سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل اقتصادی

 

خوزستان ظرفیتی برای خودکفایی کشور در زمینه تولید کاغذ 

شوش، دزفول- استان خوزستان با برخورداری از کارخانجات تولید نیشکر ، با اندکی سرمایه گذاری قادر است به قطب تولید کاغذ در خاورمیانه تبدیل شده و با قطع واردات ، کاغذ تحریر مورد نیاز کشور را تامین کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، خوزستان که به عنوان استانی نفتخیز تنها در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی شناخته شده دارای ظرفیت های بیشمار دیگری در صنعت کاغذ می باشد که به خوبی به این ظرفیت توجه نشده است.

این استان با وجود هفت کارخانه تولید نیشکر و تولید حجم بالایی از باگاس به عنوان ماده اولیه تولید کاغذ ، می تواند علاوه بر تامین کاغذ تحریر مورد نیاز داخل ، ایران را به صادر کننده کاغذ تحریر نیز تبدیل کند.

استان خوزستان این ظرفیت را داراست که با استفاده از تفاله نیشکر به عنوان نوعی پسماند حاصل از فرآیند تولید شکر ( باگاس ) و بدون نیاز به قطع درخت ، کاغذ تحریر با کیفیت تولید کند.

کارشناسان کشت و صنعت نیشکر در کشور مدعی اند درصورتیکه تنها نیمی از ارز صادر شده برای خرید کاغذ یک سال مورد نیاز کشور،درصنعت تولید کاغذ از باگاس در خوزستان هزینه شود ، ایران از وارد کننده کاغذ تحریر به صادر کننده ای برتر در جهان تبدیل خواهد شد.

یکی از کارشناسان صنعت تولید کاغذ از باگاس در استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: میزان تولید باگاس به عنوان ماده اولیه تولید کاغذ تحریر در استان خوزستان ، بیش از نیازی است که برای تولید کاغذ مورد نیاز کشور لازم است.

مهندس ˈشاهپور عیدی وندیˈ افزود: برای تامین کاغذ تحریر مورد نیاز کشور سالانه به 400 هزار تن باگاس به عنوان ماده اصلی تولیدکاغذ تحریر نیاز است و این در حالی است که سالانه چند برابر این میزان،باگاس در خوزستان تولید شده و به دلیل عدم امکان بهره برداری بخش زیادی از این ماده گرانبها و ارزشمند در تولید کاغذ تحریر ، آتش زده می شود.

وی افزود:در حالیکه سالانه یک میلیاردو 200میلیون دلار صرف خرید کاغذ از خارج می شود ، با نیمی از این اعتبار ارزی معادل 600 میلیون دلار می توان با راه اندازی کارخانجات تولید کاغذ ، کشور را از واردات کاغذ تحریر بی نیاز کرد.

مدیر عامل گروه صنایع کاغذ پارس گفت:با صرف این اعتبار برای احیای کارخانه گروه صنایع کاغذ پارس در هفت تپه و کارخانه تولید کاغذ کارون در شوشتر و نیز احداث تنها 2 کارخانه جدید با ظرفیت 150 هزار تن کاغذ تحریر در سال ، علاوه بر تامین نیاز داخل ، ایران به صادر کننده کاغذ تحریر در منطقه خارمیانه تبدیل می شود.

وی صنعت تولید شکر از نیشکر را موهبتی بزرگ برای استان خوزستان دانست و گفت: وجود نیشکر و تفاله با ارزش آن یعنی باگاس این ظرفیت را در استان خوزستان به وجود آورده که با برنامه ریزی ، مدیریت اصولی و منطقی بتوان نیاز کاغذ تحریر کشور را تامین کرد.

ˈعیدی وندیˈ از کاغذ به عنوان استراتژیک ترین کالای فرهنگی نام برد و افزود: هفت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در استان خوزستان وجود دارد که باگاس به عنوان پسماند این کارخانجات تولید شکر و ماده اولیه تولید کاغذ ، به دلیل فقدان برنامه ریزی و نبود ظرفیت کافی در کارخانجات تولید کاغذ،به هدر رفته و با آتش زدن باگاس ،آلودگی محیط زیست ایجاد می شود.

وی در تشریح عملکرد کارخانه کاغذ پارس نیز گفت:این کارخانه اواخر دهه 1340بنا به نیاز کشور در مجاورت کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و جهت تکمیل فرآیند تولید کاغذ از باگاس ( تفاله نیشکر ) تاسیس و در اوایل سال 1349 نخستین محموله کاغذ تحریر تولید این کارخانه وارد بازار کشور شد.

مدیر عامل گروه صنایع کاغذ پارس ، ظرفیتی اسمی این کارخانه 105 هزار تن کاغذ تحریر عنوان کرد و گفت:پس از گذشت چهار دهه از عمر این شرکت و فرسودگی خط تولید ، ماشین آلات ، عملا ظرفیت اسمی این کارخانه به 30 هزار تن کاغذ تحریر کاهش یافته است.

وی از راه اندازی واحد OCC خط تولید کاغذ کارتن (فلوتینگ ) از ضایعات کاغذ ( آخال ) در این کارخانه از سال گذشته خبر داد و گفت: سالانه 40 هزار تن کاغذ کارتن در این شرکت تولید می شود.

عیدی وندی در ادامه به زیان انباشته یکهزار و 350 میلیارد ریالی این کارخانه مربوط به 40 سال فعالیت این شرکت اشاره کرد و گفت:این شرکت با توجه به زیان انباشته و فرسودگی خط تولید با مشکلات متعددی دست به گریبان است که رفع آنها توجه ویژه دولتمردان را طلب می کند.

وی اقدامات صورت گرفته در کارخانه کاغذ پارس برای برون رفت از وضعیت بحرانی به تدوین برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت اشاره کرد و افزود:اصلاح ساختار سازمانی ، ساختار مالی و انضباط مالی،تشکیل کارگروه تخصصی جهت کاهش بهای تمام شده تولید کاغذ و کاهش ضایعات ، تشکیل ساختار HSEQ با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و دانشکده علوم پزشکی دزفول جهت تبدیل گروه صنایع کاغذ پارس به صنعت سبز کشور را از جمله برنامه های کوتاه مدت در این کارخانه عنوان کرد.

ˈعیدی وندیˈ در ادامه از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای برنامه های کوتاه مدت برون رفت از وضعیت فعلی را به انطباق بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت با هزینه ریالی فروش و جلوگیری از زیان 20 میلیارد ریالی ماهانه گروه صنایع کاغذ پارس بیان کرد و افزود: ماطلعه بر روی پسماند های شرکت و استفاده بهینه از آن در دیگر صنایع از دیگر اقدامات انجام شده در این راستاست.

مدیر عامل گروه صنایع کاغذ پارس همچنین از اقدام صورت گرفته در راستای استمهال بدهی های شرکت و بخشودگی جرائم با توجه به حمایت مجمع نمایندگان استان خوزستان و در خواست وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی از دولت خبر داد.

وی در تشریح برنامه های میان مدت کارخانه کاغذ پارس نیز گفت: فاز یک

طرح بهسازی و بازسازی ماشین آلات و تجهیزات کارخانه و افزایش تولید کاغذ تحریر از 30 هزار تن به 60 هزار تن در سال ارائه شده است.

عیدی وندی از پیگیری مصوبه سفر دوم دولت به استان خوزستان مبنی بر اختصاص 70میلیون دلار به این شرکت خبر داد و گفت: به منظور خروج گروه صنایع کاغذ پارس از شمول ماده 141 قانون تجارت راهکار لازم ارائه شده تا این کارخانه از فهرست شرکت های زیاده ده خارج و بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در این شرکت تمایل و رغبت پیدا کند.

وی همچنین از تنظیم برنامه تولید و فروش کارخانه کاغذ پارس بر اساس کشش بازار خبر داد و گفت: این اقدام در راستای برنامه میان مدت شرکت تدوین و اجرایی شده است.

مدیرعامل گروه صنایع کاغذ پارس افزایش ظرفیت تولید این کارخانه از 30 هزار تن به 80 هزار تن کاغذ تحریر را امکانپذیر دانست و گفت: رسیدن به این میزان تولید با همت جمعی مجموعه مدیران استان خوزستان و بهره گیری از ظرفیت های داخل استان امکانپذیر است.

وی گفت: تحریم برای مجموعه کارکنان این شرکت فرصت خوبی ایجاد کرده تا در زمینه تولید کاغذ به سمت خودکفایی گام بردارند.

مدیر کارخانه گروه صنایع کاغذ پارس نیز از تلاش صورت گرفته برای تداوم تولید کاغذ در این کارخانه به رغم شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: مهندسان و کارشناسان شاغل در این کارخانه با اتکا به دانش ملی ،ماشین آلات و خط تولید کارخانه را همچنان فعال نگه داشته اند.

ˈمحمود صفریˈ افزود: این کارخانه به رغم فرسودگی ماشین آلات همچنان در تولید کاغذ تحریر از باگاس در کشور بی رقیب است.

وی گفت: با تامین 150 میلیارد ریال نقدینگی امکان افزایش ظرفیت تولید کاغذ این کارخانه از 30 هزار تن در سال به 80 هزار تن وجود دارد.

گروه صنایع کاغذ پارس در آذرماه سال 1346 به منظور تهیه ، تولید ، فروش و توزیع انواع کاغذ ، محصولات ساخته شده از کاغذ ، مقوا و هرگونه مواد و محصولات فرعی دیگر تاسیس شد.

در حال حاضر 370 نیروی کار رسمی و 140 نفر در قالب پیمانکار در قسمت های مختلف این کارخانه بزرگ تولید کاغذ مشغول به کار بوده که با افزایش ظرفیت تولید امکان جذب 200 نیروی متخصص بومی دیگر در این کارخانه فراهم می شود.ک/4 648/ 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد