سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی ، هنری و ادبی

 

مستندی درباره شوش جزو 10 اثر منتخب جشنواره فیلم فجر شد
فرهنگی و هنری 14:52:51 1391/10/26

9110-22880-5 کد خبر

تهیه‌کننده فیلم مستند «سووز» در خصوص راه‌یابی این مستند به جشنواره فیلم فجر و پذیرفته شدن آن جزو 10 اثر منتخب گفت: این فیلم 77 دقیقه‌ای تنها اثر خوزستانی راه یافته به جشنواره است که پیشینه تاریخی و تمدن شوش را به تصویر می‌کشد.

عبدالحمید ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ‌ـ منطقه خوزستان ـ در این خصوص اظهار کرد: «سووز» نام فرانسوی شوش است و موضوع این فیلم درباره 90 سال حفاری و باستان‌شناسی فرانسوی‌ها در شوش است.وی خاطرنشان کرد: شوش قدمت 9 هزار ساله‌‌ دارد و معماری این شهر و بناهای تاریخی آن الهام‌بخش تاریخ تمدن ایران است. ما سعی کردیم با خلق این اثر و معرفی پیشینه تاریخی شوش اهمیت این شهر را به همگان بشناسانیم. تهیه کننده فیلم مستند «سووز» تصریح کرد: قدمت این شهر خیلی بیشتر از تخت جمشید است و براساس شواهد بناهای تخت جمشید را با الگوبرداری از بناهای تاریخی شوش طراحی کرده‌اند. وی ادامه داد: شوش در گذشته پایتخت زمستانی پارس‌ها بوده و بناهای آن زیرنظر مهندسان ایرانی طراحی شده است.

ارجمند بیان کرد: در طول 90 سال که فرانسوی‌ها در این شهر تاریخی حفاری و باستان‌شناسی کردند اشیای باارزش زیادی را کشف کرده و به موزه لوور پاریس منتقل کردند و اکنون این آثار مانند نگینی در موزه لوور می‌درخشند و تمامی گردشگران با مشاهده این اشیای تاریخی انگشت به دهان می‌مانند. وی اظهار کرد: این فیلم مستند که بیان‌گر پیشینه شوش و فعالیت فرانسوی‌ها در این شهر است از میان 180 اثر معرفی شده به جشنواره به دلیل قابلیت‌هایی که داشته جزو 10 اثر منتخب و نامزد دریافت جایزه برگزیده شده و شانس کسب رتبه برترین اثر را نیز دارد.تهیه‌کننده مستند «سووز» ادامه داد: در متن این فیلم چگونگی حملات اقوامی نظیر آشورها، بابلی‌ها و به خصوص اسکندر تشریح شده ولی متاسفانه به رغم اهمیت و قدمت این شهرستان همچنان تمدنی مرده‌ در آن جریان دارد. ارجمند معتقد است: این فیلم می‌تواند به بازشناسی جایگاه شوش در حرکت میراث و تمدن کشورمان کمک کند و در این خصوص موثر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد