سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک ناهنجاری اجتماعی - فرهنگی

 

کد خبر: ۲۹۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
یکی از بینندگان «تابناک» در مطلبی برای «نگاه شما» نوشت:

به تازگی در سفری که از فرودگاه امام به سمت اصفهان داشتیم در مسیر قم ماشین دچار خرابی شد و مجبور شدیم به تعمیرگاهی در قم مراجعه کنیم و در آنجا از من پرسیدند کجایی هستی گفتم لر هستم و دیدم بعد از این جواب یکدفعه با انفجاری از خنده روبرو شدم که مورد تعجب دوستانم نیز شد اینجا بود که یاد پیامک‌های رو به گسترش هجو علیه لرها افتادم که متاسفانه کار به جایی رسید که با دیدن ما نیز شروع به خنده می کنند بر آن شدم تا این دلنوشته را بنویسم مگر ابتدا تلنگری به خودمان باشد تا دیگر خود باعث گسترش این پیامک‌ها نشویم و برای خود و قومیتمان و اصالت ایرانی خویش و حتی دستورات دینمان ارزش قائل باشیم و دیگر برای مسئولینی که دلشان برای ایران می سوزد و چاره ای برای این کار پیدا کنند و برای اهداف کوتاه مدتشان اقوام ایرانی را در مقابل هم قرار ندهند.

ظاهرا پایانی بر جنبش هدفدار تخریب وجهه لرها در ایران که قسمتی از آن به صورت پیامکی ادامه داردنیست.در اینکه قوم لر به عنوان یکی از ایرانیترین اقوام در ایران دشمنان زیادی دارد و این قوم به عنوان قسمتی از پیکر ایران دین خود را به کشور ایران از هخامنشه تا اسلام و از اسلام تا مشروطه و از مشروطه تا انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی ادا نموده است حرفی نیست و هیچ مورخ و تحصیل کرده ای منکر این نیست ولی اگر این کارها رابدون برنامه ریزی فرض کنیم و کاملا بی هدف فرض کنیم بسیار ساده لوح خواهیم بود چرا که این همه توهین در سطوح مختلف نمی تواند بی هدف و بی قصد و غرض باشد و دست کم جریانی پرنفوذو با غرض سیاسی امنیتی پشت این قضیه است. ویا اگر بگوییم این جزئی از ادبیات شفاهی و روحیه طنز ایرانی هاست که در نبود یک سیستم و رسانه طنز به این سو سوق برداشته است تنها خود را گول زده ایم و توجیه کرده ایم.

در گذشته و اکنون و در ادبیات ایران طنز جایگاه ویژه ای دارد و بیشتر آثار طنز به صورت شعر و منظوم بوده است ولی طنزی که در مورد اقوام ایرانی است سابقه چندانی ندارد و فقط چند وقت است ترکها (آذریها) رشتی ها و لرها مورد حمله این جوک‌ها شده اند و در این مورد یک تحلیل است که همزمانی این توهین‌ها با تقویت حکومت مرکزی ایران حرف بی راهی نیست رضا شاه و جانشینش که خود بعد از انقلاب مشروطه آذری‌ها و لرها و شمالی ها در ایران روی کار آمدند و این انقلاب را به یغما برده اند و از این سه قوم می ترسیده اند ترسشان را در پناه هجو این اقوام پنهان کردند و راه تقویت حکومت مرکزی را در حدایی اقوام از همدیگر می دانستند.

در این زمان که دیگر از بازماندگان قدرت در ایران خبری نیست انتشار این همه توهین و هجو علیه یک قوم نمی تواند بی غرض و بی هدف باشد ودست کم باید باندو جریانی باهدف سیاسی و یا امنیتی مسئول آن باشند و اینکه اعضای این باند چه کسانی هستند و هدفشان چیست وظیفه دستگاه‌های امنیتی کشور و حافظان کشور می باشد و باید برای این جریان چاره اندیشی کرد. در ذیل به رد پای این جریان مخوف ضد ایرانی اشاره می کنم که به عنوان نشان دادن حسن نیت ویک برنامه کوتاه مدت مسئولین به این امر توجه کنند:

1-رویکرد صدا وسیما اصلاح شودتوهین های متعدد صدا وسیما به لرها چه در سریالها و یا چه در برنامه های به اصطلاح تاریخی خسرو معتضد را پایان دهند.

2-رویکرد سریالهای تاریخی واقع بینانه شود به عنوان مثال دیگر شاهد سریالهایی مثل صنوبر وسریال سالهای مشروطه (برگرفته از کتاب کمونیستی تبریز مه آلود) نباشیم.

3- حذف هدفمند کلمه بختیاری از استان و کلمه ابداعی و توهین آمیز چهار محال که متاسفانه امروزه خود به صورت توهین آمیز به کار میرود و به عنوان چهار امر ناممکن از آن نام می برند.را اصلاح کنند و مضمون یکی از این پیامکهای جوک نیز همین نام استان است.

4-با چاپ کنندگان مطالب و کاریکاتورهای توهین آمیز در روزنامه های رسمی کشور برخورد شود.

5-نامگذاری سیمای استان به یک نماد خاص را هر چه زودتر اصلاح کنند و به عنوان حسن نیت نامگذاری جدید بر اساس فرهنگ و تمدن استان صورت بگیرد.

6-نامگذاری های سایتهای رسمی استان و حذف هدفمند بختیاری در آنها اصلاح شود.

7- گویش بختیاری و زبان لری به عنوان واحد اختیاری در استانهای لر نشین و بختیاری نشین در دانشگاه ها و مدارس تدریس شوند و همچنین موسیقی بختیاری نیز به عنوان یکی از دست نخورده ترین و اصیلترین موسیقی های ایرانی در دانشکده های موسیقی تدریس گردد. و همانطور که دیگر اقوام شبکه های صدا و سیما به زبان خودشان دارند حتی در آذربایجان غربی مثلا مهاباد یک شبکه جدا از آذربایجان دارد و یا در آبادان شبکه ای جدا از خوزستان است در استان بختیاری و استان خوزستان نیز هر کدام یک شبکه مربوط به بختیاری را داشته باشند.

8- متاسفانه جریانی در استان است که سعی دارد فرهنگ و تمدن عزیزانی که به گویش غیر از بختیاری تکلم می کنند را قبضه کرده و آنها را در مقابل بختیاری ها قرار دهند.متاسفانه سیمای استان تحت نفوذ کسانی است که متاسفانه به بهانه اینکه در این استان غیر بختیاری نیز وجود دارد سعی در نادیده گرفتن کل فرهنگ و تمدن استان را دارد در صورتی که بایدبه تناسب و عدالت باشد و به قول برادران بحرینی مان هرفرد یک رای.

9- اصلاح سیستم مدیریتی استان از آنجا که سیستم مدیریتی استان متاسفانه سیستمی قومیتی است و اداره آن نه براساس تعهد و تخصص است بلکه براساس این است که ابتدا لر نباشی و دوم عضو کدام گروه باشی متاسفانه استان ما اینگونه اداره می شود.و ضرورت دارد این رویه اصلاح شود و مدیران بر اساس تعهد و دانش و تخصص انتخاب شوند.

10- متاسفانه نادیده گرفتن اقوام و پتانسیل آنها در حفظ کشور باعث ضررها وزیانهای بسیاری به کشور می شود به طور مثال در خوزستان نادیده گرفتن بختیاری به عنوان 50 درصد جمعیت این استان دشمنان را دوباره جرات بخشیده است که در حالی که علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان برای گفت و گو و رایزنی با مقامات مصری به قاهره سفر کرده بود، در سمت دیگر این شهر جماعتی از تروریست‌ها و جدایی‌طلبان که خود را از اعراب ایران می خواندند، با همکاری نزدیک دولت مرسی تجمع کرده بودند تا از جدایی از ایران و آنچه «اشغالگری فارس‌ها در سرزمین عربی الاحواز عربی» می خوانند، سخن بگویند. و یا چه کسی است که از شیطنت‌های پانترکیسمی ترکیه و آذربایجان شوروی علیه حاکمیت ایران و تمامیت ارضی ایران بی اطلاع باشد.

11- امروزه بر خلاف گذشته این جدایی اقوام نیست که باعث تقویت حکومت مرکزی و نظام گردد بلکه این احترام و نزدیکی اقوام می باشد که باعث همگرایی و تقویت کشور خواهد شد به قول آقای اسکندر صالحی بر خلاف گذشته، آنچه برای نظام مستقر خطر به شمار می‌رود، نه اتحاد اقوام ایرانی که تشتت و تفرقه آنهاست و هم بدین سبب است که بیگانگان دل در گرو ناسازگاری عرب‌ها، آذری‌ها، کردها و بلوچ‌ها و جداسازی این اقوام از سرزمین آبا و اجدادیشان دارند و پیداست که همگان باید در نظر و عمل به این نکته بسیار بدیهی توجه و التزام داشته باشند.

12- در حالی که اکثر تصمیم گیری ها در ایران برمبنای قومیت در حال انجام است سخن گفتن و منع کردن ما لرها و انتظار سکوت در برابر هجمه های فرهنگی و سیاسی به نظر زیاد توجیه پذیر نیست و دم خروس معلوم است .مصداقش بیکاران استانهای مختلف سرمایگذاریهای دولت در استانهای مختلف لرستان و خیل بیکارانش و یا خوزستان و بیکارانش و یا استان ایلام و بختیاری کهگیلویه و بویر احمد درصد بیکاری در این استانها را با دیگر استانهای شمال غرب ایران و مرکزی ایران مقایسه کنید.ویا صنایع کل نصفه جنوب ایران را با یک قسمت از ایران مقایسه کنید حتی 1 درصد پول نفت و گاز نیز در خوزستان و بوشهر مصرف نمی‌شود و سهم این استانها بیکاری فقر و ناامنیتی است.

13-متاسفانه می بینیم که در یک مغالطه آشکار هویت یابی بختیاری و ایرانی را قوم گرایی جلوه می دهند و در صورتی که اگر بتوان در کنار الگوهای دینی و اسلامی از هویت یابی ایرانی اسلامی نیز به خوبی بهره برد جوانان ما از افتادن در بسیاری از امور انحرافی و غیر اخلاقی حفظ می شوند.اگر به نظر شما این امر مخالف اسلام است یک دلیل بیاورید.مسلما> که همه ما به آن اعتقاد داریم. ولی این سوالها و تفاوت‌ها را با وجود دستورات صریح اسلام را چه کسی پاسخ می دهد.؟

12-و....... اینها قسمتی از دل نوشته های بختیاری ها هستند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد