سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مجموعه اخبار و گزارشات سیاسی و اقتصادی

 

مرتضوی: خودم از فاضل لاریجانی فیلم گرفتم
 
سعید مرتضوی دخالت مدیران دولتی در فیلمبرداری پنهانی از فاضل لاریجانی را رد کرده و گفته که خودش از وی فیلم گرفته است.به گزارش جهان، خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت:
یکی از پرسنل سازمان تامین اجتماعی از احضار هشت نفر از مسوولان حوزه ریاست این سازمان به دادستانی تهران در خصوص فیلم مرتبط با ˈسعید مرتضوی ˈ و ˈفاضل لاریجانیˈخبر داد.
سید ˈمحمد حسینی ˈ با اشاره به اینکه ˈفاضل لاریجانیˈ از مرتضوی به عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی شکایت کرده است؛ اظهارداشت:همه پرسنل حوزه ریاست شاهد و گواه مراجعه و حضور فاضل لاریجانی در سه نوبت به دفتر ریاست سازمان تامین اجتماعی بوده اند و این مراجعه از درب ورودی تا سایر مراحل ثبت و ضبط گردیده و قابل انکار نیست. 
وی افزود: احضارشدگان به دادستانی تهران در اظهارات خود گفته اند که اصرار و پیگیری غیر معمول ف... ل... برای وصل شدن به آقای بابک ز... و پیشنهاد پرداخت 30 میلیارد تومان برای انعقاد تفاهم نامه و انجام معامله با سازمان بوده است. حسینی گفت: آقای مرتضوی بعد از درخواست وی و تاکید بر انجام این تفاهم نامه،مراجع بازرسی دفتر رییس جمهوری را در جریان کامل اتفاقات رخ داده قرار داده است.
وی اظهار داشت:براساس اظهارات هشت تن از پرسنل احضار شده حوزه ریاست سازمان تأمین اجتماعی مشخص شد که مرتضوی در تمام مراحل پاسخ گویی و ادای توضیح به مقامات قضایی صراحتا اذعان کرده که خودشان این جلسه را ثبت و ضبط کرده اند و علت آن را دفاع از خود پیرامون گزارشات و شائبه هایی دانسته است.
 
 
 
 
اقدام غیرمتعارف سفیرایران‌ +عکس
 
هفته گذشته تصویری از اقدام غیرمتعارف علیرضا شیخ عطار سفیر ایران در آلمان و کلادیا رث رئیس حزب سبز آلمان در رسانه های این کشور منتشر شد.
به گزارش جهان به نقل از انتخاب، این ماجرا و انتشار عکس و فیلم آن، باعث ایجاد موجی از انتقادات در رسانه های آلمانی نیز شده است. در این تصویر شیخ عطار و رث در حالیکه دستان خود را به نشانه ی شادی در کنفرانس امنیتی مونیخ به هم می زنند دیده می شوند. سخنگوی حزب سبز در این رابطه بیانیه ای صادر و از سابقه ی آشنایی و چرایی این اقدامش سخن گفته است.
 


 
 
وی در این جوابیه آورده است: رث، شیخ عطار را از زمان کارهای پارلمانی و همراهی اعضای پارلمان ایران در برلین می شناسد.  سخنگوی حزب سبز در توجیه این اقدام خود، به استدلالی بی ربط بسنده کرده که «خانم رث همیشه از اپوزوسیون ایران حمایت کرده است و این اقدامش هم در جهت آزاد ساختن جعفر پناهی بوده است» !  
وی خاطرنشان کرد: رث تا به حال با سفیر ایران دست نداده است و پیش از این به او  در خصوص آزادی جعفر پناهی نامه ای نوشته است!
 
 
 
بررسی دلایل حمایت روسیه از سوریه
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۷
 
یکی از مهم‌ترین دلایل حمایت روسیه از سوریه نگرانی مسکو از روی کار آمدن یک دولت اسلامی مبتنی بر عقاید سلفی‌ـ‌وهابی در سوریه است؛ چرا که در این صورت نه تنها روسیه منافعی را که در حال حاضر در سوریه دارد از دست خواهد داد، بلکه این دولت تهدیدی علیه امنیت و ثبات مناطق مسلمان‌نشین روسیه است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه، روسیه از نظام حاکم بر سوریه حمایت کرده و مخالفان را تحت عنوان تروریست، رادیکال‌های اسلامی و سلفی نام برده است. مسئله‌ای که در اینجا مطرح است، چرایی این حمایت همه‌جانبه‌ی روسیه است. طیف گسترده‌ای از توضیحات و ادله توسط کارشناسان روسی و غربی در مورد دلایل حمایت روسیه از سوریه مطرح شده است؛ حتی برخی از آن‌ها در تضاد با منافع کلی روسیه در خاورمیانه‌ی عربی است.
 
اهم این دلایل عبارت‌اند از: پایگاه نظامی روسیه در بندر طرطوس سوریه در مدیترانه، فروش تسلیحات نظامی به ارتش سوریه، حوزه‌ی رقابتی و تضاد منافع شرق و غرب و حوزه‌ی نفوذ. در این میان، به نگرانی روسیه از قدرت‌یابی سلفی‌ها در سوریه کمتر پرداخته شده است. در واقع، یکی از مهم‌ترین دلایل حمایت روسیه از اسد ریشه در نگرانی عمیق این کشور از گسترش اسلام سلفی‌ـ‌وهابی به جمهوری‌های سابق شوروی در قفقاز و آسیای مرکزی و جمهوری‌های مسلمان‌نشین این کشور دارد. روسیه خود را متحد سوریه نمی‌داند، بلکه سوریه را به عنوان هدف می‌نگرد. روسیه نیز مانند سوریه توسط تروریست‌های سلفی، که از طرف غرب پشتیبانی می‌شوند، ثبات و امنیتش در خطر است.
 
با هر قتل و کشتار در سوریه، ترس روسیه از سلفی‌ها فزونی می‌یابد. بعد از عملیات‌های تروریستی رادیکال‌های اسلامی در سوریه به طور مشخص مواضعمقامات روسیه در مورد حامیان سلفی‌ها، به خصوص کشورهای عربی از جمله عربستان، تندتر می‌شود ومکرراً تأکید می‌کنند با افزایش خون‌ریزی‌ها رسیدن به توافق مشکل می‌شود.
 
در نوشتار حاضر، در پی بررسی تأثیرات سقوط بشار اسد برای روسیه و به طور مشخص پاسخ به این سؤال که «تهدید قدرت‌یابی اسلام سلفی‌ـ‌وهابی در سوریه و منطقه برای روسیه چیست؟» هستیم. از نظر نگارنده، نگرانی روسیه از اسلام سلفی‌ـ‌وهابی و نفوذ عربستان در آسیای مرکزی و قفقاز و جمهوری‌های مسلمان‌نشین روسیه، جایی که جمعیت گسترده از مسلمانان زندگی می‌کنند، سیاست و رویکرد روسیه نسبت به تحولات منطقه به ویژه نسبت به بحران سوریه را شکل می‌دهد.
 
گسترش اسلام سلفی‌ـ‌وهابی در حوزه‌ی امنیت روسیه

 
بعد از فروپاشی شوروی و بروز هرج‌ومرج در جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته، فضا برای تبلیغات و نفوذ قدرت‌های فرامنطقه‌ای و همچنین قدرت‌های منطقه‌ای از جمله ایران، ترکیه و عربستان باز شد. مجاهدین رادیکال افغانستان، وهابی‌های عربستان و دیگر گروه‌های اسلام‌گرا از پاکستان و ترکیه و دیگر کشورها به سمت مناطق مسلمان‌نشین شوروی سابق حرکت کردند. از بین این گروه‌ها، جنبش «فتح‌الله گولن» ترکیه سازمان‌یافته‌ترین و منظم‌ترین گروه بود. این گروه، که در ترکیه بر سیاست‌های اردوغان نیز نفوذ قابل توجهی دارد، توانست با سازمان‌دهی و نظم و اهداف مشخص موفق‌تر از دیگر گروه‌های اسلام‌گرا در جمهوری‌های شوروی سابق عمل کند (Engdahl، 2012).
 
رشد جریان‌های تندرو اسلامی در روسیه و خارجِ نزدیک هزینه‌های زیادی بر روسیه تحمیل کرده و این امر همواره از نگرانی‌های جدی مقامات مسکو بوده است. در نگاه پوتین، تهدید اسلام‌گرای‌های رادیکال در داخل مرزهای روسیه و همچنین در جمهوری‌های سابق شوروی از مهم‌ترین چالش‌های امنیتی روسیه است. جمعیت بیشتر جمهوری‌های سابق شوروی را که روسیه آن‌ها را به عنوان «خارجِ نزدیک» حیات خلوت خود می‌داند، مسلمانان تشکیل می‌دهند. همچنین حکومت این کشورها همه به نوعی به سیستم دیکتاتوری اداره می‌شود که مستعد راه‌اندازی حرکت‌های مردمی علیه نظام‌های حاکم می‌باشند. بنابراین روس‌ها نگران هستند که وقوع ناآرامی و تغییر در این کشورها موجب قدرت گرفتن سلفی‌ها در این کشورها شده و بدین ترتیب روسیه در محاصره‌ی رژیم‌های افراطی در آید.
 
سلفی‌گری و پروژه‌ی بی‌ثبات‌سازی روسیه
 
تعالیم وهابی‌ـ‌سلفی در بطن خود هیچ‌گونه تحملی در قبال سایر ادیان مانند مسیحیت و آیین یهود و حتی سایر مذاهب اسلامی مانند تشیع، که از اسلام سنی تبعیت نمی‌کنند، ندارد. سلفی‌ها خشونت را ابزاری مشروع برای مقابله با آنچه دشمنان اسلام می‌خوانند می‌دانند. فعالان سلفیِ خشونت‌طلب از بی‌ثباتی و هرج‌و‌مرج در برخی کشورهای عربی، مانند سوریه، سوءاستفاده می‌نمایند و تلاش می‌کنند اعتقادات خود را گسترش دهند و هم مسلک‌های خود را در این کشورها به در پیش گرفتن رفتارهای اجتماعی محافظه‌کارانه‌ای وادار کنند. سلفی‌ها اعتقادی به تغییر سیاسی آرام و تدریجی ندارند.
 
برداشت وهابی‌ـ‌سلفی از اسلام به مدت نیم‌قرن مهم‌ترین محصول صادراتی سعودی‌ها به جهان اسلام بوده است. بسیاری از سلفی‌های تندرو در دانشگاه امام محمد در عربستان سعودی آموزش دیده‌اند. از سال‌های دهه‌ی 1970، تبلیغ وهابیت و سلفی‌گری توسط سازمان‌های غیردولتی، که توسط عربستان تأسیس و حمایت مالی می‌شوند، صورت می‌گیرد؛ سازمان‌هایی مانند اتحادیه‌ی جهانی اسلام، سازمان بین‌المللی امداد اسلامی، مؤسسه‌ی جهانی جوانان مسلمان و سازمان الحرمین (نحله، 1391).
 
عربستان سعودی سعی دارد همواره گرایش‌های وهابی را در بین مسلمانان جهان گسترش دهد. هم‌گرایی عربستان با غرب و به ویژه با آمریکا جهت فشار و براندازی دولت بشار اسد و حمایت از مخالفان وی نشان از تلاش عربستان سعودی جهت آوردن سوریه به اردوگاه سلفی‌هاست؛ امری که برای روسیه از هر کابوسی وحشتناک‌تر است.

در این راستا، بعد از فروپاشی شوروی عربستان، برای جذب مسلمانان روسیه و جمهوری‌های سابق شوروی به افکار سلفی و وهابی، مبلغان زیادی را به این منطقه اعزام کرده است. تنها چند سال بعد از فروپاشی، روس‌ها شاهد ظهور و گسترش وهابیت نه تنها در خود روسیه، بلکه در تمام کشورهای منطقه بودند. روس‌ها کشورهای عربی به خصوص قطر و عربستان را محکوم به دخالت در امور داخلی خود می‌کردند (Mudallali، 2012). دلیل پایین بودن سطح روابط تجاری روسیه با کشورهای عربی همچون عربستان و قطر به علت وجود همین نگرانی‌های روسیه از جانب این دو کشور است.
 
افزایش نفوذ اسلام رادیکال در بین مخالفان سوریه عزم روسیه را برای حمایت بیشتر از اسد تقویت می‌کند. همان طور که گفته شد، کشورهایی مانند عربستان و قطر به شدت از سلفی‌ها در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند.
 
به عقیده‌ی برخی از کارشناسان بحران در سوریه، که در ماه‌های نخست حتی به ظاهر هم که شده بیشتر حالت آزادی‌خواهانه داشت، در ماه‌های اخیر، بیشتر به سمت فعالیت‌های سلفی گرایش پیدا کرده است (Chauhan، 2012). عربستان و قطر به دنبال تقویت گروه اکثریت سنی در سوریه در برابر اقلیت علوی حاکم بر سوریه هستند. پیروزی سلفی‌ها در سوریه موجب تقویت فعالیت و اقدامات این گرایشات افراطی در آسیای مرکزی و در نتیجه فراهم کردن زمینه برای مداخلات بین‌المللی در این منطقه خواهد شد. روسیه، با تمام توان، مصمم است که از پیروزی سلفی‌ها در سوریه جلوگیری کند.
 
جمهوری‌های مسلمان‌نشین روسیه و جمهوری‌های سابق شوروی از جمله ازبکستان، قرقیزستان و حتی استان مسلمان‌نشین سین کیانگ چین همواره هدف عملیات‌های اطلاعاتی و تخریبی مختلف آمریکا و ناتو بعد از پایان جنگ سرد (سال 1991) بوده‌اند. واشنگتن تلاش داشته است، با دست‌کاری و تهییج گروه‌های تندرو، باعث بروز هرج‌ومرج و بی‌ثباتی در این مناطق مسلمان‌نشین چین، آسیای مرکزی و جمهوری‌های مسلمان‌نشین روسیه‌ی فدراتیو شود و به دنبال کنترل این اوضاع این منطقه از دست روسیه خارج شود و زمینه‌ی دخالت و حضور آمریکا در منطقه را فراهم سازد (Engdahl، 2012). این هدف از طرق مختلف از جمله از طریق سازمان‌های غیردولتی صورت گرفته است. در حال حاضر، این هدف به طور مشخص در سوریه جهت مقابله با دولت این کشور دنبال می‌شود. به معنای واقعی کلمه، مقامات روسیه به صورت واضح ارتباط بین جریان‌های اسلامی افراطی در آسیای مرکزی و سوریه و حمایت آمریکا از این جریانات را درک کرده‌اند. مقامات مسکو می‌دانند اگر جلوی موفقیت جریان‌های افراطی اسلامی در سوریه را نگیرند، به زودی این جریانات را از طریق قفقاز در خانه‌ی خود خواهند دید.
 
در واقع، ترور رهبران بلندپایه‌ی اسلام معتدل توسط سلفی‌ها در تیرماه سال جاری بخشی از بازی خطرناک آمریکا به وسیله‌ی بنیادگرایان اسلامی در سطح جهانی است که در حال تبدیل شدن به خطرناک‌ترین عملیات اطلاعاتی آمریکا در سال‌های اخیر می‌شود (Engdahl، 2012). البته قبلاً نیز سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و متحدانش با سازمان‌های مذهبی افراطی در کشورهای مختلف کار کرده‌اند، ولی چیزی که بازی آمریکا در مرحله‌ی کنونی را خیلی خطرناک می‌کند گستردگی و غیر قابل کنترل بودن آن است. بازی جدید آمریکا از زمین تونس شروع شده، به لیبی و مصر تسری پیدا کرده و تا سوریه و احتمالاً قفقاز و آسیای مرکزی کشیده خواهد شد. در این راستا، آمریکا با گروه القاعده، سلفی‌ها و وهابیون عربستان و جنبش فتح‌الله گولن در ترکیه جهت رسیدن به منافع خود همکاری کرده است.
 
نگرانی از سلفی‌های سوریه یکی از مهم‌ترین دلایل حمایت روسیه از بشار اسد
 
تا کنون در مورد انگیزه‌های حمایت روسیه از بشار اسد دلایل زیادی مطرح شده است که به برخی از آن‌ها در بالا اشاره شد، اما یک تصویر واضح از موضع روسیه در خصوص بحران سوریه این است که موضع روسیه در قبال این کشور نشئت‌گرفته از 30 سال مبارزه‌ی مسکو با تجاوز گروه‌های تندرو وهابی‌ـ‌سلفی به قلمرو خود است. حمایت آمریکا و برخی کشورهای عربی، از جمله عربستان، از اسلام وهابی‌ـ‌سلفی در سه دهه‌ی گذشته، که از افغانستان شروع شد و به قفقاز شمالی، بالکان، خاورمیانه‌ی عربی و در حال حاضر سوریه کشیده شده است، هزینه‌های زیادی بر روسیه تحمیل کرده است.
 
بنابراین هرچند که صحبت از فروش تسلیحات، پایگاه نظامی، رقابت شرق و غرب، حوزه‌ی نفوذ و خیلی چیزهای دیگر در مورد دلیل حمایت روسیه از سوریه حائز اهمیت است؛ اما مهم‌ترین دلیل حمایت روسیه از سوریه نگرانی مسکو از روی کار آمدن یک دولت اسلامی مبتنی بر عقاید سلفی‌ـ‌وهابی در سوریه است؛ چرا که در این صورت نه تنها روسیه منافعی را که در حال حاضر در سوریه دارد، از دست خواهد داد، بلکه این دولت تهدیدی علیه امنیت و ثبات مناطق مسلمان‌نشین روسیه است.
 
ریشه‌ی نگرانی‌های روسیه از اسلام‌گرایان افراطی به مبارزه‌ی شوروی با مجاهدین افغانستان در سال‌های 1979 تا 1989 بر می‌گردد که در آن اتحاد جماهیر شوروی درگیر یک جنگ تمام‌عیار در افغانستان شد. مجاهدین از طرف واشنگتن، ریاض و اسلام‌آباد به لحاظ مالی تسلیحاتی و اطلاعاتی حمایت می‌شدند. مجاهدین افغانستان در این درگیری‌ها مسلح به انواع تسلیحات آمریکایی بودند (lauria، 2012).
 
علی‌الاحمد، مدیر مؤسسه‌ی امور خلیج (فارس) در واشنگتن، معتقد است: «در افغانستان رژیم طرفدار روسیه هرچند دیکتاتوری بود، ولی سکولار بود، حق رأی وجود داشت و برخی آزادی‌ها را به رسمیت می‌شناخت؛ ولی با کمک آمریکا این رژیم سقوط کرد و با یک حکومت بنیادگرای دینی مورد حمایت آمریکا جایگزین شد. در سوریه نیز آمریکا و متحدانش خواسته یا ناخواسته در حال پیاده‌سازی چنین الگویی هستند. نتیجه‌ی این سیاست آمریکا می‌تواند شکست دولت سوریه، بروز هرج‌ومرج، قدرت‌گیری سلفی‌ها و افغانستانی دیگر برای آمریکا و جهان باشد. آینده‌ی سوریه می‌تواند حاکمیت فعلی سکولار مورد حمایت روسیه، که آزادی مذاهب را پذیرفته است و در آن مسیحیان، علویان و بازرگانان سنی مورد حمایت و حفاظت هستند، باشد یا دیکتاتوری افراطی مذهبی مورد حمایت آمریکا و اعراب با آزادی کمتر.
 
آمریکا در حال تکرار تاریخ است و در هر دو مورد یک طرف قضیه روسیه و منافع این کشور بوده است. آمریکا اعلام می‌کند از دمکراسی و حقوق بشر از جریان‌های معقول و منطقی حمایت می‌کند، ولی در عمل نتیجه‌ی سیاست‌های آمریکا ایجاد پناهگاه‌هایی برای تروریست‌ها، بمب‌گذاران و جریان‌های تندرو است.» (Engdahl، 2012) نکته‌ی جالب توجه اینجاست که آمریکا، به نام دمکراسی، از گروه‌های تندرو حمایت می‌کند که این گروه‌ها تلاش دارند روند انتقال دمکراتیک قدرت و اصلاحات سیاسی قانونی را در کشورهای عربی تضعیف کنند. آن‌ها با دمکراسی، آن گونه که در سراسر دنیا فهمیده می‌شود، مخالف‌اند چون آن را حاصل بشر و مخالف حکومت خدا می‌دانند.
 
مطمئناً تنها یک دلیل نمی‌تواند حمایت همه‌جانبه‌ی روسیه از سوریه را توضیح دهد، اما تهدید سلفی‌ها و وهابی‌ها روسیه را روز‌به‌روز به سوریه نزدیک‌تر می‌کند و توجیه‌گر همه‌ی تلاش‌های روسیه جهت حل‌و‌فصل دیپلماتیک بحران سوریه است. حمایت عربستان و قطر از مخالفان بشار اسد، به ویژه سلفی‌ها، نشان‌دهنده‌ی این است که دغدغه‌ی عربستان و متحدانش در سوریه نبود دمکراسی و دیکتاتوری نیست، بلکه تنها هدف این کشورها برکناری بشار اسد و روی کار آوردن یک دولت سلفی در سوریه است. مسئله‌ای که خط قرمز روسیه در سوریه می‌باشد. بنابراین، نگرانی روسیه از اسلام سلفی و گسترش آن در آسیای مرکزی و قفقاز شمالی سیاست و رویکرد روسیه نسبت به تحولات سوریه را شکل می‌دهد.(*)
 

جمعیت زندانیان ایران ۳۳ هزار نفر کم شد

مهر نوشت:

بر اساس آخرین آمارهای جهانی بیش از 10 میلیون نفر در 218 کشور جهان زندانی هستند که این مرکز اعلام کرده است آمار زندانیان در ایران از 250 هزار به 217 هزار نفر کاهش یافته است.
آمار کلی و جزئی زندانیان در تمام کشورهای جهان در مدیریت آموزش و پژوهش سازمانهای بین المللی و سازمانهای مردم نهاد نقش به سزایی ایفا می کند به نحوی که می توان بررسی وقوع جرم، پیشگیری از وقوع جرم، رفتار صحیح با زندانیان، حقوق زندانی و اصلاح قوانین کیفری و جزایی در کشورهای جهان را به عنوان مهمترین مولفه های پژوهشی دانست.

مرکز مطالعات بین المللی زندانهای جهان سالهاست که با جمع آوری آخرین آمار زندانیان جهان از بیش از 220 کشور توانسته است بستر مناسبی برای تحقیقات و پژوهشهای کارشناسان، جرم شناسان و جامعه شناسان فراهم کند البته این آمار نمی تواند به طور صد در صد صحیح باشد زیرا در برخی از کشورها همچون آمریکا و رژیم اشغالگر قدس زندانهای مخفی مانند ابوغریب و گوانتانامو وجود دارد که آمار زندانیان به طور رسمی اعلام نمی‌شود.
بر اساس آخرین آمارهای این مرکز که روز گذشته اعلام شد آمار زندانیان ایران در این سایت از 250 هزار به 217 هزار نفر کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، 222 کشور جهان آمار زندانیان خود را به این مرکز جهانی هر 6 ماه یک بار اعلام می کنند که بر اساس آخرین آمارها کشور دانمارک با 8 زندانی کمترین و آمریکا با بیش از 2 میلیون و 239 هزار زندانی بیشترین آمار زندانیان جهان را از آن خود کرده است.

آمار زندانیان ایران در حالی است که غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندانهای کشور گفته است: 43 درصد زندانیان را مجرمان مواد مخدر و 28 درصد زندانیان را سارقان تشکیل می دهند که این آمار چند ماهی است که ثابت است.

اسماعیلی می گوید: ایران برای زندانهای خود یک نهاد و سازمانی مستقل از پلیس و قاضی تعریف کرده است در حالی که در اکثر نقاط جهان زندانها زیر نظر پلیس اداره می شود. اگر امروز شرورترین افراد و گروهها و مخوف ترین گروههای قاچاق و توزیع مواد مخدر را به سازمان زندانها تحویل دهند عنوان و اتهام زندانیان برای ما اهمیت ندارد چرا که وظیفه ما نگهداری از زندانیان است و زندانی نزد ما یک امانت است. ما وظیفه بازجویی و کشف جرم نداریم چرا که این وظیفه نهادهای کشف جرم است.

اسماعیلی از سوادآموزی، مشاوره و روان درمانی، آموزشهای دینی و اعتقادی، آموزش مهارتهای زندگی و حرفه آموزی زندانیان در زندانهای کشور خبر داد و افزود: البته در زندانهای دنیا موضوع اشتغال زندانیان اجرا شده ولی با زندانهای ایران یک تفاوت دارد و آن این است که اشتغال در زندانهای دنیا بیگاری است ولی در زندانهای ایران زندانی برای خودش کار می کند و درآمد دارد.
 

بشار اسد 7 وزیرش را تغییر داد

بشار اسد رئیس جمهور سوریه با صدور بخشنامه ای هفت وزیر کابینه این کشور را تغییر داد.به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ دولت سوریه متشکل از 34 وزارتخانه به ریاست وائل الحلقی است که براساس بخشنامه جدیدی رئیس جمهور به 35 وزارتخانه افزایش یافت.بر اساس این بخشنامه ، وزارت کار و امور اجتماعی به دو وزارتخانه مستقل تبدیل شده است.
همچنین افراد جدیدی برای تصدی وزارتخانه های دارایی ، نفت، کشاورزی ، مسکن و توسعه عمرانی و نیز تعمیرات عمومی و شهرسازی معرفی شدند.در کابینه جدید ، وزیران وزارتخانه های اصلی از جمله دفاع ، اقتصاد ، امور خارجه ، کشور  و اطلاع رسانی ابقا شدند.
 
 

واکنش آمریکا به سخنان رهبر معظم انقلاب: توپ در زمین ایران است!

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، در نخستین واکنش به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکره با این کشور بار دیگر تاکید کرد که «توپ در زمین ایران است»!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، در نخستین واکنش به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکره با این کشور بار دیگر تاکید کرد که «توپ در زمین ایران است»!

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ وی در حالی که ایران را به مذاکره ترغیب می کرد، تهدید کرد: در صورت خودداری از پاسخگویی مشخص به نگرانی‌های جهانی دربارۀ برنامۀ اتمی ایران در مذاکرات آتی در قزاقستان با فشارهای بیشتری روبرو خواهند شد.

رهبر انقلاب چند روز پیش با بیان این که «مذاکره تحت فشار و در شرایط نابرابر عاری از معنا است» تاکید کردند: اسلحه را مقابل ملت ایران می گیرید و می گویید یا مذاکره یا شلیک می کنیم! اما بدانید فشار و مذاکره با هم سازگار نیست و ملت مرعوب این چیزها نخواهد شد. رهبری همچنین خاطرنشان کردند که توپ در زمین آمریکایی هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا در ادامه گفته است که توقف تحریم‌ها علیه این کشور به رفتار جمهوری اسلامی ایران بستگی دارد.ویکتوریا نولند، سپس از نمایندگان ایران خواسته است که با آمادگی لازم برای انجام گفتگوهای جدید بر سر برنامۀ اتمی این کشور چه در ملاقات‌های جمعی چه در گفتگوهای دو جانبه در اجلاس قزاقستان حضور یابند.

اعتبار افزایی یا تحقیر ایران؟

تصور کنید! مصاحبه مطبوعاتی رییس جمهور ایران با مشاوران شیخ الازهر! ...و تاسف بیشتر آنکه آقای نمایندگان الازهر، سخنان تندی علیه ایران و مواضعش به زبان آوردند.. البته آقای رییس جمهور در واکنش به چنین اقدامی ضمن تهدید به خروج از کنفرانس گفتند «بگید اگر ادامه بدن ما می ریم»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مصطفی حق بین، سرویس سیاسی انتخاب - محمود احمدی نژاد در حالی سفر سه روزه ی خود به مصر با اشتیاقی وصف نشدنی آغاز کرد که همتای مصری او، در اجلاس مهم عدم تعهد تنها 3 ساعت در تهران بود و پس از سخنرانی، فوراً ایران را ترک کرد!

نگارنده معتقد است، سفر اخیر آقای رییس جمهور مملو از اشکالاتی بود که شاید بیش از آنکه اشکالاتش متوجه ایشان باشد، از ناپختگی طراحان و برنامه ریزان این سفر حکایت دارد. البته مطلقاً چنین نبوده و قطعاً اتفاقات خوبی نیز در این سفر افتاده است. کیست که اصل سفر به مصر را (که اینک در اختیار دولتی است مسلمان و به زعم خودشان، میانه رو و مخالف سفلی گری و سکولاریزم) بیهوده توصیف کند؟ اما سخن ، در چگونگی و چرایی روش هایی است که می توانست فرصتی مهم و تاریخی را برای کشور به ارمغان آورد.

در این مورد و در میان دهها مسئله ، تنها به سه مورد اشاره می کنم:

اول:

آقای احمدی نژاد روز نخست در اقدامی عجیب که باعث وهن ایران است، ابتدا با شیخ عبوس الازهر دیداری کوتاه داشت و سپس با نماینده شیخ الازهر کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد!

درواقع صحیحش چنین است که جناب شیخ، حاضر نشدند رییس جمهور ایران را در کنفرانس خبری مشایعت کنند و در این حال، جناب رییس جمهور با حضور مشاوران !! الازهر به کنفرانس خبری رفت!

تصور کنید! مصاحبه مطبوعاتی رییس جمهور ایران با مشاوران شیخ الازهر! ...و تاسف بیشتر آنکه آقای نمایندگان الازهر، سخنان تندی علیه ایران و مواضعش به زبان آوردند.. البته آقای رییس جمهور در واکنش به چنین اقدامی ضمن تهدید به خروج از کنفرانس گفتند «بگید اگر ادامه بدن ما می ریم»





آیا چنین کنفرانس شلوغ و مملو از بی نظمی می تواند در شان رییس جمهور ایران باشد؟

طبعاً از جناب رییس جمهور نمی توان توقع داشت برنامه های سفر را خود بچیند ، گرچه می توان انتظار داشت با مشاهده چنین برنامه هایی، برای جلوگیری از تحقیر ملت ایران، از حضور در چنین برنامه هایی خودداری ورزند!

اما در این میان، سخن اصلی با طراحان و برنامه ریزان این سفر است، چگونه آقایان مدعی اصول دیپلماتیک به خود اجازه می دهند ، چنین برنامه هایی را برای رییس جمهور ایران طراحی کنند؟ حضور در کنفرانس خبری رییس جمهور با مشاوران و نمایندگان الازهر؟! توهین و تحقیر از این واضح تر؟! متاسفانه مشاهده یک دور کامل برنامه های سفر اخیر، حکایت از بی تجربگی و ضعف شدید مشاوران و برنامه ریزان این سفر دارد!

دوم:

لطفاً به این جملات توجه کنید:

«شخصا آماده هستم در یکی از کارخانه های مصر کار کنم» ، «سفر به مصر هدیه الهی به ملت ایران و من بود» «حاضریم وام بزرگی بدون هیچ پیش شرطی به مصر بدهیم» «ایران به دنبال توسعه سطح روابط دیپلماتیک و باز کردن سفارتخانه‌ها با مصر است» ، «آماده ایم سفارت مصر در تهران را باز کنیم» و...

اشتباه نکنید! این جملات، مربوط به معاون دفتر حافظ منافع ایران در مصر نیست! سخنان رییس جمهور ایران است.... این ها تنها بخشی از تمجیدهای مکرر و یک طرفه ی جناب احمدی نژاد از مصر، پیش از سفر و در حین سفر است! و لابد باید توقع داشت، طرف مقابل نیز جملاتی مشابه بر زبان براند، اما زهی خیال باطل، سخنگوی رئیس‌جمهور مصر اعلام کرد: نزدیکی روابط با ایران در گرو موضع تهران در برابر بحران سوریه و همچنین پذیرش افکار عمومی مصر و کشورهای عربی شرط ایجاد رابطه ایران - مصر است!

پس از این موضع از بالای مصری ها، علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران خبر از «لغو یک‌جانبه روادید شهروندان مصری‌ توسط ایران» داد! بی آنکه از طرف مقابل، زحمت و حرکتی مثبت، هر چند کوچک دیده شود! به واقع چه عنوان و اسمی می توان برای چنین اقدام و سخنانی، انتخاب کرد؟ تا اینجای سفر، اعتبارافزایی ملت ایران بود یا تحقیرش؟

نکته جالب آنکه رییس جمهور ایران در عمده تصاویر، علامت پیروزی را به حضار و عکاسان نشان می دهد.

سوم:

... و نکته آخر آنکه 4 فرد ضد ایرانی که در اقدامی هماهنگ و جهت تحقیر ایران و تشیع به رییس جمهور ایران (که در این سفر نماینده رسمی ملت ایران بودند) حمله کردند، با بی توجهی دولت مصر مواجه شده و این 4 نفر پس از مدتی کوتاه با 75 دلار وثیقه آزاد شدند!

این افراد در مصاحبه های متعدد با روزنامه های مصری، ضمن تشکر از مقامات امنیتی برای «برخورد بسیار خوبشان» گفتند می خواستند رییس جمهور ایران را خفه کنند و اگر بتوانند باز هم چنین می کنند!

مهاجم سوری به رییس جمهور
اصل این خبر از اساس از سوی دفتر حافظ منافع ایران تکذیب شد!
و .... رییس جمهور ایران نیز روز گذشته در میان است استقبال 100 نفر وارد تهران شد. مشایی در فرودگاه خطاب به استقبال کنندگان «خود جوش» گفت: سفر احمدی نژاد به مصر، تشییع جنازه اسرائیل بود.نتیجه گیری هر سه مورد، باشد به عهده بینندگان و مخاطبان گرانقدر!

معاون سابق رئیس ستاد مشترک امریکا:

حمله به ایران مستلزم اشغال این کشور به مدت دهها سال است/تهدید به حمله ابزار دیپلماسی است

وی با بیان اینکه ایران هنوز تصمیم به ساخت سلاح هسته ای نگرفته است گفت: آنها به به دنبال چیزی هستند که حاکمیت ملی شان را تضمین کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ژنرال جیمز کارت رایت معاون سابق رئیس ستاد مشترک امریکا ضمن تاکید بر پیگیری راه حل دیپلماتیک در قبال تهران گفت که حمله نظامی به ایران مستلزم اشغال این کشور به مدت دهها سال است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، وی که در کنفرانسی به میزبانی مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی سخن می گفت افزود: از ابزار دیپلماسی که شامل مذاکرات مستقیم و فشار بیشتر می شود، در قبال ایران استفاده نشده است. ژنرال جیمز کارت رایت ادامه داد: تهدید به حمله نظامی می تواند جزئی از تلاش ها در جهت فشار به ایران برای دستیابی به راه حلی از طریق مذاکره باشد.
این مقام سابق آمریکایی اضافه کرد: اگر بازدارندگی در خصوص ایران هدف است پس مهم است که ابتدا بدانیم، چگونه باید هنر بازدارندگی را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: در واقع، استقرار قدرتمند نیروی نظامی از سوی آمریکا می تواند باعث تشدید درگیری در منطقه شود.به گفته ی ژنرال کارت رایت ، بمباران تاسیسات هسته ای ایران تنها تونایی این کشور برای غنی سازی بیشتر را به تاخبر می اندازد.

معاون سابق ستاد مشترک آمریکا خاطرنشان کرد: ایران به دانش هسته ای دست یافته است و این موضوع باعث می شود که بتواند حتی پس از حمله نظامی هم به فعالیت های هسته ای خود ادامه دهد.
وی با بیان اینکه ایران هنوز تصمیم به ساخت سلاح هسته ای نگرفته است گفت: آنها به به دنبال چیزی هستند که حاکمیت ملی شان را تضمین کند.
کارت رایت ادامه داد: در حقیقت، کشورها با ساخت سلاح هسته ای به دنبال اطمینان از حاکمیت ملی شان هسند.وی تاکید کرد: تنها زمانی باید به فکر حمله نظامی بیافتیم که مطمئن شویم از تمام ابزار دیپلماسی در قبال ایران استفاده کرده ایم. 
 
 
 
 
اگر می‌توانستم احمدی‌نژاد را خفه می‌کردم!
هویت فرد مهاجم سوری و اظهارات عجیبش
کد مطلب : 8705
گروه بین‌الملل: مهاجم سوری به احمدی‌نژاد در گفتگو با خبرگزاری انادولو گفت: اگر می‌توانستم به احمدی‌نژاد حمله و او را خفه می‌کردم!
هویت فرد مهاجم سوری و اظهارات عجیبش
روزنامه‌های مصری عکس این مهاجم را منتشر کرده‌اند که با تصویر مهاجم در فیلم منتشر شده از حمله به احمدی نژاد تطابق دارد. به نوشته روزنامه مصری الیوم، وی که خلیل جاسم نام دارد افزود: اگر احمدی‌نژاد را مجددا ببینم هم مرتکب چنین کاری می‌شوم!
وی خاطرنشان کرد: من امام جمعه مسجدی در حلب بودم اما از سال ۲۰۰۴ در مصر مقیم شده‌ام تا در الازهر شریعت اسلامی بخوانم. او در تشریح و توجیه اقدامش مدعی شد: هنگامی که در سوریه یک ایرانی تک تیرانداز یا لباس شخصی می‌دیدیم، بسیار ناراحت می‌شدیم. اما آن جا ارتش آزاد آنها را دستگیر و محاکمه می‌کرد. اما وقتی احمدی‌نژاد را در کشور مهم جهان عرب یعنی مصر می‌بینی، آن هم در حالی که از بشار اسد با اسلحه حمایت می‌کند تا مردم و خانواده‌ات را روبروی چشمانت بکشد، چنانچه دستت به او برسد، خفه‌اش می‌کنی!

فرد مهاجم به رییس‌جمهور اسلامی ایران همچنین درباره جرئیات حادثه گفت: ماجرا هنگامی آغاز شد که برای خرید وسایل مورد نیازم، از طنطا به قاهره رفتم. شماری از جوانان که عکس های احمدی نژاد را در دست داشتند توجهم را جلب کردند، بسیار ناراحت شدم. تصمیم گرفتم منتظر او باشم تا پس از پایان نماز مغرب و عشا از مسجد الحسین خارج شود. همزمان با خروج احمدی‌نژاد، برخی از جوانان شروع به شعار دادن برای او کردند. ناگهان به یاد ... کشتار سوری‌ها و تصاویر زنانی که شیون می‌کنند افتادم. به سوی او رفتم تا با دستم او را بزنم اما با ممانعت نیروهای امنیتی موفق نشدم، به همین دلیل کفش خود را برداشتم و به سمت او پرتاب کردم! خلیل در پایان تصریح کرد: ماموران امنیتی پس از حمله به احمدی‌نژاد با کمال احترام مرا بردند و آرامم کردند. مدتی با آنها نشستم و به آنها اطلاعاتی درخصوص خودم دادم و سپس از پیش آنها رفتم.

گفتنی اینکه، دادستانی قاهره دستور داد ۴ نفر بازداشت شده به اتهام حمله به کاروان حامل احمدی‌نژاد در مقابل دفتر شیخ الازهر با وثیقه آزاد شوند. این افراد متهم هستند که عصر روز سه شنبه گذشته با استفاده از لنگه کفش به کاروان حامل احمدی نژاد حمله کرده بودند. این افراد با سپردن هر یک ۵۰۰ جنیه (واحد پول مصر) معادل ۷۶ دلار آزاد شدند.
  
 
 
پاسخ سفیر ایران در برلین به یک جنجال رسانه‌ای
مصافحه‌ای در کار نبود/به نشانه احترام دست بلند کردم

خبرگزاری فارس: سفیر ایران در برلین هرگونه مصافحه و دست دادن با خانم «کلادیا رث» رئیس حزب سبزهای آلمان را به شدت تکذیب کرد و گفت: من دستم را به نشانه احترام بلند کردم و خانم رث نیز دستش را بلند کرد ولی هیچ ملامسه‌ای صورت نگرفت.

خبرگزاری فارس: مصافحه‌ای در کار نبود/به نشانه احترام دست بلند کردم 

در پی انتشار تصاویری مبنی بر مصافحه (دست دادن) علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین و «کلادیا رث» رئیس حزب سبزهای آلمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در برخی رسانه‌ها، خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در تماس با شیخ عطار درباره تصاویر و اخبار منتشره سؤال کرد که وی ضمن رد هرگونه مصافحه گفت: روز یکشنبه هفته گذشته زمانی که در سالن کنفرانس امنیتی مونیخ نشسته و منتظر حضور علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه در محل سخنرانی بودم، خانم رث از کنار من رد شد و احوالپرسی کرد.

وی با این توضیح که سالن کنفرانس شبیه سالن سینماست و من بین 2 ردیف صندلی نشسته بودم، اظهار داشت: به لحاظ شرعی و با توجه به مقررات، ما با زنان دست نمی‌دهیم و به همین خاطر من دستم را به نشانه احترام بلند کردم، نه اینکه دستم را به نشانه دست دادن دراز کنم، و خانم رث نیز دستش را بلند کرد. البته فاصله کم بود، ولی هیچ ملامسه‌ای صورت نگرفت.

شیخ عطار با اشاره به اینکه روزنامه بیلد حامی صهیونیست‌ها و همچنین گروهک تروریستی منافقین است، ادامه داد: حتی در مقررات استخدامی این روزنامه از خبرنگاران و کادر اداری تعهد کتبی گرفته می‌شود که از اسرائیل انتقاد نکنند. خبرنگار بیلد هم از این صحنه عکس و فیلم گرفت و روز چهارشنبه در ستون «کارت قرمز» این روزنامه منتشر کرد.

سفیر ایران در آلمان ادامه داد: در این ستون هر هفته گاف‌های یکی از شخصیت‌ها و مقامات آلمانی منتشر می‌شود و در واقع هدف این روزنامه، بنده نبودم؛ بلکه خانم کلادیا رث بود.

وی در توضیح بیشتر گفت: خانم رث و حزب سبزها علی‌رغم اینکه در برخی مسائل از جمله مباحث حقوق بشری با ما اختلاف نظر دارند، ولی در بحث خطرناک و تروریست بودن منافقین با ما هم عقیده هستند و منافقین با این اقدام می‌خواستند فشاری به خانم رث وارد کنند.

شیخ عطار اضافه کرد: در این ستون از خانم رث انتقاد شده که چرا شما که مدعی دفاع از حقوق بشر هستید با سفیر ایران احوالپرسی کرده‌اید؛ او زمانی که در کردستان استاندار بوده به دستورش صدها نفر به دار آویخته شده‌اند.

وی گفت: در پی انتشار این مطلب من در نامه‌ای خطاب به این روزنامه این اتهامات (صدور دستور اعدام صدها نفر در کردستان) را رد کردم که منتشر نشد.

سفیر ایران در برلین خاطرنشان کرد: روزنامه دی‌ولت مطلبی را به نقل از خانم رث منتشر کرد که در آن عنوان شده «من به سفیر ایران دست نداده‌ام، سفیر ایران دستش را بلند کرد و من نیز دستم را بلند کردم. من در این گفت‌وگو از دولت ایران خواستم که اجازه دهد جعفر پناهی در فستیوال فیلم برلین شرکت کند.»

شیخ عطار در توضیح این اقدام و انتشار این تصویر عنوان کرد: آنها با این کار می‌خواستند به دلیل مخالفت رث با منافقین ضرب شستی به وی نشان داده و از سوی دیگر چهره من را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران مشوه و جنایتکار جلوه دهند.وی اضافه کرد: متأسفانه سایت‌های داخل کشور بدون اینکه در جریان کم و کیف ماجرا باشند با استناد به سایت «بالاترین» اقدام به انتشار این خبر کرده‌اند.

 

در تازه‌ترین گزارش مجله اقتصادی اکونومیست
تهران در ردیف ارزان‌ترین شهرهای جهان معرفی شد

خبرگزاری فارس: مجله اقتصادی اکونومیست، در تازه‌ترین گزارش خود در حوزه ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای جهان که هر ۲سال یک‌بار منتشر می‌شود، ۱۰ شهر ارزان و گران جهان را معرفی کرد که تهران در فهرست شهرهای ارزان قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس: تهران در ردیف ارزان‌ترین شهرهای جهان معرفی شد 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از یورونیوز، بر اساس این نظر سنجی شهر توکیو در رده نخست گران‌ترین شهرها و شهر کراچی پاکستان نیز در ردیف ارزان‌ترین شهر قرار گرفتند.

این گزارش که به تازگی منتشر شده و برپایه هزینه زندگی در سراسر جهان محاسبه شده است، پس از مقایسه قیمت‌های 160 محصول از قبیل غذا، لباس، لوازم خانگی و هزینه اجاره، امکانات و اماکن تفریحی، پایتخت ژاپن را در صدر گران‌ترین‌ها قرار داد.

از سوی دیگر در فهرست ارزانترین‌ها، شهر کراچی پاکستان در رده نخست قرار گرفته درحالی که 4 شهر دیگر نیز که در فهرست 5 کشور ارزان جهان قرار دارند از شبه قاره هند و از کشورهای هند، نپال، بنگلادش و سریلانکا هستند.

کراچی، بمبئی، دهلی نو، کاتماندو، بخارست، کلومبو، پاناما سیتی، جده و تهران در فهرست ارزانترین شهرها و توکیو، اوزاکا، سیدنی، ملبورن، سنگاپور، زوریخ، کاراکاس، ژنو در فهرست گرانترین شهرها قرار گرفته‌اند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد