سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شهرداری اهواز

 

شهرداری منطقه چهار اهواز جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد

ساخت و ساز های غیر مجاز را می بایست پر حاشیه ترین موضوع شهر سازی در حاشیه های شهر دانست. اینگونه ساخت و ساز ها ضمن آسیب جدی به سیما و مبلمان شهری و شهر سازی در هر منطقه مشکلاتی هم برای خریداران بنا و هم برای اهالی آن منطقه در پی دارد.

دوشنبه ، 14 اسفند 1391 ، 10:59

شوشان / سینا اورکی: ساخت و ساز های غیر مجاز را می بایست پر حاشیه ترین موضوع شهر سازی در حاشیه های شهر دانست. اینگونه ساخت و ساز ها ضمن آسیب جدی به سیما و مبلمان شهری و شهر سازی در هر منطقه مشکلاتی هم برای خریداران بنا و هم برای اهالی آن منطقه در پی دارد. در معرض خطر جدی قرار دادن جان مردم از دیگر آثار زیان بار و مهم ساخت و سازهای غیر مجاز است.

از دیگر معایب ساخت و سازهای غیر مجاز می توان اینگونه بر شمرد که اغلب ساخت و سازهای غیر مجاز بر روی اراضی قولنامه ای و بی اعتبار و بی مهر و به صورت دستی و فاقد کاربری مسکونی و قطعا فروش مال غیر توسط سودجویان انجام می شود و این مشکلات خریداران اینگونه املاک را دو چندان می کند و می توان گفت سرمایه گذاری این افراد کاملا در خطر نابودی است. در سال های اخیر شهرداری اهواز در مقاطعی نسبت به رشد ساخت و ساز غیرمجاز حساسیت نشان داده و برخورد قاطعانه ای انجام می گرفت. اما خبرهای موثق شوشان حکایت از رشد قارچ گونه ساخت و ساز غیرمجاز و فروش اراضی با کاربری کشاورزی مال غیر برای استفاده مسکونی آن هم از سوی برخی سودجویان در منطقه چنیبه اهواز (کوی معین زاده ) حکایت دارد. با توجه به پیگیری های جدی هم اکنون ساخت و ساز غیر مجاز در این منطقه در حال اجر است.

کنترل ساخت و ساز غیر مجاز نقش بسزایی در توسعه همه جانبه شهر به ویژه در ابعاد تأمین ایمنی و زیبایی شهر و ارائه خدمات شهری ایفا می کند. به نظر می رسد ادامه این روند می توان به مبلمان شهری آسیب های فراوانی و غیرقابل جبرانی بزند. طی چند سال گذشته با اهتمام ویژه شهرداری اهواز در تمامی مناطق 8 گانه تا حدود زیادی ساخت و ساز غیر مجاز کنترل و با متخلفان برخورد شده است که نمونه آن در مناطق هفت و هشت در سال های گذشته شاهد این مدعاست. اما ادامه این جدیت لازم و برخوردهای قانونی باید صورت پذیرد.

طبق بررسی های به عمل آمده توسط ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه 4 شهرداری اهواز رو به افزایش است که برخورد قاطع و قانونی شهرداری اهواز را می طلبد. افزایش نظارت و بازرسی گشت های نظارتی در سطح منطقه 4 اهواز بویژه منطقه چنیبه و کوی معین زاده اهواز می تواند موجب توقف ساخت و ساز غیر مجاز و عدم توسعه بیش از این پدیده مخرب شود. همچنانکه کنترل و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانون از جمله راهکارهای توسعه منطقی و همه جانبه شهر ، عدم تحقق این مهم شهر را دچار چالش و مشکلات متعددی می کند و می بایست با ایجاد هماهنگی بین ارگان های مختلف به منظور جلوگیری از این پدیده شاهد کنترل روز افزون تخلفات شهر باشیم. ساخت و سازها شهر اهواز باید به سوی رویکرد قانونی همراه با معماری همگون و متناسب با اصول معماری و شهر سازی صورت گیرد. این معماری می تواند زمینه توسعه ساخت و ساز مجاز را فراهم کند.

تعامل، همکاری و رسیدن به وحدت رویه بین مسئولان ذیربط اعم از شهردار و استانداری خوزستان به عنوان قائم مقام شورای شهر اهواز ،دستگاه های نظارتی و نظام مهندسی، معتمدان محلی و ائمه جماعت همچنین مشارکت و همکاری شهروندان نقش بسزایی در رفع این معضل دارد.متأسفانه در این روزها مشاهده شده است در منطقه چنیبه اهواز بعضی افراد سودجو صرفا بدلیل منافع شخصی خود اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز و حتی فروش مال غیر اراضی با کاربری کشاورزی می کنند که این ساخت و سازها علاوه بر نداشتن استحکام لازم و عدم تطبیق با اصول مهندسی، خطر ریزش و مشکلات روانی، بهداشتی و زیستی را به وجود خواهد آورد.همچنین باعث توسعه حاشیه نشینی و استفاده از خدمات آب ، برق ، گاز و... به صورت غیرمجاز می شود که در آینده شهرداری اهواز را ملزم به ارائه خدمات مانند جمع آوری زباله ، آسفالت می کند بدون اینکه این نهاد غیردولتی بتواند از محل این خدمات ریالی را به درآمد خود اضافه کند. متاسفانه به رغم اطلاع رسانی های متعدد توسط شهرداری مناطق هشتگانه شهرداری اهواز متاسفانه شاهدیم که برخی از شهروندان با خرید ملک غیر با کاربری کشاورزی آنهم بصورت قولنامه ای بدون مهر مشاورین املاک و حتی بدون استعلام از شهرداری و مراجعه ذیصلاح مشکلات بعدی را هم برای خود و هم برای شهرداری اهواز ایجاد می کنند و همچنین باعث ترغیب عاملین ساخت و سازکننده غیر مجازجهت ادامه اقدامات غیرقانونی خود می کنند.

البته این نکته را باید افزود که ساخت و ساز در منطقه کوی معین زاده توسط کارشناسان دادگستری محکوم و طی نامه نگاری هایی که با شهرداران گذشته و اعضای شورای شهر سابق صورت پذیرفت همگی این اتفاق نظر را داشتند که این ساخت و سازها غیرقانونی بوده و باید جلوی آن گرفته شود. اما همچنان ساخت و ساز در این منطقه به صورت شبانه صورت می گیرد .

امیدواریم با همت شهردار سختکوش و متعهد اهواز شاهد برخورد سریع و قانونی شهرداری اهواز و قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه مورد اشاره و دیگر مناطق هشتگانه اهواز در این خصوص باشیم.

شوشان پیگیر این مساله می باشد و منتظر پاسخ شهردار منطقه چهار بوده و اخبار تکمیلی طی هفته جاری متعاقبا اعلام می گردد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد