سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بهداشت و سلامتی

 

چرا صبح ها سخت بیدار می شویم؟  

ساعت داخلی اکثر افراد 24 ساعته است، این یک ریتم طبیعی است که بر خواب و دمای بدن تأثیرگذار است اما برای افرادی که دارای اختلال فازهای خواب به تأخیر افتاده هستند تکمیل این چرخه بیشتر طول می کشد و آنها ترجیح می دهند که دیرتر به رختخواب بروند و دیرتر بیدار شوند.
مهر: محققان استرالیایی علت دشواری بیدار شدن صبحگاهی را که برای عده ای یک معضل روزانه است دریافته و آن را به آهسته کار کردن ساعت داخلی بدن این افراد نسبت داده اند.

اکثر مردم از خوابیدن آخر هفته ها لذت می برند اما برای برخی موضوع بیدار شدن و یا بلند شدن از تختخواب یک معضل روزانه است که گاهی زندگی آنها را برهم می زند.

اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیدند که چرا عده ای از مردم در بیدار شدن صبح مشکل دارند. آنها علت این معضل را آهسته بودن ساعت بدنی این افراد عنوان کرده اند.

یک تیم از دانشگاه آدلاید در استرالیا اختلال در فازهای خواب به تأخیر افتاده را مورد تحقیق قرار داده اند تحقیقاتی که با عدم توانایی همیشگی در خوابیدن و بیدارشدن در ساعت مقرر توصیف می شود.

این شرایط 15 درصد از نوجوانان را تحت تأثیرقرار می دهد اما می تواند به یک شرایط در تمام طول زندگی تبدیل شود.

لئون لاک رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت که نتایج اولیه نشان می دهد که ساعت داخلی بدن افرادی که دارای این اختلال هستند کندتر از معمول کار می کند.

وی گفت: اکثر افرادی که دیروقت می خوابند نمی توانند تا ساعت 2 یا 3 صبح بخوابند و این حالت زودترین ساعتی است که آنها به تختخواب می روند، همین امر بیدار شدن صبح روز بعد را دشوار می کند. ما تاکنون علت این امر را مورد تحقیق قرار دادیم و یکی از پذیرفتنی ترین توضیحات این است که ساعت داخلی بدن این افراد معمولا بیشتر از 24 ساعت کار می کند.

وی ادامه داد: ساعت داخلی اکثر افراد 24 ساعته است، این یک ریتم طبیعی است که بر خواب و دمای بدن تأثیرگذار است اما برای افرادی که دارای اختلال فازهای خواب به تأخیر افتاده هستند تکمیل این چرخه بیشتر طول می کشد و آنها ترجیح می دهند که دیرتر به رختخواب بروند و دیرتر بیدار شوند.

بسیاری از موجودات زنده ریتم های شبانه روزی را دنبال می کنند که این امر یک چرخه روزانه فراهم می کند که مدیریت آن برعهده ساعت داخلی بدن است. این ساعت بر خواب و بیداری تأثیرگذار است و دمای بدن و ترشح هرمون ها را کنترل می کند.محققان اظهار داشتند که وقتی که بدن در معرض نور شدید صبحگاهی قرار بگیرند ساعت بدنش متوجه می شوند که وقت بیدار شدن است. این مسئله می تواند تحت تأثیر فاکتورهای زیست محیطی چون سطح نور محل زندگی و یا پرواز بین منطقه های مختلف زمانی و یا کار کردن در شیفتهای کاری شب قرار بگیرد.لاک تأکید کرد که برای تأیید نهایی نتیجه این تحقیقات باید با گروه های بزرگتری آزمایش های وسیع تری انجام دهیم. 
 
 

این بیماری حتی کابوس پزشکان نیز هست!  

 

بیماری آنافیلاکسی که به طور آنی بروز کرده و در کوتاه مدت ممکن است سبب مرگ نیز شود، یکی از خطرناک ترین بیماری های آلرژیک است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir ؛ پروفسور "فاضل اورهان" عضو هیأت علمی بخش بیماری های کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه تکنیک کارادنیز اظهار داشت: "بیماری آنافیلاکسی که با نام "شوک آلرژیک" نیز شناخته می شود، یک واکنش آلرژیک است که سبب ممکن است به مرگ منتهی شود."

پروفسور اورهان ضمن بیان اینکه بیماری های متعددی ممکن است سبب بروز آنافیلاکسی شود گفت: " علائم معمولا شامل برآمدگی هایی روی پوست (کهیر)، خارش، صورت و پوست سرخ یا لب های متورم است. تنها دو ساعت پس از ابتلا به این بیماری پوست دچار جوش همراه با تورم و خارش می شود. برخی قسمت های بدن متورم شده، احساس نفس تنگی و گرفتگی در گلو و سرفه، تنفس دشوار و همراه با صدای خس خس ایجاد می شود. فشار خون فرد پایین آمده و تا ۲۰ % موارد ممکن است زبان یا حلق فرد متورم شود. عروق قلبی ممکن است به دلیل آزادسازی هیستامین از سلول های مشخصی در قلب، به طور ناگهانی منقبض شوند. این اتفاق مانع از جریان خون به قلب می شود، و ممکن است باعث مرگ سلول های قلبی شود، یا ضربان قلب ممکن است خیلی تند، یا خیلی کند گردد(دیس ریتمی قلبی) و یا ممکن است قلب از تپش باز بماند."

پروفسور اورهان افزود: " آنافیلاکسی می تواند با واکنش بدن به اکثر مواد خارجی ایجاد شود. محرک های رایج شامل سم گزش و نیش حشرات، غذا، و دارو است. بسیاری از غذاها می توانند باعث بروز آنافیلاکسی شوند، حتی اگر غذایی برای اولین بار خورده شود. در فرهنگ های غربی رایج ترین علت، خوردن یا در تماس بودن با بادام زمینی، گندم، مغزهای درختی و صدف دارها، ماهی، شیر و تخم مرغ است. در خاورمیانه، کنجد یک ماده غذایی رایج محرک است. در آسیا، برنج و نخود معمولا باعث بروز آنافیلاکسی می شود. هر دارویی ممکن است منجر به آنافیلاکسی شود. رایج ترین آن ها آنتی بیوتیک های بتالاکتام (مانند پنیسییلین)، آسپیرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) است."

پروفسور اورهان در رابطه با درمان این بیماری گفت: " آنافیلاکسی یک وضعیت اضطراری پزشکی است که به اقدامات نجات بخشی مانند کنترل راه های تنفسی، اکسیژن اضافی، حجم زیاد مایعات داخل وریدی، و نظارت دقیق احتیاج دارد. چنانچه دلیل بیماری شناخته شده باشد، احتمال زیادی برای بهبودی وجود دارد و فرد به سرعت درمان می شود. حتی اگر دلیل بیماری شناخته شده نباشد، چنانچه دارو برای متوقف کردن واکنش در دسترس باشد، فرد معمولا بهبودی خوبی حاصل می کند. مرگ در اثر آنافیلاکسی بیشتر ناشی از داروهاست."  

 

 

سرطانی که از طریق تست نفس قابل تشخیص است  

 

دانشمندان چینی اعلام کردند با استفاده از دستگاههای ثبت کننده ذرات شیمیایی بسیار کوچک ناشی از تومورها به هنگام دادن تنفس، می توان تست سرطان انجام داد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir ؛ در این تحقیقات که در مجله سرطان انگلیس به چاپ رسیده و ۱۳۰ نفر در آن شرکت داشتند، دانشمندان تاکید کردند که علائم شیمیایی نشان دهنده سرطان در ۹۰ درصد موارد موفقیت آمیز بوده است.

حسام هایک یکی از دانشمندان این تحقیقات اظهار داشت که تست نفس می تواند جایگزین اندوسکوپی شود.

تحقیقات پیشین نشان داده بود که از طریق نفس می توان سرطان مثانه، پوست، پستان، تخمدان و ریه در سگهای جنس لابرادور رتریور و سگهای آبی پرتغال را تشخیص داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد