سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اقتصادی

 

شبکه آبیاری شمال خوزستان سرمایه ای ملی که نیازمند توجه ویژه است 

دزفول- شبکه مدرن آبیاری شمال خوزستان با سطح زیر کشتی معادل 180 هزار هکتار اراضی ناخالص به عنوان سرمایه ای ملی که نقش مهمی در توسعه کشاورزی شمال خوزستان دارد ، نیازمند توجه بیشتری است.

به گزارش ایرنا شبکه های آبیاری شمال استان خوزستان شامل 125 هزار هکتار اراضی زیر پوشش شبکه آبیاری دز ، 54 هزار هکتار اراضی زیر پوشش شبکه آبیاری کرخه شمالی و یکهزار هکتار اراضی شبکه آبیاری لور می باشد که نقش مهمی در تغییر روش کشت محصولات کشاورزی از شیوه سنتی به صنعتی و مدرن دارند.

دست یابی به تولید سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در منطقه شمال استان خوزستان حاصل تغییر شیوه کشت محصولات در این منطقه از سنتی به کشاورزی صنعتی است که در دست یابی به این حجم تولید ، نقش شبکه مدرن آبیاری شمال استان خوزستان بسیار مهم و شاخص است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان گفت: بخش کشاورزی منطقه شمال استان خوزستان به واسطه وجود شبکه مدرن آبیاری رو به گسترش است.

ˈغلامرضا صفرنژادیˈ در نشست خبری در دفتر ایرنا دزفول با اشاره به ظرفیت های شبکه آبیاری شمال خوزستان در توسعه بخش کشاورزی منطقه افزود: این شبکه مدرن آبیاری با گذشت 46 سال از بهره برداری آن همچنان نقش مهمی در کشاورزی این منطقه دارد.

وی افزود: سطح زیر کشت شبکه آبیاری شمال خوزستان از 125 هزار هکتار در سالهای گذشته اکنون به بیش از 165 هزار هکتار اراضی ناخالص رسیده که با احداث شبکه های جدید در حوزه رودخانه کرخه این رقم همچنان رو به افزایش است.

صفر نژادی با تاکید بر ضرورت بهره برداری مناسب از شبکه های آبیاری شمال خوزستان گفت: حفظ این سرمایه ملی ، تعامل ، همکاری و مساعدت

همه دستگاهها ،مدیران و به ویژه کشاورزان منطقه را طلب می کند.

وی اجرای طرح های توسعه شهری و شهرسازی در حاشیه شهرها را تهدیدی جدی برای شبکه های آبیاری و زهکش های کشاورزی دانست و افزود:زهکش های کشاورزی به عنوان شاهرگ حیاتی شهرهای دزفول ، اندیمشک و شوش باید از هر گونه تخریب و تجاوز حفظ شود.

صفر نژادی همچنین با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در بخش کشاورزی به واسطه شبکه آبیاری شمال خوزستان افزود: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و شیلات و ارائه برنامه کشت ،گامی مهم در راستای توسعه کشاورزی و رونق اقتصاد منطقه است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان در ادامه افزود: با وجود شبکه آبیاری و سد های موجود در شمال خوزستان ، ظرفیت بسیار خوبی در بخش شیلات در این منطقه ایجاد شده که باید با برنامه ریزی از این ظرفیت بهره گرفت.

وی خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس و فرمانداران شهرهای شمال استان خوزستان به این سرمایه ملی شد و گفت: نگهداری و تعمیرات سالانه شبکه آبیاری شمال خوزستان نیازمند اعتباری معادل 40 میلیارد ریال است که باید با مساعدت مسوولان و نمایندگان مجلس این اعتبار تامین شود.

صفرنژادی همچنین در تشریح اقدامات صورت گرفته برای تعمیر و نگهداری شبکه های آبیاری شمال خوزستان طی امسال گفت: علاوه بر 18 میلیارد ریال اعتبار صرف شده برای تعمیرات شبکه در شهرهای دزفول ، اندیمشک و شوش ، هشت میلیارد ریال نیز صرف بازسازی کانال انتقال آب دز به کرخه شده است.

وی هزینه صرف شده برای بازسازی دیواره رودخانه کرخه را یک میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پنج میلیارد ریال نیز صرف بازسازی جاده های دسترسی شبکه آبیاری شده که البته مجموع این اعتبارات جوابگوی نیاز سالانه این شرکت نمی باشد.

مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان همچنین از انتقال 30 تا 35 متر مکعب آب در ثانیه از رودخانه دز به کرخه از طریق یک کانال انتقال خبر داد و گفت: این اقدام به منظور افزایش کیفیت آب رودخانه کرخه صورت می گیرد.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری ناحیه شمال خوزستان در زمینـه استحصــال ، انتقـــال ، توزیـــع و تحویل حجمی آب خام به کلیه مشترکان بر پایه استاندارد ISO 9001:2000 طراحی شده است.

دستیابی به استانداردهای ملی تامین آب مورد نیاز محصولات کشاورزی ، ارتقاء سطح کیفی خدمات و فعالیت های مرتبط با تامین آب ،پیش بینی و برنامه ریزی و نیز تلاش و پیگیری در راستای بهبود ، نگهداری و تعمیرات از جمله اهداف تاسیس این شرکت در شمال استان خوزستان می باشد.648/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد