سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مجموعه تحلیل های وقایع منطقه ای خاورمیانه

 

آمانو خواستار دسترسی فوری به سایت پارچین شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمانو گفت که آژانس به شرکت در گفت‌وگوی سازنده با ایران متعهد است، ولی مذاکرات باید "با حس ضرورت و تمرکز روی دستیابی هر چه سریع‌تر به نتایج ملموس" صورت گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست که دسترسی فوری به سایت نظامی پارچین را در اختیار بازرسانش قرار دهد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در نشست 35 عضو شورای حکام آژانس مدعی شد که نمی‌تواند هیچ‌گونه پیشرفتی را در تلاش‌هایی که از اوایل سال 2012 برای رفع نگرانی‌ها درباره‌ی موضوع هسته‌یی ایران صورت گرفته است گزارش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمانو گفت که آژانس به شرکت در گفت‌وگوی سازنده با ایران متعهد است، ولی مذاکرات باید "با حس ضرورت و تمرکز روی دستیابی هر چه سریع‌تر به نتایج ملموس" صورت گیرد.

به گزارش رویترز، اولویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی از سایت پارچین در جنوب شرق تهران است.

مدیرکل آژانس گفت ارائه دسترسی به سایت پارچین می‌تواند گامی مثبت باشد که به نشان دادن تمایل ایران برای تعامل با آژانس در زمینه‌ی نگرانی‌های اصلی ما کمک کند.

ایران بارها اعلام کرده است که "پارچین" یک سایت نظامی است و ایران می‌تواند مانع بازدید کارشناسان آژانس شود ولی در چارچوب یک توافق‌نامه جدید این امر میسر خواهد شد. 
 
 

آمریکا: نقشه ی صدام حسین برای حمله اتمی به ایران را خنثی کردیم!

اسناد سری نظامی وزارت دفاع آمریکائی نشان میدهند که رئیس جمهور پیشین عراق صدام حسین در حمله به کویت قصد رسیدن به منابع مالی این کشور بود تا آنرا برای رسیدن به سلاح اتمی بکار گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در اسناد سری نظامی وزارت دفاع آمریکائی که اخیراً منتشر شده، آمده است: رئیس جمهور پیشین عراق صدام حسین در حمله به کویت قصد رسیدن به منابع مالی این کشور بود تا آنرا برای رسیدن به سلاح اتمی بکار گیرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ در این اسناد آمده است: صدام حسین قصد آنرا داشت تا منابع دارائی کویت را در جهت رسیدن به سلاحهای اتمی و شیمیائی و بیولوژیک و بهبود و گسترش موشکهای بالستیک بکارگیرد.

به نوشته این اسناد، احتمالاً بعد از اشغال کویت درصدد آن بود تا به عربستان نیز حمله کند.

این اسناد وزارت دفاع آمریکا بیان میدارند: همپیمانان آمریکا در مورد جنگ در حالتی متردد بودند و به پایبندی آمریکا در این مورد مشکوکیتی داشته اند.

و برای "توجیه حمله به عراق" ذکر می کند: اگر کمی در مورد آزادی کویت تأخیری صورت می گرفت، جنگی در بین عراق و اسرائیل برپا می شد.

در این اسناد توضیح داده می شود: پیروزی های همپیمان در جریان آزادسازی کویت در سال 1991، آمریکا را در رسیدن به موقعیتی مقتدر رهبری و نفوذ در سطح جهان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رساند.

همچنین در این اسناد می آید: ایالت متحده ی آمریکا نقشه ی صدام حسین در جنگی اتمی علیه عربستان یا ایران یا اسرائیل و سایر مخالفانش را خنثی کرد.

آمریکا اما اشاره ای به حمایت گسترده مالی، فکری و تسلیحاتی از رژیم صدام در جنگ 8 ساله در برابر ایران نکرده است! 
 
در مذاکرات اخیر 5 + 1 با ایران اتفاق افتاد:

اولین اتحاد ایرانی - آمریکایی/ نماینده آمریکا خطاب به هیات ایرانی: قطعاً در این مورد با شما متحد هستیم!

یکی از اعضای هئیت نمایندگی آمریکا به خبرنگاران گفت: " ما در جلسه عمومی پس از آغاز مذاکرات به دستاوردهای ایران تاکید کردیم که ما به طور کامل در این مورد خاص با ایران متحد هستیم"
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیار باور نکردنی است اما کشتی می تواند واشنگتن و تهران را متحد کند. در واقع صحبت در مورد حذف ورزش کشتی (که در هر دو کشور رایج است و در ایران اصلی ترین نوع ورزش می باشد) از برنامه بازی های المپیک از سال 2020 می شود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ دیپلمات های ایالات متحده آمریکا در مذاکرات در باره برنامه هسته ای ایران برگزار شده در آلماتی از موضع گیری مشترک واشنگتن و تهران راجع به کشتی استقبال کردند.

یکی از اعضای هئیت نمایندگی آمریکا به خبرنگاران گفت: " ما در جلسه عمومی پس از آغاز مذاکرات به دستاوردهای ایران در جام جهانی آخرین مسابقات کشتی اشاره و تاکید کردیم که ما به طور کامل با موضع ایران در مورد حفظ کشتی به عنوان ورزش المپیک موافق هستیم".

وی گفت: ما به هیات ایرانی گفتیم که قطعاً در این مورد با شما متحد هستیم!

به گزارش رسانه های غربی، موضوع کشتی می تواند تنها مسئله اتحاد دو کشور شود. تیم ملی کشتی گیران آمریکا در جام جهانی شرکت داشت که هفته گذشته در تهران برگزار شد. کشتی گیران ایالات متحده آمریکا ادعا می کنند که در ایران ، مورد استقبال گرم قرار گرفتند. 
 

آیا استراتژی آمریکا در قبال سوریه در حال تغییر است؟

لیبراسیون، از قول ریاض ماجد- محقق دانشگاه آمریکایی در پاریس، می نویسد: موضع‌گیری روزهای اخیر آمریکا را نه یک تغییر استراتژی بلکه «آغاز تغییراتی در مواضع این کشور در قبال بحران سوریه» باید تلقی کرد. ریاض ماجد، این تغییرات را به بن‌بست موجود در سوریه مرتبط میداند که در آن، نه رژیم دمشق و نه مخالفان، توانایی از میان برداشتن همدیگر را ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه فیگارو در گزارشی از جلسه "دوستان سوریه" که روز گذشته در رم برگزار شد می نویسد: آمریکا در جستجوی یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه است اما در همین حال نیروهای ویژه این کشور شورشیان سوریه را در اردن آموزش میدهند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، فیگارو در ابتدا به این موضوع اشاره می کند که کشورهای شرکت کننده در اجلاس دیروز، ضمن اعلام حمایت مالی از شورشیان، از آنان درخواست کردند برای جلوگیری از سقوط سوریه و افزایش هرج و مرج، در جستجوی یک راه حل سیاسی باشند.

جان کری- وزیر خارجه جدید آمریکا، اعلام کرد آمریکا از یکسو مستقیماً به ارتش آزاد سوریه کمک‌های پزشکی و خوراکی خواهد کرد و از سوی دیگر مبلغ ٦٠ میلیون دلار را به تهیه تجهیزات غیرکشنده برای شورشیان و آموزش آنان اختصاص خواهد داد؛ با این حال، وزیر خارجه آمریکا به مخالفان گوشزد کرد که یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه برای آمریکا اولویت دارد.

فیگارو، می نویسد واشنگتن برای نیل به این هدف، روی حمایت روسیه از تشکیل یک دولت موقت و متشکل از جناح‌های متخاصم در سوریه حساب می کند، اماچنین راه حلی نه به مذاق بشار اسد که نمیخواهد قدرت را ترک کند، خوشایند است و نه به مذاق برخی گروه‌های مخالفان که بیش از پیش به چند پارچگی دچار شده‌اند.

بی دلیل نیست که گروه اخوان المسلمین، عمده ترین گروه شامل "ائتلاف ملی سوریه"، برای نشان دادن مخالفت خود با هرگونه راه حل سیاسی، اجلاس دیروز رم را تحریم کرد و اجلاس روز شنبه مخالفان در استانبول، برای تعیین یک نخست وزیر و حکومت متشکل از تکنوکرات‌ها نیز به تعویق افتاد.

فیگارو، در این مورد می نویسد: البته آمریکا نسبت به تشکیل چنین حکومتی از سوی مخالفان نظر مثبت ندارد و آن را رقیبی برای توافق واشنگتن و مسکو روی تشکیل یک "کابینه موقت" و متشکل از جناح‌های متخاصم تلقی می کند.

فیگارو، در پایان می افزاید به نظر میرسد حتی فرانسه نیز که در گذشته در مخالفت جدی با رژیم بشار اسد قرار داشت اکنون به یک راه حل سیاسی گردن نهاده، زیرا فرانسوا اولاند- رئیس جمهور فرانسه، در دیدار اخیر با ولادیمیر پوتین- همتای روسی خود، گفت وی نیز معتقد است باید تمامی جناح‌ها، در شکل تازه ای از گفتگوهای سیاسی حضور پیدا کنند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب،روزنامه لیبراسیون هم کمک‌های اعلام شده از سوی آمریکا به مخالفان دمشق را مورد توجه قرار داده و می نویسد به نظر میرسد آمریکا نسبت به سایر دوستان سوریه موضع گیری سخاوتمندانه تری اختیار کرده است.

اما ژان پیر پرن- گزارشگر لیبراسیون، به این بهانه سعی می کند به سه پرسش اساسی در مورد تحولات سوریه پاسخ ارائه کند.

وی در ابتدا در پاسخ به این پرسش که آیا استراتژی آمریکا در مورد سوریه در حال تغییر است؟ از قول روزنامه واشنگتن پست می نویسد: در واقع آمریکا یک تغییر بزرگ در این استراتژی را تحت بررسی دارد و کمک‌های (به گفته آنها) غیر تسلیخاتی این کشور به مخالفان نیز بخشی از این تغییر استراتژی بحساب می رود؛ اما در همین حال این تغییر استراتژی تا حدی متنافض به نظر میرسد: واشنگتن که همیشه اصرار کرده بشار اسد نمیتواند در قدرت باقی بماند، از مسلح کردن مخالفان برای سقوط او امتناع می کند.

لیبراسیون، از قول ریاض ماجد- محقق دانشگاه آمریکایی در پاریس، می نویسد: موضع‌گیری روزهای اخیر آمریکا را نه یک تغییر استراتژی بلکه «آغاز تغییراتی در مواضع این کشور در قبال بحران سوریه» باید تلقی کرد.

ریاض ماجد، این تغییرات را به بن‌بست موجود در سوریه مرتبط میداند که در آن، نه رژیم دمشق و نه مخالفان، توانایی از میان برداشتن همدیگر را ندارند.

واشنگتن میداند که برای شکستن این بن بست، نیاز به یک گفتگوی سیاسی وجود دارد اما برای تحقق این گفتگوی سیاسی باید توازن قوا به نفع مخالفان تغییر کند. به همین دلیل است که جان کری- وزیر خارجه آمریکا، با اعلام کمک‌های این کشور به مخالفان، میخواهد از یکسو تحکم بیشتری از خود نشان دهد و از سوی دیگر بر رژیم سوریه و متحد آن در مسکو فشار وارد کند تا مواضع خود را نرم‌تر کنند.

لیبراسیون سپس سعی می کند به این پرسش پاسخ دهد که علیرغم امتناع رسمی غرب از مسلح کردن مخالفان، آیا آنان مخفیانه اسلحه دریافت می کنند؟

لیبراسیون، از قول نیویورک تایمز می نویسد: اخیراً عربستان سعودی در خرید اسلحه از کرواسی به مخالفان کمک کرده است.

این روزنامه در پایان، این پرسش اساسی در مورد بحران سوریه را مطرح می کند که آیا هنوز هم برای حل بحران امکان گفتگوهای سیاسی وجود داد؟

به نوشته این روزنامه، امکانات برای برگزاری چنین گفتگوهایی در هردو جبهه خیلی اندک به نظر میرسد:

در جبهه مخالفان، ائتلاف ملی سوریه، برای گفتگوهای مشروط با رژیم دمشق اظهار آمادگی کرده و برای تحقق آن خواستار کناره گیری بشار اسد شده است. هرگونه عقب نشینی بیشتر این ائتلاف، این خطر را بوجود می آورد که مخالفان مسلح در داخل سوریه که مواضع شدیدتری نسبت به رژیم دارند، مشروعیت ائتلاف را زیر سؤال ببرند.

در جناح دیگر، رژیم بشار اسد نیز تا آخرین حد ممکن، از کنار رفتن امتناع خواهد کرد و روسیه و ایران نیز در این مورد از دمشق حمایت خواهند کرد.

به نوشته لیبراسیون، شاید تنها، وقوع یک کودتا از درون رژیم بتواند به این بن بست پایان دهد اما ناظران وقوع چنین کودتایی را نیز نامحتمل میدانند. 
 
 

تشدید اختلاف سلفی ها با مرسی به خاطر ایران: نگران تهاجم فرهنگی شیعیانیم!/آنها به دنبال احیای کفر هستند!

برهامی با هشدار نسبت به اینکه مصریان بزودی می توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند گفت: عادی سازی رابطه با ایران خطر را افزایش می دهد...من نگران تهاجم فرهنگ شیعه و احیای کفر در برخی از شهرها در مصر که از نظر شیعیان مقدس است، هستم!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«گرمی روابط تهران و مصر» و سفر اخیر رییس جمهور ایران به قاهره، باعث عصبانیت جبهه سلفی ها شده و تشدید اختلافات این جبهه با اخوان المسلمین و دولت مصر را موجب شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از مصری الیوم، یاسر برهامی معاون حزب سلفی دعوه گفت که عادی سازی روابط مصر با ایران یکی از عوامل اختلاف بین گروهش و اخوان المسلمین است.

وی اضافه کرد: من می نگرانم، چراکه اخوان المسلمین نسبت به تفاوت مناقشه برانگیز ما و شیعیان، بی توجه است!

این شیخ نزدیک به سعودی ها که تفکرات ضدشیعی دارد، می افزاید: من نگران تهاجم فرهنگ شیعه و احیای کفر در برخی از شهرها در مصر که از نظر شیعیان مقدس است، هستم!

وی ادامه داد: اختلاف بین ما و شیعیان تاریخی است که سابقا وجود داشته و اکنون هم وجود دارد. این ماجرا با انقلاب ایران تشدید شد!

برهامی با هشدار نسبت به اینکه مصریان بزودی می توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند گفت: عادی سازی رابطه با ایران خطر را افزایش می دهد!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد