی مسافران نیز در ورودی‌های شهر از جمله بوستان ایثار واقع در ورودی اهواز از سمت اندیمشک مستقر می‌شدند و با توجه به همجواری این بوستان با ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان به نظر می‌رسید مسافران از بابت امنیت این منطقه نگرانی به خود راه نمی‌دادند.

پارک‌های شهر اهواز در نوروز امسال مملو از جمعیت بود و به ویژه پس از غروب آفتاب و خنک شدن هوا شاهد ازدحام خودروها در بلوارهای ساحلی اهواز بودیم؛ به گونه‌ای که پیدا کردن مکانی برای پارک خودرو به مساله اصلی این روزهای اهواز تبدیل شده بود. به پلاک خودروها که توجه می‌کردیم مشخص بود که تعداد مهمانان نوروزی از شهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز بیشتر از دیگر شهرها است.

شهرداری اهواز در روزهای پایانی سال بسیار تلاش کرد که فضای شهر حال و هوای نوروزی به خود بگیرد و اگرچه میزان گل‌کاری در میادین شهر نسبت به سال گذشته کمتر بود ولی نورپردازی زیبای پل‌های شهر و همچنین راه‌اندازی پل راه طبیعت بر روی رودخانه کارون توانسته بود به به میزان قابل قبولی توجه مسافران نوروزی را به خود جلب کند و بازار گرفتن عکس یادگاری در اطراف پل سفید، آبشار رنگین کمان و پل کابلی گرم بود.

در نوروز امسال مرکز شهر اهواز و خیابان نادری شرایطی متفاوت از سال‌های گذشته داشت چراکه با توجه به جمع‌آوری پل روگذر و کارگاه مترو وسط این خیابان فضا برای استقرار دستفروش ها در این مکان فراهم شده بود و از آن جایی که مسافران جنوب همیشه به دنبال چنین بازارهایی هستند نان دوره‌گردها هم این روزها در روغن بود!

پل راه طبیعت که در روزهای پایانی اسفند افتتاح شد در تعطیلات بسیار مورد استقبال مسافران و شهروندان قرار گرفت؛ به گونه‌ای که تا ساعات پایانی شب و چه بسا تا ساعات ابتدایی بامداد شاهد تردد از روی این پل بودیم. شهرداری اهواز نیز در روزهای تعطیل رسیدگی به این پل را متوقف نکرد و نصب سطل زباله و نیمکت‌های شهری بر روی آن و همچنین انجام ظریف‌کاری‌های اطراف پل در روزهای ابتدایی تعطیلات مشهود بود.

پل کابلی اهواز نیز که دومین نوروز خود را تجربه می‌کرد در شب‌های بهاری اهواز جلوه خاصی پیدا کرده بود و بسیاری از مسافران چادرهای خود را در اطراف این پل برپا کرده بودند.

قایق سواری در رودخانه کارون هم از دیگر تفریحات مسافران در اهواز بود و اطراف هر کدام از پل‌های شهر تعدادی قایق رنگارنگ در حال تردد دیده می‌شد.

در گوشه و کنار شهر کیوسک‌هایی به نام "از من بپرس" برپا شده بود تا مسافران بتوانند هنگام ورود به شهر با مراجعه به این کیوسک‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند ولی نکته‌ای که مشاهد می‌شد این بود که به جز در برخی مسیرهای اصلی شهر بقیه کیوسک‌ها در ساعات روز خالی بود و به همین دلیل در برخی مناطق شهر مسافران برای مسیریابی از عابران کمک می‌گرفتند.

اسکان مسافران نوروزی در پارک‌ها و مدارس شهر به خوبی انجام شد و امنیت این مکان‌ها نیز قابل قبول بود. تنها نکته‌ای که مشاهده می‌شد این بود که با توجه به این که گشت و گذار مسافران در سطح شهر گاه تا ساعت سه بامداد ادامه داشت در برخی مواقع برخی خودروها با ویراژ دادن در خیابان‌های شهر موجب مزاحمت برای شهروندان و مسافران می‌شدند که البته گشت‌زنی خودروهای نیروی انتظامی در سطح شهر نیز محسوس بود.

خیابان انوشه (لشکر) اهواز نیز که محل تجمع فلافل فروش‌های شهر است این روزها مملو از جمعیت مسافران بود و بسیاری از مهمانان نوروزی که در این روزها وارد شهر شدند طعم فلافل جنوب را هم تجربه کردند. ازدحام در این خیابان به قدری بود که میدان دانشگاه شهید چمران در ساعاتی از شب کاملا مسدود می‌شد و امکان تردد در این میدان وجود نداشت. صف‌های طولانی مسافران در کنار دکه‌های فلافل فروشی نیز موجب می‌شد که خیابان انوشه در شب‌های نوروز خواب به چشم خود نبیند. اگرچه این خیابان حالا به نوعی به جاذبه توریستی شهر تبدیل شده؛ نباید نکات بهداشتی را فراموش کنیم و امیدواریم در نوروز آینده به این مکان بیش‌تر توجه شود.

در سال گذشته چندین چشمه سرویس بهداشتی عمومی در پارک‌های شهر احداث شد و در نوروز امسال مشکلات مسافران در این زمینه کم‌تر شده بود ولی با توجه به تعداد زیاد مسافران هنوز هم در این بخش احساس نیاز می‌شود. همچنین رسیدگی مستمر به وضعیت بهداشتی این مکان‌های عمومی بسیار مهم است.

بسیاری از مهمانان نوروزی هنگام ورود به شهرهای جنوبی، به خصوص اهواز، به دنبال سوغاتی‌های بومی منطقه مانند کلوچه خرمایی می‌گردند ولی متاسفانه در بسیاری موارد این محصولات در بسته‌بندی‌های مناسبی ارایه نمی‌شود. در نتیجه مسافران از خرید آنها منصرف می‌شوند. لازم است محصولات بومی منطقه مانند کلوچه خرمایی، خرما و محصولات آن، صنایع دستی و مواردی مانند آن در بسته‌بندی‌های مناسب سفر در اختیار مسافران قرار گیرند.

برپایی تور رایگان اهوازگردی از دیگر اقدامات قابل توجه در نوروز امسال بود که علاوه بر مسافران نوروزی مورد توجه شهروندان اهوازی هم قرار گرفت.

به هر حال نوروز امسال هم به پایان رسید و مهمانان به خانه برگشتند ولی آن چه باید مورد توجه قرار گیرد این است که شهر اهواز با دارا بودن ظرفیت بسیار مناسبی مانند رودخانه کارون باید بیش از این مورد توجه گردشگران قرار گیرد و با فراهم کردن امکانات و شرایط استقرار و گردش برای مسافران نوروزی مشکل عدم ورود مسافر به شهر اهواز به دلیل گرمای هوا در این روزها تا حدودی جبران شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد