سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شهرستان آبادان

 

آیا شیرازی از شهرداری آبادان می رود؟!

 

 

 

 آبادان شهر عجیبی‌ است! شهری است با تاریخ ملموس. تاریخی که گوشه گوشه‌ی شهر به ما یادآوری می‌شود. تاریخی که در فیلم‌ها زیاد دیده‌ایم، شنیده‌ایم. آبادان کمی با بقیه شهرها متفاوت است. با همه‌ی ویرانی های زمان جنگ، اکنون جان گرفته و سرحال شده است. اما 25 ماه قبل حال و روز خوبی نداشت...

 مسئولین و مدیران زیادی به آبادان آمدند و رفتند، دهها نماینده و فرماندار و شهردار یک به یک عوض شدند اما خبری از عوض شدن چهره و نمای زنگار گرفته شهر نبود که نبود! شهروندان دیگر از داشتن شهری زیبا و توسعه یافته مایوس بودند و چشمان شان به دیدن حداقل ها عادت کرده بود اما، در ناامیدی بسی امید است...

در کمتر از دو سال به برکت حضور مهندسی جوان، خوشفکر و برنامه محور در کسوت مدیریت شهری، ریخت و قیافه مندرس شهر به یکباره تغییر کرد و آبادان رخت نو بر تن کرد. تمام 270 ماه گذشته بعد از جنگ یک طرف و 25 ماه اخیر نیز یک طرف...

 بی تعارف باید مهندس شیرازی شهردار آبادان را تحفه ای الهی برای مردم زجرکشیده آبادان دانست چرا که به اذعان شهروندان و افکار عمومی وی موفق ترین مدیر در بین کلیه مسئولین تاریخ بعد از جنگ این دیار بوده است. وی توانست با تدبیر و همت در یکی از نهادهای ناکارآمد شهری در استان چنان تحولی را ایجاد کند که امروز به عنوان یک شهرداری الگو در کشور مطرح باشد.

در آغاز با کلید زدن 150 پروژه عمران شهری بزرگ و کوچک، آبادان بی رمق و ناامید دیروز را به کارگاه توسعه و عمران شهری تبدیل کرد که در صورت ادامه این روند آبادان امروز، غبار محرومیت را از رخسار زدوده و آبادان فردا، شهر امید و آرزو می گردد.

شیرازی که در زمینه مدیریت شهری صاحب سبک و ایده های مختلفی است کارنامه پرباری نیز دارد. شهرداری امیدیه، شوشتر و اهواز در مناصب مختلف از خدمات وی بهره جسته اند. به تعبیر دیگر می توان گفت که وی امروز ثمره تجربه خود در شهرهای دیگر را در آبادان به منصه ظهور رسانده است.

 او خود در مراسم معارفه اش گفته بود: «با توجه به اینکه تجربه کار عمرانی در شهرهای مختلف را دارم امیدوارم بتوانم با حمایت اعضای شورا و استاندار همچون گذشته در کارهای عمرانی موفق باشم، زیرا طی 10 سال گذشته از هیچ شهری در زمینه کارهای عمرانی شکست خورده خارج نشدم چون برنامه محور کار کرده ام، به خصوص در اهواز که توانستم جایگاه خدمات شهری این شهر را از رتبه 22 به رتبه اول برسانم و امیدوارم بتوانم این مهم را هم در آبادان به انجام برسانم و چنین موفقیت هایی را هم در این شهر کسب کنم.»

شیرازی اعتقاد دارد: «اگر آبادان سیر طبیعی خود را سپری می کرد اکنون جمعیت این شهر یک میلیون و 500 هزار نفر بود و یکی از کلانشهرهای کشور محسوب می شد، اما کالبد شهری این شهر زیاد با قبل از انقلاب تفاوتی نکرده و فقط در بخش زیرساخت های اقتصادی، صنعت و اشتغال آن هم با بروز جنگ تغییراتی حاصل شده است و باید بازسازی های لازم صورت گیرد. از این رو با توجه به عدم تغییر و تحول در 30 سال گذشته تورم انتظاری مردم در آبادان بالا رفته و باید این تورم با برآورده سازی درخواست های مردم برطرف شود.»

هنوز این جمله دکتر محمدی اصفهانی امام جمعه سابق آبادان از یادها نرفته که با صراحت گفت: «شهرداری با آمدن آقای شیرازی توانسته رضایتمندی ایجاد کرده و به نحو شایسته ای حرکت و امید به آینده ای بهتر را ترسیم کند. استعدادهای شهرداری باید روز به روز بالنده تر شود زیرا اکنون شهرداری باعث آبرومندی شهر آبادان است و از معدود سازمان هایی است که الگو شده و باعث روسفیدی ما نزد مسئولین ارشد نظام شده است. البته هنوز جای کار بسیار است و با این بودجه های حداقلی نمی توان شهر را به یکباره تغییر داد اما شهرداری با همین حداقل ها حرف را به عمل تبدیل کرد و آن را به کوچه و خیابان آورد و برای شهروندان محسوس کرد...».

 عوامل اصلی این موفقیت چند ویژگی شخصیتی ایشان است که سبب متمایز شدن وی از دیگر مدیران شده است:

1- نداشتن شخصیت حاشیه ای.

2- عدم کتمان نقاط ضعف احتمالی در کار اجرایی.

3- منطقی و روراست بودن ایشان.

4- اهل عمل بودن با وجود مشکلات اجرایی.

5- داشتن شخصیتی متواضع و روحیه پوزش طلبی از مردم.

 البته مدیریت و کار جهادی، یکی از پررنگ ترین وجوه کاری شهردار در رزومه کاری و مدیریتی وی محسوب می شود. انجام طرح ها و پروژه های مختلف و طرح های کلان با امکانات محدود با الگو گرفتن از سبک مدیریت جهادی و طرح های مختلف دیگر در حوزه های عمرانی و توسعه شهری در کارنامه مهندس شیرازی کم نیست.

 اما گویا «تخریب و فشار» متاسفانه به ادبیات مسلط برخی افراد و جریان‌ها بدل شده است! تخریب‌ها و هجمه‌های غیر اخلاقی برخی افراد شناخته شده و ورشکستگان سیاسی علیه شهردار آبادان اگر چه مسئله جدیدی نیست اما به جرات می‌توان گفت که در طول 24 سال اخیر بی‌ سابقه بوده است!

تنها توجهی سطحی به حجم فشارها و تخریب های صورت گرفته علیه شیرازی و به خصوص در آستانه انتخابات شوراها به وضوح مقاصد بعدی تخریب‌گران را نشان می دهد!

جریانات سازمان یافته‌ای که از مدت‌ها پیش طی مجموعه اقداماتی هماهنگ علیه شهردار آبادان وارد عمل شده اند. هماهنگ با اقدامات ایذایی جریانات خاص، همراهی و همگامی برخی مسئولین شهرستان در این داستان، ماجرای فوق را جالب ‌تر نمود!

برآوردها نشان می‌دهد که این رفتارهای ضد مردمی با ورود زودهنگام برخی افراد و جریانات برای انتخابات شورای شهر روند آغازین خود را طی کرده و از این به بعد فاز این بداخلاقی‌ها و تخریب‌ها ابعاد وسیع‌تری به خود خواهد گرفت!

در این بین محبوبیت روزافزون مردمی شهردار نیز به صورت صریح ‌تری استراتژی ‌ها و سازماندهی‌های خاص تخریبگران را روشن ساخته و هجمه ‌های بی ‌سابقه ‌ای که در این اثنا علیه شهردار راه افتاد فرماندهی اتاق جنگ و تخریب جریانات مذکور را برملا کرد! بگونه ای که مثلث ورشکستگان انتخابات مجلس نهم،‌ عوامل تحت امر آنها در ادارات و همچنین برخی مسئولین ارشد به صورت هماهنگ و بی ‌رحمانه عملکرد و مطلوبیت عمل بی نظیر شهردار را به اشکال مختلف زیر سوال می برند!

این رویکرد تخریبی در حالی است که اقدامات جهادی مهندس شیرازی مورد تایید و تقدیر گسترده مقامات، بزرگان و شهروندان است.

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که تخریب‌ ها و بد اخلاقی ‌های صورت گرفته علیه شهردار آبادان با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ آیا رسالت تخریبی جریانات فوق الذکر، ‌اهداف مشترکی را دنبال می‌کند؟

در پاسخ باید گفت که کلید حل سوالاتی از این قبیل به ورود زودهنگام این جریانات به انتخابات سال 92 بر می‌گردد. در این سیر، راهبرد این جریانات استفاده از انواع روش‌ها و ابزارها و از جمله تبلیغات منفی برای تخریب هر رقیب احتمالی است!

این جریان هیچ گاه ترس خود را از کارآمدی شهردار کنونی و ظرفیت بالقوه وی در ارتقای جایگاه توسعه و رشد روزافزون شهر آبادان پنهان نکرده و در جلسات متعدد خود به این موضوع نیز اشاره داشته اند! هم از این روست که بی‌ سابقه‌ترین هجمه ‌ها و تخریب ‌ها را علیه مهندس شیرازی روا داشته و با علم به کارآمدی وی، تمام تلاش خود را مصروف این کرده‌اند که عملکرد مطلوب وی را زیر سوال ببرند!

اما مردم چه تقصیری دارند؟! ورود زودهنگام مجموعه‌های ذکر شده به انتخابات سال 92 که برخلاف فرمایشات و توصیه‌های صریح رهبر معظم انقلاب بوده، اخلالی جدی در روند خدمت رسانی به مردم پدید می‌آورد، ضمن اینکه امر مذموم و ناپسندی است، با هدف مستقیم اخلال در خدمت رسانی به شهروندان آبادانی و همچنین فعالیت‌های دیگر شهرداری محسوب می‌شود!

از این نکته نیز اگر بگذریم، ‌این مسئله نیز پیش می‌آید که چرا جریاناتی که ادعا می‌کنند هدفی جز خدمت‌ رسانی ندارند، به شیوه‌های غیر اسلامی و ضداخلاقی روی می‌آورند؟

اینجاست که کلام مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال مردم چه تقصیری دارند کاملا راهگشاست: «مردم چه تقصیری دارند؟ آن کسانى هم که دستى در تبلیغات دارند، فضاى سیاسى کشور را آشفته نکنند؛ بدگویى از این، اهانت به آن، معارضه جناح‌ هاى سیاسى با هم. مردم چه تقصیرى کرده‌اند که بایستى ذهن آنها به خاطر انگیزه‌ هاى مختلف سیاسى اشخاص و گروه ‌ها و جناح ‌ها و مجموعه ‌ها، آشفته و مغشوش شود».

 با توجه به آنچه ذکر شد می توان فهمید که این پروژه جنگ روانی، بخش کوچکی از سناریوی پیچیده جریانات تخریب کننده بوده و در آینده‌ای نزدیک فاز‌های متنوع‌تری کلید خواهد خورد! بر این اساس از هم ‌‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که حتی کوچک‌ ترین برنامه ها و موفقیت های آتی شهرداری آبادان در ماه‌های آینده تا پایان دوره سوم شورا، تحت نظر این جریان تخریب کننده قرار گرفته و این جریان برای تخریب مجموعه شهرداری از هیچ ابزار و بهانه ‌ای مضایقه نخواهد کرد!

همچنین این نیز قابل پیش‌بینی است که در سایه تخریب شهردار آبادان، هدف نهایی این جریان، نشان دادن ناکارآمدی و عدم مطلوبیت عملکردی وی به منظور عدم انتخاب از سوی برگزیدگان شورای شهر چهارم را نشانه رفته است! چرا که یکی از اولویت های راهبردی آنان پیروزی در انتخابات شورای شهر و به دست گرفتن سکان شهرداری است.

در جلسه اخیر این طیف بر این نکته تاکید شده که ادامه حیات سیاسی آنها، با تکیه مهره های مورد اعتمادشان بر کرسی شهرداری و همچنین کسب جایگاه مدیریت سامانه شهری توسط یکی از اطرافیان امکان‌ پذیر است! بر این اساس فتح شورای شهر و کسب حق انتخاب شهردار برای جریان مذکور اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

تدارک رسیدن به ساختمان شهرداری اینگونه طراحی شده که حملات و تخریب‌ های سازماندهی شده و مشخصی علیه شهردار آبادان و تلاش برای ناکارآمد نشان دادن مدیریت آن آغاز و تا انتخابات شوراها ادامه داشته باشد! در واقع می‌توان گفت که ناکامی برخی کاندیداها در انتخا‌بات مجلس، جریان مذکور را به این جمع بندی رساند که از تنها فرصت ‌های باقیمانده برای امکان پذیری ادامه حیات خود استفاده کنند!

از آنجا که بقای سیاسی آنان با توجه به عملکرد نامطلوب و نارضایتی وسیع افکار عمومی تا حد زیادی به خطر افتاده است، رویکرد تخریبی مهم‌ترین گزینه مطلوب آنان خواهد بود که در پناه آن عملکرد دیگران را ناکارآمد جلوه دهند! بر همین اساس و در چارچوب این رویکرد فعالیت‌های وسیع تخریبی این جریان علیه شخص مهندس شیرازی وارد فاز جدیدی خواهد شد و همانگونه که در چند روز اخیر نشان داده شد، رنگ و بوی جدید خواهد گرفت!

جریان مذکور در راستای این اهداف سیاسی و انتخاباتی مطمئناً از ابزارهای گوناگونی بهره خواهد جست! در این بین هیچ چیز برای آنان بیش از این مطلوبیت ندارد که در سایه تخریب شهردار آبادان و زیر سوال بردن عملکرد موفق مدیریت شهری، ظرفیت خاصی را برای پیروزی در انتخابات شوراها ایجاد کنند! مسئله‌ای که از ماه‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته و در رویکرد جدید آنان نمود بارزتری یافته است!

در هر حال آنچه مسلم است، تلاش جهادگونه مدیریت شهری این دیار کماکان ادامه دارد و با وجود ناملایمات و نامهربانی ها، شهرداری به تلاش برای بالا بردن خدمات شهری و سطح زندگی شهروندان آبادانی ادامه می دهد چرا که مدیریت شهری اثبات کرده با کارآمدی می توان کسری بودجه ها و نامهربانی ها را هم جبران کرد...

 مهندس شیرازی در گفت و گو با رسانه ها از کمبود نقدینگی به عنوان دلیل اصلی کمی اعتبارات پرداختی در سال جاری یاد کرد و گفت: «اعتبارات بخش عمرانی استانی سال جاری آبادان با 50 درصد کاهش نسبت به سال 90 به چهار میلیارد تومان می رسد که تاکنون یک میلیارد تومان آن پرداخت شده است!»

وی با بیان اینکه در مدت زمان مشابه در سال گذشته بیش از هشت میلیارد تومان اعتبار عمرانی و استانی به شهرداری آبادان پرداخت شد اظهار داشت: «اعتبار پرداخت شده سال جاری به هیچ وجه قابل مقایسه با سال قبل نیست. برای جبران کمبود نقدینگی امسال از محل درآمدهای جاری شهرداری آبادان بیش از 11 میلیارد تومان بابت پروژه های عمرانی هزینه کرده ایم تا به این ترتیب کمبود اعتبارات ناشی از مشکلات اقتصادی را پوشش داده و جبران کنیم و خدمات مطلوبی را به شهروندان ارایه نماییم.»

 در هر حال تلاش های دو ساله شیرازی در نتایج نظرسنجی یکی از پایگاه های معتبر خبری استان نیز متبلور شد و او توانست گوی سبقت را در رقابت انتخاب "شهردار موفق و نمونه استان" از رقبای قدرتمند و قدرش برباید و با کسب 59 درصد از آرای شرکت کنندگان در نظرسنجی، شهردارانی همچون دُر، دوایی فر و کتانباف را پشت سر بگذارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد