سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی یک مشکل استانی

قصه "واردات در فصل برداشت" برای برنج تکرار شد!
اقتصادی 9:8:49 1391/09/30

919-30514-5 کد خبر

RSS :: پرینت

این روزها واردات برنج در فصل برداشت این محصول افت قیمت آن در بازار را به دنبال داشته، به طوری که موجب متضرر شدن کشاورزان خوزستانی شده است.

برداشت برنج از اراضی استان از آبان‌ماه آغاز شده و همزمان با آن واردات برنج خارجی در حال انجام است. این امر موجب واکنش کشاورزان شده زیرا برنج وارداتی بر قیمت برنج تولید داخلی تاثیرگذار بوده و بر همین اساس کشاورزان خواستار توقف واردات برنج و حمایت از تولید خود هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، محمد سواری، رییس انجمن برنجکاران خوزستان در خصوص واردات برنج از خارجی در زمان برداشت این محصول گفت: واردات برنج در زمان برداشت، مشکلات زیادی را برای فروش برنج کشاورزان در بازار ایجاد کرده است. در حال حاضر قیمت برنج با نوسانات شدیدی مواجه شده، زیرا واردات بر قیمت آن خیلی تاثیر گذاشته است.

وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت برنج وارداتی را در سطح استان با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کند و این اقدام آن‌ها موجب کاهش شدید قیمت برنج تولید داخلی شده است.

رییس انجمن برنج خوزستان اظهارداشت: در استان‌های شمالی فصل برداشت برنج هیچ‌گونه وارداتی انجام نمی‌شود و کشاورزان محصول خود را با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسانند اما متاسفانه در خوزستان برای واردات و عرضه برنج داخلی هیچ‌گونه برنامه‌ریزی از سوی سازمان‌های مربوطه انجام نمی‌شود.

سواری تصریح‌کرد: کشاورزان برنج را از کاشت تا زمان برداشت با زحمت‌های فراوان و صرف هزینه‌های زیاد تولید می‌کنند و زمانی که اقدام به عرضه محصول خود به بازار می‌کنند، مجبور به فروش محصول خود با قیمت پایین می‌شوند و این امر موجب متضرر شدن آن‌ها شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در صورت عدم توقف واردات برنج به استان، کشاورزان ضرر بزرگی را متحمل می‌شوند زیرا آن‌ها برنج خود را در بازار عرضه می‌کنند و هیچ‌کس از آن‌ها خریداری نمی‌کند و چنانچه تقاضا باشد، قیمت خیلی کمی به کشاورز پیشنهاد می‌شود.

همچنین محمدحسین نظری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به سیاست‌های واردات برنج عنوان‌کرد: سیاست‌های واردات برنج به صورت متمرکز از تهران ابلاغ و قطعا این سیاست‌های بر اساس نیاز استان و کشور اتخاذ می‌شود.

وی افزود: برنج تولید داخلی نیاز مصرف عموم نیست و تصمیم‌گیری در رابطه با واردات انواع محصولات کشاورزی از سوی وزارت معدن و تجارت با احتساب نیازهای بازار داخلی و تقاضای مردم انجام خواهد شد.

محمد قاسمی‌نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با اشاره به میزان تولید برنج استان خاطرنشان‌کرد: سالانه بیش از 185 هزار تن برنج در خوزستان تولید می‌شود و سرانه مصرف برنج نیز 45 کیلو است. نیاز مصرف جمعیت 5/4 میلیونی استان 189 هزار تن است و این امر نشان دهنده این است که با وجود این میزان تولید نیازی به واردات برنج نیست زیرا به میزان نیاز تولید می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد