سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از باغملک

 

دهان کجى به گردشگران باغملک!؟  

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک گفت: شهرستان باغملک فضاهای گردشگری و مذهبی زیبایی دارد ولی متاسفانه مسؤولان مربوطه در زمینه فرهنگی و رفاهی برای گردشگران تاکنون قدمی برنداشته‌اند.


یونس شفیعی در خصوص جاذبه‌های گردشگری این شهرستان و نقاط ضعفی که تاکنون در اماکن گردشگری و مذهبی باغملک برطرف نشده‌اند اظهار کرد: شهرستان باغملک یکی از شهرهای کوهپایه‌ای و کوهستانی خوزستان به شمار می‌رود و به دلیل دارا بودن سرچشمه‌ای که از سمت "مال آقا" به سایر دشت‌ها سرازیر است مناطق سرسبز و زیبایی در آن حاصل شده که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

وی افزود: "مال آقا" و "حضرت سلیمان" دو منطقه معروف در این شهرستان هستند که بیشترین آمار جذب گردشگر را دارند و منطقه "رباط" نیز از نظر بقعه متبرکه مذهبی اهمیت خاصی دارد. منطقه "رباط" هم جنبه مذهبی دارد و هم فضای گردشگری در اطراف آن وجود دارد که هر ساله از این مکان نیز گردشگران زیادی دیدن می‌کنند.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود بعد از این همه سال که این اماکن که برای گردشگران شناخته شده‌اند فرمانداری و شهرداری باغملک و اداره میراث فرهنگی استان در خصوص رسیدگی به ضعف‌های موجود اقدامی صورت دهند ولی تاکنون نسبت به رفاه گردشگران بی‌اعتنا بوده‌اند.

شفیعی تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین و عمده‌ترین مشکلاتی که مناطق گردشگری و مذهبی شهرستان باغملک دارند نبود راهنمای منطقه، نبود بهداشت و نبود نظارت اداره بازرگانی بر قیمت مواد غذایی است که در این منطقه به فروش می‌رسند. نبود سرویس بهداشتی و حمام عمومی و نبود امنیت کافی برای گردشگران نیز یکی ‌دیگر از ضعف‌های عمده این منطقه است.

او ادامه داد: وجود موتور سواران به صورت مستمر در این مناطق به خصوص در منطقه "مال آقا" امنیت گردشگران را به صورت جدی به خطر انداخته و تاکنون در این خصوص بارها به نیروی انتظامی منطقه شکایت شده ولی هم‌چنان شاهد مزاحمت‌های این موتور سواران هستیم. اگر این ضعف‌ها برطرف نشود هر چه قدر هم که فضای گردشگری داشته باشیم نمی‌توانیم گردشگران زیادی را به این مناطق جذب کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ضعف‌های بزرگ منطقه "مال آقا" نبود بازارچه است. تاکنون در این خصوص هیچ تدبیری اندیشیده نشده است. گردشگران برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز خود هر ساله با مشکل مواجه هستند. در حالی که مسؤولان استان می‌توانند با جذب اسپانسر و دایر کردن بازارچه‌های دایمی در این مکان به این منطقه رونق دهند.

شفیعی افزود: متاسفانه برخی از ارگان‌ها هر ساله تنها برای کارمندان خود شرایط رفاهی و اسکان را در این مناطق مهیا می‌سازند و به عقیده من این نوع رفتارها نوعی دهان‌ کجی به فرهنگ و اقتصاد این شهرستان و گردشگران دیگر است.

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک به بقعه امام‌زاده عبدالله نیز اشاره کرد و گفت: ‌این مکان مذهبی از نظر اقتصادی برای ارگانی نظیر اوقاف تاکنون خوب بوده ولی متاسفانه حتی درصدی از درآمدهای حاصله از آن هم خرج رسیدگی به شرایط رفاهی برای این مکان نمی‌شود.‌ اگر اداره اوقاف در چند سال اخیر بخشی از این مشکلات را مرتفع می‌کرد اکنون می‌توانستیم بگوییم حداقل تعدادی از ضعف‌ها برطرف شده ولی از آن‌ جا که کار زیربنایی صورت نمی‌گیرد هر ساله مشکلات اضافه‌تر می‌شوند.

شفیعی در خصوص مناطق دیگر گردشگری و دیدنی باغملک گفت: "منجنیق"، "ارگ ارغوانی" و "قلعه‌تل" نیز از دیگر مناطقی هستند که در این شهرستان شناخته شده‌اند ولی گردشگران بیشتر برای گشت و گذار به منطقه "مال‌آقا" و "امام‌زاده عبدالله" می‌روند.

وی یادآوری کرد: "قلعه‌تل" از نظر تاریخی قدمت زیادی دارد و متعلق به دوران قاجار و حاکمیت محمدتقی ‌خان است. معماری این مکان شباهات زیادی به قلعه "فلک ‌الافلاک" خرم‌آباد دارد و به گونه‌ای می‌توان این 2 قلعه را هم دوره یکدیگر دانست.

مرجع / ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد