سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از وضعیت آب رودخانه کارون

 

 

دبی رودخانه کارون به بالاترین حد خود در 10سال اخیر رسید 

اهواز - دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز روزجمعه در پی بارندگی های موثر و فراگیر اخیر در مناطق بالادست به بالاترین حد خود در 10سال اخیر رسید. 

به گزارش خبرنگار ایرنا به نقل از سازمان آب وبرق خوزستان، در پی بارش های مناسب و سرازیرشدن آب مسیل ها و رودخانه های دایمی و فصلی به کارون، دبی این رودخانه به عنوان بزرگترین رودخانه پرآب ایران به 800متر مکعب در ثانیه رسیده است که این میزان طی 10سال اخیر یک رکورد محسوب می شود.

بالا آمدن کم سابقه آب رودخانه کارون و و گل آلود شدن آن که ناشی از طغیان رودخانه های بالادست به ویژه رودخانه های ˈبالارودˈ ، ˈشاوورˈ ، ˈدزˈ و شاخه اصلی کارون گزارش شده است برای بسیاری از شهروندان اهوازی یک موضوع جالب و دیدنی تبدیل شده است.

آب رودخانه کارون به قدری بالا آمده که بسیاری از جزیره های کوچک درون رودخانه کارون را آب فراگرفته و ادامه ساخت دیوار ساحلی در دو سوی رودخانه کارون را متوقف کرده است.

این درحالی است که هنوز دریچه های اضطراری سدهای دز ، کارون 3 ، شهید عباسپور و گتوند باز نشده و خروجی آب از این سدها تنها به منظور حرکت توربین ها و تولید برق صورت می گیرد.

در همین حال گل آلودگی رودخانه کارون در سه روز اخیر به قدری افزایش یافته که مشکلاتی برای تصفیه خانه های آب شهر اهواز به وجود آورده است ولی به علت افزایش دبی رودخانه ، از میزان شوری آب (EC) کاسته شده است.

بارندگی های اخیر ضمن آنکه سبب احیای بسیاری از رودخانه فصلی و چشمه های مناطق شرقی و شمال شرق استان خوزستان شده است کشاورزی پرباری در سال زراعی جاری برای کشاورزان خوزستانی نوید می دهد.

افزایش دبی (آورد) آب رودخانه کارون که در سال زراعی آّبی برای چندین بار در پی بارش های مناسب در مناطق بالادست افزایش یافته است سبب آبیاری مناسب و مطمئن بیش از 80هزار هکتار از اراضی نیشکر طرح های هفت گانه خوزستان شده است.

در سال های اخیر به علت بروز پدیده خشکسالی متوالی اراضی نیشکری خوزستان تحت تاثیر افزایش شدید شوری آب رودخانه کارون به شدت آسیب دید به گونه ای که در سال گذشته زراعی سبب خسارت 120میلیارد تومانی صنعت نیشکر خوزستان و کاهش 30درصدی تولید شکر در این استان شد.

در سال گذشته 360هزار تن شکر سفید از واحدهای هفت گانه نیشکر خوزستان تولید شد در حالی که پیش بینی شده در سال زراعی جاری با بارش های مناسب و کاهش شوری آب کارون تولید شکر در خوزستان به 500 هزار تن برسد.

خوزستان به تنهایی یک سوم شکر کشور مورد نیاز کشور را تامین می کند و طبیعی است هرگونه تغییرات در آورد رودخانه های استان خوزستان به ویژه رودخانه کارون که نقش حیاتی برای خوزستان دارد می تواند روی تولید این محصول تاثیر زیادی برجای گذارد.

حدود یک سوم آب های جاری کشور در خوزستان جاری است ولی توسعه کشاورزی در سال های اخیر نیاز آبی اراضی کشاورزی و صنعت در خوزستان را به شدت افزایش داده است به گونه ای که خوزستان در تامین آب کشاورزی مورد نیاز در سال های اخیر با محدودیت های شدیدی مواجه بوده است.

بر اساس آمار رسمی از سوی سازمان جهادکشاورزی خوزستان تنها در سال زراعی 91-90 کشاورزان خوزستان حدود 60هزار میلیارد ریال ناشی از محدودیت کشت تابستانه خسارت دیدند.

کشاورزان خوزستانی امیدوار هستند با افزایش دبی رودخانه های استان به ویژه کارون ، دز و کرخه محدودیت های کشت تابستانه برطرف شود و حق آبه های تالاب های خوزستان که طی سال های اخیر با مشکلات زیست محیطی زیادی رو به رو بوده اند تامین گردد.ک/4

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد