سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی خوزستان

 

قلعه‌ای به سبک قرون وسطایی!
فرهنگی و هنری  10:53:24 1392/01/06

921-1780-5 کد خبر

 

قلعه شوش قلعه‌ای است که توسط ژاک دمورگان فرانسوی برای سکونت باستان‌شناسان فرانسوی در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی (ع) در شوش بر روی تپه‌ای تاریخی بنا شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ از مهم‌ترین آثار به دست آمده از این تپه‌ها می‌توان به مجمسهٔ معروف ملکه ناپیر اسوستون، لیوان مشهور سفالی شوش به رنگ نخودی و نقش بزکوهی و قانون حمورابی اشاره کرد.

این قلعه دارای نقشه‌ای قرون‌ وسطایی است و با نظارت خاندان فیلی که امنیت ساخت را بر عهده داشتند و حاج مصطفی دزفولی و با استفاده از آجرهای به‌ دست‌ آمده از کاخ داریوش هخامنشی (کاخ آپادانای شوش) و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل احداث شده ‌است.

نقشه قلعه ذوزنقه ‌شکل است که قاعدهٔ کوچک آن در سمت شمال واقع شده و دور تا دور آن را راهرویی احاطه کرده و چند ردیف اتاق به سمت حیاط بر گرد آن قرار گرفته‌است. برج شمال ‌غربی قلعه مربع ‌شکل و برج شمال ‌شرقی دایره ‌شکل است.

قلعه تاریخی شوش در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 3983 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

به رامهرمز اگر می‌روید...
فرهنگی و هنری  11:15:4 1392/01/06

921-1980-5 کد خبر
 

شهرستان رامهرمز با جاذبه‌های گردشگری زیبایی نظیر "تشکوه"، "چشمه قیرجوشان"، "امام‌زاده بی‌بی‌تاج"، "علم‌دار"، "سیدجمال"، "سدمی" و روستاهای تاریخی فضایی مناسب برای گردشگران به شمار می‌رود.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان‌ ـ در منطقه "ابولفارس" که در شمال شرقی رامهرمز واقع شده است جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد. "امام‌زاده سیدجمال" با معماری زیبا یکی از اماکن معنوی این شهرستان به شمار می‌رود که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 همچنین چند کیلومتر پایین‌تر از این امام‌زاده آبشار "گدار پهن" واقع شده است که منطقه‌ای زیبا را در اطراف خود دارد ولی مسیر رفت و آمد گردشگران برای آبشار تا حدودی ناهموار است. در همین منطقه "سدمی" نیز قرار دارد. این اثر تاریخی متعلق به دوره ساسانی است. در این شهرستان "امام‌زاده بی‌بی تاج" یکی دیگر از اماکن معنوی به شمار می‌رود که در سه کیلومتری رامهرمز واقع است. این امام‌زاده فضای مناسبی برای اقامت گردشگران دارد. اداره اوقاف این شهرستان نیز به خوبی به نمای این امام‌زاده رسیده‌ است. عمارت "صمیمی" از دیگر بناهای دوره قاجاریه است که ساختمان زیبایی دارد و معماری آن نیز بی‌نظیر است. این عمارت در منطقه "کیمه" رامهرمز واقع شده است که در آن 2 موزه مردم‌شناسی و تاریخی وجود دارد. در مرکز این شهرستان قلعه "امیر مجاهد" یکی دیگر از بناهای تاریخی قرار دارد. این بنا از آن جا که ثبت ملی شده مسؤولان باید توجه بیش‌تری به آن نشان بدهند. امام‌زاده "علم‌دار" از دیگر مکان‌های معنوی این شهرستان است که در مرکز شهر واقع شده و خیلی از مردم این شهر به دلیل اعتقاد زیادی که به این امام‌زاده دارند به این مکان مراجعه می‌کنند.  همچنین در پنج کیلومتری جاده رامهرمز ـ بهبهان و در کنار رودخانه "علا" امام‌زاده "سیدحسین زاهدون" با چشم‌انداز و معماری زیبایی واقع شده است. این بنا متعلق به دوران سلجوقی و تیموری است که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد