سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

عصر ایران - یکی از آفات برخی از سیاستمداران و دولتمردان ایرانی چه در گذشته و چه در حال این بوده است که معتقد به انفصال کامل " فضای خارج و داخل کشور " هستند و وقتی به بیرون از کشور می روند بر این گمانند که کسی در داخل از رفتارها و اظهار نظرهای آنها باخبر نمی شود و وقتی هم در داخل هستند بر این گمانند که رفتارها و اظهار نظرهای آنها بازتاب خارجی ندارد!
این اما گمان باطلی است چرا که به مدد ابزارهای اطلاع رسانی جدید، مرز بین داخل و خارج بسیار کمرنگ شده است.

به دو مثال که اخیراً رخ داده است توجه کنید:
چند روز پیش طهماسب مظاهری وزیر سابق اقتصاد و رییس سابق بانک مرکزی کشورمان در فرودگاه دوسلدروف آلمان به دلیل همراه داشتن یک چک به ارزش 54 میلیون یورو توقیف شد. گویا مظاهری چک را برای پرداخت هزینه های یک شرکت خانه سازی به ونزوئلا می برده است اما در هنگام ورود به آلمان ، همراه داشتن این چک را اظهار قانونی نکرده بود.
این خبر برای نخستین بار در چند رسانه خارج از کشور منتشر شد و متعاقب آن وقتی خبرنگاران داخلی با آقای وزیر سابق تماس بر قرار می کنند از اساس منکر این موضوع می شود و می گوید در حال ارزیابی صحت و سقم این خبر است!
این در حالی است که با گذشت چند ساعت از این اظهارات آقای وزیر خبرهای تکمیلی از این حادثه در بسیاری از رسانه ها منتشر شد و حتی مسؤولان شرکت ایرانی خانه ساز در ونزوئلا (کیسون) و سفارت ایران در این کشور ، خبر را تأیید کردند و توضیح دادند که مظاهری ، کار خلاف قانونی انجام نداده بود.واقعاً چرا یک مقام سابق کشورمان خبری را که درست بوده و مشخصاً معلوم بوده فضای گردش اطلاعات و اطلاع رسانی در ورای مرزها این موضوع را به زودی کالبد شکافی کرده و به زودی جزییات بیشتری از آن را منتشر می کنند، تکذیب می کند؟ آیا جز این است که وزیر سابق بر این گمان بوده که "دروغ احتمالاً مصلحتی(!)" او از پرده بیرون نخواهد افتاد؟! بی آن که توجه کند که رفتارهایی این چنین ، بر آبرو و اعتبار مقام تکذیب کننده چوب حراج می زند!
نمونه دیگرش ، تکذیب حمله به احمدی نژاد در قاهره است. رئیس جمهور کشورمان ، در یکی از برنامه هایش از مسجد امام حسین(ع) قاهره دیدن کرد و مورد استقبال مردم حاضر در آن قرار گرفت. در میان آن استقبال گرم ، یک مرد جوان ، لنگه کفشی را به سمت احمدی نژاد پرتاب کرد که البته در قیاس با ابراز احساسات مردم در این مسجد - که عمدتاً شیعه بودند - اتفاق کوچکی به شمار می رفت.با این حال ، رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر ، در گفت و گو با یک رسانه مصری ، این اتفاق را از بیخ و بن تکذیب کرد و مدعی شد: اخبار مربوط به حمله به احمدی نژاد تلاشی برای ضربه زدن به روابط ایران و مصر است.
این تکذیبیه در حالی بود که عکس و فیلم این حمله در بسیاری از رسانه های جهان منتشر شد و متعاقب آن ، رامین مهمانپرست ، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ، با بی اهمیت خواندن این حمله ، اظهار داشت اتفاق رخ داده ، نشان دهنده موضع قاهره نیست که البته حرف درست هم همین است.
حال وقتی عالی ترین مقام دیپلماتیک کشورمان در مصر ، اتفاقی که جلوی چشم جمعیتی قابل توجه رخ داده و دوربین ها نیز آن را ضبط کرده و رسانه های نیز منشترش کرده اند را بدون هیچ خجالتی ، تکذیب می کند و تازه منتشر کنندگان خبر را متهم می کند که می خواهند به روابط دو کشور ضربه بزنند!
آیا شب را روز جلوه دادن و روز را شب ، آن هم توسط مقامات رسمی ، به جز بردن آبروی خود افراد ، حیثیت کشور را هم بر باد نمی دهد؟!
توصیه مختصر به این سیاستمداران و مقامات کنونی و سابق کشورمان این است که یک بار و برای همیشه بر پیش فرض " انفصال فضای اطلاع رسانی داخل و خارج از کشور" مهر باطل بزنند و بدانند که رفتارها و اظهارات آنها چه در داخل و چه در خارج از کشور انعکاس می یابد و چون کبکی نباشند که سر در برف کرده و منکر همه چیز می شود!
در این صورت وقتی در خارج از کشور هستند باید بدانند که مردم داخل اظهارات و رفتارهای آنها در بیرون از مرزها را تعقیب می کنند و وقتی در داخل سخنی می گویند و کاری انجام می دهند واقف باشند که مردم دیگر کشورهای جهان این رفتارها و اظهارات را می بینند و می شنوند و مهم تر این که بدانند امروز ، دوران نادرشاه و کریم خان زند و قاجار نیست ، عصر ارتباطات است و همه چیز ، زود به سمع و نظر جهانیان می رسد. دانستن این نکته ، نیاز به ضریب هوشی بالایی هم ندارد.

مشایی: در جلسه الازهر درباره بحرین و اهل تسنن اهواز بحثی نشد

ایسنا: روز گذشته 17 بهمن ماه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران به منظور شرکت در دوزادهمین اجلاس سران همکاری‌های کشورهای اسلامی وارد قاهره شد و در فرودگاه قاهره مورد استقبال گرم مرسی رییس‌جمهور مصر قرار گرفت.
رییس‌جمهور در فرودگاه قاهره گفت‌وگوی نسبتا طولانی با مرسی داشت و دو طرف در جریان این گفت‌وگو بر اهمیت گسترش روابط بین ایران و مصر و تاثیر آن بر منطقه بحث و گفت‌وگو و برعزم دو کشور برای گسترش روابط تاکید کردند.
احمدی‌نژاد همچنین روز گذشته با حضور در شیخ الازهر شریف با احمدالطیب رییس الازهر دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار بر اهمیت وحدت بین مسلمین تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، در حالی که در این دیدار تعدادی از اساتید الازهر نیز حضور داشتند و بر اهمیت وحدت بین مسلمین تاکید شد، ولی برخی از رسانه‌های عربی تلاش کردند که مباحث اختلاف‌انگیزی را از این جلسه گزارش دهند و مطالب را به صورت نادرست منتشر کنند.

این رسانه‌ها مدعی شده بودند که در جریان دیدار رییس‌جمهور با شیخ‌ الازهر احمد الطیب در مورد مسائل بحرین و همچنین اهل تسنن در ایران بخصوص در اهواز و همچنین مسائل سوریه با مقامات ایرانی گفت‌وگو کرده است.

اسفندیاررحیم مشایی که در این جلسه حضور داشت، به خبرنگاران گفت: در این جلسه در مورد مسائل بحرین و همچنین اهل تسنن اهواز بحثی نشد، بلکه تاکید شد که باید به مسائل جهان اسلام توجه ویژه‌ای داشت که یکی از این مسائل سوریه است.

مشایی گفت: رییس‌جمهور در این جلسه اظهار داشت، مردم سوریه باید خود سرنوشت‌شان را رقم بزنند و حاکمان خود را تعیین کنند و راه‌حل بحران سیاسی از طریق گفت‌وگو، مسامحه و مشارکت مردم در انتخاب افراد حاکم بر کشورشان است و راه دیگری ندارد و هر دولتی بخواهد بر اساس جنگ به قدرت برسد، دوام نخواهد داشت و جنگ راه‌حل نیست.

احمدی‌نژاد همچنین بعد از دیدار با رییس‌ الازهر به مسجد راس‌الحسین رفت و به زیارت پرداخت و در این مکان مورد استقبال مردم حاضر قرار گرفت.

در این منطقه که تعدادی از شیعیان مصری ساکن هستند، رییس‌جمهور مورد استقبال باشکوه مردم قرار گرفت و مردم این منطقه شعار الله‌اکبر و خوش آمدید سر می‌دادند و تاکید می‌کردند که ایران و مصر هر دو یک دست هستند و پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران و همچنین عکس‌هایی از احمدی‌نژاد در دست داشتند.رییس‌جمهور در هنگام خروج از مسجد راس‌الحسین نیز مورد استقبال مردم بیرون از مسجد قرار گرفت و مردم شعارهای الله اکبر سر می‌دادند و احمدی‌نژاد نیز به ابراز احساسات آنها پاسخ گفت.
در این بین یک نفر که گفته می‌شود معارض سوری بوده است، شی‌ای را به سوی رییس‌جمهور پرت کرد که محافظان رییس‌جمهور مانع اصابت آن به رییس‌جمهور شدند و خود مردم حاضر در منطقه نیز جلوی این فرد را گرفتند و با او برخورد کردند و به ابراز احساسات خود ادامه دادند.
برخی از رسانه‌های عربی با نادیده گرفتن استقبال باشکوه مردم این منطقه از رییس‌جمهور، در ساعت‌های اخیر فقط اقدام به پخش این تصویر کرده و بر روی آن اقدام به مانور خبری علیه ایران کردند، در حالیکه شاهدانی که در صحنه حضور داشتند، با بیان ابراز احساسات باشکوه مردم این منطقه به رییس‌جمهور، خود مانع ادامه اهانت‌های این فرد شدند.
رییس‌جمهور همچنین بعد از زیارت مسجد راس‌الحسین به مسجد زینبیه در قاهره رفت و در آنجا نیز مورد استقبال باشکوه مردم قرار گرفت و به خواندن نماز پرداخت.رییس‌جمهور بعد از خواندن نماز در هنگام بیرون آمدن از مسجد که مورد استقبال مردم قرار گرفته بود و شعارهایی در حمایت از ایران و وحدت ایران و مصر سر می‌دادند، به ابراز احساسات آنها پاسخ گفت.

احمدی‌نژاد همچنین شب گذشته در برنامه پایانی اولین روز سفر خود به مصر با تعدادی از سردبیران رسانه‌های مصری دیدار کرد و به سوالات آنها در مسائل مهم منطقه و گسترش ارتباطات بین ایران و مصر پاسخ گفت.رییس‌جمهور در این جلسه بر آمادگی هر چه بیشتر جمهوری اسلامی برای گسترش رابطه با مصر تاکید کرد و در ارتباط با مساله سوریه نیز اظهار داشت که مردم سوریه خود باید سرنوشت‌شان را تعیین کنند و ما از ایجاد تفاهم ملی در سوریه استقبال می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، درحالی که مقامات دو کشور ایران و مصر عزم جدی برای گسترش روابط دارند و بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کنند مشخص نیست که منظور برخی از رسانه‌های عربی از انتشار اخبار اختلاف‌انگیز بین مسلمین و همچنین پخش دائم تصویر معارضی که قصد داشت به رییس‌جمهور اهانت کند، چیست.

احمدی نژاد: من آقای لاریجانی را متهم به فساد نکردم، پرونده ای را دادم تا بررسی کنند

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص سفر سردار قاسم سلیمانی به مصر از انجام این سفر اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اگر هم سفری بوده حتماً با دعوت مسئولین مصری انجام گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احمدی نژاد در گفتگو با شبکه النیل مصر با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء سطح روابط با مصر گفت: قدرت و عزت مصر ، قدرت و عزت ایران و منطقه است.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، رئیس جمهور اسلامی ایران شب گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی النیل مصر که به صورت زنده پخش می شد به سوالات متعدد خبرنگار این شبکه در خصوص مسائل مهم منطقه و جهان پاسخ گفت.

احمدی نژاد در این گفتگو با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء سطح روابط با مصر گفت: قدرت و عزت مصر ، قدرت و عزت ایران و منطقه است. ملت مصر با برخورداری از یک پشتوانه محکم فرهنگی و تاریخی شرایط جدیدی در منطقه ایجاد کرده است.

وی افزود: مصر دارای شخصیت های مهمی است و به دلیل جایگاهی که در منطقه و جهان دارد ایران از ملت مصر پشتیبانی سیاسی می کند.

وی افزود: در فرایند گسترش روابط ایران و مصر دشمنان زیادی وجود دارند که مانع برقراری رابطه سیاسی میان دو کشور می شوند و نباید به این شیاطین اجازه داده شود تا روند رو به رشد مناسبات دو کشور تحت تاثیر قرار گیرد.

وی در مورد دورنمای روابط ایران و مصر پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود گفت: موضوع روابط مصر و ایران یک موضوع کلان سیاسی است و با تغییر چهره ها در ایران، این سیاست تغییر نخواهد کرد.

احمدی نژاد در مورد اوضاع سوریه گفت: همه طرفهای درگیر در سوریه باید برای پایان دادن به خشونت ها مذاکرات خود را بر اساس نیازهای داخلی به دور از تاثیرگذاری قدرتهای خارجی آغاز کنند.

احمدی نژاد تهدیدات رژیم صهیونیستی در مورد علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما هرگز از این تهدیدات هراسی نداریم و این اسرائیل است که از ایران وحشت دارد. ما باید با همکاری کشورهای اسلامی مشکلات منطقه را حل و فصل کنیم تا تهدیدات اسرائیل را علیه کشورهای مستقل منطقه خنثی کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص سفر سردار قاسم سلیمانی به مصر از انجام این سفر اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اگر هم سفری بوده حتماً با دعوت مسئولین مصری انجام گرفته است. احمدی نژاد همچنین درخصوص موضوعات مطرح شده در جلسه روز یکشنبه مجلس و تقابل با رییس مجلس نیز گفت: من آقای لاریجانی را متهم به فساد نکردم بلکه پرونده ای را دادم تا بررسی کنند.  
 
 
 
 
روزنامه جمهوری اسلامی - سید علیرضا حسینی عارف

در حالی که امت اسلامی از شیوخ و مقامات"الازهر الشریف" انتظار دارد که همچون سلف صالح خود، منادی وحدت اسلامی باشند، برخی اتفاقات روز سه شنبه این دانشگاه باعث تأسف شد.

در این روز "دکتر احمدی نژاد" در اولین روز سفر خود به مصر، به الازهر رفت و با "شیخ الازهر" و "مفتی مصر" گفتگو کرد؛ اما هم در این دیدار و هم در کنفرانس مشترک خبری که پس از آن انجام شد، سخنان نامناسبی از سوی ازهریون مطرح گردید.

سخنگوی الازهر و رئیس دفتر شیخ الازهر در این کنفرانس به طرح مسائل اختلاف‌افکن و بزرگ‏نمایی مسأله شیعه و سنی پرداخت. وی با طرح اتهامات بی‌اساس سابق مبنی بر تبلیغ تشیع از سوی ایران در کشورهای سنی اعلام کرد که "احمد الطیب" شیخ الازهر در دیدار با احمدی نژاد از تلاش ایران برای نشر تشیع بین أهل مصر و جوانان این کشور و دخالت ایران در کشورهای سنی انتقاد کرد و این امر را مانع ارتقاء روابط ایران و مصر دانست. وی حتی با دخالتی آشکار در آزادی‌های شهروندان کشور خود، از رفت و آمد برخی از مصری‏ها به ایران هم انتقاد کرد!

"شیخ حسن الشافعی" با تجاهل نسبت به فتاوای رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید مبنی بر حرمت اهانت به شخصیت‏های مقدس مذاهب، گفت:"مصر همچنان دژ اهل سنت و جماعت است؛ و الازهر نمی‌پذیرد که برخی از شیعیان به اصحاب رسول اکرم(ص) اهانت کنند!"

در واکنش به این سخنان، دکتر احمدی‌نژاد به وی تذکر داد که این بحث‌ها خوب نیست و هشدار داد در صورت ادامه این سخنان، محل برگزاری کنفرانس خبری را ترک می‌کند. جالب اینکه این سخنان غیر اصولی، حتی مورد اعتراض یکی از روحانیون ازهری حاضر در کنفرانس هم قرار گرفت و وی به سخنگو تذکر داد:"این حرفها را رها کن...".

اما نماینده الازهر با ادامه دادن سخنان واهی خود، با دخالتی آشکار در امور داخلی ایران، ادعا کرد که با احمدی‌نژاد درباره تساهل بین مذاهب و حقوق اهل سنت ایران صحبت و توافق کرده اند(!) که در اینجا نیز رئیس جمهور کشورمان سخنان وی را قطع و اعلام کرد که:"ما فقط درباره وحدت و برادری توافق کردیم".

این هشدارهای رئیس جمهور باعث شد که الشافعی با تغییر موضوع بحث، بر وحدت کلمه و همبستگی تأکید کند و با تشکر از مواضع ایران درباره فلسطین اعلام کند که ما از ایران در مقابل هرگونه تهاجم خارجی حمایت می‌کنیم. طرح این مباحث سازنده از سوی وی، موجب تحسین و تشکر احمدی نژاد از او شد.

اما درباره سخنان عجیب و دور از شأن مقامات الازهر نکات زیر قابل توجه است:

اولاً) ابراز این سخنان واهی و تفرقه افکنانه از سوی مقامات الازهر در حالی صورت می‏گیرد که جمهوری اسلامی ایران همواره منادی وحدت اسلامی بوده است و مردم ایران در طول 33 سال گذشته، هزینه‌های فراوانی برای وحدت اسلامی و آرمانهای امت واحده متقبل شده‌اند.

ثانیاً) شیعیان ایران نه تنها به صحابه پیامبر(ص) اهانت نمی‏کنند بلکه مزار اصحاب صالح پیامبر و ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ مورد احترام و زیارت آنان قرار دارد. الازهر می‌داند که این شیعیان نیستند که به صحابه و بزرگان دین اهانت می‏کنند؛ بلکه این وهابیون و سلفیون افراطی هستند که با تخریب مراقد اهل بیت(ع) و اسائه ادب به قبور صحابه و تابعین، و نیز فتاوای قتل و تکفیر، موجب فتنه‌های بزرگ مذهبی در جهان اسلام شده‌اند. آیا شیخ الازهر و بقیه مقامات این کشور فراموش کرده‌اند که در ماههای اول پیروزی انقلاب مصر، این سلفیون افراطی بودند که با تخریب و سوزاندن ضریح و قبور افراد مورد احترام مردم مصر، فتنه بزرگی را آغاز کردند؟ و آیا یادشان رفته است که اگر حضور غیرتمندانه جوانان مصری نبود، آنان قصد تخریب"مقام رأس الحسین(ع)" و"مرقد منسوب به حضرت زینب(س)" را نیز داشتند؟

ثالثاً) چرا مقامات الازهر خود را به تجاهل زده و ایران را به دخالت در امور کشورهای اهل سنت متهم می‌کنند، آن هم در حالی که دخالت‏های آشکار سیاسی، نظامی و مذهبی قطر و عربستان در سوریه، لبنان، بحرین، عراق، مصر، یمن، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه اظهر من الشمس است؟

رابعاً) حقوق اهل سنت در ایران چه نقصی دارد که شیخ الازهر به خود اجازه می‏دهد درباره آن با رئیس‌جمهور کشور ما سخن بگوید؟! آیا اهل سنت ایران از حقوق مساوی با تمام شهروندان برخوردار نیستند؟ آیا دارای مساجد و حوزه‌های علمیه فراوانی در مناطق مختلف ایران نیستند؟ آیا مجالس و محافل و نماز جمعه‌های خود را در آزادی کامل برگزار نمی‏کنند؟ آیا در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نماینده ندارند؟ آیا در نیروهای نظامی و انتظامی حضور ندارند؟ آیا...

و در مقابل، شیعیان مصر از چه حقوقی برخوردارند؟ آیا آنها در دو سال اخیر از برگزاری مراسم عاشورا در قاهره محروم نشدند؟ آیا حسینیه‏های آنان تعطیل نشد؟

آخرین کلام اینکه: بر خلاف اعتقاد ازهر نشینان، آنچه باعث عدم ارتقاء روابط دو کشور ایران و مصر می‏شود، اقدامات ایران نیست؛ بلکه توطئه‌های استکبار جهانی و نوکران وهابی آنان است. در این میان، باید دید که وارثان فعلی الازهر الشریف، کدام راه را انتخاب خواهند کرد؟ آیا همانند سلف صالح خود ـ امثال "شیخ محمود شلتوت" و "شیخ سلیم بشری" ـ راه برادری اسلامی را در پیش می‏گیرند؛ یا اینکه بازیچه آمریکا، صهیونیسم و مرتجعان عرب خواهند شد؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد