سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

فارس گزارش می‌دهد
گره ناگشودنی بافت فرسوده مدارس با اعتباراتی ناتمام 

خبرگزاری فارس: در سالیان گذشته، دولت راهکارهای مختلفی را در جهت احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری تجربه کرده است، اما حجم عظیمی از این بخش‌ها نیمه کاره مانده و با مشکل تامین منابع مالی هنگفت رو به رو است.

خبرگزاری فارس: گره ناگشودنی بافت فرسوده مدارس با اعتباراتی ناتمام 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، برای اصلاح بافت‌های فرسوده ضروری است که ابتدا نوع بافت را مشخص کرده سپس راهکار لازم اتخاذ شود، البته برطرف کردن این مشکلات، هزینه و زمان زیادی را می‌طلبد.

برای جلوگیری از راکد شدن این مناطق باید تدبیر مناسب اندیشید و با تحرک بخشیدن، احیا و بازسازی مناطقی که پویایی خود را از دست داده‌اند حیاتی دوباره بخشید و مانع از غیرفعال بودن و تحمیل هزینه به شهر گشت.

در مقابل بخش فرهنگ و ادب نیز به موازات سایر بخش‌های اجتماعی در معرض آسیب‌هایی قرار دارند که در صورت عدم توجه به آنها مشکلات ریز و درشتی را برای رهروان این مسیر فراهم می‌کنند.

مدارس از جمله مراکزی هستند که با گام گذاشتن در این عرصه می‌توان درجات عالی علم و ادب را تا آنجا که می‌خواهیم و می‌توانیم ادامه دهیم و اگر در این مسیر امکانات لازم در آنها فراهم و مهیا نباشد مطمئناً مشکلاتی ما را به خود معطوف می‌کند که با وجود آنها نمی‌توان چشم بر هم گذاشت و ادامه داد...

شهرستان‌های آبادان و خرمشهر نیز که هشت سال مداوم با جنگ تحمیلی درگیر بودند بسیار خسارت و اثرات جبران ناپذیری را متحمل شدند که تا امروز همچنان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

با وجود تمام اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته و اجرایی شده اما خسران و کمبود را می‌توان در بخش‌های بسیاری از آن همچنان نیز مشاهده کرد که از جمله آن می‌توان به بافت فرسوده مدارس این دو شهرستان اشاره کرد. 

*53 مدرسه در آبادان جزو میراث فرهنگی هستند

در این زمینه رئیس اداره نوسازی مدارس آبادان چنین عنوان می‌کند: امسال با وجود اعتبارات اما بخش عمده‌ای از پروژه‌های عمرانی دچار مشکل شده است.

فرشاد محمدزاده اضافه کرد: حجم بالای کار نوسازی مدارس شهرستان در تابستان انجام شده که این اقدامات در راستای طرح 3-3-6 اداره آموزش و پرورش بوده که در حال حاضر با توجه به بدهی پیمانکاران بخشی از کار نیمه تمام مانده است.

وی ادامه داد: 21 پروژه در آبادان و اروندکنار در فعالیت‌های نوسازی مدارس گنجانده شده که 16 پروژه به آبادان اختصاص داده شده است.

رئیس اداره نوسازی مدارس آبادان با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای نوسازی مدارس مستقر در شهرستان آبادان ادامه داد: برای کل مدارس شهرستان آبادان 46 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که در حال حاضر 9 درصد از این هزینه‌ها تأمین شده است. 

*تعمیرات 50 درصد مدارس آبادان انجام شده است

محمدزاده گفت: تعمیرات 50 درصد مدارس شهرستان آبادان در تابستان سال 91 انجام شده که عملیات‌های تیغه‌بندی و تغییر کاربری 19 مدرسه در مدت مشابه انجام شده است.

وی تصریح کرد: در رابطه با پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم در سال جاری کارهای خوبی صورت گرفته و ما موفق به اجرای پروژه‌های ارزشمندی شدیم.

وی همچنین عنوان کرد: آبادان نخستین‌ شهر در سطح استان خوزستان بود که کارهای تعمیراتی را به موقع و با سرعت بالا انجام داده و علاوه بر آن در زمینه جذب اعتبارات از استان نیز شهرستان اول بوده‌ایم.

رئیس اداره نوسازی مدارس آبادان خاطرنشان کرد: 53 مدرسه در شهرستان آبادان جزو میراث فرهنگی بوده که از این تعداد پنج مدرسه ثبت ملی هستند. 

*در حال رایزنی برای خروج مدارس آبادان از پوشش میراث فرهنگی هستیم

وی با بیان اینکه مابقی مدارس ثبت ملی نبوده اما جزو میراث محسوب می‌شوند، گفت: این بدان معناست که حفاظت مابقی مدارس و ایجاد تغییرات در راستای تعمیرات و بهسازی این مدارس مشروط بر دریافت مجوز از اداره میراث فرهنگی منطقه داشته که رئیس اداره آموزش و پرورش آبادان در حال رایزنی برای خروج این مدارس از پوشش میراث فرهنگی است. 

*27 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی مدارس خرمشهر

محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نوسازی مدارس در خرمشهر تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 9 پروژه از منابع اعتباری مختلف استانی تخریب و بازسازی و نفت و همچنین یک پروژه نیز از محل پروژه‌های خیرین در حال اجراست.

وی افزود: احداث مرکز رفاهی امام مهدی (ع) فرهنگیان، تخریب و احداث دبستان 10 کلاسه مسجدالاقصی، تخریب و احداث دبستان پنج کلاسه امام حسن ( 1 و 2) واقع در روستای حفار شرقی از جمله پروژه‌های این اداره با پیشرفت فیزیکی 80 درصدی در خرمشهر است.

رئیس اداره نوسازی مدارس آبادان و خرمشهر اضافه کرد: همچنین سایر پروژه‌های با میانگین پیشرفت فیزیکی 40  درصدی عبارتند از تخریب و احداث مدرسه راهنمایی 12 کلاسه حضرت ابوالفضل عباس، تکمیل هنرستان کار و دانش، احداث دبیرستان 12 کلاسه دخترانه، احداث مدرسه راهنمایی 6 کلاسه بوستان، احداث دبستان 10 کلاسه مسکن مهر و احداث یک باب معلم‌سرا در شهرستان که با حمایت‌های قابل توجهی روبه‌رو بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه سه کلاسه بانک اقتصاد نوین در روستای رحمانیه نیز از پروژه‌های خیرین در سطح شهرستان خرمشهر است.

محمدزاده افزود: علاوه بر پروژه‌های فوق در تابستان سال جاری، عملیات تعمیرات مدارس به میزان اعتبارات پیش بینی شده در مقاطع مختلف تحصیلی انجام پذیرفته به‌ طوری‌که تنها در مقطع ابتدایی و در راستای اجرای طرح 3-3-6 در بیش از 9 مدرسه عملیات تعمیرات و تیغه‌بندی‌های لازم انجام شده است.

وی اظهار کرد: در مجموع می‌توان گفت که در همه مقاطع (شامل مقطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و استثنایی) قریب به 20 مدرسه تعمیر شده است.

رئیس اداره نوسازی مدارس آبادان و خرمشهر در پایان بیان کرد: اعتبارات پیش بینی شده در سال جاری بالغ بر 27 میلیارد ریال است که در صورت تخصیص، بخشی از پروژه‌های مذکور تحویل دستگاه بهره‌بردار ( مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خرمشهر) خواهند شد. 

*نوسازی بافت‌های فرسوده جز با تعامل مردم و مسئولان محقق نمی‌شود

با وجود اینکه طی سالیان گذشته، دولت راهکارهای مختلفی را در جهت احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری تجربه کرده است، اما حجم عظیمی از بافت‌های فرسوده موجود و نیمه کاره مانده و طولانی شدن اجرای بسیاری از این پروژه‌ها نشان از ناکافی بودن این مدل‌ها دارد؛ در واقع مشکل اصلی پیش روی پروژه‌ها، تامین منابع مالی هنگفتی است که برای احیای این گونه بافت‌ها مورد نیاز است.

احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه این مسئله توسط مردم (نوسازی مشارکتی) و با توجیه کامل آنان صورت پذیرد همچنین دولت و نهادهای عمومی (اعم از شهرداری‌ها و...) اعتماد مردم را به‌دست آورند؛ رعایت اصول شهرسازی، معماری و اقتصادی شهری با توجه به قابلیت سنجی ویژه همان منطقه صورت گیرد و با دیدی همه جانبه، نسبت به احیای بافت اقدام شود.

مریم خبازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد