سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل سیاسی

 

بازخوانی تحولات 91؛

راز استعفای پاپ بندیکت شانزدهم چه بود؟

 

کناره گیری پاپ از سمت خود یکی از تحولات مهم سیاسی سال 91 بود و اکنون این سوال مطرح می شود که آیا کناره‌گیری ناگهانی و نامعمول پاپ بندیکت شانزدهم، دلیلی بر نبرد خطوط داخلی در واتیکان 2012 است یا علل پنهانی دیگری وجود دارد؟

به گزارشسرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران،

*** رویداد:

استعفای پاپ 85 ساله، اتفاقی بود که در طول 2000 سال تاریخ مسیحیت تنها یکبار و آن هم در قرن پانزدهم رخ داده بود. اما پاپ یوزف راتزینگر آلمانی (Joseph Ratzinger) در 11 فوریه 2013 (23 بهمن) به طور ناگهانی از سمت خود استعفا داد و درنامه‌ای، علت استعفای خود را کهولت سن و تحلیل قوای بدنی عنوان کرد. اما آیا باور کنیم که این کناره‌گیری ناگهانی، اتفاقی و بخاطر پیری وی بوده یا علل پنهانی دیگری نیز وجود دارد؟


*** آیا چنین کناره‌گیری از پاپ انتظار می‌رفت؟

در سال 2012 خبری مبنی بر اولتیماتوم 12 ماهه به پاپ، یعنی رأس سران مذهبی واتیکان در محافل غیررسمی آلمان منتشر گردید. رویکرد اغلب رسانه‌ها، فساد مالی، پولشویی و درگیری‌های مذهبی در واتیکان بود اما یک اسقف آمریکایی در فوریه 2012 با ابراز تأسف شدید، اظهار داشت: پدران معنوی ما را مستقیماً تهدید به قتل کرده‌اند!

بنا به عقیدهیک سایت تحلیلی آلمانی، ادعای منتشرشده پاپ مبنی بر استعفای داوطلبانه به خاطر کهولت سن، امری بی‌معنی است چراکه پاپ‌ها در اصل، مادام‌العمر به سمت خود گماشته می‌شوند. این واقعه، کلیسای سنت‌پیتر (Petersdom) را رنجانده است.

پس از اینکه اوضاع مالی کلیسای واتیکان، در قرن بیستم با بحران مواجه شد، دولت ایتالیا معافیت مالیاتی کلیسا را تصویب نمود. پاپ جدید پاول ششم، تلاش کرد تا هرچه بیشتر پول‌هایی را از خزانه‌داری شهر رم، به خارج از این کشور قاچاق کند و لذا یکی از دو فرد مورد اعتماد وی، "پاول کاسیمیر مارسینکس" آمریکایی (Paul Casimir Marcinkus) بود که در سال 1971 ریاست بانک واتیکان را به عهده گرفت. پس از وی نیز افرادی مسئولیت عزل و نصب‌های این خانه معنوی مسیحیان جهان را به عهده گرفتند که در عین حال، مدیریت عملیات‌های محرمانهCIAدر واتیکان را بر عهده داشتند. آنان همچنین سران عالی‌رتبه‌ای از مأمورین ناتو، رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی، فرماندهان ارتش، رؤسای پلیس و بانک‌ها رااستخداموبه خدمت کلیسای واتیکان گرفتند. این بازار سیاه در درون کلیسا همچنان ادامه یافت تا اینکه در سال 2009 بندیکت شانزدهم با انتصاب کایولا (Caiola) توسط "گوتی تدسکی" (GottiTedeschi) توانست تنفسی پاک در هوای آلوده واتیکان، ایجاد کند.

کلیسای سنت‌پیتر، محل اقامت پاپ

در بحبوحه سوءظن‌های موجود درون واتیکان، در گزارش راهبردی وزارت خارجه آمریکا در مارس 2012، کرسی مقدس واتیکان، نسبت به جنگ علیه بانک سرمایه‌گذار آمریکایی مورگان (J.P. Morgan) اعلام مبارزه کرد. این مبارزه، جنایات مواد مخدر و کشورهایی که اتهام پولشویی نسبت به آن‌ها مطرح است، را دربرمی‌گرفت.

تدسکی در نهایت تسلیم شد و کناره‌گیری کرد. به گزارش روزنامه فرانکفورترآلگماینه (FAZ)، ناظران، عواقب این کناره‌گیری را ویرانگر توصیف کرده‌ و از دادستانان ایتالیا خواستند تا آخرین یادداشت محرمانه تدسکی درباره بانک‌های واتیکان را منتشر کند و در شرایط پیش‌بینی نشده در اختیار پاپ قرار گیرد. اما نخست‌وزیر ایتالیا ماریو مونتی (Mario Monti) که عضو هدایت‌کننده کمیسیون سه جانبه و مشاور بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس (Goldman Sachs) است، تاکنون از انتشار این نامه سرّی خودداری کرده است.

*** ریشه‌ای سیاسی در بطن رویدادی مذهبی

مروری بر ارتباط شبکه محرمانهCIAبا بانک‌های واتیکان رم و همچنین پیوستگی مخالفت‌های پاپ بندیکت شانزدهم با استعفای اخیر وی نشان‌دهنده نفوذCIAحتی در میان بانک‌های واتیکان رم است. این در حالی است که رهبران ابرقدرت‌های سیاسی در دنیا، همواره با تأکید بر جدایی دین از سیاست، امور داخلی کلیسای مسیحیت را خارج از حیطه‌های مدیریتی خود و شخص پاپ را پدر مسیحیان، از نسل مسیح و روح‌القدس، معرفی می‌نمایند. اما در عمل دیده می‌شود که نه تنها محرمانه‌ترین شبکه‌های جاسوسی و مالی خود را در آن دخالت می‌دهند، بلکه حتی بر چینش ظاهراً دینی اما در عمل سیاسی رأس آن نیز اعمال قدرت می‌نمایند. هرچند رویکرد رسانه‌ای غرب به این پدیده، از بعد از استعفای وی، معطوف گزینه بعدی برای تصدی مقام پاپ، شده است اما صاحبنظران همچنان در پی شاخص‌ها و قرائنی برای حادثه غیرعادی استعفای یک پاپ هستند.

گفتنی است آخرین پاپی که مخالفت خود با دستگاه‌های مالی محرمانه در واتیکان را مطرح کرد، یوهانس پاول اول (Johannes Paul I.) در سال 1978 بود که تلاش کرد تا تجارت سازمان ‍CIAدر بانک واتیکان را محدود کند. وی که تنها 33 روز در پست خود باقی بود، پس از برکناری، به طرز مشکوکی درگذشت و علت مرگ وی،‌ سکته قلبی عنوان شد. اما در پی کالبدشکافی‌ها، اولین راهبه‌ای که وی را پس از مرگش دیدار کرد، بلافاصله مأمور به سکوت شد. وب‌سایت آلمانی مذکور نوشت: یوزف راتزینگر، یار نزدیک و محرم پاول بود و امیدواریم چنین سرنوشتی در انتظار پاپ تازه‌استعفاداده ما نباشد!


انتهای پیام/ فاطمه طاهری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد