سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی احمدی نژاد از بیانیه شیخ الازهر که توسط مشاور این نهاد قرائت شد اظهار ناراضیتی کرد و تهدید کرد کنفرانس مطبوعاتی را ترک خواهد کرد. او در حالی که شیخ الشافعی در حال قرائت بیانیه بود به فارسی گفت: من رفتم.
برنامه های اولین روز سفر احمدی نژاد به قاهره با حاشیه های زیادی روبه رو بود.

به گزارش عصر ایران، احمدی نژاد دیروز سه شنبه، هنگام ورود به فرودگاه قاهره با استقبال محمد مرسی روبه رو شد.  احمدی نژاد در هنگام  استقبال رسمی در فرودگاه بارها دست خود را به علامت پیروزی (وی) بالا برد یا به تکان داد دست خود برای حاضران اقدام می کرد.

احمدی نژاد همچنین دیروز سه شنبه به محل نهاد دینی الازهر رفت و با شیخ الازهر دیدار کرد.


الازهر مصر در بیانیه ای در باره  این ملاقات اعلام کرد: شیخ احمد الطیب شیخ الازهر، مخالفت این نهاد را با گسترش تشیع در کشورهای اسلامی سنی مذهب اعلام کرد.
احمدی نژاد پس از دیدار و گفت و گو با شیخ الازهر، در کنفرانس مطبوعاتی با حضور مشاور ارشد شیخ الازهر با خبرنگاران صحبت کرد.

در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک، احمدی نژاد گفت که امیدوار است سفرش به مصر، آغازی برای دوره جدید میان دو کشور باشد. با این حال شیخ حسن الشافعی از مشاوران ارشد شیخ الازهر و رئیس مجمع زبان عربی گفت که ملاقات احمدی نژاد و شیخ الازهر به جلسه بحث و جدل درباره اختلافات مذهبی تبدیل شد. وی افزود: شیخ احمد الطیب معتقد بود که با وجود این اختلافات، این نشست مشترک در خدمت اهداف آن نیست.

شیخ الازهر همچنین از احمدی نژاد خواست برای توقف خون ریزی در سوریه تلاش کند در امور داخلی کشورهای جنوب خلیج فارس دخالت نکند و به بحرین به عنوان یک کشور برادر و عربی احترام بگذارد. سخنگوی الازهر همچنین گفت که در این دیدار دو طرف راه های برقراری وحدت را بررسی کردند اما توهین برخی به پیامبر اسلام و همسران ایشان، روابط میان دو کشور را مشوش می کند.

شیخ الازهر همچنین از رئیس جمهور ایران خواست مراجع دینی شیعه با صدور فتواهایی ، توهین به حضرت عایشه همسر پیامبر اسلام ، ابوبکر، عمر ، عثمان و بخاری را حرام و جرم اعلام کنند تا بتوان مسیر تفاهم میان دو طرف را نزدیک تر کرد.

در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی نیز احمدی نژاد از بیانیه شیخ الازهر که توسط مشاور این نهاد قرائت شد اظهار ناراضیتی کرد و تهدید کرد که کنفرانس مطبوعاتی را ترک خواهد کرد. او در حالی که شیخ الشافعی در حال قرائت بیانیه بودبه فارسی گفت: من رفتم.


موسوی رئیس سازمان حج و زیارت و مجتبی امانی حافظ منافع ایران در قاهره هم بارها در کنفرانس مطبوعاتی، سخنان مشاور الازهر را قطع کردند. موسوی در واکنش به اظهارات شافعی گفت این چیزی نبود که درباره آن توافق کردیم.

احمدی نژاد پس از قرائت بیانیه الازهر برخلاف وعده قبلی، بدون پاسخ دادن به سؤوالات خبرنگاران، الازهر را ترک کرد. سخنگوی الازهر گفت که شیخ الازهر رئیس جمهور ایران را نه به عنوان رئیس یک کشور نزدیک بلکه به عنوان یک دوست مورد استقبال قرار داد.

این اولین ملاقات یک رئیس جمهور ایران با شیخ الازهر است. الازهر بزرگترین و مهمترین نهاد دینی سنی در جهان است. این دیدار به درخواست احمدی نژاد برگزار شد.

روزنامه مصری الیوم السابع هم در این باره نوشت: کنفرانس مطبوعاتی احمدی نژاد و مشاور ارشد شیخ الازهر شاهد تنش بسیاری بود هنگامی که مشاور شیخ الازهر بر مخالفت مصری ها با توهین به صحابه پیامبر، شیعه کردن اهل تسنن در مصر صحبت می کرد باعث شد تا همراهان احمدی نژاد بارها سخنان مشاور شیخ الازهر را قطع کنند و از او بخواهند درباره وحدت اسلامی سخن بگوید.

یک منبع آگاه در الازهر هم درباره این کنفرانس مطبوعاتی گفته است که مشاور شیخ الازهر در کنفرانس مطبوعاتی اش با شفافیت و بدون تعارف هر آنچه را که در نشست دوجانبه گذشت بیان کرد.

احمدی نژاد هم در کنفرانس مطبوعاتی گفت که خدا را برای ملاقات با شیخ الازهر شاکر است و به مسائل مشترک پرداختند و از علمای الازهر و علمای اسلامی مصر دعوت کرد به ایران سفر کنند. مصر و ملت آن در قلب ایرانی ها هستند.

مشاور شیخ الازهر هم ضمن تاکید بر مخالفت مصری ها با هر اقدامی علیه ایران و ملت این کشور گفت: طرف شیعه باید به صحابه احترام بگذارد و از افرادی که برای شیعه کردن اهل تسنن فعالیت می کنند و به سفارت ایران رفت و آمد می کنند و به صحابه پیامبر اسلام و همسران ایشان تعرض می کنند اظهار تاسف می کنیم.

شماری از اعضای احزاب سلفی نیز در اعتراض به سفر احمدی نژاد به قاهره تجمع کرده اند و شعار می دادند که 4 نفر از آنها توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

جریان سلفی نیز گفته است که گروهی از وکلای دادگستری را برای دفاع از 4 نفر از افراد بازداشت شده در مقابل الازهر تشکیل داده است.قبل از این علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران هم در کمتر از دو ماه گذشته، شیخ الازهر نیز چنین ادعاهایی را مطرح کرد.

پرتاب لنگه کفش به سمت احمدی نژاد

احمدی نژاد پس از ملاقات با شیخ الازهر روانه مسجد سیده زینب و امام حسین شد و با شماری از مردم در این مساجد دیدار و گفتگو کرد. احمدی نژاد برای مردم حاضر در نزدیکی این دو مسجد و در حال عبور، علامت پیروزی را نشان می دادو آنها نیز با کف زدن و سوت زدن از او استقبال کردند.


  صحنه پرتاب کفش به سمت احمدی نژاد در قاهره

مسجد سیده زینب براساس برخی از روایت های اسلامی ، محل دفن حضرت زینب خواهر امام حسین امام سوم شیعیان است. مسجد امام حسین نیز براساس برخی از روایت ها ، محل دفن سر بریده این امام است.

احمدی نژاد همچنین قرار بود به بازدید از مسجد سیده نفیسه هم برود اما به دلیل کمبود وقت این برنامه را حذف و راهی اقامتگاه حافظ منافع ایران در قاهره شد تا علاوه بر حضور در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در نشستی با حضور سردبیران برخی از روزنامه های مصر دیدار کند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه هم گزارش داد که یک شهروند سوریه تلاش کرد احمدی نژاد را با استفاده از لنگه کفش مورد هدف قرار بدهد.

این حادثه در هنگام خروج احمدی نژاد از مسجد الحسین در قاهره روی داد.

مسجد الحسین قاهره

احمدی نژاد در هنگام خروج از مسجد امام حسین با جوان روبه رو شد که با لهجه سوری صحبت می کرد و می گفت: برادران ما را کشتید. وی در حالی که لنگه کفشش را در دست داشت تلاش کرد احمدی نژاد را مورد هدف قرار بدهد ولی نیروهای امنیتی مصر مانع از این اقدام شدند و جوان مهاجم را دستگیر کردند.

جوان مهاجم در حالی که چند متر با احمدی نژاد فاصله داشت لنگه کفش خود را به سمت رئیس جمهور ایران پرتاب کرد اما کفش او به یکی از محافظان احمدی نژاد برخورد کرد.


در هنگام حضور احمدی نژاد در مسجد نیز درگیری های شفاهی میان برخی از حاضران در مسجد روی داد. یکی از این افراد دست نوشته ای را داشت که بر روی آن نوشته شده بود "ادخلوا مصر ان شاء الله آمنین " (وارد مصر شوید ان شاء الله در امنیت خواهید بود) در حالی که فرد دیگری به او می گفت: برادران ما را می کشند و ما در این جا به آنها می گوییم وارد مصر شوید امنیت خواهید داشت.

همزمان با حضور احمدی نژاد در مسجد الحسین ، محمد مهدی عاکف مرشد سابق اخوان المسلمین نیز در مسجد حضور داشت دیدار کردند. شماری از رهبران گروه های شیعه مصر نیز با او دیدار کردند.


روزنامه مصری الاهرام هم نوشت: احمدی نژاد پس از ورود به مسجد سیده زینب، به روبوسی، احوالپرسی و در آغوش گرفتن یک به یک کارکنان مسجد پرداخت . او همچنین به روبوسی کودکان پرداخت که به همراه والدین خود در مسجد بودند. او در کنار ضریح ، سوره فاتحه خواند و دقایقی گریه کرد.

 

واکنش رسانه های غربی به حوادث اخیر ایران

بازداشت سعید مرتضوی ؛ ادامه ی "جنگهای چریکی سیاسی" دولت ایران!

لوموند می نویسد تحولات چند روز اخیر در ایران نشان میدهد که جناحهای درونی دولت ایران، هرگز، حتی در بدترین دوران نزاع میان اصلاح طلبان و اصولگرایان، با چنین خشونت و آنهم آشکارا، با هم به درگیری نپرداخته بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


یک روزنامه فرانسوی بازداشت سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی ایران را بخشی از "جنگهای چریکی سیاسی" در درون دولت ایران، میان طرفداران و مخالفان رئیس جمهور این کشور توصیف می کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ "لوموند" نگاهی دارد به بازداشت سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی ایران و از نزدیکان محمود احمدی نژاد که روز گذشته به زندان اوین منتقل شد.

این روزنامه فرانسوی این بازداشت را بخشی از "جنگهای چریکی سیاسی" در درون دولت ایران، میان طرفداران و مخالفان رئیس جمهور این کشور توصیف می کند و می نویسد سعید مرتضوی کسی است مدتی سرپرستی بازداشتگاه کهریزک را بعهده داشت.

لوموند در ادامه می نویسد احتمال دارد سعید مرتضوی رسما بدلیل پرونده مربوط به این اتفاقات تاسفبار کهریزک بازداشت شده باشد .

این روزنامه در عین حال می نویسد: البته این هم غیر ممکن نیست که بازداشت او با درگیریهای لفظی روز یکشنبه گذشته در مجلس ایران میان محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران مربوط باشد.

لوموند می نویسد تحولات چند روز اخیر در ایران نشان میدهد که جناحهای درونی دولت ایران، هرگز، حتی در بدترین دوران نزاع میان اصلاح طلبان و اصولگرایان، با چنین خشونت و آنهم آشکارا، با هم به درگیری نپرداخته بودند.

چنین درگیری هایی در ایران بی سابقه است

یورو نیوز نوشت: محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که در مصر است با انتقاد شدید از بازداشت سعید مرتضوی آن را حرکتی «زشت» توصیف کرد و گفت که پس از بازگشت از این سفر این موضوع را پیگیری می کند.
 
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی و از متحدان نزدیک محمود احمدی نژاد دوشنبه شب بازداشت شد.
 
خبرگزاریهای ایران دلیل احتمالی بازداشت مرتضوی را نقش او در آنچه «بازداشتگاه کهریزک» خوانده شده است، عنوان کرده اند، اما زمان این بازداشت از دید بسیاری از تحلیلگران حاکی از نشانه دیگری از درگیری های جناحی است که در روزهای اخیر به طور بی سابقه ای علنی شده است.
 
محمود احمدی نژاد پس از این که زیر بار فشارهای مجلس برای کنار گذاشتن سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی نرفت، روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی، برادر علی لاریجانی، رئیس مجلس را به فساد مالی متهم کرد.
 
به نوشته یورو نیوز، سعید مرتضوی، معروف به "قاضی مرتضوی” طی دهه هفتاد خورشیدی در مقام قاضی دادگاه مطبوعات دهها روزنامه و نشریه را تعطیل کرد. نقش او در مقام دادستان تهران، سمتی که تا سال ۱۳۸۸عهده دار آن بود، با پرونده کهریزک به اوج خود رسید. تکلیف این پرونده که آقای مرتضوی یکی از متهمان اصلی آن است، هنوز مشخص نشده است.

 

در سند رسمی ناتو ،استان سیستان و بلوچستان از ایران جدا شده و نام آن دولت اسلامی ماریچا (Islamic State of MARICHA) است و پایتخت آن چاربهار (Char Bahar) نام دارد.

به گزارش مشرق ، یک سند منتشر شده توسط ناتو نشان می دهد این سازمان نظامی برای آموزش، شبیه سازی وقایع و آماده سازی نیروهای خود برای عملیات نظامی از نقشه ایران استفاده می کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در گزارش خود با عنوان "چگونگی بهبود اهداف: سنجش کارایی اقدامات مرتبط با نفوذ در نگرش‌ها و رفتار افراد" بخشی را با عنوان بسته توجیهی دولت اسلامی ماریچا قرار داده و پرچم این کشور را که دقیقا در استان سیستان و بلوچستان ایران است ترسیم کرده است.


پرچم دولت اسلامی ماریچا


نقشه دولت ماریچا در استان سیستان و بلوچستان ایران

نکته جالب توجه آن است که نامهای دیگر کشورها در نقشه نامهای واقعی بوده و فقط نام این بخش از ایران تغییر یافته است.


همانطور که در عکس مشاهده می شود زبان افراد این کشور خیالی فارسی و عربی اعلام شده و پایتخت آن شهر چاربهار( بسیار شبیه چابهار) عنوان شده است. همچنین در این سند تاکید می شود این کشور از دولتی با نام کوراس KURAS  در سال 1992 جدا شده است. در واقع کوراس نامی است که این سند به ایران اطلاق می کند و به نظر می رسد از نام خراسان گرفته شده است.


در ادامه این گزارش با متن و محتوای این گزارش ناتو آشنا می شوید:


وقتی نیروهای ناتو سال گذشته در لیبی برای سرنگونی قذافی مداخله کردند، طراحان نظامی از این مسئله آگاه بودند که یکی از جبهه‌های مهم این درگیری نه جنبه نظامی، بلکه جنبه ایدئولوژیک آن است: توجیه مشروعیت اقدام این پیمان، هم برای لیبیایی‌ها و هم مخاطبان گسترده بین‌المللی. چارچوب ارتباطات استراتژیک برای عملیات ناتو به مسئولان این سازمان خاطرنشان می‌کند: مدیریت محیط اطلاعاتی برای فهماندن تلاش‌های این سازمان به مخاطبان و در نهایت جلب حمایت آنها، از اهمیت بسزایی برخوردار است. ناتو به منظور اطمینان یافتن از این حمایت می‌بایست "از طیف گسترده‌ای از توانمندی‌های اطلاعاتی و ارتباطی" برای یکپارچه ساختن پیام‌های خود استفاده کرده و برای مقابله با ارائه اطلاعات گمراه کننده احتمالی و جلب حمایت عمومی عمومی، افکار را مدیریت و کنترل کند.

برای مخاطبان بین‌المللی این به معنای بیان و ابلاغ تعهد، مشروعیت و عزم ناتو و آمادگی مواجهه با انتقاد از سیاست‌های نظامی آن است. این چارچوب به سخنگوی ناتو پیشنهاد می‌کند: در صورتی که درباره تلفات غیرنظامیان از وی سوال شد، در پاسخ صریحاً به این نکته اشاره کند که این سازمان حداکثر تلاش خود برای هدف قرار دادن دقیق اهداف نظامی صرف و ممانعت از هدف قرار گرفتن غیرنظامیان را انجام می‌دهد. همچنین پیشنهاد شده در صورتی که درباره پذیرش ناتو در افکار عمومی جهان عرب از وی سوال شود؛ در پاسخ، ضمن تاکید بر مبنای قانونی این عملیات و تایید آن از سوی جامعه بین‌المللی ( از جمله اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس ) بر این مسئله پافشاری کند که "ناتو به طور قانونی در حمایت از مردم لیبی وارد این جنگ شده است."

اما برای مخاطبان لیبیایی، ارتباطات استراتژیک شامل تولیدات رسانه‌ای برای نفوذ در وفاداران به قذافی و ترغیب آنها به کنارگذاردن سلاح‌های خود و متوقف ساختن کشتار غیرنظامیان است. در اعلامیه‌هایی که حوالی ماه اوت سال 2011 در طرابلس پخش شد، خطاب به نیروهای ارتش لیبی گفته شده که "بسیاری از افسران و پرسنل ارتش از اجرای دستورات قذافی سرباز زده و از جنگ علیه غیرنظامیان بی‌گناه اجتناب ورزیده‌اند." یک طرف این اعلامیه‌ها که آرم ناتو نیز بر آن نقش بسته است، سربازان را به پیوستن به مخالفان به منظور ساختن آینده‌ای روشن و آرام برای لیبی ترغیب می‌کند. در روی دیگر اعلامیه‌های مذکور، عکسی از یک پهپاد نشان داده شده که بر فراز یک تانک در پرواز بوده و آن را در دوربین خود هدف‌گیری کرده است. علاوه بر این، پیمان آتلانتیک شمالی [در طول عملیات خود] برای علاقمندان به رادیو در اروپا و در ایالات متحده نیز برنامه‌های رادیویی پخش می‌کرد. در این برنامه‌ها نیروهای لیبیایی به ترک خودرو‌های خود و فرار از جنگ ترغیب می‌شدند: ناتو قصد کشتن شما را ندارد؛ ولی چنانچه به عملیات، نقل و انتقالات، حفظ یا ماندن در هرگونه وسیله نظامی ادامه دهید، از سوی نیروهای این سازمان هدف قرار خواهید گرفت.

فهم ارتباطات استراتژیک

مجموعه اسنادی که تازه به دست آمده، رهنمودهای کاملی را برای روند آموزشی ناتو در زمینه فعالیت‌های مربوط به ارتباطات راهبردی ارائه می‌دهد. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به دیپلماسی عمومی، امور(روابط) عمومی، عملیات اطلاعاتی و عملیات روانی اشاره کرد. این اسناد برای شرکت کنندگان در دوره آموزشی ناتو تهیه شده و ضمن توضیح نظریه اصلی در پس ارتباطات راهبردی، نمونه‌های عملی از کاربرد آن در برخی از درگیری‌های اخیر ( در لیبی و افغانستان ) را ذکر کرده است. این فعالیت‌ها در زمینه ارتباطات راهبردی، برای کمک "مستقیم و موثر به اجرای موفقیت آمیز اقدامات، وظایف و عملیات ناتو" وعلاوه بر این، به منظور "نفوذ در برداشت، نگرش و رفتار مخاطبان موردنظر ... با هدف دستیابی به اهداف نظامی و سیاسی در نظرگرفته شده است." خط مشی ناتو در رابطه با ارتباطات راهبردی هدف این عملیات را تشریح می‌کند:

امروزه، محیط اطلاعاتی دارای ویژگی‌هایی چون چرخه خبری بیست و چهار ساعته، ظهور شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، در هم تنیدگی مخاطبان در ملل عضو پیمان ناتو و ورای آن است؛ این موضوع مستقیماً بر طرز تلقی مخاطبان حساس از اقدامات ناتو تاثیر می‌گذارد. میزان موفقیت عملیات و سیاست‌های ناتو به این برداشت‌ها مرتبط است و از تاثیری مستقیم بر آن برخوردار است. پیمان آتلانتیک شمالی می‌بایست با استفاده از مجاری مختلف ( از جمله رسانه‌ها مرسوم، رسانه‌های اینترنتی و مشارکت عمومی ) در ایجاد آگاهی، مفاهمه و حمایت از تصمیمات و عملیات خود تلاش کند.

نمونه اعلامیه مربوط به عملیات روانی که از سوی نیروهای ناتو در خلال عملیات "حامی متحد"[1] در لیبی پخش شده است.

مفهوم نظامی ارتباطات راهبردی ناتو اعلام می‌دارد: از آنجایی که "ارتباطات راهبردی، فعالیتی فرعی به شمار نرفته و می‌بایست جزو ذاتی طرح‌ها و اجرای تمامی عملیات و اقدامات نظامی در نظر گرفته شود؛ هدف، گنجاندن آن در بطن تمامی سطوحِ خط مشی، برنامه‌ریزی و اجرای [دستورات] نظامی است.

ارتباطات استراتژیک در سطح سیاسی شامل دیپلماسی عمومی و امور عمومی است که این کارکردها به منظور انتقال واقعیت‌ها و اطلاعات به مردم - ضمن حفظ اعتبار و پذیرفتاری - است. بنا به تعریف "دستورالعمل عملیات فرماندهی ائتلاف در زمینه امور عمومی"[2] ناتو: میزان حمایت عمومی از وظایف و ماموریت‌های نیروهای ناتو به طرز تلقی عمومی از اهمیت این اتحاد برای صلح و امنیت بین‌المللی بستگی دارد. اگر از منظر محتوا به این قضیه نگریسته شود، دستورالعمل امور عمومی خاطرنشان می‌سازد که: جلب حمایت بیشتر از این پیمان از طریق حفظ و کسب اعتبار، از جمله پیامدهای این کارکرد محسوب می‌شود. راهبرد ناتو برای دیپلماسی عمومی در سال 2010 مقرر می‌دارد که: هدف اصلی کنش‌‌های ارتباطی، بیان و انتقال ارزش‌هایی است که ناتو برای دستیابی به آن شکل گرفته و نخستین و برجسته‌ترین آن، اصل همبستگی ائتلاف به شمار می‌رود و این ارزشها می‌بایست به نحو بارزی در فعالیت‌های امدادرسانی و ارتباطی ناتو ( و به ویژه در برابر نسل جوان ) به نمایش گذاشته شود.

نمودار ترسیم کننده ارتباط میان اجزای مختلف فعالیت‌های ناتو در زمینه ارتباطات استراتژیک

در سطح نظامی نیز، ارتباطات راهبردی دربرگیرنده تمامی موارد از عملیات روانی گرفته تا نبرد الکترونیک است. عملیات فریب[3]، عملیات [در] شبکه‌های رایانه‌های و حتی مشارکت با رهبران محلی، تماماً در مقوله عملیات اطلاعاتی دسته‌بندی می‌شود. در "کتاب مرجع عملیات اطلاعاتی فرماندهی استراتژیک دوجانبه" ناتو با در نظرگرفتن مسائل پیچیده محیط امنیتی جهان که مستلزم توجه و یکپارچه ساختن سازه‌های اطلاعاتی در تمامی روندها – تحلیل، طرح، اجرا و ارزیابی – است؛ عملیات اطلاعاتی مهمترین مورد در میان عملیات‌های مدرن قلمداد شده است: به دلیل اهمیت کلِّ محیط اطلاعاتی در تعیین پیامدهای جنگ، لازم است تا تمامی تصمیم گیرندگان در تمامی مواقع، به خوبی از نتایج ( احتمالی ) اقدامات خود در این محیط آگاه باشند: این مسئله تنها درباره کنش‌های عمدی و حساب شده در استفاده از اطلاعات - از طریق ابزار ارتباطی - نیست، بلکه حاصل پیوند گفتار و کردار است که منتج به نتیجه نهایی می‌شود.

اسناد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در زمینه ارتباطات راهبردی، به اهمیت روزافزون نقش طرز تلقی افراد و اطلاعات در تعیین نتایج اقدام نظامی اذعان می‌کند. در خط مشی عملیات روانی ناتو در سال 2003 آمده است: به کارگیری هرکدام از عناصر "قدرت افکنی"[4] به ویژه عناصر نظامی همیشه از جنبه روانی نیز برخوردار بوده است. این تاثیرات روانی چیز جدیدی نیست؛ ولی به دلیل ظهور و رواج تکنولوژی‌های نو و رسانه‌های اجتماعی، اثرات گسترده‌تری نیز پیدا کرده است:

از عملیات روانی در طول تاریخ برای تحت تاثیر قرار دادن نگرش و رفتار افراد، رهبران و رابطان اصلی استفاده شده است. فشردگی و فراگیر بودن و اهمیت محیط اطلاعات امروزی در جهان، در کنار دخالت ناتو در عملیات واکنش به بحران[5] که در ماده 5 این پیمان ذکر نشده – اهمیت و نیاز به عملیات روانی را به شدت افزایش داده است. در عصر اطلاعاتی حاضر، ناتو می‌بایست برای عملیات در زمان طولانی و در موقعیت‌هایی که رسانه‌های بومی و پیشرفته امروزی برای تحت تاثیر قرار دادن تلقی مخاطبان محلی رقابت می‌کنند، خود را آماده سازد. سازمان، دولت یا ارگانی که بتواند طرز تلقی افراد از بحران یا درگیری را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد ( و به ویژه برداشت مخاطبان خاصی را مدیریت کند ) با احتمال موفقیت بیشتری نیز روبرو است. عملیات روانی برای انتقال و بیانِ اطلاعات و شواهدی منتخب به دولت‌ها، سازمان‌ها، گروه‌ها یا افراد و با هدف تحت تاثیر قرار دادن احساسات، نگرش‌ها، انگیزه‌ها، برداشت‌ها، استدلال‌ها و در نهایت رفتار و تصمیمات آنها انجام می‌شود.

برای دستیابی به نتایج دلخواه، ارتباطات استراتژیک مستقیماً در روند طرح‌ریزی، تعریف اهداف و استراتژی‌های همه‌ جانبه ناتو - برای اعمال نفوذی که قرار است در حمایت از یک عملیات صورت گیرد - ادغام شده است. چارچوب ارتباطات راهبردیِ عملیات‌های ناتو توسط کارگروهی در ستاد ناتو ایجاد می‌شود تا از هماهنگ بودن تمامی جنبه‌های ارتباط ( از سطح دیپلماتیک گرفته تا عملیات اطلاعات نظامی در حال انجام ) در چارچوب یک روایت واحد اطمینان حاصل شود. دستورالعمل جامع برنامه‌ریزی ناتو پس از بررسی نتایج و اهداف استراتژیک نظامی و راهبردی سازمان آتلانتیک شمالی برای طراحان نظامی مقرر می‌دارد تا ضمن ارزیابی اثرات اقدام نظامی در محیط اطلاعاتی موجود، روایت‌ها، درونمایه‌ها و پیام‌های اصلی را برای مخاطبان ایجاد کنند.

ارتباطات راهبردی براساس درک خود از چشم‌اندازهای گوناگون و جانبداری مخاطبان مختلف، می‌بایست روایتی غالب و پرطنین ایجاد کند که بتوان مضامین و پیام‌های اصلی را بر آن بنا کرد. ارتباطات استراتژیک پس از آن می‌بایست موضوعات و پیام اصلی را بسته به شرایط استراتژیک، در نظرگرفتن [میزان] پذیرش مخاطبان، آسیب‌پذیری و استعداد ایجاد آن نسبت به مسائل تاریخی، فرهنگی و مذهبی مختلف اصلاح کند.

این مدیریت همچنین به طراحان فوق‌الذکر توصیه می‌کند تا سازوکارهای مورد نیاز برای در نظر گرفتن مسائل راهبردی و یا دارای اهمیت سیاسی ( مانند تلفات غیرنظامیان ) را تعیین و ایجاد کنند تا از صدمه دیدن سریع اعتبار ناتو در صحنه نبرد و یا حتی در جامعه بین‌المللی جلوگیری شود. جلب حمایت بیشتر افراد از اقدامات ناتو مستلزم دخالت و شرکت دیگر بازیگران، رهبران فکری و نخبگان بین‌المللی دیگر است که می‌توانند در چنین رویکردی از طریق یک استراتژی مشارکت هماهنگ در تمامی سطوح و در چارچوب گروه محلی، منطقه ای و بین‌المللی گسترده‌تر- ادغام شوند.

بیان درگیری‌ها

بررسی چارچوب‌های ارتباطات راهبردی ناتو در چندین درگیری اخیر، نمونه‌های ملموسی از تلاش این سازمان برای ایجاد و حفظ روایت مطلوب برای اهداف نظامی و سیاسی خود ارائه می‌دهد. در این چارچوب که از سوی دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی امضاء شده و در اختیار نمایندگان دیپلماتیک کشورهای متحد درگیر در جنگ قرار گرفته، پیام اصلی و مضامین حمایتی گوناگون برای تقویت روایت ایجاد شده از سوی ناتو تشریح شده است.

برای مثال، چارچوب ارتباطات راهبردی سال 2011 برای افغانستان، به موضوعاتی چون عزم و پایداری و شتاب برای حفظ حمایت بین‌المللی و افغان‌ها از ادامه این ماموریت تاکید می‌کند. چارچوب ارتباطات استراتژیک برای مداخله ناتو در لیبی نیز ضمن مدیریت انتظارات و تاکید بر ارائه کمک‌های بشردوستانه، بر مشروعیت و این مسئله که "ناتو تحت دستور قانونی و آشکار بین‌المللی و در هماهنگی با گروه تماس لیبی و با حمایت منطقه‌ای گسترده عمل می‌کند" اصرار می‌ورزد.

درگیری/ عملیات

پیام اصلی ارتباطات استراتژیک

مضامین ارتباطات راهبردی

افغانستان

این ماموریت برای حفظ امنیت مشترک کشورهای عضو ضروری است. استراتژی ما دقیق، تعهد بلند مدت ما مستحکم و با همکاری شرکای افغانی‌ خود موفق خواهیم بود.

پایداری، حفظ شتاب، مشارکت، نقش اصلی افغان‌ها

مقابله با دزدان دریایی

ناتو در پاسخ به تقاضای سازمان ملل برای حفاظت از امنیت مسیر‌های تجارت دریایی و ناوبری بین‌المللی، متعهد به واکنش مشترک برای مقابله با دزدان دریایی در سواحل شاخ آفریقا است.

حساسیت متقابل و تعهد ناتو، همکاری، ظرفیت‌سازی، واقع‌گرایی

کوزوو

ناتو متعهد به ایجاد محیطی امن در کوزوو مطابق با قانون است.

تعهد، اعتماد و اطمینان، همکاری، ظرفیت‌سازی و مهیا ساختن شرایط

لیبی

عملیات ناتو در حمایت از قطعنامه‌های شماره 1970 و 1973 شورای امنیت سازمان ملل و به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده بین‌المللی صورت گرفته است. تمامی اعضای ناتو متعهد هستند تا ضمن اجرای مسئولیت خود تحت قطعنامه شورای امنیت، برای متوقف ساختن خشونت‌ها علیه مردم لیبی و در پشتیبانی از خواست مشروع آن‌ها تلاش کنند.

مسئولیت‌پذیری، مشروعیت و پشتیبانی، تعهد، پایداری، همکاری و واقع‌گرایی، ناتو به عنوان مدیر بحران

در این میان، سخنگوی این سازمان با تقویت روایت‌هایی که از سوی مسئولان ناتو تصمیم‌گیری شده و واکنش به اطلاعات گمراه کننده، در اجرای چارچوب ارتباطات راهبردی نقشی مهم ایفاء می‌کند. فایلی تصویری ( با اهداف آموزشی برای ارائه رهنمودها به سخنگوی ناتو در افغانستان ) چگونگی "کنترل محیط رسانه‌ای خود" با پیشبرد پیام‌های "تبلیغاتی" حامی اهداف ارتباطات استراتژیک در جنگ را تشریح می‌کند.

این فایل مسائلی ظاهری مانند ژست و کنترل حرکات دست را برای سخنگو فهرست کرده و حتی استفاده از اصطلاحاتی ربطی[6]، از جمله "نخست اجازه دهید بگویم..." یا "مسئله اساسی در اینجا عبارت است از..." را برای یادآوری پیام تبلیغاتی سخنگو به مصاحبه کنندگان پیشنهاد کرده است. فایل مذکور همچنین چگونگی منحرف شدن از سوالات دشوار پیرامون موضوعاتی مانند تلفات غیرنظامیان را آموزش می‌دهد: چنانچه درباره مسئولیت ناتو در قبال تعداد زیادی تلفات غیرنظامیان سوال شود، پیشنهاد شده که سخنگو با اشاره به تلاش ناتو برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان و با ذکر این نکته که: "از طریق اقدامات مختلفی از نیروهایمان درخواست کرده‌ایم تا در خلال عملیات، از خود خویشتن‌داری دلیرانه‌ای نشان دهند." به این سوال واکنش نشان دهد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی حتی چارچوبی برای ارزیابی تاثیر اقدامات خود در زمینه نفوذ در [افکار] افراد ایجاد کرده است. ناتو در فاصله زمانی سه ساله ( از سال 2007 تا سال 2010 ) چندین گروه تحقیقاتی – که افرادی از ایالات متحده، انگلستان، بلژیک، هلند، سوئد و آلمان عضو آن بوده‌اند – را برای صورت‌بندی برنامه‌ای با هدف سنجش کارایی اقدامات مرتبط با ارتباطات استراتژیک ( به منظور نفوذ در مخاطبان مورد نظر ) تشکیل داده است. این گروه‌ها، گزارشی در سال 2011 با عنوان: "چگونگی بهبود اهداف: سنجش کارایی اقدامات مرتبط با نفوذ در نگرش‌ها و رفتار افراد" را منتشر کرد که اقدامات ناتو برای تعیین موفقیت یا ناکامی چنین فعالیت‌هایی در دستیابی به نتایج مطلوب را مورد ارزیابی قرار می‌داد. تمامی عملیات نظامی ( از جمله کارکردهای ارتباطی ) در جهت درک نتیجه‌ای خاص که می‌تواند "عینی، مربوط به شیوه نگرش و یا رفتاری" باشد، تطبیق یافته است. این گزارش به دنبال ایجاد روشی برای کنترل رسانه‌ها، انجام تحقیق و تایید کارآمدی عملیات نفوذ از طریق مشاهده و بررسی شواهد تاثیرگذار خاص و قابل شمارش است. این نشانه‌ها به تشخیص دستیابی به اهداف مورد نظر و یا عدم حصول نتیجه و تهیه بازخورد برای طرح‌ریزی عملیات آتی کمک می‌کند. مطالعه و اجرای ارتباطات راهبردی اکنون به جزء ضروری عملیات نظامی ناتو (به عنوان وسیله‌ای برای نفوذ در افراد، هم در صحنه نبرد و هم خارج از آن ) تبدیل شده است. از آنجایی که توسعه دکترین کنترل طرز تلقی افراد بیش از پیش پیچیده شده، توانایی افراد برای تشخیص واقعیت و تصمیم‌گیری نیز به طور روزافزونی دشوار شده است. بنا به دکترین مشترک ائتلاف در زمینه عملیات اطلاعاتی ناتو، محیط اطلاعاتی جایی است که انسان‌ها و سیستم‌های خودکار، اطلاعات را مشاهده، جهت‌گیری و براساس آن تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند. از این رو محیط اطلاعاتی، حوزه اصلی تصمیم‌گیری است. وقتی دولت‌ها یا ارتشیان هدف بنیادین خود را نه کنترل و فریب ساده دشمن، بلکه جلب حمایت افرادی که سرمایه و سرپرستی خود را در اختیار دشمن گذاشته‌اند، قرار می‌دهد، تشخیص واقعیت جنگ برای رهبران غیرنظامی و به طور کلی برای عموم افراد به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. این مسئله به طور موثری مشارکت دموکراتیک آنها در ادامه جنگ - که پول، شهرت و حتی جان آن‌ها در گرو آن است - را ناممکن می‌سازد.


برای مطالعه سند ناتو برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی اینجا کلیک کنید.

نمونه‌ای از ماتریکس نتایج که از آن در طرح‌ریزی و ارزیابی عملیات روانی و دیگر فعالیت‌های مرتبط با نفوذ در افراد استفاده می‌شود.این جدول در گزارش مطالعاتی محدود ناتو در سال 2011 باعنوان "چگونگی بهبود اهداف: سنجش کارایی اقدامات مرتبط با نفوذ در نگرش‌ها و رفتار افراد" ارائه شده است.

هدف کلی: توسعه و بازسازی

نتایج ( که توسط هسته طرح‌های مدیریت عملیات تعریف شده ): کاهش وابستگی اقتصاد محلی به مواد مخدر

نشانه‌های تاثیر

تعداد کشت کنندگان مواد افیونی که کاشت آن را متوقف کرده‌اند.

آغاز طرح

کاهش 50 درصدی کشت‌ کنندگان مواد مخدر تا پایان سال بعد

روش جمع‌آوری داده‌ها

داده‌های مربوط به سازمان‌های غیردولتی، سازمان ملل، تحقیق و اطلاعات انسانی

زمان

جمع‌آوری داده‌ها در فواصل زمانی دو ماهه تا پایان سال بعد

جمعیت نمونه

تمامی کشاورزان ولایت X (کشت‌کنندگان مواد افیونی و دیگر محصولات)

امتیازات روش جمع‌آوری داده‌ها در این موقعیت ویژه

به دلیل کسب اطلاعات از منابع خارجی، تاثیر منابع مالی ناچیز است.

معایب روش ‌جمعآوری داده‌ها در این موقعیت ویژه

کنترل اندکی بر کیفیت و قابل اعتماد بودن داده‌ها وجود دارد (اگرچه این امر به واسطه استفاده از چندین منبع مختلف تا حدودی مرتفع می‌شود.

روش‌(های) تحلیل

آمار توصیفی، جداول متقاطع (مربع کای)، تست تی، چنانچه برای مثال در ولایت‌های دیگری، نوع دیگری از مداخله صورت گرفته یا اصلا صورت نگرفته است.

اقدام تاکتیکی (مداخله)

تامین بذر دیگر غلات برای کشاورزان و پیشنهاد حمایت از تغییر کشت (به عنوان مثال، ارائه آموزش چگونگی کاشت دیگر محصولات.

نشانه کارآمدی

· مقایسه تعداد کشت‌ کنندگان قبلی مواد افیونی که در حال حاضر محصولات پیشنهادی را کشت می‌کنند، نسبت به کشاورزانی که دیگر مواد افیونی را کشت نکرده ولی محصولات دیگری را غیر از بذرهای پیشنهادی پرورش می‌دهند.

· مقایسه تعداد کشاورزان پرورش دهنده محصولات پیشنهاد شده که بذر آن را مستقیما از ناتو دریافت کرده‌اند، نسبت به کشاورزان پرورش دهنده محصولات پیشنهادی که بذر آن را از منابع دیگری دریافت کرده‌اند.

عوارض ناخواسته اقدامات مرتبط با عملیات روانی (مطلوب و نامطلوب)

احتمال دارد کشاورزان تنها برای فروش این بذرها را در بازار سیاه آن را پذیرفته‌اند و همچنان به کشت مواد افیونی ادامه می‌دهند.



 

گزارش ویژه مشرق/
اذیت و آزار مسلمانان ساکن دنیای غرب تنها بخشی از اهداف پروژه اسلام هراسی است. جلوگیری از اقبال عمومی به اسلام به خصوص در آمریکا و نیز تشدید فعالیت گروه های تندروی ضد اسلامی برای حمایت از اسرائیل از دیگر اهداف پروژه های اسلام هراسی در دنیای غرب است.
گروه گزارش ویژه مشرق؛  اذیت و آزار مسلمانان ساکن دنیای غرب تنها بخشی از اهداف پروژه اسلام هراسی است. جلوگیری از اقبال عمومی به اسلام به خصوص در آمریکا که بیشترین تعداد گروندگان به اسلام در این کشور را جوانان تشکیل می دهند و نیز تشدید فعالیت گروه های تندروی ضد اسلامی برای حمایت از اسرائیل به عنوان خط مقدم جبهه مبارزه با دنیای اسلام از دیگر اهداف پروژه های اسلام هراسی در دنیای غرب است. سال 2012 برای مسلمانان ساکن غرب سال پر از اهانت و آزار و عدم امنیت بود. تا جایی که چندین نهاد بین المللی در این مورد تذکراتی به برخی دولت ها دادند.


تظاهرات ضد اسلامی در اروپا

 جالب توجه است که وقتی در کشوری اسلامی همچون ایران برای پیروان برخی از "فرقه¬های ضاله¬ی من-درآوردی" که هیچ جایی در تاریخ ادیان الهی ندارند و فریب خوردگان آن ها همچون جاسوسان عقیدتی برای دشمنان کشور عمل می کنند؛ محدودیتی پیش می آید جنجال رسانه ای بزرگی در دنیای غرب به راه افتاده و برای نعش تکه پاره شده حقوق بشر غربی در ایران نوحه سرایی جانسوزی راه می افتد.

اما با وجود آزار روزانه مسلمانان در دنیای غرب که به شکل حمله، تمسخر، تهدید، تحت نظر نگه داشتن و برهم زدن اجتماعات آنها انجام می گیرد؛ اتفاق خاصی نیافتاده و حقوق بشر غربی حداکثر به صدور چند گزارش و هشدار که ضمانتی هم ندارند بسنده می نماید. در این گزارش مواردی از جنون مسلمان آزاری در دنیای غرب را بررسی می کنیم.
 

شهرهای اروپا پر از پلاکاردهایی حاوی پیام های ضد اسلامی است.
   
ژانویه 2012
اسلام هراسی و مسلمان آزاری در دنیای غرب به یک برگ برنده سیاسی تبدیل شده است. در ژانویه 2012 درحالی که مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا وارد مرحله تازه ای شده بود؛ رقیبان جمهوری خواه اوباما بر حجم شعارهای ضد اسلامی خود افزودند. "گینگریج" و "میت رامنی" دو نامزد تندروی جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری اظهارات توهین آمیزی علیه مسلمانان مطرح کردند. با این که اوباما تلاش می کرد یک چهره چند فرهنگی از آمریکا به نمایش بگذارد اما در همان حال سیاست های اسلام ستیزانه در دولت او افزایش یافته بود.


جمهوری خواهان حملات رسانه ای شدیدی علیه مسلمانان سازماندهی می کنند.

همچنین در ژانویه ۲۰۱۲ میلادی فاش شد که اداره پلیس نیویورک در سال ۲۰۱۱ از فیلم مستند ضد اسلامی با نام «جهاد سوم» به عنوان فیلم آموزشی برای نیروهایش استفاده کرده است. در این ویدئو که برای آموزش بیش از ۱۵۰۰ نفر از نیروهای ضد تروریستی پلیس نیویورک استفاده شده بود مسلمانان به عنوان افرادی خشونت‌ طلب و افراط گرا به تصویر کشیده شده بودند.


جهاد سوم: باید با مسلمانان همچون خشونت طلب ها مبارزه کرد.


فوریه 2012
در سال 2012 مسلمان آزاری در دنیای غرب چیزی در حد جنایات رخ داده رد طی جنگ جهانی دوم دیده شد. در ماه فوریه عبدالعلیم موسی امام جماعت مسجد الاسلام در پایتخت آمریکا طی اظهار نظر بی سابقه ای از شدت آزار مسلمانان شکایت کرد و دولت آمریکا را متهم به ماموریت دادن به جاسوسان برای کنترل جامعه مسلمانان آمریکا نمود و گفت: «سرکوب مسلمانان در امریکا شبیه رفتار بدی است که یهودیان در دوره آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰ متحمل شدند.

این فضایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. این شرایط محیطی است که ما در حین ادای فرایض اسلامی‌ با آن روبرو هستیم. این شرایط سوء ظن و بدبینی را بر جامعه‌ای که مسلمانان در آن زندگی می‌کنند؛ حاکم کرده است. بسیاری از مهاجران جدید که به آمریکا می ‌آیند از همان ابتدای ورود استخدام می‌ شوند تا به مساجد بروند و برای دولت جاسوسی کنند. درحقیقت، به نظر می ‌رسد که دولت در تلاش برای وارد کردن جاسوس از کشورهای ما برای نفوذ در میان جنبش‌ ها و گروه ‌ها و سازمان ‌های مسلمانان است».


عبدالعظیم موسی: رفتار آمریکایی ها مانند رفتار نازی هاست.


آوریل 2012
چشم اروپا در برخورد با اکثر پدیده ها به نوعی به سوی آمریکاست. با توجه به جو ضد اسلامی حاکم بر آمریکا اروپا نیز نمی توانست خود را از این "رفتارهای متمدنانه غربی" به دور نگه دارد. با توجه به شدت گرفتن حملات علیه مسلمانان در اروپا، در ماه آوریل سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی درباره وضعیت جوامع اسلامی در کشورهای اروپایی تایید کرد که مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی با انواع تبعیض و برخوردهای منفی مواجه هستند.

این سازمان در این گزارش تاکید کرد که دولت های اروپایی باید تلاش بیشتری برای حل و فصل پیش داوری ها و برخوردها علیه مسلمانان به عمل آورند؛ چرا که این برخوردها به تبعیض و بی عدالتی علیه مسلمانان به ویژه در بخش های اشتغال و آموزش منجر می شود.


اروپا باید از یارده سپتامبر آمریکا درس بگیرد!

 عفو بین الملل در گزارش ماه آوریل خود مشخصا به وضعیت مسلمانان در بلژیک، فرانسه، هلند، اسپانیا و سوییس اشاره کرده و موارد متعددی از تبعیض در این کشورها از جمله ممنوعیت حجاب و ساختن اماکن مذهبی توسط مسلمانان را تایید کرد. این گزارش حاکی از آن بود که فرصت های شغلی از زنان مسلمانی که حجاب دارند دریغ می شود و دختران مسلمان تنها به دلیل مذهب و اعتقادات شان از حضور در بسیاری از کلاس های آموزشی محروم می شوند. در مقابل رهبران احزاب سیاسی در اروپا به جای اینکه با رفتارهای تبعیض آمیز و غیرمنصفانه با مسلمانان مقابله کنند؛ اغلب حتی برای به دست آوردن آرای تندروها با آنان همراهی می کنند.


در میان نمادهای اسلامی، حجاب در معرض بیشتری حملات است.

آوریل 2012
در کنار انتشار گزارش سازمان عفو بین الملل در ماه آوریل رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز ضمن اظهاراتی به عمومی شدن و عادی شدن آزار مسلمانان در غرب اشاره کرد و گفت: «امروز مسلمانان در کشورهای غربی و اروپایی با بدترین توهین ها و نفرت افکنی ها مواجه هستند».

او در مورد وضعیت مسلمانان در کشورهای غربی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا و کانادا اظهار نگرانی کرد و گفت: «حملات علیه مسلمانان روز به روز بیشتر می شود و متاسفانه در سال های اخیر ما شاهد هستیم که این گونه حملات و توهین ها فقط از سوی برخی گروه های تندرو و نژادپرست نبوده بلکه جریان اصلی سیاسی و رسانه ای در غرب نیز به این گونه حملات دامن می زنند و جریان های حاکم رسانه ای و سیاسی تلاش می کنند با خرابکار و تروریست نشان دادن مسلمانان، توجهات افکار عمومی را از مشکلات گسترده اقتصادی و اجتماعی در این کشورها منحرف کنند.


مسلمانان انگلیس تلاش های مکرری برای رهایی از جو مسلمان آزاری انجام می دهند.

 اما حقیقت این است که بر اساس گزارش های سالانه پلیس اروپا (یورو پل)، فقط حدود دو درصد از افرادی که در کشورهای اروپایی کارهای تروریستی می کنند؛ خود را مسلمان می دانند. با وجود این حقیقت آشکار که تعداد متخلفان مسلمان در کشورهای اروپایی بسیار اندک است، ولی رسانه ها به گونه ای تبلیغ می کنند که تمام تقصیرها به گردن مسلمانان بیافتد. مسلمانان در اروپا با خطرات و تهدیدات بسیار جدی مواجه هستند. تعداد حملاتی که علیه مسلمانان و مساجد آنان در کشورهای اروپایی صورت می گیرد بسیار زیاد است و متاسفانه سیاستمداران غربی نیز در نفرت افکنی علیه مسلمانان دخالت دارند».


می 2012
شاید در طول تاریخ مسلمان آزاری هیچ چیز همچون حجاب زنان مسلمان مورد نفرت دشمنان مسلمین نبوده است. در ماه می 2012 گزارشی در مورد آزار یک زن مسلمان در شرکت مخابراتی بین المللی آمریکا انتشار یافت. یکی از کارمند زن این سازمان به خاطر روی آوردن به اسلام به شدت مورد آزار قرار گرفته بود. زمانی که این زن تازه مسلمان شده آمریکایی به دلیل گرویدن به اسلام در محل کار خود با پوشش اسلامی حاضر شده بود؛ همکاران وی به او ناسزا گفته و اسلام را مورد تمسخر قرار داده بودند. سوزان بشیر در مصاحبه با روزنامه کانزاس سیتی استار گفت: پیش از آن که مسلمان شوم هیچ کس سئوالی از دین من نمی کرد و با احترام با من رفتار می کردند اما به محض اینکه با حجاب اسلامی در محل کار حاضر شدم همکاران با فحش های زننده و تهدیدهای جدی من را آزرده کردند.


سوزان بشیر: به محض اینکه با حجاب اسلامی در محل کار حاضر شدم فحش های زننده شنیدم.

ژوئن 2012
برای آزردن مسلمانان در دنیای غرب توجیه های امنیتی نیز درست شده است. برخورد با مسلمانان دقیقا شبیه برخوردی است که نیروهای امنیتی با خانه های خرابکار تیمی انجام می دهند. پس از بدرفتاری های مکرر پلیس با مسلمانان نیوجرسی، در روز چهارشنبه 6 ژوئن 2012 تعدادی از مسلمان ساکن این ایالت، دادخواستی علیه اقدام های تبعیض آمیز و اطلاعاتی پلیس نیویورک در برخورد با مسلمانان، تنظیم و به دادگاه فدرال ارایه دادند.


اعتراض به نحوه نگاه پلیس نیویورک به مسلمانان.

دادخواست تاکید داشت که اقدام های تجسسی و اطلاعاتی پلیس نیویورک غیرقانونی است؛ زیرا که بر پایه تفاوت های مذهبی انجام می گیرد. پلیس نیویورک همه رفتار ساکنان محله های مسلمان نشین، از جمله مکان های تفریحی، غذاخوری ها و حتی آرایشگاه های آن ها را به طور مخفیانه زیرنظر گرفته بود و موجب اذیت مسلمانان می شد. پلیس همچنین طی این عملیات، به صدها مسجد و انجمن اسلامی نفوذ کرده و برای هر یک از آنان پرونده ای محرمانه تشکیل داده بود.


ژوئن 2012
اهانت به مقدسات مسلمانان ضربه شدیدتری از حمله های فیزیکی بر روح و روان ایشان وارد می سازد. باز در ماه ژوئن در دیربورن میشیگان گروهی از مسیحان افراطی با ورود به یک مراسم مسلمان این مراسم را بر هم زدند. این افراد در حالی که سر یک خوک را بر بالای یک نیزه با خود حمل می کردند، پلاکارد هایی توهین آمیز علیه پیامبر اسلام با خود به همراه داشتند. به مسلمانان دشنام می دادند و به طرف آن ها گوشت خوک پرت می کردند. جالب این جاست که مجله صهیونیستی فرانت پیج با بی شرمی تمام در گزراشی که از این ماجرا انتشار داد؛ نوشت مسلمانان آمریکایی به مسیحیان دیربورن حمله کرده و به طرف آن ها سنگ پرتاب کرده اند و خواستار حمایت بیشتر از اسرائیل برای مقابله با اسلام شد.


آمریکایی ها عاجز از شناخت دشمن واقعی خود هستند.


جولای 2012
گویا اسلام هراسی و مسلمان آزاری در دنیای غرب در حال تبدیل به یک رسم آنگلوساکسونی است. آمریکای شمالی و انگلستان بیشترین فشار و محدودیت را بر مسلمانان وارد می آورد. شورای اسلامی انگلستان در جولای 2012، بعد از انتشار اخبار آزار و اذیت زنان مسلمان در این کشور از سوی گروهک های افراطی، خواستار برخورد جدی با اسلام هراسی شد. سازمان اسلامی مبارزه با خشونت علیه مسلمانان در انگلستان اعلام کرد که آزار مسلمانان نه تنها از سوی گروه های افراطی بلکه از سوی احزاب سیاسی هم انجام می گیرد و از هر سه تعرضی که علیه مسلمانان گزارش می شود؛ یک مورد آن مربوط به عملکرد احزاب افراطی مانند «حزب ملی افراطی» و «انجمن دفاع از انگلستان» است.


آمریکا و انگلیس دو جبهه اسلام ستیزی آنگلوساکسونی به وجود آورده اند.

آگوست 2012
در ماه رمضان سال 2012 حمله به مسلمانان شکل وحشیانه تری به خود گرفت. پس از حمله به یک مدرسه مسلمانان در حوالی شیکاگو که با بمبی دست ساز انجام گرفت؛ سخنگوی شورای روابط مسلمانان آمریکا (CAIR)  در اظهار نظری گفت: تعداد حملات علیه مسلمانان آمریکا به خاطر «ماشین اسلام هراسی» جمهوری خواهان که اقلیت تندرو را به سمت رفتار های خشونت بار علیه مسلمانان آمریکا سوق می دهد؛ افزایش یافته است.


مسلمانان آمریکا همواره احترام به ادیان دیگر را تبلیغ می کنند.

در شیکاگو 50 مسلمان که تعدادی از آنها کودک بودند؛ برای برگزاری مناسک ماه رمضان در یک مدرسه گرد هم آمده بودند که در این حین فردی با پرتاب یک بمب دست ساز اقدام به حمله به این مدرسه کرد که دومین حمله به مراسم افطاری مسلمانان در ایالت ایلینوی محسوب می شد.

در همین ماه چند ساعت پس از سخنرانی نماینده جمهوری خواه ایلنوی "جو والش" یکی از مساجد مسلمانان تیرباران شد. واش در لجن پراکنی اش گفته بود: «مسلمانان برای آمریکا چیزی بیش از یک تهدید بوده و پیروان اسلام هر هفته در پی کشتن مردم آمریکا هستند». بلافاصله یک افراطی تهییج شده و مسجد مسلمانان را به گلوله بسته بود.


آگوست 2012
باز در آگوست 2012 ام‌اس‌ان‌بی‌سی گزارش داد یک کارمند سابق شرکت والت دیزنی، به خاطر آزار و اذیت و اعمال تبعیض به خاطر مسلمان بودنش در محل کار از این شرکت شکایت کرده است. ایمانه بودلال که در یک رستوران شرکت دیزنی مشغول به کار بوده مراکشی‌الاصل است. او در «کافه داستان گویان» در گراند هتل کالیفرنیا کار می کرده ولی مدیریت این رستوران با اعمال آزار و اذیت نژادی و مذهبی به او اجازه نداده که در محل کار روسری سنتی مسلمانان را بر سر کرده و حجاب اسلامی داشته باشد؛ که در نهایت منجر به اخراج بودلال از کارش شده است.
 

شتر و تروریست القابی بود که این زن مسلمان به خاطر حجابش بارها در محل کار خود می شنید.

بودالال گفته بود: «دیزنی‌لند خود را شادترین مکان روی زمین می‌داند ولی از زمانی که کار را در آنجا آغاز کرده‌ام، مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌ام. وقتی من تصمیم به رعایت حجاب گرفتم، این مسئله بدتر هم شد. این موضوع در جشن اعطای تابعیت به من شروع شد. من فکر می‌کردم  آزادی لازم را دارم که طوری باشم که دلم می‌خواهد و آزادانه مذهب خودم را داشته باشم». مدیریت رستوران به شکایت ‌های او درباره آزار و اذیت سایر کارکنان توجهی نکرده بود و کارکنان او را با نام‌هایی مانند «شتر»، «تروریست» و «کونتا کینته» خطاب می‌کرده‌اند. اصطلاح اخیر اشاره‌ای است به بردگان در کتاب «ریشه‌ها» که «آلکس هالی» در سال ۱۹۷۶ نوشته است.


سپتامبر 2012
اوج آزار مسلمانان از سوی دنیای غرب در سپتامبر روی داد. فیلم توهین آمیزی علیه پیامبر اسلام در اینترنت پخش شد که در آمریکا ساخته شده بود. «سَم باسیل»، نویسنده و کارگردان این فیلم، که «معصومیت مسلمانان» نام داشت یک یهودی آمریکایی اهل کالیفرنیا بود.

در مقابل توهین بی سابقه این فیلم به عقاید مسلمانان، بسیاری از ائمه جماعت مساجد در آمریکا،‌ از مسلمانان خواستند تا به اقدامات افراطی دست نزنند و با پیروی از سنت پیامبر، چهره خوبی از اسلام به نمایش بگذارند. به نظر می رسید یکی از اهداف پخش این فیلم بهره برداری تبلیغاتی وسیع از واکنش مسلمانان به آن و در نتیجه تهیه مواد کافی برای پروژه های اسلام هراسی در غرب بود.


با وجود توهین شدید به اسلام، مسلمانان آمریکا بر احترام به ادیان دیگر تاکید کردند.


نوامبر 2012
در جبهه دیگر آنگلوساکسونی تغییری در شرایط دیده نمی شد. در ماه نوامبر با حضور شماری از شخصیت های اسلامی، نمایندگان پارلمان و فعالان حقوقی و رسانه ای نشستی در لندن برگزار شد تا آزار و اذیت مسلمانان در انگلیس بررسی شود.

در این نشست اعلام شد که رسانه ها، سیاستمداران و پلیس اقدام به تردید آفرینی و هراس افکنی در باره مسلمانان در میان شهروندان انگلیسی می کنند و با تهییج تفکرات گروه های راست تندرو تبعیض ضد مسلمانان این کشور را افزایش می دهند. طبق آمار منتشره در این نشست؛ 50 درصد انگلیسی ها اسلام هراسی را چیزی عادی و حتی خوب می انگارند و 75 درصد زنان محجبه در انگلیس به خاطر حجاب شان مورد اذیت و محدودیت قرار می گیرند.


شورای روابط مسلمانان آمریکا (CAIR) ماشین اسلام هراسی را عامل مسلمان آزاری در غرب می داند.

دسامبر2012
در دسامبر نیز که ماه پایانی سال مسیحی است ده ها گزارش اقدام علیه مسلمانان منتشر شد. در این میان گزارشی وجود داشت که نشان می داد جنون مسلمان آزاری حتی به کسانی که در خدمت دنیای غرب نیز بوده اند؛ رحمی نمی کند. به گزراش پایگاه اینترنتی دیده بان اسلام هراسی، یک مرد مسلمان از دولت فدرال آمریکا خواست درمورد آزار و اذیت وی و خانواده اش به دست نیروهای پلیس فدرال پاسخگو باشد.


صادق لانگ، کهنه سرباز نیروی هوایی آمریکا

 صادق لانگ، کهنه سرباز نیروی هوایی آمریکا گفت وی و خواهرش بعد از این که اخیرا از قطر به اوکلاهاما بازگشته است؛ تحت تعقیب دائمی نیروهای اف بی آی قرار دارند که مشکلات فراوان و فشار روحی زیادی برای آن ها پدید آورده است.

در آخر باید گفت پی بردن به اهداف عمومی سازی اسلام هراسی و مسلمان آزاری در دنیای غرب نیازی به تجزیه و تحلیل های عمیق و کارشناسانه ندارد. کافیست به پلاکارد نصب شده بر روی یکی از اتوبوس های عمومی شهرهای آمریکا مانند نیویورک یا واشنگتن دقت کنیم:


در هر جنگی که بین انسان متمدن {صهیونیست} و وحشی {مسلمان} روی می دهد؛ انسان متمدن را پشتیبانی کنید.
پشتیبان اسرائیل باشید. جهاد را درهم بشکنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد