سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

۲ شرط قاهره برای رابطه با تهران  

سخنگوی رئیس‌جمهور مصر اعلام کرد: نزدیکی روابط با ایران در گرو موضع تهران در برابر بحران سوریه است.
به گزارش مشرق به نقل از بهار، روزنامه دولتی الاهرام چاپ قاهره نوشت: یاسر علی همچنین پذیرش افکار عمومی مصر و کشورهای عربی را دیگر شرط نزدیکی روابط قاهره – تهران اعلام کرد.

نزدیکی روابط مصر با ایران در گرو پذیرش افکار عمومی مصر و کشورهای عربی است زیرا رهبران و دولت ها براساس رهنمودهای افکار عمومی، گام برمی دارند.

یاسر علی که با شماری از خبرنگاران در کاخ ریاست جمهوری مصر سخن می گفت؛ افزود: این نزدیکی در روابط با ایران همچنین در گرو موضع تهران در برابر بحران سوریه است؛ موضوعی که برای هر مصری، عرب و مسلمانی اهمیت دارد.

وی افزود: ایران می تواند بخشی از راه حل بحران سوریه باشد. مصر دارای منافع مشترک با ایران، ترکیه، کشورهای جنوب خلیج فارس و آفریقاست و برای حفظ منافع خود تلاش می کند.

سفر احمدی نژاد به مصر تا جمعه ادامه دارد

سفر احمدی نژاد به مصر که از روز سه شنبه گذشته آغاز شد تا صبح جمعه آینده ادامه خواهد داشت. این در حالی است که بسیاری از مهمانان و سران کشورها، دیروز چهارشنبه وارد مصر شدند و امروز پنجشنبه با پایان نشست سران کشورهای اسلامی، مصر را ترک کردند. نشست سران کشورهای اسلامی در قاهره از روز چهارشنبه آغاز شده بود. محمد مرسی رئیس جمهور مصر در تنها سفرش به ایران در تابستان گذشته تنها ۵ ساعت در تهران حضور داشت.

تجمع مقابل دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره

نیروهای امنیتی مصر تدابیر امنیتی را در مقابل دفتر حفاظت از منافع ایران افزایش دادند.
شماری از آوارگان سوری در مصر با تجمع در مقابل دفتر از حفاظت از منافع ایران در قاهره، در حالی که پرچم های مخالفان سوریه را در دست داشتند شعارهای ضد ایرانی سر دادند.

آزادی ۴ مهاجم به احمدی نژاد با وثیقه

دادستانی قاهره دستور داد ۴ نفر بازداشت شده به اتهام تلاش برای حمله به احمدی نژاد در مقابل دفتر شیخ الازهر با وثیقه آزاد شوند. این افراد متهم هستند که با استفاده از لنگه کفش به کاروان حامل احمدی نژاد حمله کرده بودند. این متهمان بازداشت و به اتهام تعرض و اهانت به یک رئیس‌جمهور خارجی و بالا بردن دست نوشته هایی که باعث آسیب زدن به حسن شهرت کشور مصر می شود تحت بازجویی قرار گرفتند. علاوه بر این چهار نفر، یک نفر دیگر روز سه‌شنبه در منطقه الحسین نیز لنگه کفش به سمت احمدی‌نژاد پرتاب کرده بود که او هم برای مدت زمان کوتاهی توقیف شده بود.

 

 

متن کامل سخنرانی جو بایدن در مونیخ:
شرق- جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی منیخ به ایراد سخنانی پرداخت که این سخنان با واکنش مسئولین جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبر انقلاب همراه بود .
این سخنرانی در کنفرانس امنیتی درهتل بایِریشِرهْف شهر مونیخ روز یکشنبه 15 بهمن 1391 ایراد شد.
در ادامه متن کامل این سخنرانی ارائه می شود:

برگشتن نزد دوستان بسیار فوق العاده است. وقتی می گویم دوستان ، منظورم فقط دوستان سرشناسی از سراسر جهان نیست که در این کنفرانس به ما ملحق شده اند. منظورم همچنین این است که به آلمان و اروپا بازگشته ام. من از زمان تصدی سمت معاون رئیس جمهور آمریکا بیش از ششصد و چهل هزار مایل مسافرت کرده ام و در بیشتر مواقع رئیس جمهور من را به مکان هایی می فرستد که خودش نمی خواهد به آنجا برود .( صدای خنده )

من به همراه مک کین و افراد دیگر زمان زیادی را در افغانستان و عراق گذرانده ام. بنابراین بسیار خوب است که در آلمان هستم. (صدای خنده )

خیلی خوب است که دوباره دعوت شده ام (صدای کف زدن حضار). کاملا مشخص است که شما همچنان قدیمی ترین و نزدیک ترین متحدان آمریکا هستید و اگر ما همراه هم به یک تهدید یا فرصت رسیدگی کنیم ، مشکل است تصور کنیم که نتوانیم این کار را به شکلی موثر انجام دهیم. به عبارت ساده تر ، اوباما و من همچنان معتقدیم اروپا از ارکان تعامل ما با جهان محسوب و موجب تسریع همکاری ما در جهان می شود.این مسئله ای اصلی است که تغییری نکرده است.آمریکا درک می کند که ائتلاف با اروپا برای منافع ما حیاتی است.

زمانی که من چهار سال قبل در چنین هفته ای به مونیخ سفرکردم ،تمرکزم بر چالش های آن زمان و این بود که دولت جدید درنخستین دوره تصدی خود چگونه قصد دارد با این چالش ها برخورد کند.آن چالش ها عبارت بودند از :
عراق و افغانستان، رسیدگی به عمل نکردن ایران به تعهدات بین المللی درخصوص برنامه هسته ای اش ، اداره بحران اقتصادی جهان که آن موقع دروضعی خطرناک قرارداشت ، مقابله با تروریسم و ترمیم روابط آمریکا و روسیه. امروز خرسندم که درباره پیشرفت غیرقابل انکاری که ما در کنار هم درباره هر کدام از این حوزه ها بدست آورده ایم گزارش دهم.

سیاست خارجی آمریکا و بیشتر بحث های دوستان و شرکای ما در چهار سال قبل ، اغلب به جنگ های عراق و افغانستان مربوط می شد. امروز ما در حال ورق زدن صفحات بیش از یک دهه درگیری پس از حمله یازده سپتامبر دو هزار و یک هستیم و مسئولانه به جنگ در عراق پایان دادیم. و ما مسئولانه در حال کاهش نیروها در افغانستان هستیم و تا پایان سال آینده ، مرحله انتقال قدرت تکمیل می شود.

ایران چهار سال قبل موفق شد در خصوص نحوه برخورد با برنامه هسته ای بی ثبات کننده و غیر قانونی خود ، میان جامعه بین الملل اختلاف بوجود بیاورد. ما نیاز داشتیم با فرصت دادن به ایران برای روشن کردن مقاصد خود برای جهانیان، این وضع را تغییر دهیم.

من همانطور که در آن کنفرانس گفتم و سخنانم را عینا تکرار می کنم :
« ما تمایل داریم با ایران گفتگو و گزینه ای کاملا روشن را مطرح کنیم : مسیر فعلی ایران ادامه و فشار و انزوا ادامه یابد یا اینکه از برنامه هسته ای غیر قانونی و حمایت خود از تروریسم دست بردارید و مشوق های جدی وجود خواهد داشت.»

ما آن زمان به سبب مطرح کردن پیشنهاد تعامل با ایران در راستای این خط مشی ها با انتقاد روبرو شدیم. همه ما می دانیم ایران چه مسیری را برگزیده است. بنابراین جامعه بین الملل متحد شد و به اذعان مقامات ایران،آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل شدیدترین تحریم های طول تاریخ را تصویب کردند.

همانطور که اوباما برای مقامات ایران روشن کرده است، سیاست ما براساس مهارقرارندارد.

سیاست ما مهار نیست. سیاست ما، بازدارندگی یعنی مانع شدن از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. درعین حال ما همچنین این موضوع را روشن کرده ایم که مقامات ایران نیاز ندارند مردم خود را با محرومیت اقتصادی و انزوای بین المللی مجازات کنند. هنوز زمان و امکان وجود دارد که دیپلماسی به همراه فشار موفق شود.توپ اکنون در زمین ایران قرار دارد. زمان زیادی سپری شده است که ایران رویکردی جدی و حاکی از حسن نیت برای مذاکره با گروه پنج بعلاوه یک در پیش بگیرد.

جهان چهار سال قبل با شدیدترین رکود اقتصادی از زمان رکود بزرگ روبرو شد. امروز، همچنان زمانی دشوار برای بسیاری از خانواده های آمریکایی و اروپایی است ولی شرایط در حال بهبود است. آمریکا در حال برداشتن گام هایی دشواروحیاتی است تاخود را درمسیر صحیح اقتصادی قرار دهد.

باید این موضوع را نیز اضافه کنم که هرگز شرط بند خوبی نبوده ام که درباره آمریکا شرط بندی کنم. ما ازلحاظ رسیدگی به "بحران اقتصادی" و پرتگاه هایی که در حال نزدیک شدن هستند خوب پیش می رویم. ما مصمم به کاهش بدهی خود در سال های آینده به شکلی متوازن هستیم و تلاش های مهمی برای نیل به این هدف به عمل آورده ایم.

ما سال گذشته با کمک همکارانم درکنگره آمریکا درباره کاهش نزدیک به یک تریلیون دلار از هزینه ها در ده سال آینده به توافقی دشوار دست پیدا کردیم. ما درست پایان امسال درباره تصمیمی مهم مربوط به قوانین مالیاتی توافق کردیم تا مالیات ها ششصد میلیارد دلار دیگر افزایش یابد و مصالحه های مهمی حاصل شد. اقدامات بیشتری باید صورت گیرد زیرا این اقدامات برای سعادت شهروندان ما و نیز رسیدن به توانایی ایفای تعهدات بین المللی ما دربرابرسایر جهانیان لازم است زیرا قدرت اقتصاد ما در داخل، اساسی ترین منبع قدرت و نفوذ ما در جهان است.

در عین حال باید بگویم همین موضوع باید و می تواند درباره اروپا نیز گفته شود که کمک های آن برای ثبات و سعادت جهان حیاتی است ولی ثبات و سعادت جهان نیز به قدرت اقتصاد ما و تعهد مالی و اقتصادی شما به امنیت بستگی دارد. این حرف من را باور کنید که درک می کنم این وضع با داشتن اقتصادی که سال گذشته دچار رکود شد و وسوسه همیشگی شانه خالی کردن از تعهدات درباره هزینه های دفاعی تا چه اندازه دشوار است.

من همچنین می دانم که حفظ توانایی هایمان،مارا قادرمی کند دستور کارمشترک جهانی خودرا پیش ببریم. این فقط یکی از دلایلی است که اروپایی قدرتمند و توانا کاملا به نفع آمریکا و باید اضافه کنم می توان تصور کرد به نفع جهان است. ما اخیرا در خصوص رسیدگی به بحران منطقه یورو شاهد اقداماتی مثبت بوده ایم.

بانک مرکزی اروپا قول داد درکنار کشورهایی که می خواهند اصلاحاتی صورت دهند بایستد و یونان، ایرلند ، لهستان، اسپانیا و ایتالیا همگی در حال برداشتن گام هایی هستند تا اقتصادهای خود را در مسیری صحیح تر قرار دهند. دولت های سراسر منطقه یورو همچنین باید همچنان بررشد اقتصاد و کارآفرینی تمرکز کنند.

اینها ممکن است اساسا مشکلات اروپا و مستلزم آن باشند که اروپا راه حل هایی پیدا کند ولی حل این مشکلات تاثیری فراوان بر آمریکا و اقتصاد جهان دارد.

حال تصور کنید وقتی ما خانه های خود را مرتب می کنیم، چه کاری می توانیم انجام دهیم. اکنون اروپا بزرگترین شریک اقتصادی آمریکاست وارقام سرسام آور است:بیش ازششصد میلیارد دلار تجارت درسال که موجب ایجادوحفظ میلیون ها شغل درقاره اروپا ودرداخل می شود وپنج تریلیون دلاررابطه کلی تجاری درعین حال، بازهم ظرفیت بالاتری وجود دارد. اخیرا علاقه مندی زیادی به عقیده توافقنامه جامع سرمایه گذاری و تجارت بین دو سوی اقیانوس اطلس بوجود آمده است.

دلیل اینکه چنین توافقنامه ای اکنون وجود ندارداین نیست که کسی تاکنون به آن فکرنکرده است.دلیل فقدان این توافقنامه، این است که همواره موضوعاتی دشوارمانند قوانین واستانداردها وجود داشته است واین مسائل همچنان موجب جدایی ما میشوند.

اکنون پرسش این است که آیا خواست سیاسی برای حل این اختلاف های دیرینه وجود دارد. اگر اینطور است، ما باید مشارکت دو سوی اقیانوس اطلس را پیگیری کنیم. اگر ما این مسیر را در پیش بگیریم ، باید این کار را درباره یک مخزن بنزین امتحان و از دورهای طولانی مذاکرات خودداری کنیم. این مشارکت قابل دستیابی است . این مشارکت برای رشد اقتصادی و کار آفرینی و نیز اروپا و آمریکا خوب خواهد بود، نظام تجاری جهانی ما را بهبود می دهد و مسئله مهم تر اینکه به عنوان عنصری مهم به ما کمک می کند -عنصری دیگر به ائتلاف ما در دو سوی آقیانوس اطلس اضافه می شود.

من معتقدم می توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم و کار را انجام دهیم زیرا مزایای موفقیت در این باره تقریبا بی شمار هستند. زمانی که من چهار سال قبل در این کنفرانس سخنرانی کردم ، بسیاری از کشورهای ما از تروریسم بین المللی آسیب دیده بودند -- یازده سپتامبر در آمریکا و حوادث تروریستی در انگلیس و اسپانیا. بخش اصلی القاعده قدرت را در دست داشت .

اسامه بن لادن سالم و سلامت بود ، علیه کشورهای ما توطئه می کرد و الهام بخش هواداران خود بود. من چهار سال قبل درباره « جنگ مشترک با گروه کوچکی از تندروهای جنگجو که فاقد منطق هستند صحبت کردم و گفتم :
« ما این افراد را شکست خواهیم داد و باید آنها را شکست دهیم.»
اکنون در نتیجه تلاش های مشترک همه کشورهای ما و تمرکزی تازه و بی رحمانه برمقابله با فعالیت های تروریستی، همکاری نهادهای مجری قانون ما و عزم راسخ اوباما برای رساندن اسامه بن لادن به سزای اعمالش و این افراد ، پیشرفت هایی داشته ایم.

ما ضربه ای شدید به سازمان القاعده وارد و زادگاه خود را امن تر کردیم. وقتی به گذشته نگاه می کنیم ، ما جنگ را به طرف هسته اصلی القاعده در مناطق قبیله ای که به صورت فدرالی اداره می شوند کشاندیم ولی متوجه تهدید رو به افزایش گروه های وابسته مانند القاعده در شبه جزیره عرب در یمن ، الشباب در سومالی، القاعده عراق و سوریه و القاعده مغرب اسلامی در شمال آفریقا شدیم.

بیشتراین گروه ها با توانایی یکسان و یک اندازه، مانند گروه اصلی القاعده تهدیدی برای سرزمین ما محسوب نمی شوند و در برخی موارد این گروه ها صرفا ترکیبی از گروه های مختلف به شمار می روند که نامی برای خود انتخاب کرده اند.

درعین حال این گروه ها به طور فزاینده ای اهداف غرب را در خارج هدف قرار می دهند. به این دلیل ما بی رحمانه با آنها مقابله می کنیم. امروز در بخش هایی از شمال آفریقا و در بخش هایی از خاورمیانه، افراطی ها تلاش دارند از این موارد استفاده کنند :
مرزهای ناهموار ، بخش های گسترده ای از سرزمین هایی که دولت در آنجا حضور ندارد ، سلاح هایی که فورا در دسترس هستند ، دولتی جدید که فاقد توانایی است و برخی اوقات این خواست را دارد که با افراط گرایی مقابله کند. مسئله صرف دهها میلیارد دلار پول و استقرار هزاران و دهها هزار نظامی که زمانی اتفاق افتاد مطرح نیست.

باید راهبردی منسجم تر و هماهنگ تر در پیش گرفته شود . تهدیدی که در بسیاری از کشورها و میلیون ها مایل مکعب گسترش می یابد نمی تواند یک شبه ریشه کن شود و ما این را می دانیم. در عین حال رویا رویی با این تهدیدها مستلزم ادامه دادن ما به همکاری با هم از جمله از طریق سازمان ملل ، ناتو ، گروه هشت کشور صنعتی و نهادهای بین المللی مهم دیگر است.

همچنین رویکردی جامع نیاز است -- بکارگیری طیف وسیعی از ابزارهایی که در اختیار ما قرار دارد که ارتش های ما از آن جمله است. به این دلیل است که آمریکا ، فرانسه و شرکای دیگر را در مالی تشویق می کند و کنار آنها می ایستد و به این دلیل است که واشنگتن حمایت اطلاعاتی ، حمل نیروهای آمریکایی و فرانسوی و قابلیت سوختگیری مجدد هواپیماهای فرانسوی را انجام می دهد. نبرد با القاعده در مغرب اسلامی ممکن است در فاصله ای بسیار دورتر از مرزهای آمریکا صورت بگیرد ولی به طور کلی این اقدام به نفع آمریکاست.

بالاخره اینکه،ماچهارسال قبل دراین کنفرانس پیشنهاد کردیم،آمریکاوروسیه« دکمه reset را فشار دهند » عبارتی که بیشتر از زمانی که من از آن استفاده کردم استفاده شد. در عین حال ، تمام دیدگاهی که وجود داشت ، پیگیری دستور کاری مشخص در خصوص منافع مشترک بود.

من معتقدم لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با این سخن موافق است که اقدامات مهم ما را قادر ساخت کارهای مهمی صورت دهیم :
مذاکره، تصویب و اجرای معاهده استارت جدید، فعال کردن تحریم های بی سابقه بر ضد ایران، اتحاد درباره کره شمالی ، ایجاد شبکه توزیع شمالی که کار تدارکات رسانی به نیروهای آمریکا و ایساف را در افغانستان به عهده دارد ، گسترش روابط اقتصادی و تجاری از جمله عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی و گسترش روابط تجاری عادی و دائم با روسیه، مذاکره در خصوص توافقنامه همکاری هسته ای غیر نظامی و ایجاد کمیسیون دو جانبه از طرف روسای جمهور دو کشور که مقامات و مردم آمریکا و روسیه را در گسترده ترین دستور کار همکاری با هم مرتبط می کند.

درعین حال من چهار سال قبل این موضوع را روشن کردم که ما یعنی آمریکا و روسیه ساده لوح نیستیم. من گفتم ما با روسیه در خصوص هر موضوعی توافق نخواهیم کرد. مثلا آمریکا، آبخازیا و اوستیای جنوبی را به عنوان کشورهایی مستقل به رسمیت نمی شناسد.

ما هر کشوری را که حوزه نفوذ داشته باشد به رسمیت نمی شناسیم. آمریکا همچنان این عقیده را دارد که کشورهای دارای حق حاکمیت حق دارند خودشان تصمیم گیری و ائتلاف های خودشان را انتخاب کنند. اینها همچنان جزو مواضع آمریکا هستند. اختلاف های آشکار دیگری نیز ظاهر شده است.

این موضوعی سری نیست که ما درباره موضوعاتی مانند سوریه، دفاع موشکی ، گسترش ناتو ، دموکراسی و حقوق بشر اختلاف هایی داریم. این اختلاف ها واقعی هستند. در عین حال ما همچنان معتقدیم فرصت هایی برای آمریکا و روسیه وجود دارد تا به روش هایی که منفعت امنیتی دو جانبه ما و نفع جامعه بین الملل را به پیش می برد مشارکت داشته باشیم.

این فرصت های مشارکت عبارتند از : محافظت و کاهش زرادخانه های هسته ای ، فعالیت مبتنی بر همکاری برای آزادی کشتیرانی در آقیانوس منجمد شمالی و در عین حال حفظ دسترسی به منابع طبیعی. در سال های آینده چالش های تازه ای وجود خواهد داشت. اروپا و آمریکا در چهار سال آینده و پس از آن توجه خود را معطوف به مجموعه تازه ای از چالش هایی خواهند کرد که دشواری آنها کمتر از مسائلی نخواهد بود که من چهار سال قبل در این کنفرانس درباره آنها صحبت کردم.

من معتقدم یافتن راه حل برای این چالش ها دشوارتر از چالش هایی نیست که ما چهار سال قبل با آنها روبرو بودیم. اوباما هفته آینده در نطق سالانه خود بیشتر درباره این دستور کار صحبت خواهد کرد. من در مونیخ با رهبران ائتلاف مخالفان حکومت سوریه گفتگو می کنم کاری که بسیاری از شما تاکنون انجام داده اید. اوباما ، من و تقریبا همه شرکا و متحدان ما معتقدند بشار اسد رئیس جمهور سوریه ، فردی ظالم و شیفته قدرت است ودیگر فردی مناسب برای اداره مردم سوریه نیست و باید برود.
همه ما می توانیم با این موضوع موافق باشیم ولی همه ما نمی توانیم دباره آنچه باید صورت گیرد و نیز نحوه اجرای آن توافق نظر داشته باشیم. همه ما می توانیم به طور فزاینده ای درباره فاجعه ای که مردم با آن روبرو هستند و مسئولیت جامعه بین الملل برای رسیدگی به این فاجعه اتفاق نظر داشته باشیم.


جامعه بین الملل درست این هفته قول حمایت بشر دوستانه از مردم سوریه و آوارگانی را که به سبب خشونت ها فرار می کنند به ارزش یک و نیم میلیارد دلار داد. اوباما در چارچوب این تلاش اعلام کرد یکصد و پنجاه و پنج میلیون دلار کمک می کند و مجموع کمک های بشر دوستانه آمریکا را به سیصد و شصت و پنج میلیون دلار رساند.

این بیشترین کمک بشر دوستانه ای به شمار می رود که کشوری در اختیار مردم سوریه قرار داده است. آمریکا همچنین بیش از پنجاه میلیون دلار کمک غیر مرگبار به مخالفان حکومت سوریه کرده است و این کمک ها به همراه کمک های شرکای ما ، به مخالفان در داشتن انسجام و فراگیر بودن بیشتر کمک کرده است. همانطور که اوباما هفته گذشته گفت ما هیچ توهمی نداریم.روزهای پیش رو همچنان روزهایی دشوار خواهد بود.

درعین حال مخالفان سوری همچنان قدرتمندترمی شوند. درحالی که مردم سوریه این فرصت را دارند که آینده خود را شکل دهند ، آنها همچنان آمریکا را شریکی برای خود خواهند یافت. باید اضافه کنم اروپا همچنان طرفی مهم برای این تلاش خواهد بود. همانطور که در ابتدا گفتم اروپا رکن اساسی تعامل ما با جهان خواهد بود و اروپا مانند کاتالیزوزی برای همکاری ما در جهان عمل می کند.

وولفگانگ ایشینگِرد رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ : سئوالات زیادی دریافت شده است. اطمینان دارم سرگئی لاوروف نیز می خواهد درباره رابطه آمریکا و روسیه اظهار نظر کند. بنابراین من فکر کردم دو پرسش را از انبوهی از سئوالات انتخاب کنم.

یکی از این سئوال ها درباره ایران و سئوال دیگر درباره چین است. افراد بسیاری این استدلال را دارند که زمان مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا فرا رسیده است. این اتفاق چه زمانی روی خواهد داد و اگر این مذاکرات صورت نخواهد گرفت دلیل آن چیست ؟
بایدن پاسخ داد:
« مذاکرات مستقیم زمانی صورت می گیرد که رهبرعالی ایران جدی باشد.ما درهمان ابتدا این موضوع را روشن کرده ایم که اگررهبرعالی ایران جدی نباشد مذاکرات مستقیم نخواهیم کرد.ماآماده دیدار مستقیم با رهبران ایران هستیم.ما این موضوع را پنهان نمی کنیم که قبلا چنین دیدارهایی داشته ایم.اگرچنین موقعیتی پیش بیاید،آن رابه اطلاع شرکای خود می رسانیم. پیشنهاد مذاکره مستقیم هنوز به قوت خود باقی است ولی این مذاکره باید واقعی وملموس ودستورکاری وجود داشته باشد که ایران آمادگی صحبت درباره آن را داشته باشد.ما آماده نیستیم فقط برای اینکه مذاکره کرده باشیم مذاکره کنیم. »

ایشینگِرد : پرسش دیگر درباره رابطه با چین است. پرسش مطرح شده این است : شما درباره کشمکش هایی که در منطقه آقیانوس آرام روی می دهد تا چه اندازه نگران هستید ؟ اگر هنری کیسینجر درست گفته باشد وی گفت روابط چین و آمریکا به تنهایی مهم ترین رابطه دو جانبه محسوب می شود. طرح های شما و دولت آمریکا برای اطمینان از اینکه این روابطه به مشارکتی سازنده تبدیل شود و نوعی رویا رویی تازه جنگ سرد بوجود نیاید چیست ؟

بایدن : اطمینان دارم به نفع چین و رهبران جدید آن است که روابط واشنگتن و پکن منجر به کشمکش نشود. دو کشور با مشکلات بالقوه و مشکلات بسیار پیچیده در خصوص اقتصاد ، رشد اقتصادی و نیازهای خود روبرو هستند.

آخرین چیزی که چین به آن نیاز دارد وارد شدن به رقابت نظامی با آمریکاست. تصور نمی کنم چین چنین قصدی داشته باشد. همچنین با دوستان روسی و ژاپنی خود همکاری می کنیم و هماهنگ هستیم. خلاصه کلام اینکه ما معتقدیم مهم ترین موضوع برای اطمینان در این باره که چنین وضعی روی نخواهد داد ، گفتگوهای صادقانه ، مستقیم و خصوصی با رهبران جدید چین است و اینکه آنها بدانند ما چه نقشی برای خود قائل هستیم و نقش مورد نظر ما با الگوهای رشد اقتصادی یا آنچه معتقدند توانایی حفظ منافع امنیت ملی آنهاست مغایرتی ندارد.

خطرناک ترین موضوع در این برهه و در روابط چند سال آینده چین و آمریکا ، وجود سوء تفاهم است بنابراین صحبت کردن صادقانه اهمیت زیادی دارد. مثلا من درباره دریای چین صحبت کردم و گفتم این دریا متعلق به چین نیست. دریای چین ، جزو آب های بین المللی است. چین منافع زیادی در این دریا دارد همانطور که دیگران نیز منافعی در آن دارند. باید معیارهای رابطه و روابط همسایگان به روشنی مشخص شود. من معتقد نیستم دشمنی وجود داشته باشد.

من معتقدم رقابتی سالم از طرف چین در حال پیشرفت وجود دارد که به عقیده من به نفع همگان است. یکی از دلایل اینکه چین توانسته رشد پایدار و ثبات داشته باشد ، حضور آمریکا در منطقه آقیانوس آرام است. بنابراین معتقدم ما می توانیم با کار زیادوگفتگوی مستقیم،ازرویا رویی جلوگیری کنیم ورقابت شدید بویژه درحوزه اقتصادی رامدیریت کنیم.اما باید بگویم،من آمریکایی وآماده رقابت هستم.( تشویق حضار )
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد