سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی خوزستان

 

خاطره‌های زیبا سوغات سدهای خوزستان
کد مطلب : 9675
 
گروه جامعه: سدهای بزرگی چون دز، عباسپور، کرخه، مارون و مسجدسلیمان در استان خوزستان همه ساله در ایام نوروز پذیرای گردشگران نوروزی هستند.
خاطره‌های زیبا سوغات سدهای خوزستان
غیر از کارون دیگر رودخانه‌های جاری در استان از جمله رود کرخه به عنوان طولانی‌ترین رود خوزستان، دز، مارون، هندیجان (زهره) و شاوور جاذبه‌های خاص خود را دارند که سدهای احداث شده در مسیر آن‌ها چشم‌انداز زیبایی به وجود آورده و مکان‌هایی مناسب برای مسافران و مهمانان به ویژه در ایام نوروز است تا ساعاتی از اوقات خود را در کنار آنها با آرامش سپری کنند. سد کارون ۳ با مخزنی معادل سه میلیارد مترمکعب و نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی آن علاوه بر تنظیم یک میلیارد مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی، با تنظیم ۵/۷ میلیارد مترمکعب آب، سالانه توان تولید چهار میلیارد کیلووات ساعت برق را دارد. دیدار از این سد عظیم خاطره‌ای فراموش نشدنی برای مهمانان نوروزی را بر جای خواهد گذاشت.

بزرگترین پل قوسی کشور بر روی دریاچه سد کارون ۳ در خوزستان چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد. بنا به گفته مسؤولان این سد برای رفاه حال گردشگران و مسافران توقف‌گاهی به ظرفیت ۱۰۰ خودرو در این محل در نظر گرفته شده تا آنها از چشم‌ اندازهای زیبا و طبیعی آن به راحتی بهره ببرند. طول این پل ۳۳۶ و دهانه آن ۲۶۴متر است. سد دز با ارتفاع ۲۰۳ متری در شمال خوزستان روی رودخانه دز احداث شده و اکنون حدود ۳/۴ میلیارد مترمکعب آب در دریاچه‌ای به وسعت ۶۳ کیلومتر مربع در پشت این سد ذخیره شده و به کمک توربین‌های این سد سالانه ۲/۲ میلیارد کیلووات برق تولید می‌شود.

دریاچه سد دز یکی از مهمترین دریاچه‌های آب شیرین ایران می‌باشد که در سال ۱۳۴۱ پس از احداث سد بزرگ دز بر روی رودخانه دایمی و پر آب دز شکل گرفته است. این دریاچه در ۲۵ کیلومتری شهر دزفول و در ارتفاع ۳۵۴ متری از سطح دریا قرار دارد.سد دز بلندترین سد خاورمیانه است. مساحت حوضه آب‌ریز رودخانه ۲۲۵ هزار کیلومتر مربع و مساحت حوضه آب‌ریز آن در محل سد دز ۱۷۴۳۰ کیلومتر مربع می‌باشد. رودخانه دز از ارتفاعات کوه‌های بختیاری و اشترانکوه سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی و با شیب تند به سمت جنوب جریان می‌یابد.به سبب وجود شرایط ایده‌آل در منطقه سد دز پوشش گیاهی شامل درختان تنومند، درختچه‌ها و گونه‌های علفی دایمی و فصلی و گونه‌های جانوری شاخص از جمله گربه، پلنگ، قوچ وحشی و پرندگانی که از دریاچه پشت سد به عنوان زیستگاه زمستانه و برخی دیگر به عنوان منبع تامین غذا استفاده می‌کنند مشاهده می‌گردد. سد شهید عباسپور(کارون) در شمال شرقی مسجدسلیمان نیز که سال ۱۳۵۵ ساخته شده مخزنی به گنجایش ۲/۹ میلیارد مترمکعب را دارا است و برای آبیاری نزدیک به ۴۱ هزار هکتار زمین کشاورزی در نظر گرفته شده است. این سد نیز محل مناسبی برای گذراندن یک روز مفرح است.

سد کرخه که به عنوان بزرگترین سد خاکی خاورمیانه روی رود کرخه احداث شده به همراه سد گتوند علیا، (گدار لندر) بر روی رودخانه کارون از دیگر سدهای دیدنی استان هستند. همچنین دریاچه سد شهید عباسپور در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مسجدسلیمان با مساحت حدود ۵۵۰۰ هکتار و طول حدود ۶۵ کیلومتر قرار دارد. بر اساس تقسیم‌ بندی اقلیمی حداقل سه اقلیم آب و هوایی شامل نیمه خشک و معتدل نیمه مرطوب سرد در منطقه تشخیص داده شده که از نظر اکولوژیک، اقتصادی و زیستی دارای اهمیت می‌باشند و از گونه‌های جانوری منطقه می‌توان به بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، کفتار، شغال و گربه وحشی اشاره کرد. همچنین ۴۸ گونه از پرندگان از جمله کشیم‌ها، حواصیل، بالکان، کاکائی‌ها، ماهی‌خوک‌ها، زنبورها و کبک و تیهو در منطقه حضور دارند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد