سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مدیران و مسئولین استان

 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:
در حالی که غلظت بیش از 150 میکروگرم بر متر مکعب غیراستاندارد است، غلظت گردوغبار در استان خوزستان حتی به سه هزار و گاه به هفت هزار میکروگرم بر متر مکعب هم می‌رسد، آیا با این وجود باید مرتب استان را تعطیل کرد؟ اگر بخواهیم با این شاخص‌ها درباره تعطیلی خوزستان تصمیم‌گیری کنیم، باید مرتبا ادارات و مدارس استان تعطیل شود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: خسارات سیل، صاعقه، تگرگ و وزش باد شدید از مهرماه تا پایان آذرماه سال جاری در خوزستان، حدود 150 میلیارد تومان برآورد شده است.

محمدرضا آملازاده اظهار کرد: پیش از این مدیریت بحران و مدیریت پدافند غیرعامل دو مقوله مشترک بودند ولی با حساس شدن حوزه پدافند غیرعامل این حوزه از حوزه مدیریت بحران خارج شد و بحث مدیریت پدافند غیرعامل حوزه‌ای جداگانه شد.
وی افزود:‌ مدیریت بحران بیشتر عوامل طبیعی و بعضا عوامل انسانی را مدیریت می‌کند. بحث‌های انسانی غیر از جنگ نیز در حوزه کاری مدیریت بحران قرار می‌گیرد.
آملازاده درباره بحث گردوغبار در استان گفت: در استان خوزستان تجهیزات موجود پیش بینی شدت غلظت گرد و غبار را به طور دقیق مشخص نمی‌کند و ممکن است با تغییر جهت باد مسیر گردو غبار نیز تغییر کند و علت عدم اطلاع‌رسانی به موقع در بحث گرد و غبار نیز همین امر است. به دلیل کمبود ایستگاه‌های زمینی در کشور عراق و همچنین کم بودن فاصله کانون گردوغبار با خوزستان، در پیش‌بینی‌ها مشکل ایجاد می‌شود؛ به این ترتیب رصد پدیده گرد و غبار در استان با مشکلاتی مواجه است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ضمن تاکید بر سلامت شهروندان ادامه داد: تعداد روزهای تعطیل ناشی از گرد و غبار با تعداد روزهایی که میزان غلظت گردوغبار بیش از استاندارد است، قابل تطبیق نیست.
وی گفت: در حالی که غلظت بیش از 150 میکروگرم بر متر مکعب غیراستاندارد است، غلظت گردوغبار در استان خوزستان حتی به سه هزار و گاه به هفت هزار میکروگرم بر متر مکعب هم می‌رسد، آیا با این وجود باید مرتب استان را تعطیل کرد؟
آملازاده تصریح کرد: البته سلامت مردم هم اهمیت دارد و گرد و غبار نیز مضراتی دارد، ولی اگر بخواهیم با این شاخص‌ها درباره تعطیلی خوزستان تصمیم‌گیری کنیم، باید مرتبا ادارات و مدارس استان تعطیل شود.
وی عنوان کرد: برای تعطیلی، میزان دید افقی ملاک قرار می‌گیرد که اگر میزان دید کمتر از یک کیلومتر باشد، دبستان‌ها تعطیل می‌شوند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است که ناهماهنگی‌ها در خصوص تعطیلی ادارات و مدارس کمتر شود. در صورتی که آلودگی هوا قابل پیش‌بینی باشد، به تعطیلی ادارات و مدارس منجر می‌شود. گاهی نیز پیش آمده که پس از اعلام تعطیلی ادارات، گرد و غبار از بین رفته است.
وی با بیان این‌که در سال جاری در بحث مقابله با سیل نیز ناهماهنگی‌ها و نارسایی‌هایی پیش آمد، یادآور شد: خوزستان بیش از هفت سال دچار خشکسالی بود و امسال پس از مدت‌ها بارندگی داشتیم، نیروهای انسانی نیز از نظر مدیریتی جدید بودند؛ لذا غافلگیر شدند و حتی در بحث سیل در ایذه مشکلات بسیاری پیش آمد.
آملازاده گفت: البته میزان بارندگی هم غیرطبیعی بود و بیشترین میزان بارندگی کشور در ایذه رخ داد که موجب شد راه‌های روستایی بسته شود. با وجود آمادگی کلیه دستگاه‌های مرتبط تنها یک مورد آمار تلفات جانی در سیل‌های سال جاری وجود داشت.
وی با بیان این که حدود 46 درصد از 240 هزار واحد روستایی خوزستان مقاوم‌سازی شده‌اند، ادامه داد: بنیاد مسکن آمادگی دارد که تسهیلات مقاوم سازی را در اختیار متقاضیان قرار دهد. از سال 89 میزان این تسهیلات بانکی با کارمزد پنج درصد در اختیار واحدهایی که دچار حادثه یا سیل می‌شدند،‌قرار می‌گرفت که پس از سیل‌های اخیر، بنا شد برای مقاوم‌سازی منازل مسکونی روستایی 12 میلیون تومان تسهیلات با سود پنج درصد در اختیار روستاییان قرار ‌گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این‌که خوزستان بر حاشیه نیز قرار دارد، یادآور شد: بهبهان، باغملک، مسجدسلیمان و بخشی از شوشتر و ملاثانی بر گسل فعال قرار دارند ولی در 40 تا 50 سال اخیر تنها در بهبهان و یکی دو شهر دیگر زلزله حدود 5.9 ریشتر اتفاق افتاده و تنها چنین زمین‌لرزه‌هایی موجب خرابی می‌شود.
وی درباره مشکلات دفع آبهای سطحی پس از بارندگی‌ها ادامه داد: در شهرستان‌های خوزستان شبکه دفع فاضلاب وجود دارد، ولی برای دفع آب‌های سطحی جوابگو نیست. از سویی نیز اگر لوله‌های بزرگتری در شبکه فاضلاب‌ استفاده شود، موجب رسوب‌‌گذاری در شبکه و ایجاد گاز خواهد شد و سقف شبکه را تخریب می‌کند.
آملازاده با بیان این‌که طراحی دفع آب‌های سطحی در بیشتر شهرهای خوزستان مناسبت نیست، تصریح کرد: ایجاد شبکه دفع آب‌های سطحی باید در اولویت قرار گیرد که شهرداری‌ها باید به فکر این معضل باشند؛ حتی اگر تنها در یکی دو ماه از سال بارندگی وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: در بحث طغیان رودخانه‌ها هم در شهرستان‌ها کارهایی انجام گرفته که ایجاد دیوار حایل برای تثبیت ساحل‌ها و سرعت دادن به آب برای کاهش رسوب‌گذاری از جمله این اقدامات است. در شهرهایی که از جانب ساحل خود تهدید می‌شوند نیز اقداماتی برای ساحل‌سازی و تثبیت آن برنامه‌ریزی شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به تلفات شنا در مناطق غیرایمن رودخانه‌ها گفت: در سال 89 تعداد بسیاری بر اثر غرق‌شدگی فوت شدند که بیشتر این موارد در شهرهای دزفول و شوشتر بود. به منظور پیشگیری از این اتفاق‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام شد که به نظر تاثیر‌گذار بوده است. در صورت وجود امکانات قایق‌های گشت زنی تامین و یا مکان‌های خاصی در رودخانه برای شنا ایجاد می‌شود. همانگونه که در دزفول این اقدامات صورت گرفت.
وی افزود: میزان خسارات در بارندگی‌های اخیر در بخش کشاورزی در زمینه دام و طیور حدود 112 میلیارد و 289 میلیون ریال، خسارات تاسیسات زیر بنایی حدود 74 میلیارد و 789 میلیون ریال و خسارات راه‌ها و معابر شهری و روستایی حدود 463 میلیارد و 998 میلیون ریال تخمین زده شده است.
آملازاده ادامه داد: خسارات کشاورزی زراعی نیز حدود 462 میلیارد و 525 میلیون ریال، خسارات بخش مسکن حدود 312 میلیارد و 57 میلیون ریال، خسارات ساختمانی عمومی و دولتی حدود هشت میلیارد و 769 میلیون ریال، خسارات وسائط نقلیه حدود 82 میلیارد و 348 میلیارد ریال و خسارات کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی حدود یک میلیارد و 125 میلیون ریال برآورد شده است.
مرجع / ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد