سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از خرمشهر

 

گردشگری خوزستان/2
گشت‌وگذاری در دفاعی‌ترین شهر ایران 

خبرگزاری فارس: شلمچه و مسجد جامع از معروف‌ترین نقاط گردشگری دفاع مقدس در خرمشهر محسوب می‌شوند.

خبرگزاری فارس: گشت‌وگذاری در دفاعی‌ترین شهر ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، در جنوب غربی‌ترین نقطه ایران شهری قرار دارد که با خون شهیدان و مجاهدت رزمندگان به پایتخت مقاومت ایران معروف شده است.

پایتختی که هر چند با پایتخت‌های بسیار دیگر به لحاظ عمران و آبادانی تفاوت بسیار دارد اما کافی است چند دقیقه‌ای در آن قدم برداری تا ببینی و استشمام کنی عطر شهادت و رشادت مردان خدا را.

همان‌هایی که آمدند و با توکل به خدا و قدرت ایمان حماسه‌هایی ماندگار در تاریخ این مرز و بوم برجای گذاردند و خرمشهر بدین وسیله شهر مقدس شد و شلمچه‌اش قطعه‌ای از بهشت و مسجد جامعش نیز به نماد مقاومت پایتخت مقاومت معروف شد.

* شلمچه قطعه‌ای از بهشت

شلمچه قطعه‌ای از بهشت و دریچه آسمانی است که از آن می‌توان بوی رشادت و عطر دل‌انگیز شهادت را به خوبی احساس کرد.

به این نقطه که در واقع نقطه صفر مرزی ایران و عراق و نزدیک‌ترین فاصله به کربلا را دارد که می‌رسی حسی عجیب تو را در خود فرو می‌برد ناخودآگاه احساس سبکی می‌کنی و گویی خود را در محضر شهدا می‌یابی.

همان شهدایی که اعتقاد داریم همیشه زنده‌اند و ما و اعمال ما را به نظاره نشسته‌اند.

شلمچه نقطه‌ اوج است برای آنهایی که ره صد ساله خاک تا افلاک را یک‌شبه پیمودند و به لقاء الله رسیدند و امروز به الگویی برای همگان در ایثار و مقاومت تبدیل شدند و مظلومیت‌شان بار دیگر مظلومیت شهدای دشت کربلا را زنده‌ کرد.

به جرات می‌توان گفت همه کسانی که به شلمچه می‌آیند دقیقاً همین حس و شور را در خود می‌بینند و شاید همین دلیلی باشد بر افزایش هر ساله تعداد زائران کربلای ایران به ویژه در ایام نوروز.

* پیش‌بینی افزایش 40 درصدی زائران راهیان‌نور

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود زائران شلمچه در ایام نوروز امسال با 40 درصد افزایش به بیش از 2 میلیون نفر برسد.

عادل فرهانیان اظهار کرد: پیش‌بینی حضور روزانه بیش از 7 هزار نفر و در مجموع بیش از 2 میلیون نفر در شلمچه در طول تعطیلات عید نوروز شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از یادمان شهدای شلمچه بازدید کردند که امسال پیش‌بینی افزایش 40 درصدی این تعداد وجود دارد.

فرهانیان در پایان گفت: تدارکات وسیعی برای حضور کاروان‌های راهیان نور در شلمچه اندیشیده شده و برنامه‌های جدید و ابتکاری فراوانی در طول حضور مهمانان نوروزی در مشهد شهدای شلمچه به اجرا در می‌آید.

به هر حال با همه این تفاسیر شلمچه که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری قطعه‌ای از بهشت است امسال نیز در انتظار عاشقانی است که برای تجدید میثاق مجدد با شهدای دفاع مقدس در نخستین روزهای سال به انتظار نشسته است و قطعاً با حضور پرشور و میلیونی مردم و به ویژه جوانان این مرز و بوم حماسه‌ای دیگر را در دل خود خواهد دید.

* مسجد جامع نماد مقاومت خرمشهر

در فاصله چند کیلومتری شلمچه و در مرکز شهر خرمشهر مسجد جامع این شهرستان قرار دارد.

مسجدی که می‌توان آن را در زمره شاخص‌ترین مساجد کشور و یکی از نمادهای مقاومت مردم این شهر در هشت سال دفاع مقدس نامید.

در روزهای نخستین آغاز جنگ خرمشهر زیر آتش توپ، گلوله و خمپاره‌های دشمن بعثی بدون هیچ امکانات و تجهیزات نظامی و با اتکا به نیروهای مردمی توانست 35 روز دشمن را زمین‌گیر کند.

اما سرانجام در تاریخ 4 آبان 59 بود که آخرین مدافعان شهر به دلیل کمبود سلاح و تجهیزات مجبور به عقب‌نشینی و خرمشهر سقوط کرد.

در تاریخ 3 خرداد 61 که یکی از روزهای باشکوه در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود خرمشهر پس از 578 روز، در عملیات بیت‌المقدس آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

تصاویری که از آن روز به‌یادماندنی بارها از تلویزیون و برنامه‌های مختلف پخش شده است حاکی از آن است که در زمان آزادسازی خرمشهر مسجد جامع از تنها ساختمان‌هایی بود که در این شهر به صورت نیمه سالم باقی مانده بود و با وجود حملات وحشیانه دشمن همچنان مقاوم ایستادگی کرده بود.

به همین دلیل است که مسجد جامع خرمشهر به نماد مقاومت این شهر و مردمانش تبدیل شده است.

مسجد جامع خرمشهر از هم‌اکنون پذیرای خیل عظیم مسافران و کاروان‌های راهیان نور است و در ایام نوروز نیز شاهد حضور روزانه هزاران نفر در خود است به گونه‌ای که محوطه اطراف این مسجد در طول تعطیلات نوروزی مملو از جمعیت و خودروهای سبک و سنگین است.

میلیون‌ها نفر از مردم نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای خارجی برای دیدن مرکز مقاومت دفاع مقدس خرمشهر به این مسجد آمده و مسجد جامع خرمشهر به یکی از قطب‌های گردشگری دفاع مقدس تبدیل شده است.

امید زباری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد