سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از آبادان

 

فرهنگسازی برای کاهش فست فودها در آبادان/ غذای سنتی بهترین جایگزین

آبادان – خبرگزاری مهر: آبادان یکی از شهرهای استان خوزستان است که به علت داشتن مردمانی شاد که به تفریح اهمیت فراوانی می دهند، فست فودها رونق بسیاری در این شهر دارند به همین دلیل فرهنگ سازی در این راستا برای کاهش مصرف این نوع غذاها با برگزاری جشنواره غذاهای سنتی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مغازه های فراوانی در شهرستان آبادان به خصوص در مرکز شهر یعنی امیری و مناطق پیرامون «بازار کویتی ها» و بازار ته لنجی ها در چند سال اخیر تغییر کاربری داده و به محل عرضه انواع فست فود تبدیل شده اند که جالب ترین نکته این موضوع این است که همه این مغازه ها از رونق بسیار بالایی نیز برخوردار شده اند.

فروش فلافل، سمبوسه و پاکورا که از غذاهای سنتی البته چند سال اخیر آبادان به شمار می رود مشتریان پرطرفداری دارد که به غیر از آبادانی ها، تعداد فراوانی از مردم شهرهای استان به امید میل کردن این نوع غذاهای لذیذ و تند، آخر هفته را راهی آبادان می شوند و مهمان سفرهای این شهر بندری باشند.

گسترش روافزون فست فودها در آبادان هر چند از رونق بالایی برخوردار است ولی به نوعی زنگ خطری برای سلامتی جوانان این شهر که از اصلی ترین مشتریان این نوع غذاها به شمار می روند، به حساب می آید به همین دلیل لازم است که مسئولان برای فرهنگ سازی و ایجاد بستری مناسب برای جایگزین کردن غذاهای سنتی با فس فودها ایجاد کنند.
 

مصرف فست فودها اگر هر از چند گاهی و به دلیل شرایط خاص، نوعی تنوع غذایی تلقی شده و ضرر آن خیلی بر سلامت ما تاثیر نمی‌گذارد اما اگر همین فست فودها بی رویه مصرف و به عادت هر روزمان تبدیل شود برای سلامتی خطرناک است. امروزه یکی از مشتریان ثابت این نوع غذاها جوانان و نوجوانان هستند و کودکان نیز از آن دسته افرادی هستند که علاقه زیادی به این نوع غذاهای آماده و سریع و خوشمزه دارند.

در کنار تمام این غذاها، نوشابه های گازدار معمولا از قلم نمی‌افتد که بنا بر نظر همه کارشناسان تغذیه برای سلامتی مضر است. به گفته پزشکان قلب و عروق، مصرف مداوم و بی‌رویه «فست فودها» یا غذاهای حاضری یک فاکتور مستعدکننده برای بیماریهای قلبی و افزایش فشار خون است.

بنابر نظر قاطع کارشناسان تغذیه و متخصصان علوم پزشکی، مصرف مداوم «فست فودها» یا غذاهای آماده منجر به اختلال در دستگاه عصبی نظیر سردردها، مشکلات پوستی همچون خارش، ضایعات موضعی پوستی و کهیر، اختلال در دستگاه تنفس همچون سرفه، آسم، پولیپهای بینی و اختلالات تنفسی می شود. مصرف زیاد فست فودها همچنین در دستگاه گوارش مشکلاتی ایجاد می‌کند از جمله ایجاد یبوست، نفخ، سوزش معده و در مواردی ضایعات زبان و مخاط دهان را به دنبال دارد.

متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف بی‌رویه فست فودها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان نیز می شود زیرا این مواد، بیش از نیاز بدن انرژی ایجاد می کند و متعاقب آن افزایش وزن و کمبود مواد غذایی و«گرسنگی سلولی» در بدن اتفاق می افتد. در همین راستا، عوارض استفاده این نوع غذاهای حاضری بر کودکان و نوجوانان در آینده ای نه چندان دور، دامن خانواده ها و در نهایت دولت را خواهد ‌گرفت و کشور باید هزینه های سنگین انسانی و سرمایه ای برای این بی توجهی را بپردازد.

مدیر اجرایی یکی از فست فودها در آبادان می گوید: رمز موفقیت رستورانهایی که این نوع غذاها را تهیه می کنند، در سرعت پذیرایی، قیمت نسبتا پائین و از همه مهمتر طعم خوب و متفاوت غذای آنان است.

وی می افزاید: خیلی از این رستورانها، رستورانهای واقعی نیستند چون جایی برای نشستن و غذا خوردن ندارند. از این نظر بیشتر شبیه یک فروشگاه عرضه مواد غذایی هستند. از آنجا که راه اندازی فروشگاه های فست فود نیاز به امکانات چندانی ندارد و فضای بزرگی هم نمی خواهد، نمونه های شخصی و مستقل آن در کشورهایی مانند کشور خودمان، رو به افزایش است.
 

فست فودها  مستعدکننده برای بروز بیماریهای قلبی به حساب می آیند.  مهمترین عارضه ای که این دسته از مواد غذایی پدید می آورند «چاقی» و در ادامه آن بروز «گرفتگی عروق» است. به دنبال مصرف زیاد این نوع غذاها، چربی خون و فشارخون بالا می رود و همه اینها می توانند زمینه بروز سکته را افزایش دهند.  این دسته از غذاها به دلیل اینکه نمک فراوانی دارند موجب افزایش فشار خون می شوند گرچه مصرف اندک غذاهای آماده و فست فود در شرایطی همچون همراه با گوجه فرنگی، کاهو، آب میوه های طبیعی و دوغ کم نمک منعی ندارد عدم استفاده از آنها همواره توصیه می شود.

در گذشته، افراد زمان بیشتری را صرف غذا پختن می کردند و ضمن تحرک و فعالیت غذا را آماه می کردند ولی امروزه مردم ضمن اینکه تحرک ندارند، غذاهای آماده شده به صورت غذاهایی چرب، خوشمزه و پرکالری را به راحتی در دسترس دارند. فست فودها به علت اینکه حاوی مقدار زیادی نمک هستند منجر به پرفشاری خون که یکی از عوامل خطر (ریسک فاکتورهای) ابتلا به دیابت است می شوند و با توجه به اینکه اغلب غذاها و به خصوص فست فودها خواه ناخواه دارای مقادیر بسیاری نمک و به عبارتی «نمک مخفی» هستند افراد باید از مصرف نمک اضافی خودداری کنند.

از این رو تغذیه سنتی ایرانی با توجه به اینکه شامل مصرف مواد غذایی از جمله میوه، سبزی و نان است و حاوی مقدار زیادی فیبر است، بهترین شیوه غذایی برای کنترل بیماریها محسوب می شود.

در همین راستا و برای فرهنگ سازی بین خانواده های آبادانی به مناسبت دهه مبارک فجر، مسابقه پخت غذاهای محلی و سنتی با حضور 300 نفر از بانوان این شهرستان آبادان  برگزار شد.

مسئول کمیسیون بانوان فرمانداری ویژه آبادان در مورد این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به لزوم فرهنگ سازی در خصوص شیوه صحیح سبک زندگی و استفاده از غذاهای سنتی در خانواده، چهار مسابقه پخت غذای محلی در سطح این شهرستان برنامه ریزی شده که یکی پس از دیگری با حضور خانواده ها به اجرا در خواهد آمد.

مهسا سادات محسنی فر افزود: در این جشنواره ها بانوان شرکت کننده غذاهای بومی و محلی منطقه را طبخ خواهند کرد که در پایان  سه نفر از برگزیدگان به جشنواره غذاهای استان معرفی خواهند شد.

محسنی فر یکی از اهداف این جشنواره های غذایی را آشنایی دانش آموزان و خانواده ها با غذاهای سنتی و محلی اعلام کرد و افزود: امروزه فست فودها و غذاهای پیش آماده در سبد غذایی خانواده ها جایگاه خاصی را تشکیل داده اند به همین دلیل و با حضور اعضای کمیسیون تصمیم  گرفته شد با  نگاهی جدی  به مسئله فست فودها و رویکردی جدید به غذاهای سنتی، نوشیدنی ها و شیرینی های محلی، محیط خانواده را هدایت  کنیم.

همچنین کارشناس آشپزی و داور این مسابقات گفت: غذا حکم مثلث را داردکه یک گوشه آن مزه و گوشه دیگر تزئین و چیدمان و گوشه بعدی، کیفیت غذا است.

اسدی ادامه داد: سالم بودن و کیفیت غذا برای ما بسیار مهم است و تزئین در غذا نیز سهم بسزایی دارد زیرا این گونه غذا به چشم می آیدکه افراد به خصوص بچه ها با میل و رغبت غذا را می خورند.

وی اضافه کرد: این مسابقه ۱۰۰ امتیاز دارد، ۲۰ امتیاز شامل مزه،۲۰ امتیاز چیدمان،۲۰ امتیاز کیفیت و۴۰ امتیاز برای زحمت افرادی که این غذا ها و شیرینیجات را تدارک دیدند، اختصاص دارد.

 رئیس اداره آموزش و پرورش آبادان نیز در این جشنواره به وجود فست فودهای مختلف در سبد خانواده ها شاره کرد و افزود: وجود فست فودهای مختلف بر جسم و شرایط بدنی انسان ها عوارض خاصی را ایجاد می کند از این رو بازگشت به غذاهای خوب و سنتی که هم مقوی وخوشمزه وسالم وبهداشتی هستندمی تواند رویکرد خوب فرهنگی باشد که به سلامت جامعه و نسل آینده کمک می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد