سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل اقتصادی

 

گزارش میدانی مهر/

نگرانی مردم از افزایش یارانه ها/ یارانه دردی را دوا نکرد

اهواز - خبرگزاری مهر: در حالیکه کارشناسان نسبت به عواقب افزایش یارانه ها در شرایط فعلی هشدارهای فراونی می دهند، مردم نیز که تجربه سخت یک دوره دریافت یارانه را پشت سرگذاشته اند تمایل چندانی به این کار ندارند و نسبت به این موضوع نگران هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، پرداخت یارانه به مردم و حذف برخی یارانه ها که دولتهای بعد از انقلاب برای کمک به معیشت مردم پرداخت می کردند هر چند در نگاه اول از اینکه مردم هر ماه مبلغی دریافت می کردند ایده آل و شیرین بود ولی این کار در نهایت به علت ضعف شدید در نظارت بر عرضه کالاها و خدمات به خصوص کالاهای اساسی، مشکلات فراوانی را به مردم تحمیل کرد و به گفته کارشناسان، گرانی های اخیر چند برابر درآمد ناشی از دریافت یارانه، پول از جیب مردم خارج کرده است.

این تجربه پرداخت یارانه ها که هنوز به یک طرح موفق تبدیل نشده در حالی با ضعف هایی همراه است که دولت قصد دارد مرحله دوم افزایش یارانه را با قطع اندک کمکهایش به برخی حاملهای انرژی و سایر خدمات قطع و پول بیشتری به مردم پرداخت کند ولی این بار مردم به شدت از این وضع نگران هستند زیرا آینده این طرح که از هم اکنون می توان حدس زده یک عقبه کارشناسی مستحکمی ندارد چه مشکلاتی را به مردم تحمیل می کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص با اشاره به اینکه مجلس نیز نگران عواقب افزایش یارانه های نقدی است، عنوان کرد: کسی از بین نمایندگان مخالف افزایش درآمدهای مردمی که همان آرمان اصلی نظام جمهوری اسلامی برای افزایش رفاه اجتماعی مردم است نیست ولی به نظر می رسد در شرایط فعلی افزایش یارانه با مشکلاتی همراه است که در نهایت به زیان مردم و کشور تمام می شود.
 

سیدشریف حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در همان مرحله اول پرداخت یارانه های نقدی مردم، دولت آنقدر نسنجیده طرح را اجرا کرد که منافع اجرای این طرح به جای اینکه باعث سودمندی مردم و نظام شود، به جیب دلالها رفت و آنها از ضعف نظارت دولت در موضوع حذف یارانه حامل های انرژی به خوبی سود بردند و سودهای کلانی بردند.

نماینده مردم اهواز عنوان کرد: اکنون با این تجربه ناموفق و البته تلخ، دولت به جای افزایش یارانه ها مشکلاتی به وجود آمده برای مردم که یکی از عوامل آن اجرای ناموفق هدفمندی یارانه ها است را مرتفع کند و بعد از قوی کردن ساختار نظارتیش، مبلغ یارانه ها را افرایش دهد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی افزایش یارانه های پرداختی به مردم، بی شک فشار مضاعفی را به مردم تحمیل می کند و اصولا وقتی همه مطلع هستند که مرحله اول هدفمندی به خوبی اجرا نشد، تاکید بر اجرای فاز دوم هدفی به غیر از رفاه مردم را دارد که انتظار داریم دولتمردان دست به بازهای خطرناک که به صورت مستقیم معیشت مردم را تحت الشعاع قرار می دهد، نزنند.

در کنار نمایندگان، گزارش میدانی خبرنگار مهر نیز نشان می دهد مردم که در این مدت به خوبی شرایط اقتصادی کشور را درک کرده اند به این نتیجه رسیده اند که در این وضع، افزایش مبلغ یارانه ها نمی تواند خبر خوشایندی برای آنها باشد.

احمد حزباوی کارمند یکی از بانکهای استان خوزستان در خصوص افزایش یارانه ها به خبرنگار مهر می گوید: شاید در این مدت بیشترین افرادی که به صورت مستقیم با روحیات مردم در خصوص یارانه ها آشنا هستند کارکنان بانک هستند و آنها به خوبی از وضع معیشتی و درآمدی مردم باخبر هستند.

وی افزود: در مرحله اول مردم استقبال مناسبی از دریافت یارانه ها داشتند و برای دریافتش لحظه شماری می کردند ولی در مدت اخیر آنها در گفته ها و صحبتهایشان از اینکه یارانه ها نه تنها مشکلی از آنها حل نکرده بلکه باعث مشکلاتی برای آنها شده بیشتر گله مند هستند.

این کارمند بانک می افزاید: این روزها که اخباری در خصوص افزایش مبلغ یارانه به گوش می رسد مردم و حتی پیرمرد و پیرزنان به ظاهر بی سواد هم با مراجعه به بانک از اینکه دولت قرار است مبلغ یارانه ها را افزایش دهد گله مند هستند و می گویند اینگونه پول دادنها، دردی را از مردم دوا نمی کند و آنها علاقه ای به این کار نشان نمی دهند.
 

موندنی بهداروند یکی از بازنشستگان خوزستانی نیز در مورد احتمال افزایش یارانه می گوید: وقتی پرداخت یارانه به مردم شروع شد خوشحال شدم از اینکه کمک درآمدی برای حقوق بازنشستگی پیدا کرده ام و می توانم زندگی بهتری داشته باشم ولی این یارانه ها نه تنها کمکی برای ما نشد که حتی نمی توانیم آنها را برای پرداخت پول آب، برق، گاز و تلفن هم کنار بگذاریم.

خلف سعیدی یکی از روستائیان نیز در این خصوص می گوید: برخی اهالی روستا با دریافت این یارانه ها به شدت تنبل و کم کار شده اند و عرصه را به اعضای خانواده خود تنگ کرده اند.

وی افزود: یک استاد بنایی که خانواده ای هفت نفره دارد در روستای ما زندگی می کند که با پول کارش، درآمد مناسبی داشت ولی از وقتی یارانه ها را پرداخت کرده اند به پول حاصل از یارانه ها که حدود 300 هزار تومان است قانع شده و دست از کار و حرفه اش کشیده و همیشه در خانه در حال استراحت است در حالیکه مردم روستا دربه در دنبال یک استاد بنایی خوب هستند.

رحیم علوی یک راننده تاکسی نیز در این مورد می گوید: همه رانندگانی که بعضی وقتها فرصت می کنیم با هم صحبت کنیم از افزایش یارانه ها نگران هستند و تنها عده کمی خوشحال هستند. مسافران هم معمولا در تاکسی حرف دلشان را خوب می زنند نیز نگران آینده خود در صورت افزایش یارانه ها هستند.

وی افزود: مثلا می گویند در مرحله دوم بنزین و گاز CNG قرار است گران تر شود. معمولا در این شرایط کرایه ها هم افزایش می یابد و به طور طبیعی افزایش قیمت ناشی از افزایش حمل و نقل به همه اجناس سرایت می کند. در این شرایط همه ضرر می کنیم که این وضع را کسی از مردم نمی پسندد. کاش یک روز رئیس جمهور به صورت ناشناس در تاکسی بنشیند و حرف دل مردم را گوش دهد تا از این کار خود منصرف شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد