سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

صالحی: زمان تعامل با آمریکا فرا رسیده/ پیشنهاد معاون اوباما، نشانه تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه گفت: پیشنهاد مذاکرۀ مستقیم با آمریکا ، علامت تغییر رویکرد دولت آمریکا نسبت به ایران است.به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه گفته بود:اگر ایران جدی باشد، آمریکا آماده مذاکره مستقیم است.
صالحی که در شورای روابط خارجی آلمان در برلین سخن می گفت، در بارۀ این پیشنهاد ابراز خوشبینی کرد و گفت احساس می کند که دولت جدید آمریکا این بار واقعا در صدد تغییر رویۀ سنتی خود نسبت به ایران است.صالحی همچنین گفت: فکر می کند زمان آن فرا رسیده است که دوطرف با یکدیگر وارد تعامل شوند.
وی افزود: همان‌طور که دیروز گفتم، خوش‌بین هستم، حس می‌کنم این دولت جدید واقعاً این بار تلاش می‌کند که دست‌کم رویکرد سنتی قبلی خود در قبال کشور ما را کنار بگذارد.صالحی گفت که به باور او باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، قصد دارد از نزاع اجتناب کند.
با این وجود، علی‌اکبر صالحی در ادامه گفت که هنوز برای اینکه تهران و واشینگتن بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند بسیار زود است و افزود:چطور می‌توانیم به این حرکت جدید اعتماد کنیم؟
صالحی در عین حال افزود: رویارویی فقط وضعیت را بدتر می کند و منطقه و جامعه بین الملل از عواقب آن آسیب خواهند دید.

در دیدار علی اکبر صالحی با رهبر مخالفان بشار اسد چه گذشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : علی اکبر صالحی و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه، روز شنبه برای نخستین بار با معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف نیروهای مخالف و انقلابی سوریه در حاشیه کنفرانس امنیت مونیخ دیدار و گفتگو کرده اند.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ روزنامه گاردین می نویسد که این دیدار نشانه نادری از پیشرفت دیپلماتیک محسوب می شود، ولی خشونت و خونریزی بیشتر شده و تنها در ماه گذشته، بیش از چهارهزار و هشتصد تن در سوریه کشته شده اند.وزیر امور خارجه روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که گفت‌وگوهای او با رهبر اپوزیسیون سوریه در مونیخ می‌تواند به یافتن راه‌حلی برای جنگ داخلی سوریه کمک کند.
این مذاکرات در شامگاه شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ صورت گرفته‌اند.صالحی هم‌زمان از پیشنهاد اپوزیسیون سوریه برای گفت‌وگو با نمایندگان دولت بشار اسد استقبال کرد.
وزیر امور خارجه گفت که معاذ الخطیب، رئیس "ائتلاف ملی سوریه" به او گفته است، در صورتی که زندانیان سیاسی آزاد شوند، حاضر است با نمایندگان دولت سوریه مذاکره کند.
اعضای ائتلاف نیروهای مخالف و انقلابی سوریه با جوزف بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا نیز گفتگو کرده اند.

طهماسب مظاهری، حامل چک ۵۴ میلیون یورویی در آلمان معرفی شد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : درحالی که طهماسب مظاهری اخیراً ادعای رسانه های مبنی بر بازداشتش در آلمان را رد کرده بود، رسانه‌های آلمانی می‌نویسند، طهماسب مظاهری، رئیس سابق بانک مرکزی ایران، همان فردی است که در فرودگاه دوسلدورف آلمان به خاطر پنهان کردن یک چک ۵۴ میلیون یورویی در کیف دستی خود بازداشت شد. به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، طهماسب مظاهری، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی و رئیس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، باید به مقام‌های دولت آلمان توضیح دهد که چرا با چکی به ارزش ۵۴ میلیون یورو در کیف دستی خود وارد آلمان شده است.

ماجرا چه بود؟

خبرگزاری آلمان چند روز پیش گزارش داد که مردی ۵۹ ساله در فرودگاه دوسلدورف بازداشت شده که چکی معادل ۵۴ میلیون یورو را در کیف خود پنهان داشته است. این در حالی است که در چارچوب قوانین مبارزه با ترور و پولشویی، مسافرانی که بیش از ۱۰ هزار یورو پول نقد یا اوراق بهادار همراه دارشته باشند، باید به هنگام ورود به کشورهای اروپایی آن را به ماموران گمرک اعلام کنند.به گزارش "فینانتس ناخریشتن"، گمرک فرودگاه دوسلدورف آلمان این چک را نزد مظاهری یافته است.به گزارش این سایت، طهماسب مظاهری از ایران به ترکیه و از آنجا به آلمان سفر کرده است. مأموران گمرک آلمان این چک را که توسط بانک ونزوئلا به ارزش ۳۰۰ میلیون بولیوار صادر شده، در جیب جانبی کیف دستی مظاهری پیدا کردند.به گزارش این سایت ویژه خبرهای اقتصادی، گمرک آلمان و اداره جنایی آلمان در حال بررسی این مسئله هستند که آیا موضوع بر سر پولشویی است یا نه.

روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" در ادامه مدعی می شود طهماسب مظاهری گفته است که این چک برای تامین هزینه بنای ۱۰ هزار خانه جدید توسط دولت ونزوئلا بوده است.

طهماسب مظاهری مدتی است مدیر سرمایه‌گذاری منابع آزاد کیسون در ونزوئلا شده و در همین زمینه اخیرا سفرهایی به ونزوئلا داشته است. به نوشته این سایت، دکتر علینقی مشایخی، عضو هیات مدیره شرکت کیسون، گفت "موضوعی که پیش آمده ارتباطی به آقای مظاهری نداشته است و ایشان حامل نامه‌ای از شرکت کیسون بوده و هیچ پولی را جابجا نمی‌کرده است." وی همچنین مدعی شد که طهماسب مظاهری دستگیر نشده و موضوعی که پیش آمده بوده، ظرف چند ساعت حل شده است.به گزارش خبرگزاری آلمان، در صورت محکومیت طهماسب مظاهری، جریمه‌ای نقدی حدود یک میلیون یورو پیش‌بینی می‌شود.وی اخیراً گفته است: بنده هم‌اکنون در ایران هستم و هیچ‌گاه بازداشت نشده‌ام. بنده هم این خبر را امروز از اطرافیان شنیدم و اطلاعی از موضوع نداشتم. من هیچ‌گاه چکی با چنین مبلغ بالایی همراه نداشته یا صادر نکردم و هیچ وقت هم بازداشت نشدم. مظاهری تاکید کرده است: وقتی این خبر را به طور کامل خواندم با ارائه ادله و به طور دقیق علل عدم صحت این خبر را بیان می‌کنم.

سکانس پایانی بگم – بگم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محمدحسین روانبخش در مردمسالاری نوشت:رفتاری که محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در مجلس به نمایش گذاشت نه تعجب برانگیز بود و نه بی‌سابقه؛ در واقع احمدی‌نژاد دیروز همان احمدی نژاد همیشگی بود، با همان ویژگی‌هایی که همه از او سراغ داریم، همان احمدی‌نژادی که قبل از رئیس جمهور شدنش، اتهام زنی به دیگران را با نمایش هاله‌ای مقدس دور سر خود و اطرافیانش شروع کرد و در طول این هفت ساله ادامه داده و روش‌هایی را به کار گرفته که درشان یک مدیر نظام اسلامی نیست: وی قبل از انتخابات گفت «اگر بنده رئیس جمهور شوم بسیاری از لوله‌هایی که به خزانه وصل است و اموال مردم را می‌‌مکد قطع خواهم کرد» (10 خرداد 1384) و بعد از مرحله اول گفت «آنچه از صندوق بیرون آمد وحی الهی است» (30‌خرداد 1384) و به این ترتیب نشان داد که برای بالا رفتن از چه روش‌هایی استفاده می‌‌کند و چگونه حاضر است همه داشته‌های انقلاب و اعتقادات را برای خود هزینه کند، زیر سوال بردن همه دولت‌های قبل از خود، ادعای وجود هاله نور دور سرش بعد از سفر به نیویورک و در همان زمان‌ها رویارویی با علما و مراجع در داستان ورود زنان به ورزشگاه‌ها، انتساب عملکردش به امام عصر (عج) و در عین حال زیر بار گرانی و تورم و سوء مدیریت نرفتن، انکار هولو کاست از یکطرف و حمایت از سخنان مشایی مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل از یک طرف، از اصولگرایی دم زدن و از سوی دیگر تکذیب شعار «نفت بر سر سفره‌ها بردن» در حالی که هم متن سخنانش در این زمینه و هم عکس بیلبوردهای تبلیغاتی اش وجود داشت، ادعای عدالت داشتن و دائم از آن دم زدن و در کنار آن، مانع از بررسی پرونده‌های اطرافیان شدن و عنوان اینکه کابینه خط قرمز من است، اظهار اینکه اسامی مفسدان اقتصادی در جیب من است و در عین حال اطرافیان خود و رفتارشان را ندیدن، در ظاهر دم از قانون زدن و در باطن نهادینه کردن قانون گریزی و... اتفاقاتی نیست که یکبار و دوبار اتفاق افتاده باشد و از یاد برود. اگر بخواهیم اتفاقات دیروز را به صورت مجرد بررسی کنیم و بپرسیم که واقعا چه شده است که دیروز مجلس شورای اسلامی و مردم شاهد وضعیتی بودند که اصلا در شان یک نظام اسلامی و سالم نیست، به نتیجه‌ای نمی‌‌رسیم، باید همه اتفاقاتی که طی هفت هشت سال اخیر بوقوع پیوسته را زنجیره‌ای از اتفاقات بدانیم که به هم مربوط بودند و نتایج و پیامدهای همه اتفاقات و رفتارها و کردارهای این سالها هرگز به محدوده ای خاص نیست، مگر حرفهایی که در ایام انتخابات ودر مناظره‌های انتخاباتی بیان شد را می‌‌توان تمام شده دانست و مثلا گفت که بر گذشته‌ها صلوات بفرستیم ؟!

همه آنچه دیروز در مجلس بوقوع پیوست، برآیند و پیامد همه این اتفاقات است و اگر روزگاری در مقابل حرف‌ها و رفتارهای ناپسند در تریبونهای رسمی و غیر رسمی، در مناظره‌های انتخاباتی و در اتهام زنی‌های عجیب و غریب و در سوءاستفاده از اعتماد و توجه مردم، آن چنان که باید موضع گیری می‌‌شد، چنین نمی‌‌شد که داستان «بگم – بگم» به مجلس شورای اسلامی برسد و به قول معروف، چاقو دسته خودش را ببرد! از سوی دیگر داستانی که سعید مرتضوی برای فاضل لاریجانی درست کرده بود، دعوت و فیلم برداری کردن و سوء استفاده از آن برای فشار به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه، هم علی القاعده اولین بار نیست که صورت می‌‌گیرد و بد نیست که در این زمینه هم کمی تا قسمتی گذشته سعید مرتضوی و رفتارهایش بررسی شود که آیا پیش از این هم چنین کارهایی نشده است و آیا این رویه جاری برای بعضی گروه‌ها و افراد مجرم نبوده است؟!

سخنان دیروز علی لاریجانی در پاسخ به حرف‌های احمدی‌نژاد را هم می‌‌توان مرور کرد و به موضوع دیگری اشاره کرد : اینکه نه تنها رفتارهای احمدی‌نژاد ندیده گرفته شد، بلکه کسانی که با حسن نیت و دلسوزی، رفتارهای نادرست را تذکر می‌‌دادند، نیز به جای آنکه قدر ببینند و بر صدر بنشینند، با مشکلاتی مواجه شدند، و حالا حرف‌های همان افراد از دهان علی لاریجانی بیان می‌‌شود. دیروز لاریجانی در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد گفت: «اقدامات مافیایی و توطئه آمیز در سطح یک رئیس جمهور نیست و برخی رفتارهای دولت کیان اخلاقی جامعه را به فساد می‌‌کشاند»، «شما افرادی را به عنوان یاران خود انتخاب کرده‌اید که پرونده دارند و نمی‌‌گذارید به آنها رسیدگی شود»، «شما قانون را تمکین نکرده اید»، « این یک اقدام توطئه آمیز علیه رئیس قوه مقننه نبود؟! که آقای مرتضوی بستگان ما را دعوت می‌‌کند بعد فیلم می‌‌گیرد؟ دستگاه تحت نظر رئیس‌جمهور چطور این کار را می‌‌کند نمی‌‌دانیم ولی ما از این کارها نمی‌‌کنیم. خود این کار یک کار مافیایی نیست؟ این اخلاق است؟ ودر سطح یک رئیس جمهور است که دیگران را تهدید کند؟ آقای رئیس جمهور مشکلات کشور اینهاست»، «چه فایده‌ای دارد از عدالت صحبت کنیم و با این روش‌ها کیان اخلاق جامعه را به فساد بکشانیم» و... این سخنان به نظرتان آشنا نیست و در مناظره‌های انتخاباتی بیان نشده بود؟! و بارها منتقدان دولت این سخنان را در این هفت هشت سال نگفته بودند؟! دیروز، مجلس شورای اسلامی فقط سکانس دیگری از «بگم‌– بگم » بود، سکانسی که قرار نبود در فیلمنامه باشد اما باید امیدوار باشیم که این روش و رفتارها پایان یابد و این سکانس پایانی این گونه رفتارها باشد. ادامه چنین وضعیتی نه به نفع مردم است و نه مشکلی از کسی حل می‌کند و نه کمکی به انتخابات پیش‌رو می‌کند، از همه حوادث سال‌های اخیر عبرت بگیریم و سعی کنیم در این روزها شرایطی فراهم شود که آرامش دوباره به کشور بازگردد و فشاری که روی دوش مردم است، کاهش یابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد