سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از ماهشهر

عدم نظارت دقیق مشکل اساسی جامعه صیادی در ماهشهر

جمعه , ۱ دی ۱۳۹۱

خورنا: عدم نظارت دقیق و سازماندهی منظم جامعه صیادی ، یکی از مشکلات اساسی صید ماهی در ماهشهر می باشد.

به گزارش خورنا، استان خوزستان به دلیل مجاورت با خلیج فارس یکی از مناطق بسیار خوب برای صید انواع ماهی و میگو در کشور محسوب می شود.

سالانه حدود ۵۰تا ۵۵ هزار تن انواع آبزیان با استفاده از ناوگان سنتی و مدرن با توان یک هزار فروند شناور و قایق در صیدگاههای خوزستان صید می شود.

بندر ماهشهر بعنوان یکی از مهمترین شهرهای استان در صید ماهی و میگو تا الان توانسته نقش بسزایی در این امر به خودش اختصاص دهد.

ناحیه صیادی ماهشهر شامل بندر ماهشهر و سربندر است ، در این نواحی شیوه صید بیشتر به دو شکل است ، صید به شکل نهربندی در خوریات منطقه ،یعنی با تور رودخانه را سد می کنند و نوع دیگر به روش معمول توسط لنج ها است که با تورهای گوشگیر خود در بیرون از خوریات منطقه صید می کنند .

زمان فراوانی صید انواع ماهی در ماهشهر تا اواخر اسفند است که میگو صید می شود و دیگر از فروردین تا مرداد زمان صید ماهی حلوا سفید است و مهر تا دی ماه زمان فراوانی صید ماهی بیاح و انواع ماهی های دیگر است.

اما نکته ای که در اینجا مورد نظر ماست ، مشکلات و عواملی است که جامعه صیادی ماهشهر را تهدید میکند که در اصل می توان گفت دغدغه های صیادان ماهشهری همین موارد می باشد.

یکی از صیادان ماهشهری که ۴۳ سال سابقه ماهیگیری در خوریات اطراف ماهشهر را دارد در گفتگو با خبرنگار ما ، مهمترین عامل این مشکلات را عدم نظارت دقیق و سازماندهی منظم جامعه صیادی بیان نموده و اظهار کرد : وجود تعداد زیاد صیادان در منطقه و عدم سازماندهی آنان برای ما تا الان خیلی دردسرساز شده است .

وی ادامه داد : در یک دوره اداره شیلات تا توانست پروانه صید برای افراد صادر کرد و باعث شد که تعداد صیادان بسیار زیاد شود و در نتیجه چون نظارت دقیقی بر این مسأله نشد دچار مشکلاتی شدیم .

این صیاد با سابقه ماهشهری در ادامه گفت : اما بعد از مدتی مشاهده شد که اداره شیلات ، اقدام به باطل کردن پروانه های صید برخی از صیادان کرد تا نوعی تعدیل بوجو آورد و این مسأله باعث شد اثراتی بر صید در منطقه ماهشهر داشته باشد .

یکی دیگر از مشکلات وجود ضعف مالی در جامعه صیادی می باشد . عدم توان مالی صیادان باعث می شود که آنان در خرید تجهیز آلات و ادوات صید جدید دچار مشکل شوند و این خود یکی از پیامدهای منفی در عرصه توسعه پایدار می باشد .

وجود آلودگی های زیست محیطی شرکتهای پتروشیمی در منطقه ویژه و مجاورت آنها با محلهای صید ماهی باعث شده است ، وضعیت نامطلبوبی  را برای زیست ماهی ها فراهم کند .

به گفته صیادی دیگر ، این امر باعث شده است انواع ماهی هایی که در آبهای ماهشهر زندگی می کردند بسیار تنزل پیدا کند و مرگ و میر آنها در فواصل مختلف افزایش پیدا کند.

البته بحث محیط زیست شرکتهای پتروشیمی منطقه و تأثیر آن بر شرایط زندگی اهالی شهرستان بندرماهشهر بحث خیلی مفصلی است که در آینده گزارشاتی را درباره آن آماده خواهیم کرد .

براساس این گزارش ، در حال حاضر اکثر ماهی های بازار ماهشهر ، از شهرستان های هندیجان ، آبادان و استان چهارمحال بختیاری تأمین می شود که این امر باعث می شود قیمت انواع ماهی در بازار به شدت بالا باشد و ثباتی هم در قیمت آن مشاهده نشود ، اگر چه در بین آنها ماهی های ماهشهر هم به نام ماهی های جاهای دیگر بفروش می رسد .

لازم به ذکر است خبرنگار ما، بسیار سعی کرد که درباره مسائل مطرح شده در این گزارش با اداره شیلات ماهشهر گفتگو کند تا مطالب شفاف تر و تکمیل تر منتظر شود ، اما متأسفانه بعد از چند روز تماس با این اداره موفق به مصاحبه نشد!

در پایان خورنا آمادگی خویش را برای انتشار صحبت های مسئولان عزیز شهرستان اعلام می دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد