سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار استانداری خوزستان

 

خوزستان در رتبه 25 و 31 تسهیلات!

 

استاندار خوزستان گفت: هم‌اکنون خوزستان در رتبه بیست و پنجم اعطای تسهیلات نسبت به تعهد وام بانکی قرار دارد.

سیدجعفر حجازی در جلسه کارگروه اشتغال که روز گذشته، 19 اسفندماه در محل استانداری برگزار شد، اظهارکرد: این رتبه در کشور نشان می‌دهد که مشارکت و همکاری بانک‌ها ضعیف بوده و ضروری است که تلاش بیشتری از سوی آن‌ها در جهت فراهم کردن زمینه‌های ایجاد اشتغال انجام شود و پرونده‌هایی که اشتغال‌زایی لازم را ندارد رها کرده و وام‌ها را به افرادی که توانمندی کافی و وثیقه دارند، پرداخت کنند. همچنین مراحل بین طرح‌های مصوب تا پرداختی باید با سرعت بیشتری طی شود.
وی افزود: خوزستان تنها استان کشور است که عملکرد آن در جذب سهمیه تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌خانگی سال 91 صفر بوده و رتبه آخر یعنی سی‌و یکم را دارد و این نشان‌دهنده اشکال در سیستم و عدم همخوانی توضیحات بانک‌ها با آمار کشوری است.
استاندار خوزستان تصریح‌کرد: مسئولان استان باید بحث مشاغل‌خانگی را جدی‌تر بگیرند زیرا این رتبه مناسب استانی با این همه منابع خدادادی نیست؛ همچنین وام‌های مشاغل خانگی می‌تواند در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی سهم بزرگی داشته باشد و نباید آن را بی‌اهمیت دانست.
حجازی ادامه‌داد: در استانی که این همه منابع و گردش مالی قابل توجه دارد، اگر بخشی از منابع‌ مالی پرداخت نشود، تاسف‌آور است که در این زمینه بانک‌های تخصصی بسیار خوب عمل کرده‌اند اما برخی بانک‌های تجاری در حق مردم درست عمل نمی‌کنند؛ بنابراین ضروری است مدیران دستگاه‌ها تلاش بیشتری داشته باشند، زیرا بحث اشتغال مهمترین کار کشور برای جوانان و از بحث مسکن نیز با اهمیت‌تر است.
وی گفت: خوزستان تنها استانی است که در سال‌های 90 و 91 با تک تک روسای بانک‌ها صورت‌جلسه داشته است؛ به‌زودی جلسه‌ای برای رفع مشکلات استان در حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود که یکی از این مسائل عملکرد بانک‌ها است.
استاندار خوزستان عنوان‌کرد: هم‌اکنون اشتغال کشاورزی در شرایطی است که انتظار می‌رود تسهیلات قابل توجهی به آن اختصاص یابد و اگر بانک‌های تجاری توانایی پرداخت تسهیلات را ندارند، انتظار می‌رود بانک‌های تخصصی در این زمینه وارد شوند زیرا ما اکنون خارج از مرزهای خلیج‌فارس و عراق در صادرات پیش می‌رویم و اشتغال بخش پیمانکاری، مشاوره، استخدامی، صنایع‌دستی و واحدهایی که از محل صندوق‌های ملی هستند به خوبی محقق شده است.
وی افزود: هم‌اکنون صندوق مهر امام رضا(ع) استان رتبه اول را در خصوص عملکرد بین استان‌های دیگر کشور دارد که این امر به اشتغال استان کمک خوبی کرده است.
از سوی دیگر سیدخلف موسوی، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در این جلسه با ارائه گزارش میزان افزایش جذب تسهیلات بنگاه‌های زودبازده از 14 بهمن‌ماه تا 19 اسفندماه، عنوان‌کرد: تعداد طرح‌های تایید شده در بانک‌ها 53 طرح است که اشتغال جدید در طرح‌های تایید شده 464 فرصت شغلی و تسهیلات مصوب برای این طرح‌ها 301 میلیارد و 183 میلیون ریال است. تعداد طرح‌های انعقاد قرارداد شده نیز 27 طرح با مبلغ اعتبار 191 میلیارد و 437 میلیون ریال است.
وی گفت: اشتغال ایجاد شده در طرح‌های قرارداد منعقد شده نیز 119 فرصت شغلی و کل مبلغ پرداخت شده به متقاضیان 195 میلیارد و 637 میلیون ریال می‌باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا همچنین در این جلسه عنوان شد تعداد صدور مجوز مشاغل‌خانگی طی دو هفته‌ای اخیر 11 هزار و 136 پرونده بوده که این رقم نشان می‌دهد بانک‌ها در بحث مشاغل‌خانگی پیشرفت خوبی داشته‌اند.
مرجع / ایسنا
 
سه سال است با نامه‌نگاری‌های متعدد درخواست شده که ستاد راهیان نور کشور، با شهرداری‌های بزرگ دیگر استان‌ها مذاکره کند تا هر کدام از کلان‌شهرها امور مربوط به یکی از یادمان‌های دفاع مقدس خوزستان را از 15 اسفند تا 20 فروردین تحویل بگیرد ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم
استاندار خوزستان در جلسه ستاد تسهیلات نوروزی و راهیان نور استان گفت: تا زمانی که کسی از مرکز و پایتخت به فریاد مشکلات کاروانیان راهیان نور و برخی یادمان‌های خوزستان برسد، ناچاریم مانند سال‌های گذشته مظلومانه کار خود را انجام دهیم.
 
سیدجعفر حجازی در این جلسه که عصر دیروز (شنبه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: فرماندارانی که در حوزه ماموریتی خود، اسکان راهیان‌نور و سامان‌دهی یادمان‌ها را بر عهده دارند؛ باید از فرصت باقی‌مانده تا فرا رسیدن سال جدید حداکثر تلاش را به کار گیرند که زائران دچار مشکل نشوند.
 
وی با اشاره به مشکل کمبود آب شرب در یادمان‌های دفاع مقدس خوزستان، ادامه داد: برای تامین آب شرب یادمان‌های دفاع مقدس باید از روستاهای مجاور آب بگیریم و انتظار می‌رود کسانی که پی‌گیر مسایل و مشکلات کاروان‌های راهیان نور می‌شوند، پی‌گیری کنند تا مشکلات آب شرب، سرویس‌های بهداشتی و نظافت یادمان‌های دفاع مقدس و سایر مشکلات حل شود.
 
استاندار خوزستان عنوان کرد: سه سال است با نامه‌نگاری‌های متعدد درخواست شده که ستاد راهیان نور کشور، با شهرداری‌های بزرگ دیگر استان‌ها مذاکره کند تا هر کدام از کلان‌شهرها امور مربوط به یکی از یادمان‌های دفاع مقدس خوزستان را از 15 اسفند تا 20 فروردین تحویل بگیرد ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
 
حجازی ادامه داد: تصور کنید امکانات شهرداری شهر مرزی کوچک اروندکنار با امکانات شهرداری کدام یک از مراکز استان‌ها برابری می‌کند؟ برای سامان‌دهی یادمان‌های دفاع مقدس نیاز است از توان شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور استفاده شود؛ ولی متاسفانه این درخواست پی‌گیری نمی‌شود.
 
وی گفت: آیا ما می‌توانیم از خوزستان به شهرداری‌ها استان‌های دیگر در خصوص موضوعی امر و نهی کنیم؟ ما تنها وظیفه داریم تا جایی که می‌توانیم از کاروان‌های راهیان نور حمایت کنیم.
 
استاندار خوزستان اظهار کرد: سه استان خراسان رضوی، قم و فارس که دارای زیارتگاه‌هایی در مشهد مقدس، قم و شیراز هستند سالیانه بیش از 70 میلیارد تومان اعتبار زیرساخت‌ زیارتی در بودجه دولتی دریافت می‌کنند و این در حالی است که متاسفانه خوزستان حتی یک ریال هم بابت خدمات رسانی به راهیان نور و زائران مناطق عملیاتی از مرکز دریافت نمی‌کند.
 
وی با تاکید بر این که باید این بودجه احیا شود، گفت: پیشنهاد شد که استان خوزستان عضو کارگروه زیارت کشور شود که مورد قبول واقع شد ولی هنوز دعوتی برای حضور ما در این کارگروه نشده است؛ این مسایل باید پی‌گیری شود. با عضویت استان خوزستان در کارگروه زیارت که به ریاست رییس‌جمهور تشکیل می‌شود؛ منابع اعتباری به شکل بهتری توزیع خواهد شد و به راهیان نور می‌رسد.
 
حجازی گفت: بر اساس جمع‌بندی‌های انجام شده در سال گذشته، برآورد شد که باید حداقل 80 میلیارد تومان در یادمان‌های دفاع مقدس خوزستان هزینه شود؛ قول 20 میلیارد تومان داده شد ولی محقق نشد.
 
استاندار خوزستان تصریح کرد: از وزیر نفت به طور مکتوب دستور دریافت شد که مجموعه‌های نفتی در زمینه عمران یادمان‌های خوزستان آغاز به کار کنند ولی چرا مشغول به کار نمی‌شوند؟ چون مجموعه نفت در تمام مناطق مرز مشغول انجام پروژه‌های حفاری است.
 
وی افزود: مگر شهرداری‌های کوچکی مانند اروندکنار، بستان و خرمشهر با نیروهای کمی که دارند، تا چه اندازه می‌توانند مشکلات یادمان‌های دفاع مقدس را حل کنند؟
 
حجازی ادامه داد: مسئولان با عشق و علاقه‌ای که به شهدا، آرمان‌های شهدا و ادامه راه امام (ره) دارند و توجهی که به فرمایشات و تدابیر مقام معظم رهبری می‌کنند، حتما پای کار حاضر شوند ولی همچنان انتظار می‌رود که توجه‌ها از سوی ستاد مرکزی تنها در زمان ایام عید نوروز و اسفند ماه نباشد؛ یک مشکل اساسی راهیان نور همین موضوع است.
 
وی تصریح کرد: تا زمانی که این اعتقادات و دستوری محکم در مرکز، مورد توجه و عنایت قرار نگیرد انتظار چیز بیشتری نباید داشت. با این شرایط امسال را هم سپری خواهیم کرد تا ببینیم سال آینده چه می‌شود.
 
استاندار خوزستان به کمیته‌های شش‌گانه ستاد تسهیلات نوروزی و راهیان‌نور استان گفت: کمیته پیشتیبانی، کمیته اسکان، کمیته فرهنگی اجتماعی، کمیته امنیت و انتظامی، کمیته امداد و نجات و خدمات بهداشت درمانی و کمیته حمل و نقل و ترافیک و خدمات جاده‌ای گزارش مدون و تنظیم شده‌ای را در سه تا چهار روز آینده تهیه کنند که به مرکز منعکس شود.

مرجع / ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد