سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحقیق و مقایسه جالب و خواندنی

 

مقایسه تلخ اخذ وام در بلاد کفر و کشور ما!
کد مطلب : 9739
 
 
گروه اقتصادی: سینا از شیراز (یکی از کاربران بهارنیوز) با ارسال متن مقایسه‌ای جالبی در باره تفاوت اخذ وام در کشورهای خارجی و کشور خودمان چنین نوشته است:
مقایسه تلخ اخذ وام در بلاد کفر و کشور ما!
۱) در بلاد کفر
شما به بانک می‌روید و تقاضای وام می‌دهید. با خوشرویی از شما استقبال می‌شود. بانک باید مطمئن شود شما توانایی باز پرداخت دارید و ضمانت‌های لازم را می‌توانید ارائه دهید. به شما توضیح داده می‌شود سود وام های کوتاه مدت کمتر از ۲%، وام های میان‌مدت تا ۳% و وام‌های طولانی مدت تا ۴% است. شما میزان وام و مدت بازپرداخت را انتخاب می‌کنید. در مدت کمتر از یک هفته از مراجعه اول وام به حساب شما واریز می‌شود.
۲) و در ایران ما
شما به بانک می‌روید ودرخواست وام دارید پرسیده می‌شود وام را برای چی می‌خواهید فرضا می‌گویید برای ودیعه مسکن. می‌گویند چنین وامی نداریم و فعلا فقط وام خرید خودرو و جعاله تعمیر خانه داریم. شما اجبارا مثلا می‌گویید خرید خودرو! می‌گویند اول باید دو میلیون بیارید سپرده کنید!!

شما می‌گویید چون پول ندارید آمده اید وام بگیرید اما گوش شنوایی نیست بالاخره مجبور می‌شوید با قرض یا نزول خواسته بانک را انجام دهید بعد از چند ماه مجددا مراجعه می‌کنید می‌گویند نوبت وام‌تان شده ولی فعلا دستور پرداخت ندارند. ماه آینده بیایید!

ماه بعد می‌روید؛ می‌گویند: پیش فاکتور و فاکتور خرید خودرو بیاورید. می‌گویید: برای ودیعه می‌خواهید میگن نمی‌شه. به یک نمایندگی فروش خودرو می‌روید و درخواست فاکتور صوری می‌کنید. میگن نمی‌شه باید خودرو بخرید و بعد بفروشید! اجبارا می‌گویید باشه! میگن مبلغ....تومن به عنوان پیش پرداخت باید واریز کنید! دوباره مجبور می‌شید برید دنبال قرض یا نزول! می‌گویند یک ماه طول می‌کشد تا ماشین‌تان بیاید و ابن حکایت تلخ تا خرید و فروش خودرو و اخذ وام ادامه دارد! شما در هیچ مرحله‌ای حق انتخاب یا اعتراض ندارید و همواره با گردن کج و متواضعانه باید گوش کنید و دم نزنید و ...!

سود قانونی وام در ایران!
تا ۵% قرض الحسنه حساب می‌شود! که خلاف نظر مراجع است
(http://islamquest.net/fa/archive/question/fa21419) وام‌های دیگر از ۱۴% تا ۲۸% سود قانونی دارند اما وقتی که وام گرفتید و با فرمول‌های حسابداری حساب کردید می‌بینید ۳ تا ۵ درصد سود بیشتر دارد یعنی تا ۳۳% !! اگه به بانک بروید و بپرسید میگن با فرمول جهانی!! حساب کرده‌اند (البته نمی‌گن سود در بقیه دنیا زیر ۵%است و اگه شما پول سپرده کنید بانک با این فرمول به شما سود نمی‌دهد) و این حکایت تلخ ادامه دارد...!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد