سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی برگزیده

   

رهبر حزب مخالف اردوغان از وی توضیح خواست
سخنان سفیر ترکیه در چاد از یک سو در این کشور جنجال به راه انداخته ‌و از سوی دیگر، نیت سران حزب حاکم عدالت و توسعه را نسبت به سازمان تروریستی القاعده مشخص کرده است. این بار ماجرا تا اندازه‌ای جدی است که اعتراض سران احزاب مخالف دولت حاکم را برانگیخته و آنها را به انتقاد از دولت اردوغان واداشته است؛ آیا سیاست خارجی ترکیه باز هم تهاجمی‌تر می‌شود؟
سخنان سفیر ترکیه در چاد از یک سو در این کشور جنجال به راه انداخته ‌و از سوی دیگر، نیت سران حزب حاکم عدالت و توسعه را نسبت به سازمان تروریستی القاعده مشخص کرده است.

به گزارش «تابناک»، در روزهای گذشته، سفیر ترکیه در کشور چاد در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که به نظر آنان، سازمان القاعده، سازمانی تروریستی نیست. البته وی مشخص نکرد که منظور وی از آنان چه کسانی هستند؛ دولت، حزب عدالت و توسعه و... ؟!

این موضع سفیر ترکیه در چاد، تاکنون با واکنش مقامات دولت و حزب عدالت و توسعه همراه نبوده؛ اما جنجالی در ترکیه به راه انداخته و رهبران مخالف خواهان توضیح در این زمینه هستند.

«فاروق لوقلو»، رهبر حزب مخالف در این باره گفت، آنان منتظرند واکنش دولت را در این زمینه ببینند و بدانند که به نظر دولت، آیا القاعده سازمانی تروریستی هست یا خیر؟!

وی همچنین افزود: سفرای هر کشور مواضع دولت‌های آن کشور‌ها را بازگو می‌کنند و اکنون دولت باید زودتر در این باره موضع خود را شفاف کند.

چندی پیش نیز یکی از ‌‌سران القاعده که سخنگویی این سازمان را بر عهده دارد، بدون گذرنامه وارد ترکیه شد و در هتلی مجلل در آنکارا اقامت کرد؛ هرچند مقامات ترکیه وی را دستگیر کردند، ‌با گذشت‌ چندین روز وی را آزاد کردند.

اکنون پرسش این است که سران القاعده در ترکیه چه کار می‌کنند؟ این که سفیر آنان می‌گوید ‌القاعده سازمان تروریستی نیست، چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ آیا دولت ترکیه می‌خواهد به حضور القاعده در این کشور مشروعیت ببخشد و از آنان در راستای اهداف خود استفاده کند؟

گفتنی است، موضع‌گیری متفاوت دولت ترکیه نسبت به گروه القاعده، موضوع جدیدی نیست و با توجه به روندهای اخیر در منطقه، به نظر می‌رسد این روند به بخشی از سیاست جدید منطقه‌ای دولت عدالت و توسعه تبدیل شده باشد! بارز‌ترین نمونه در این زمینه، موضع دولت ترکیه در قبال «جبهه النصره» است که با آغاز فعالیت‌های تروریستی خود در سوریه و گسترش آن به دیگر کشور‌ها از جمله عراق، موجب شده حتی ایالات متحده هم آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد؛ اما ترکیه از این کار خودداری ‌کرده و تلاش دارد از پتانسیل این گروه در راستای سیاست‌های خود بهره گیرد.

به هر حال، این کارها و موضع‌گیری‌های جدید مقامات ترکیه را باید در جهت هر چه تهاجمی‌تر شدن سیاست خارجی ترکیه در نظر گرفت؛ سیاستی که در آغاز با نام «به صفر رساندن تنش‌ها با همسایگان» معرفی شد، اما اکنون به زعم بیشتر تحلیلگران، جز افزایش تنش‌های ترکیه در منطقه، نتیجه دیگری نداشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد