سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت بهداشت در استان

 

در نشست ایسنا؛
سرپرست مرکز بهداشت تشریح کرد: جزئیات بهداشت عمومی خوزستان
اجتماعی  13:8:4 1391/11/23

9111-17214-5 کد خبر

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان و مدیران گروه‌های بهداشتی مرکز بهداشت خوزستان با حضور در تحریریه ایسنای خوزستان، ضمن بررسی شرایط بهداشتی در سطح استان به توضیح مشکلات و مسایل موجود در زمینه بهداشت عمومی و فرهنگ‌سازی بهداشت و سلامت میان شهروندان پرداختند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _منطقه خوزستان_ دکتر مهدی اقتصاد اظهار کرد: با وجود افزایش تعداد شهرستان‌های خوزستان، خوشبختانه فعالیت مستقل دانشکده‌های پزشکی آبادان، بهبهان، شوشتر و دزفول موجب افزایش رسیدگی به بهداشت این شهرستان‌ها می‌شود و همچنین میزان نظارت بر بهداشت اهواز نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به برنامه‌های ارتقا سلامت گفت: لازم است برای ارتقا سلامت و سطح سواد سلامت مردم تلاش شود که رسانه‌ها در این راه می‌توانند با اطلاع‌رسانی‌های بهداشتی، کمک شایانی داشته باشند.

اقتصاد عنوان کرد: در حال حاضر ارایه خدماتی مانند واکسیناسیون از خدمات بدیهی بهداشتی است؛ این در حالی است که پیش از انقلاب تنها یک‌چهارم کودکان زیر یک سال واکسن دریافت می‌کردند و امروز ارایه واکسیناسیون صددرصد است و والدین نیز نمی‌پذیرند که کودکانشان واکسن دریافت نکنند.

وی ادامه داد: جز بهداشت، ارگان‌های دیگری نیز هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند. تهیه آب آشامیدنی سالم، رعایت بهداشت سطح شهر و کنترل پدیده دست‌فروشی از مواردی هستند که دیگر ارگان‌ها نیز با آن ارتباط دارند و مرکز بهداشت به عنوان یک واسط در این حوزه‌ها فعالیت می‌کند.

بهداشت نمی‌تواند بر دست‌فروش‌ها نظارت کند

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: مجموعه بهداشت محیط می‌تواند بر اماکن مسقف فروش نظارت کند ولی از نظر قانونی نمی‌توان به دست‌فروش‌ها نظارتی داشت. پدیده‌ دست‌فروشی یک مشکل اجتماعی است که متاسفانه بهداشت نمی‌تواند به آن ورود کند. معاونت غذا و دارو نیز در سطح تولید مواد غذایی می‌تواند نظارت کند ولی در حوزه مشاغل خانگی نمی‌توانند وارد شوند و در این حوزه نیز نقص قانونی وجود دارد.

وی گفت: غذاهای بیرون‌بر آشپزخانه‌های شهری نیز یکی از معضلات بهداشتی هستند که به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم می‌توانیم بر این اماکن نظارت کنیم ولی هنوز پاسخی ‌از وزارت نرسیده است.

فست‌فود خانگی بخورید

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آثار زیان‌بار فست‌فودها و همچنین استقبال عموم مردم از غذاهای آماده و سریع بیرون، توصیه کرد: مردم می‌توانند موادغذایی مانند فلافل را در منزل خود و با شرایط بهداشتی آماده کنند.

وی عنوان کرد: در مغازه‌ها، برای پف بیشتر به مایه فلافل جوش‌شیرین افزوده می‌شود که خود جوش‌شیرین مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. علاوه بر این، روغنی که برای تهیه ساندیچ‌هایی مانند فلافل استفاده می‌شود، بسیار سوخته و اکسید شده و تکرار خوردن این مواد غذایی و فست‌فودها احتمال سرطان را بسیار افزایش می‌دهد.

اقتصاد با تصریح این که نمک یکی از چهار سم سفید شناخته‌شده در جهان است، افزود: متاسفانه امروز کودکان از سال‌های ابتدای زندگی با عادت به مصرف مواد غذایی مانند پفک و چیپس، ذائقه شور پیدا می‌کنند و به همین دلیل در آینده نیز به مقدار زیاد نمک استفاده می‌کنند. با مصرف این مواد غذایی شاهدیم که به مرور زمان در دوره گذشته تا کنون، کودکان چاق‌تر و قد کوتاه‌تر شده‌اند.

وی به افزایش میزان شیوع دیابت در خوزستان اشاره کرد و گفت: 10 سال پیش میزان شیوع دیابت 5 تا 6 درصد بود ولی امروزه تنها در مناطق روستایی به 10 درصد رسیده است که با احتساب استفاده روستاییان از مواد غذایی سالم‌تر، می‌توان برآورد کرد که شیوع بیماری دیابت در مناطق شهری تا چه میزان افزایش یافته است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم آموزش مردم برای استفاده کمتر از فست‌فودها، ادامه داد: آموزش سلامت درجه‌های متفاوتی دارد. بسیاری از مرم می‌دانند که موادی مانند فست‌فودها مضر هستند ولی باز هم از آن استفاده می‌کنند؛ برای کاهش مصرف این مواد غذایی، خود افراد باید به این باور برسند که این مواد چه خطرهایی برای سلامت ایجاد می‌کند.

ضرورت آموزش فرهنگ‌سازی پاکیزگی عمومی

وی گفت:‌ مهم‌ترین مشکلی که در خوزستان وجود دارد، نبود خودباوری در مردم است. مردم پس از مدتی اقامت در این خوزستان به دلیل مشکلات موجود تصمیم‌ می‌گیرند به استان‌های دیگری بروند که بسیاری از این مشکلات به این دلیل است که معمولا عادت داریم دیگران کار مربوط به ما را انجام دهد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مشکلات پاکیزگی سطح شهرهای استان افزود: اگر هر یک از مردم سعی کنند زباله کمتری روی زمین بریزند و مغازه‌دارها اطراف مغازه‌ها را تمیز کنند، فضای شهری آلوده و نازیبا نمی‌شود. باید در این زمینه آموزش داد و برای فرهنگ‌سازی پاکیزگی عمومی کار زیادی انجام شود.

ایجاد زیرساخت‌های اجرای طرح پزشک خانواده

اقتصاد به اجرای طرح پزشک خانواده در خوزستان اشاره کرد و عنوان کرد: در مصوبه‌ای اعلام شده که فعلا نسخه " 02" پزشک خانواده به نسخه "‌03 " نرسد و قرار است همین نسخه " 02" ویرایش شود. با تجربه‌ای که در 5 استان مجری این طرح به دست آمده، نیاز به ویرایش‌هایی در این نسخه وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر سیاست‌ها درباره طرح پزشک خانواده به گونه‌ای است که هر استان در صورت آمادگی برای اجرای این طرح، مراتب را به وزارت بهداشت اطلاع داده و پس از بازدید و تایید تیم وزارت بهداشت از منطقه، طرح پزشک خانواده اجرایی می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت:‌ در حال حاضر در حال ایجاد زیرساخت‌های الکترونیک طرح هستیم که در صورت عملی شدن نه تنها می‌تواند برای پزشک خانواده مفید باشد بلکه ارتباط بین شبکه‌های بهداشت را نیز افزایش می‌دهد.

نظارت بر بهداشت مسافران و کاروان‌های راهیان نور

وی با اشاره به ورود مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور به خوزستان در اسفند و فروردین، تصریح کرد:‌ مراکز بهداشت و درمانی شبانه‌روزی در نوروز فعال هستند و خدمت‌رسانی می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای کاروان‌های راهیان نور بورشورهای آموزشی بهداشتی در نظر گرفته شده است و بر طبخ غذا و محیط اسکان این کاروان‌ها نیز نظارت می‌شود.

شاخص جهانی مرگ مادران باردار در خوزستان

اقتصاد عنوان کرد: اهداف هزاره سوم از سوی سازمان ملل اعلام شده و توسط سران سیاسی کشورها اجرا می‌شود؛ کاهش مرگ مادران باردار بر اثر عوارض بارداری یکی از این اهداف است که به عنوان یک شاخص مهم بررسی می‌شود.

وی افزود: اعداد و ارقام نشان می‌دهد میزان مرگ مادران کاهش یافته است ولی در این زمینه باید به صورت متوازن کار شود و تنها حوزه بهداشت نیست که در این زمینه فعالیت می‌کند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این که رقم میانگین مرگ مادر در استان خوزستان حدود 16 در یک‌صد هزار است، گفت: اطلاعات استان به کمیته کشوری کاهش مرگ مادران ارسال شده و آمار کلی از سوی این کمیته اعلام می‌شود.

وی بیان کرد:‌ قرار گرفتن پزشک و ماما در ترکیب شبکه‌های بهداشت، موجب ارتقا شاخص‌های بهداشتی شده است. در حال حاضر 280 ماما در استان خوزستان در حال فعالیت هستند و آموزش‌های لازم را به مادران باردار می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: گروه بهداشت خانواده مرکز بهداشت نیز با ارسال پیامک تلفنی به مادران باردار پرخطر، علایم مهم را به مادران هشدار می‌دهد و در صورتی که مادری علایم خطر را در خود احساس کند به مراکز بهداشتی منطقه خود مراجعه خواهد کرد.

افزایش اقدامات برای کاهش مصرف قلیان

به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان ـ مهران معلم، مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت خوزستان، نیز در این نشست با اشاره به علاقه مردم به خرید از دست‌فروش‌ها و مشکلات بهداشتی موجود، اظهار کرد: از آن‌جا که کار اجرایی در زمینه حذف دست‌فروشی مشکل است، بهتر است مجموعه بهداشت برای مبارزه با دست‌فروشی با اطلاع‌رسانی در جهت کاهش تقاضای مردم اقدام کند.

وی افزود: در سال‌های گذشته ‌با آزاد شدن ارایه قلیان در قهوه‌خانه‌های کشور، تنها استان خوزستان بود که از این اقدام در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کرد و در مدت دو سال که با موجی عجیب، تقاضای قلیان و ایجاد قهوه‌خانه‌ها افزایش یافت، در هیچ یک از نقاط عمومی خوزستان اجازه توزیع قلیان داده نشد.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در هفته‌های گذشته نیز تعداد زیادی قلیان در اهواز معدوم شد ولی باز هم استفاده از آن در سطح شهرها مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای مبارزه با مصرف قلیان، از سویی باید مضرات قلیان به جوانان آموزش داده شود و از سوی دیگر باید با روش‌های جدید با توزیع‌کنندگان آن مقابله کرد.

معلم گفت: مبارزه با توزیع قلیان در دستور کار شورای سلامت خوزستان قرار گرفته است تا در نوروز افزایش مصرف قلیان مشاهده نشود که برای موفقیت در این زمینه، ارگان‌های دیگر نیز باید همکاری کنند.

وی عنوان کرد: طبق قانون، مراکز عرضه و فروش قلیان و توتون مجوز فروش را دارند ولی در مراکز عمومی و اماکن تجمع مردم نباید قلیان عرضه شود و باید با توزیع‌کنندگان آن برخورد شود.

تشدید نظارت‌های بهداشتی در نوروز

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت خوزستان گفت: گروه بهداشت محیط در سراسر سال با اولویت قرار دادن مواد غذایی بر اماکن عمومی نظارت دارد و در نوروز نیز طرح بسیج سلامت نوروزی اجرا می‌شود. این طرح از ‌اول اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه ادامه داد و تیم‌های دونفره‌ از 7 صبح تا 7 عصر از اماکن عمومی، رستوران‌های بین‌جاده‌ای و پایانه‌های و پارک‌ها بازدید می‌کنند.

وی گفت: همچنین پلاکاردها و پوسترهای بهداشتی و کمپ‌های راهیان نور برای آموزش مردم در مسیر تردد مسافران و شهروندان قرار می‌گیرد.

معلم اظهار کرد: در فرهنگ‌سازی بهداشت در میان مردم، آموزش و تغییر رفتار بسیار مهم است. بازرسان بهداشتی نمی‌تواند هر روز از مراکز مختلف بازدید کنند و خود مردم باید به این باور برسند که مثلا استفاده از روپوش، دستکش و صابون مایع ضروری است.

وی با اشاره به اجرای طرح پاک‌سازی عمومی در شهرهای خوزستان، گفت: سال گذشته برای استفاده از نیروهای مردمی در زمینه نظافت عمومی، چهار روز در سال به عنوان روز پاکسازی عمومی انتخاب شد که میزان مشارکت مردمی نیز مناسب بود. امسال نیز دو روز به این نام مشخص شد که احتمالا یکی از روزهای اسفندماه، دومین روز پاکسازی عمومی سال 91 خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد