سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر فرهنگی

 

لابه‌لای تار و پود صنایع دستی خوزستان
فرهنگی و هنری  11:46:0 1391/11/16

9111-10280-5 کد خبر

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: در کشور ما آن گونه که باید به بخش صنایع دستی نگاه نمی‌شود در حالی که این بخش یکی از ارزآورترین بخش‌ها به شمار می‌رود. 
 

افشین حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ ـ‌ منطقه خوزستان ـ در خصوص برپایی نمایشگاه صنایع دستی سراسری خوزستان اظهارکرد: در این نمایشگاه 30 استان اعلام آمادگی کرده‌اند و استان‌هایی که در زمینه صنایع دستی از سایرین مطرح‌تر هستند چهار صنعت‌گر و استان‌های دیگر نیز هر یک سه صنعت‌گر را به ما معرفی کرده‌اند.

 

وی افزود: در این نمایشگاه که بیشتر به صنایع دستی اختصاص داده شده است بخشی را نیز به سوغات اختصاص داده‌ایم و در کنار این نمایشگاه‌ها برای اولین بار غرفه‌ای را هم به نام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع دستی راه‌اندازی کرده‌ایم.

 

معاون صنایع دستی خوزستان ادامه داد: این اقدام تاکنون در هیچ نمایشگاهی انجام نشده است چون نگاه ما در صنایع دستی خیلی فراتر از خوزستان و ایران است و به دنبال راه‌یابی به بازارهای خارج از کشور هستیم.

 

وی تصریح کرد:‌ با توجه به این ‌که یک استان مرزی هستیم می‌توانیم پایگاه خوبی برای صادرات کشور باشیم و به طور یقین افراد زیادی هستند که تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در این بخش دارند.

 

حیدری خاطرنشان کرد: شناسایی این افراد و توانمند کردن آن‌ها یکی از وظایف اصلی ما به شمار می‌رود. صادرات نیاز به پشتوانه نیاز دارد و این پشتوانه‌سازی یعنی تولید با کیفیت داشته باشیم و تولیدکنندگان را حمایت کنیم تا به هدف مد نظرمان برسیم.

 

وی اظهار کرد: در این نمایشگاه افرادی که به غرفه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مراجعه کنند نام‌ آن‌ها در فهرست سرمایه‌گذاران ثبت شده و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در بازارچه‌های دایمی، کارگاه‌های تولیدی، صادرات، بازارچه و نمایشگاه‌های موقت داخلی و خارجی و حتی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تشویق می‌کنیم.

 

معاون صنایع دستی خوزستان عنوان کرد:‌ در این نمایشگاه به اداره زندان‌ها، بهزیستی، امور عشایر و ستاد عتبات عالیات با توجه به همت مردم در جهت ساخت بخشی از مرقد مطهر حضرت امیرالمومنین (ع) غرفه‌هایی را اختصاص داده‌ایم. همچنین برای خوزستا‌نی‌ها نیز در این نمایشگاه بیش از70 غرفه اختصاص داده‌ایم و در مجموع شاید تعداد غرفه‌ها به بیش از 280 غرفه برسد.

 

وی افزود: در این نمایشگاه سیاه چادر اقوام نیز برپا است که برپایی آن به شناساندن اقوام خوزستانی به سایر استان‌ها کمک زیادی می‌کند.

 

حیدری خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه از معاون صنایع دستی کشور، استاندار خوزستان، رییس مجمع نمایندگان استان و سایر نمایندگان دعوت به عمل می‌آید تا آن‌‌ها از نزدیک با صنایع دستی استان آشنا شوند و امیدواریم حضور آن‌ها در این نمایشگاه به حوزه صنایع دستی در بحث قانون‌گذاری کمک زیادی کند.

 

وی یادآوری کرد:‌ صنایع دستی هم اکنون یکی از بهترین راه‌های دور زدن تحریم‌ها است چون کشوری نظیر چین از این طریق توانست بازارهای جهانی را از آن خود کند. ما نیز در نمایشگاه بصره نشان دادیم که حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

 

معاون صنایع دستی خوزستان تصریح کرد: ‌متاسفانه در کشور ما آن گونه که باید به بخش صنایع دستی بها داده نمی‌شود در حالی که تاکنون بیش از 640 میلیون دلار صادرات صنایع دستی در سطح کشور داشته‌ایم. ‌به عقیده من اگر به این بخش نگاه بهتری شود بدون شک می‌توانیم صادرات خود را دو چندان کنیم.

 

حیدری برپایی نمایشگاه صنایع دستی خوزستان را فرصت مناسبی برای صنعت‌گران خوزستانی دانست و گفت:‌ در این نمایشگاه صنعت‌گران استان علاوه بر رقابتی که با سایر استان‌ها دارند می‌توانند محصولات خود را به همگان بشناسانند و اگر این روند ادامه داشته باشد سال آینده آغاز فصل جدیدی در صنایع دستی استان خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: ‌شروع به کار بازارچه‌های جدید، غرفه‌های فروش در میادین و یا معابر پارک‌ها نیز یکی دیگر از برنامه‌های اصلی ما برای سال آینده خواهد بود.

 

معاون صنایع دستی خوزستان گفت: اکنون بازارچه شادگان راه‌اندازی شده و برای آن نیز سرمایه‌گذارانی در نظر گرفته شده و آماده افتتاح است و سرای افضل شهرستان شوشتر نیز اکنون یکی از بازارچه‌های خوب استان محسوب می‌شود.

 

وی تاکید کرد: اکنون به دنبال آن هستیم که در اهواز نیز 2 بازارچه‌ راه‌اندازی کنیم ولی هنوز با مالکان اماکنی که مد نظرمان است به توافق نرسیده‌ایم ولی سعی‌مان بر این است که این بازارچه‌ها را در فضاهای خوبی در سطح شهر راه‌اندازی کنیم.

 

حیدری، با بیان این که صنایع دستی مدت‌ها در حاشیه بود و در متن قرار نداشت، اظهار کرد: اکنون با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از اقتصاد مقاومتی و استفاده از هر گونه فرصت برای تولید صنایع دستی یکی از بهترین محصولات برای بخش صادرات کشور است چون این بخش یکی از ارز آورترین رشته‌ها در کشور ما به شمار می‌رود.

 

وی به ایجاد بازارچه‌های مجازی صنایع دستی نیز اشاره کرد و گفت: قصد داریم چنین بازارچه‌هایی را راه‌اندازی کنیم چون پس از اعلام آن خیلی از ایرانی‌های مقیم خارج کشور به خوبی استقبال کردند و این نشان می‌دهد که در این بخش تا چه اندازه می‌توانیم حساب ویژه باز کنیم.

 

معاون صنایع دستی خوزستان افزود: این طرح و چند برنامه دیگر را در ابتدای سال 92 به عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های خود ارایه می‌دهیم و در سال آینده نیز برای بخش‌های مختلف تقویم‌های جداگانه‌ای را طراحی می‌کنیم.

 

وی به تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برای مشاغل خانگی مبلغی معادل هفت میلیارد تومان را گرفته‌ایم و اعتبار دیگری را نیز به همین میزان از سوی صندوق توسعه ملی اخذ کردیم تا در اختیار صادرکنندگان و تولیدکنندگانی که کالای آن‌ها ارزش صادر کردن داشته باشیم قرار می‌دهیم.

 

حیدری اظهار کرد: تسهیلات دیگری نیز در قالب وام‌های 16 درصد از طریق بانک‌هایی که با صندوق توسعه ملی قرارداد دارند به متقاضیان واجد شرایط اهدا می‌کنیم. پیش از این نیز کارشناسان ما در این خصوص کارگاه‌های نیازمند وام را شناسایی کرده‌اند و اگر هنوز هم کارگاه‌هایی در سطح استان نیازمند وام 16 درصدی هستند می‌توانند برای اخذ تسهیلات اقدام کنند.

 

وی با اشاره به ریشه دار بودن صنایع دستی خوزستان گفت: ‌همیشه گفته‌ایم که صنایع دستی خوزستان ریشه‌دار است ولی هیچ گاه به حفظ این ریشه‌دار بودن فکر نکرده‌ایم.

 

معاون صنایع دستی خوزستان ادامه داد:‌ اکنون استان‌هایی نظیر اصفهان و شیراز بازارچه‌هایی ثابت برای فروش محصولات صنایع دستی به گردشگران دارند در حالی که در خوزستان گردشگران برای تهیه صنایع دستی استان سرگردانند.

 

وی بیان کرد: با توجه به نگاه مثبتی که استاندار خوزستان به بخش صنایع دستی دارد در سال 92 می‌توانیم بازار خوبی را در اهواز راه‌اندازی کنیم.

 

حیدری خاطرنشان کرد: در شهرستان‌هایی نظیر شوشتر و دزفول بازارچه‌های قدیمی وجود دارد ولی اگر سرمایه‌گذارانی باشند که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشند آن‌ها را حمایت می‌کنیم. اکنون نیز با هماهنگی‌هایی که با فرمانداران شهرستان‌ها انجام داده‌ایم برای سایر شهرستان‌ها نیز برنامه های خوبی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

وی در ادامه به کلاس‌های آموزشی صنایع دستی در استان نیز اشاره کرد و گفت: ‌دوره جدید کلاس‌های ما تمام شده و اکنون در حال آماده کردن کارهای اولیه برای برگزاری دوره جدید هستیم. این کلاس‌ها یا از اوایل اسفند 91 و یا از اوایل فروردین 92 برگزار می‌شوند. در این دوره‌ها رشته‌ها براساس شهرهای مختلف و صنایع دستی خاص هر شهرستان متفاوت است. برای مثال در شهرستانی نظیر دزفول "کپو" استقبال زیادی دارد و در خراطی نیز دزفول در سطح کشور صاحب سبک است.

 

او ادامه داد:‌ امسال برای اولین بار با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردیم تا افرادی که می‌توانند در بخش کلاس‌های خصوصی به بحث آموزشی بپردازند به فنی حرفه‌ای معرفی شوند و به آن‌ها مجوز داده شود.

 

حیدری صنایع دستی را به عنوان یک علاقه قلبی توصیف کرد و گفت: پیش از این که وارد این محیط شویم نمی‌دانستیم فضای صنایع دستی چه گونه است ولی اکنون به همراه سایر دوستانی که در این حوزه فعالیت می‌کنیم به چشم یک کارمند به خود نگاه نمی‌کنیم چون از نظر ما صنایع دستی به اندازه‌ای مقدس است که در هر کجای آن که تلاش کنیم نقطه‌های مثبتی را می‌توانیم مشاهده کنیم.

 

وی اظهار کرد: تلاش کردن در این عرصه باعث ایجاد اشتغال می‌شود و با پرداخت یک وام پنج ‌میلیون تومانی می‌توان رزق و روزی را به یک خانواده اهدا کرد. وقتی سرمایه‌ در اختیار این هنرمندان قرار گیرد و بازار فروش آن‌ها نیز تعیین شود بدون شک این درآمدزایی می‌تواند کمک زیادی به اقتصاد برخی خانواده‌ها بکند.

 

معاون صنایع دستی استان به برگزاری جلسات متعدد کارگروه‌های اشتغال در استانداری اشاره کرد و گفت:‌ در این کارگروه‌ ما می‌توانیم مسایل و مشکلات صنعت‌گران را به مدیران استان به خصوص مدیر عاملان بانک‌ها انتقال دهیم تا اگر در خصوص اخذ تسهیلات مشکل خاصی وجود داشته باشد راهکار مناسبی را از سوی آن‌ها بشنویم.

 

وی در پایان این گفت‌وگو به حضور نمایندگانی از استان برای حضور در نمایشگاه آستاراخان اشاره کرد و گفت:‌ در این نمایشگاه چهار و یا پنج صنعت‌گر از خوزستان حضور می‌یابند و امیدواریم حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته باشیم. بخشی از این کار به عهده خود صنعت‌گران است و محصولات خود را ارایه می‌دهند.  همچنین در کنار آن‌ ما بخشی از محصولات سایر صنعت‌گران را به آن‌ها می‌دهیم تا به عنوان نمایندگان استان این محصولات را در نمایشگاه روسیه به فروش برسانند.

 

گفت‌وگو از: محمدرضا خبازان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد