سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار آلودگی آبهای سطحی خوزستان

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
20 درصد مساحت تالاب کشور در خوزستان قرار دارد 

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: 20 درصد مساحت تالابی کشور در استان خوزستان قرار دارد.

خبرگزاری فارس: 20 درصد مساحت تالاب کشور در خوزستان قرار دارد 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، احمدرضا لاهیجان‌زاده در پنجمین همایش معاونان محیط طبیعی و تنوع زیستی کشور اظهار کرد: بسیاری از مسائل محیط طبیعی کشور به طور یک جا در در استان خوزستان قرار دارد، به طوری که در بخش جنوبی تالاب‌های متصل به دریا مثل تالاب «شادگان» و «خوریات» واقعاً منحصر به فرد و تالاب میانه‌ای مثل تالاب «هورالعظیم» که به تالاب بین‌النهرین متصل بوده، بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه این ظرفیت‌ها همگی نشان‌دهنده تنوع زیستی منحصر به فرد خوزستان هستند، ادامه داد: پنج رودخانه بزرگ در کشور با بالای 30 میلیارد مترمکعب آب در خوزستان قرار دارد که این مسئله پتانسیل ویژه‌ای را برای خوزستان به لحاظ کاربردهای گردشگری و کشاورزی به وجود آورده است.

*خوزستان، دومین استان در معرض زمین‌خواری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: تفاوت اقلیم‌ها و اراضی حاصل‌خیز این استان باعث شده است که خوزستان بعد از تهران براساس اعلام سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور، دومین استان در معرض زمین‌خواری باشد.

وی همچنین تصریح کرد: وجود جنگل‌های دز و کرخه به عنوان زیستگاه اصلی گوزن زرد و کوه‌های پوشیده از برف ذر بخش زاگرسی خوزستان و پوشش جنگلی متفاوت از سایر استان‌ها، موجب شکل‌گیری اقلیم کاملاً متفاوتی در خوزستان شده‌اند.

لاهیجان‌زاده اضافه کرد: هوای لطیف اهواز در شمال خوزستان و هوای بهاری محدوده جنوبی خوزستان از آبادان تا خرمشهر و هندیجان، اختلاف اقلیم کاملاً محسوسی را در استان پدید آورده است.

وی بیان کرد: حتی یک متر از اراضی 64 هزار کیلومتری خوزستان بلااستفاده نیست، یعنی یا اراضی با قابلیت بالای کشاورزی یا وجود تالاب‌ها و یا مناطق نفت‌خیز نقطه نقطه خوزستان را به سرزمینی با ارزش طبیعی بالا تبدیل کرده است.

*استحصال نفت موجب بروز مشکلات در منطقه هفت شهیدان شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه اخیراً میدان نفتی در منطقه حفاظت شده هفت شهیدان کشف شده است، ادامه داد: شرکت نفت اخیراً با ارسال نامه‌ای به ما خواهان بهره‌برداری و استحصال نفت از این منطقه شده و این بروز مشکلاتی را فراهم کرده است.

*همایش اصلی معاونان محیط طبیعی به میزبانی خوزستان برگزار شود

وی با اشاره به اینکه تمام نگاه‌های توسعه‌ای کشور به استان خوزستان معطوف شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به مجموع نکات ذکر شده و برگزاری پنج دوره همایش معاونان محیط طبیعی در خوزستان در خلال چهار سال پیشنهاد می‌کنیم، دبیرخانه این همایش به صورت ویژه به استان واگذار شود و ما آماده برگزاری سالانه این همایش هستیم.

لاهیجان‌زاده در پایان خواستار برگزاری همایش اصلی معاونان محیط طبیعی به میزبانی خوزستان شد و ابراز داشت: پیشنهاد می‌کنم، این همایش شهریورماه هر سال به صورت منطقه‌ای در استان خوزستان برگزار شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد