سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل اقتصادی

 

محسن رضایی:

باید ضعف های خود را در اقتصاد و اخلاق جبران کنیم

طرح دولت وحدت ملی یک طرح شکست‌ خورده‌ای است و برای کشورهای بحران‌زده به درد می‌خورد مثل لبنان. من به یک دولت فراگیر و جامعه امید می‌اندیشم؛ یعنی حتی دولت ائتلافی هم کشش اداره کشور در 4 سال آینده ندارد. اگر 8 سال پیش دولت ائتلافی شکل می‌گرفت اگر نه آن فتنه شکل می‌گرفت و نه این دعوایی که بین سران سه قوه است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی از زمانی که در کشور مستقر شده است، توانسته گام‌های بلندی را برای پیشرفت ایران بردارد ولی این ‌گام‌ها عمدتا محدود به فعالیت‌های سیاسی، ‌امنیتی، دفاعی و اقتصاد دولتی بوده است. مثل زیربناها یا آموزش و پرورش، دانشگاه. ولی از یک بخشی ما در ضعف به سر می‌بریم که مربوط به زندگی مردم، اقتصاد و اخلاق می‌شود. وی در گفت‌وگویی تفصیلی با فارس اظهار داشت:
دشمنان ما چون دیده‌اند که در بعد سیاسی، امنیتی و دفاعی نمی‌توانند کاری انجام دهند و موفقیتی داشته باشند، از این رو آمدند فشار را گذاشتند روی زندگی و اقتصاد مردم و روی مسائل اخلاقی و فرهنگی. برداشت آنها این است که اگر بتوانند به اقتصاد و معیشت مردم فشار وارد کنند، نظام از بین می‌رود. چون معتقدند که پشتوانه نظام رضایتمندی مردم است و در صورت عدم رضایتمندی مردم قدرت ایران بدون پشتوانه می‌ماند و فرو می‌ریزد.
رضایی افزود: بنابراین پیش‌بینی‌ها این است که مخالفین ایران این فشارها را ادامه دهند. در این شرایط با دو مسئله مواجه هستیم، یکی ضعف‌های مدیریتی که تاکنون بوده و باید برای رفع آن یک فکری کرد، یکی فشارهای بین‌المللی در ابعاد اقتصادی و فرهنگی که باید آن را خنثی کرد. این دو پدیده اگر بر طرف نشود در آینده ایران روی زندگی و سیاست ایران تاثیرگذار است.
وی به شرایط کنونی کشور اشاره کرد و ادامه داد: مهم‌ترین عامل که ما از این شرایط بیاییم بیرون، اصلاح و بهبود مدیریت کشور است. ما تنها از این طریق می‌توانیم بیایم بیرون. راه‌ علاج فقط یکی بیش‌تر نیست، و آن مدیریت است. مدیریت اقتصادی بسیار مهم است مدیریت رایزنی‌های خارجی و دیپلماسی خیلی مهم است. مثلاً ما در کنفرانس بغداد واقعاً می‌توانستیم یک امتیاز بگیریم که آن را از دست دادیم. به دلیل یک نیازی اینها آمدند در بغداد. ولی ما امتیاز را نتوانستیم بگیریم.
رضایی تصریح کرد: مهارت‌های دیپلماتیک و ضعف دیپلماسی. پس ما راه‌حل عبور از شرایط کنونی کشور را مسئله مدیریت می‌دانیم. یعنی همان مواردی که مقام معظم رهبری با عنوان توانایی اداره کشور فرمودند. در سال‌های آینده باید توان اداره کشور را بالا ببریم. تقویت مدیریت اقتصادی و مدیریت روابط خارجی می‌تواند نقش مهمی در برون‌رفت از شرایط کنونی کشور داشته باشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت یادآور شد: هر حکومتی در کنار قوانین یک قواعدی و رویه‌هایی دارد. در واقع رویه‌هایی حکومتی، خودش مسئله مهمی است و کمتر از قانون نیست. یعنی ممکن است یک کشور قوانین خوبی داشته باشد ولی چون قواعد حکمرانی ندارد، کارش ضعیف است، مدیریتش ضعیف است. همین بحثی که شما می‌گویید این باید یک قاعده باشد، یعنی به محض این‌که یک وزیر عوض می‌شود، مدیران عوض می‌شوند، این باید یک چک‌لیستی باشد که آیا افراد جدید آموزش‌های لازم را دیده‌اند یا نه؟ اگر ندیدند، و در انجام کارها یک هفته هم که تاخیر بیندازند خسارت وارد می‌کند.
رضایی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار مبنی بر این‌که اخیراً از قول شما مطلبی نقل شده که برای پیوستن به ائتلاف سه‌‌گانه دعوت شده‌اید اما قبول نکردید. علت این‌که چنین دعوتی را قبول نکردید چه بوده؟ آیا واقعاً این دعوت صورت گرفته است؟ گفت: دعوتی از من صورت نگرفته و اگر دعوتی هم صورت می‌گرفت من با این وضع، قبول نمی‌کردم. دولت ائتلافی را 8 سال پیش، سال 83 قبل از انتخابات 84 مطرح کردم. اسمش را گذاشتم دولت ائتلافی کارآمد و متعهد.
که نیروهای ارزشی و طرفدار نظام، اینها به جای 7، 8 نفر کاندیدا، بیایند و با همدیگر یک ائتلاف درست کنند منتها این ائتلاف از دل نخبگان شکل بگیرد. مجمعی از نخبگان شکل بگیرد، اینهایی که می‌خواهند نامزد شوند بروند آنجا و برنامه‌شان را اعلام بکنند و بگویند چه می‌خواهند بکنند؟ اولاً شرایط کشور را بگویند، بگویند ما شرایط ایران را این‌گونه می‌بینیم، پیش‌بینی‌ها ما از 4 سال آینده اینهاست و برای رفع مشکلات و همچنین استفاده از فرصت‌ها ما برنامه‌مان این است. نخبگان نشستند و نمره می‌دهند به آن.
وقتی یک فردی با تیم‌اش بیش‌ترین نمره را آورد این می‌شود محور ائتلاف و باقی می‌آیند دور ِاین فرد یک وحدتی را شکل می‌دهند. حسن این کار، چون منطق است، پایدار می‌ماند. همه مردم هم می‌فهمند و همه هم اطلاع پیدا می‌کنند و پایدار خواهد بود. ولی اگر دو سه نفر، پشت صحنه به‌خاطر دلسوزی بیایند یک جلسه‌ای تشکیل بدهند و به دیگران بگویند شما بیایند پیش ما، ‌این اول تفرقه است.
اگر طلبکاری صورت بگیرد، این اول اختلاف است. به صراحت می‌گویم، در این سه دولت گذشته، برای نخستین‌بار روحیه طلبکاری از نظام و مردم شکل گرفت. یعنی به محض این‌که آن مدیریت جهادی رفت کنار و آن مدیریت جناحی آمد یک نوع طلبکاری شکل گرفت. یک نوع خودمحوری شکل گرفت. دولت ائتلافی، حرف درستی است. می‌شود هم قبل از انتخابات این را شکل داد و هم بعد از انتخابات.
رضایی در این راستا طرح دولت وحدت ملی یک طرح شکست‌ خورده‌ عنوان کرد و گفت: طرح دولت وحدت ملی یک طرح شکست‌ خورده‌ای است و برای کشورهای بحران‌زده به درد می‌خورد مثل لبنان. من به یک دولت فراگیر و جامعه امید می‌اندیشم؛ یعنی حتی دولت ائتلافی هم کشش اداره کشور در 4 سال آینده ندارد. اگر 8 سال پیش دولت ائتلافی شکل می‌گرفت اگر نه آن فتنه شکل می‌گرفت و نه این دعوایی که بین سران سه قوه است. شرایط عوض شده دیگر. یعنی دولت ائتلافی کافی نیست نه این‌که نباید ائتلاف کرد اما باز هم کافی نیست. چرا؟ چون ما با یک تحریم‌های شدید اقتصادی مواجه هستیم.
وی در ادامه شعار دولت خود را مبنی بر «دولت فراگیر و جامع امید» را تایید کرد و افزود: مزیت آن فراتر از دولت ائتلافی است یعنی دولت ائتلافی هم در دل این است ولی این فراتر است. چون فراگیر یعنی همه کارشناسان دلسوز و همه اقوام، همه کسانی که واقعاً می‌خواهند در راه نظام و ملت ایران فداکاری کنند را شامل می‌شود.

نگاه ما به انقلاب اسلامی باید نگاهی منصفانه و واقع‌بینانه باشد
محسن رضایی همچنین پیش از این با حضور در جمع مردم ساوه در مسجد امیرالمومنین این شهر سخنانی را مطرح کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه ما به با انقلاب اسلامی باید نگاهی منصفانه و واقع‌بینانه باشد که در این صورت راه را برای سوءاستفاده دشمن مسدود کرده‌ایم. به گزارش ایسنا، محسن رضایی افزود: نادیده نگرفتن دستاوردهای انقلاب اسلامی برخورد منصفانه و چشم‌پوشی نکردن نسبت به مشکلات و نارسایی‌ها نیز نگاه واقع بینانه است که اگر اینچنین به انقلاب اسلامی نگاه کنیم، حافظ میراث‌های انقلاب شده‌ایم. وی با اشاره به این‌که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر در منطقه است، افزود: این‌که دشمنان انقلاب اسلامی جرات حمله و تجاوز به ایران اسلامی را ندارند، نشان از اقتدار ایران اسلامی دارد.
وی تصریح کرد: یک زمان ایران اسلامی هیچ نقطه دفاعی نداشت، اما با شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تشکیل قوای سه گانه و وضع قانون اساسی یک نظام سیاسی مقتدری با مشارکت مردم به وجود آمد و در سایه مردم‌سالاری دینی به پیشرفت‌های بزرگی در حوزه‌های سیاسی و امنیتی دست یافتیم. وی با طرح این پرسش که چرا با وجود پیشرفت‌های عظیم نظام اسلامی در حوزه‌ها گوناگون شاهد بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هستیم، گفت: اگر یک ملتی را به یک پرنده تشبیه کنیم، باید بگوییم که این پرنده برای پرواز به دو بال سیاست و زندگی نیاز دارد و اگر بال پرنده ملت ایران در حوزه سیاست و زندگی به‌طور یکسان قوی شود، می‌تواند به‌راحتی به پرواز درآید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که در حال حاضر بال این پرنده در حوزه سیاسی و امنیتی قوی است، گفت: در عرصه سیاسی و امنیتی به قدری قوی و مقتدر ظاهر شده‌ایم که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در این حوزه جزو 10 کشور برتر جهان است. وی با بیان این‌که باید از خود بپرسیم در بال دیگر این پرنده که بال زندگی و معیشت مردم است چرا ضعیف کار شده است، افزود: اصلی‌ترین مشکل ما زندگی و معیشت مردم است که باید این مهم نیز تقویت و به همراه بال دیگر به صورت متوازن به حرکت درآید.
وی با بیان این‌که محور زندگی مردم اقتصاد است، تصریح کرد: اقتصاد یعنی علمی که کارهای عمرانی را به کارهای زندگی متصل می‌کند به عبارت دیگر کارهای عمرانی و صنعتی باید با زندگی مردم ارتباط برقرار کند. وی استفاده از نیروی انسانی مستعد و کارآمد، ایجاد فناوری جدید، امکان کار، ایجاد توانمندی و حمایت دولت و مجلس را به عنوان مهم‌ترین کار در تقویت اقتصاد ایران دانست و افزود: اعتماد و فراهم کردن بستری مناسب برای بهره‌مندی از توانمندی‌های نیروی انسانی پویا، مستعد و جوان ایران اسلامی از دیگر عوامل تقویت مسائل اقتصادی در کشور است.
محسن رضایی همچنین در جمع مردم شهرستان زرندیه در مسجد صاحب الزمان(عج) شهر مامونیه، در سخنانی با اشاره به این‌که مشکلات اقتصادی کشور گفت: راهکار اساسی حل مشکلات کشور در انسجام ملی با محوریت ولایت فقیه، نظام اسلامی و ارزش‌های الهی در رفتار و کردار و نیز مردمی کردن اقتصاد با تغییر مسیر نقدینگی و اصلاح بازار پول میسر می‌شود. وی با اشاره به این‌که برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم نیاز اصلی کشور است، گفت: اگر اشتغال ایجاد شده و بیکاری برطرف شود، دیگر آمار معتادین، طلاق و... افزایش پیدا نکرده و شاهد عزت نفس مردم می‌شویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد